توکل آقایاریهیر؛ حسین هنرور؛ محمد باقر علیزاده اقدم
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 9-18
چکیده
تغییرات در سبک زندگی و الگوی مصرف تأثیرات بسیار زیادی بر محیط زیست داشته است، بهطوریکه این تغییرات، باعث افزایش ردپای اکولوژیک (تأثیر انسان بر محیط زیست) و کاهش ظرفیت زیست محیطی شده است. در کنار عوامل دیگر، دو عامل اجتماعی مؤثر بر میزان ردپای اکولوژیک و فاصله گرفتن انسانها و جوامع از پایداری زیست محیطی، مادیگرایی و مصرفگرایی ...
بیشتر
تغییرات در سبک زندگی و الگوی مصرف تأثیرات بسیار زیادی بر محیط زیست داشته است، بهطوریکه این تغییرات، باعث افزایش ردپای اکولوژیک (تأثیر انسان بر محیط زیست) و کاهش ظرفیت زیست محیطی شده است. در کنار عوامل دیگر، دو عامل اجتماعی مؤثر بر میزان ردپای اکولوژیک و فاصله گرفتن انسانها و جوامع از پایداری زیست محیطی، مادیگرایی و مصرفگرایی میتوانند قلمداد شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط بین مادیگرایی، مصرفگرایی و ردپای اکولوژیک انجام یافته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان ارومیه و نمونه آماری آن 516 نفر از شهروندان 65-15 سال میباشد که با بهکارگیری روش پیمایش و استفاده از نمونهگیری خوشهای، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد متغیرهای مادیگرایی، مصرفگرایی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی، اثر مثبت و معنیداری بر میزان ردپای اکولوژیک مصرف در بین شهروندان شهر ارومیه جنسیت، اثر کاهشی و معنیداری بر آن داشته است. همچنین، نتایج تحلیلهای چند متغیره نشان داد که متغیرهای مذکور همراه با متغیر جنسیت پاسخگویان در مجموع 25/0 از تغییرات متغیر وابسته را مورد تبیین قرار میدهند.
توکل آقایاری هیر؛ محمد باقر علیزاده اقدم؛ حسین هنرور
دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 53-65
چکیده
مصرف مسئولانه و پایدار یکی از جنبههای مهم توسعه پایدار محسوب میشود که به دستیابی رشد اقتصادی بلند مدتِ سازگار با نیازهای محیطزیستی و اجتماعی بستگی دارد. در واقع تعاریف اخیر از پایداری در قالب اصول سهگانه (محیط زیست، اجتماع و اقتصاد)، نشان از تنیدگی عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی دارد. در این بین، یکی از تعیین کنندههای ...
بیشتر
مصرف مسئولانه و پایدار یکی از جنبههای مهم توسعه پایدار محسوب میشود که به دستیابی رشد اقتصادی بلند مدتِ سازگار با نیازهای محیطزیستی و اجتماعی بستگی دارد. در واقع تعاریف اخیر از پایداری در قالب اصول سهگانه (محیط زیست، اجتماع و اقتصاد)، نشان از تنیدگی عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی دارد. در این بین، یکی از تعیین کنندههای بلافصل مصرف مسئولانه و پایدار سواد محیطزیستی افراد میتواند در نظر گرفته شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد محیطزیستی و مصرف مسئولانه و پایدار انجام یافته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شهروندان 64-15 ساله ارومیه و نمونه آماری آن 516 نفر میباشند که با استفاده از روش پیمایش و نمونهگیری خوشهای، مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که بین متغیرهای سواد محیطزیستی و ابعاد آن با مصرف مسئولانه، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان میدهد 26 درصد از واریانس مصرف مسئولانه و پایدار توسط نگرش محیطزیستی و رفتار محیطزیستی (از ابعاد سواد محیطزیستی) تبیین شده است.