مرجان معصومی فرد
چکیده
نظام یادگیری الکترونیکی بهعنوان رویکرد آموزشی عصر حاضر، همواره با پیچیدگیهای مربوط به نحوه تعامل و کیفیت مشارکت در یادگیری روبهرو بوده است، ازاینرو متخصصان این حوزه به ارائه راهحلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، بررسی رابطه انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری مشارکتی است. پژوهش ...
بیشتر
نظام یادگیری الکترونیکی بهعنوان رویکرد آموزشی عصر حاضر، همواره با پیچیدگیهای مربوط به نحوه تعامل و کیفیت مشارکت در یادگیری روبهرو بوده است، ازاینرو متخصصان این حوزه به ارائه راهحلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، بررسی رابطه انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی رشته آموزش محیطزیست به تعداد 172 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده و به پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت، پاسخ دادند. یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشاندهنده این است که میان انواع تعامل (استاد- دانشجو، دانشجو- دانشجو، دانشجو- محتوا، استاد- محتوا، استاد- استاد) با کیفیت یادگیری مشارکتی در آموزش الکترونیکی رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد درحالیکه میان تعامل (محتوا- محتوا) با کیفیت یادگیری مشارکتی رابطه معنیداری دیده نشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن که بهمنظور رتبهبندی انواع تعامل مورداستفاده قرار گرفت نشان داد که تعامل «دانشجو- دانشجو» دارای بیشترین اهمیت در کیفت یادگیری مشارکتی و تعامل «استاد-استاد » و «محتوا- محتوا » دارای کمترین اهمیت در میان انواع تعاملات میباشد. لذا به نظر میرسد تعاملی که میان دانشجویان برقرار میشود تضمینکننده کیفیت یادگیری مشارکتی در آموزش الکترونیکی است.
محمدرضا سرمدی؛ مرجان معصومی فرد
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 38-50
چکیده
گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیدههایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزههای مختلف به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه ...
بیشتر
گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیدههایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزههای مختلف به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه نقش آموزش مبتنی بر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در کاهش بحران های زیست محیطی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقهبندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته و چگونگی بهبود چالشهای زیست محیطی با به کارگیری آموزش مبتنی بر فاوا را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به ویژگیهای نظام آموزش مبتنی بر فاوا مانند انعطافپذیری در زمان و مکان، این نظام میتواند با حذف بعد مسافت و در نتیجه کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها برای دستیابی به نظام آموزشی با کیفیت و جلوگیری از پیامدهای تراکم جمعیت در شهرها، به کاهش مشکلات زیست محیطی به ویژه در محیطهای شهری کمک نماید. همچنین از آنجا که آگاهی کلید اصلی حفاظت از محیط زیست است، نظام آموزش مبتنی برفاوا میتواند با ارائه آگاهیهای زیست محیطی به همه افراد تحت آموزش، به بهبود چالشهای زیست محیطی کمک نماید.