آموزش محیط زیست
محبوبه اسکندری راد؛ عصمت رسولی؛ وحید فلاح
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی الگوی برنامه درسی یادگیری خدماترسانی با تأکید بر اقتصاد سبز برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق کیفی-کمی انجام شده است. بر این اساس با مصاحبه خبرگان الگویی، برای یادگیری خدمات رسان با تأکید بر اقتصاد سبز استخراج شد؛ سپس از نظر معلمان علوم دوره ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی الگوی برنامه درسی یادگیری خدماترسانی با تأکید بر اقتصاد سبز برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق کیفی-کمی انجام شده است. بر این اساس با مصاحبه خبرگان الگویی، برای یادگیری خدمات رسان با تأکید بر اقتصاد سبز استخراج شد؛ سپس از نظر معلمان علوم دوره اول متوسطه اعتبارسنجی شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان علوم دوره اول متوسطه شهر ساری که تعداد آنها 630 و با استفاده از جدول مورگان 238 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از نرمافزار اطلس تی آی و در بخش کمی از نرمافزارهای اسپیاساس و لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد عنصر یادگیری خدمات رسان دارای مؤلفههای بازسازی اجتماعی، آموزش سواد اجتماعی و کنش اجتماعی و عنصر اقتصاد سبز دارای مؤلفههای حملونقل پایدار، انرژی تجدیدپذیر، سلامت محیطی، ساختمانهای سبز، مدیریت آب، مدیریت پسماند است.
حسینعلی فرهادی هیکوئی؛ مهدی چرمچیان لنگرودی؛ وحید فلاح
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 69-82
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی نقش آموزش بر بهکارگیری عملیات حفاظت خاک در راستای پایداری شالیکاری شهرستان ساری انجام گرفته است. از لحاظ هدف تحقیق حاضر کاربردی است و از بعد جمعآوری اطلاعات، روش تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 24339 نفر، از شالیکاران شهرستان ساری میباشد. به منظور انتخاب نمونه ها از روش ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی نقش آموزش بر بهکارگیری عملیات حفاظت خاک در راستای پایداری شالیکاری شهرستان ساری انجام گرفته است. از لحاظ هدف تحقیق حاضر کاربردی است و از بعد جمعآوری اطلاعات، روش تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 24339 نفر، از شالیکاران شهرستان ساری میباشد. به منظور انتخاب نمونه ها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، استفاده گردید. تعداد 283 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید فن و صاحبنظران تأیید شد. کرونباخ آلفا 93/0 محاسبه گردید. میانگین میزان بهکارگیری عملیات حفاظت خاک در حد متوسط، میانگین میزان آگاهی از عملیات حفاظت خاک در حد زیاد و میانگین استفاده از روشهای آموزشی نیز در حد کم است. نتایج رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که 65 درصد از تغییرات به کارگیری عملیات حفاظت خاک در راستای پایداری شالیکاری ناشی از استفادة روش های آموزشی، سن، آگاهی از عملیات حفاظت خاک و تحصیلات میباشد.