آموزش محیط زیست
افسانه احمدی مقدم؛ Mahboubeh Soleimanpour omran؛ Behrang Esmaili Shad
چکیده
In this study, an attempt was made to explain and identify the green curriculum training plan in Iranian education, through qualitative research design and in particular qualitative case study. In this regard, faculty members in the fields of curriculum planning, social sciences, and environment from selected universities - as our study experts - were selected by using a purposeful approach. Leading experts were selected by using the theoretical saturation criterion. The interview was carried out with all the10 members of the study sample. Then, the obtained data were analyzed for the content analysis ...
بیشتر
In this study, an attempt was made to explain and identify the green curriculum training plan in Iranian education, through qualitative research design and in particular qualitative case study. In this regard, faculty members in the fields of curriculum planning, social sciences, and environment from selected universities - as our study experts - were selected by using a purposeful approach. Leading experts were selected by using the theoretical saturation criterion. The interview was carried out with all the10 members of the study sample. Then, the obtained data were analyzed for the content analysis technique using Nvivo software. The findings were organized in the form of themes. Based on the results, a matrix framework of curriculum elements (purpose, content, teaching method, and evaluation) was formed. 4 organizing themes and 21 basic themes were identified and a network of themes was extracted; thus, the design of a green curriculum for the Iranian education system (as a comprehensive theme) with the following organizing themes in 4 dimensions introduced: objectives, content, teaching methods, and evaluation. Each of the categories has different dimensions in the basic themes of the organized framework, hence as a content plan of the green curriculum in the Iranian education system. Obviously, the findings of this study have provided the possibility of teaching a green curriculum in the Iranian education system in primary schools.
فریبا علیدادیانی؛ محبوبه سلیمان پورعمران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تفکر سیستمی و رفتار حفاظت از محیطزیست و مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که با تکنیک تحلیل همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل محیطزیست خراسان شمالی به تعداد 98 بود و از روش تمام شماری استفاده گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه تفکر ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تفکر سیستمی و رفتار حفاظت از محیطزیست و مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که با تکنیک تحلیل همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل محیطزیست خراسان شمالی به تعداد 98 بود و از روش تمام شماری استفاده گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه تفکر سیستمی گلدمن (2005)، رفتار حفاظت از محیطزیست آجزن و فیش بین (1975) و مسئولیتپذیری اجتماعی میلیمان و همکاران (2003) بود. برای تعیین اعتبار پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برای تفکر سیستمی، 94/0 رفتار محیطزیستی 96/0 و همچنین مسئولیتپذیری اجتماعی 96/0 به دست آمد. روایی ابزار از نوع محتوایی بوده که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی آزمون توزیع نرمال کلوموگروف – اسمرینوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون گامبهگام با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS نسخه 19 استفادهشده است. نتایج نشان داد بین تفکر سیستمی و مسئولیتپذیری اجتماعی و نیز بین رفتار محیطزیستی و مسئولیتپذیری اجتماعی در سطح معنیداری 99% رابطه معناداری وجود دارد.