احسان خواجویی؛ اصغر سلطانی؛ کرامت اسمی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزش محیطزیست در برنامهدرسی دوره ابتدایی ایران با برنامه درسی کشورهای منتخب، بر اساس چهارعنصر هدف، محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی بود. این پژوهش کیفی و از نوع پژوهش تطبیقی است که از الگوی بردی برای مقایسه داده های پژوهش استفاده کرده است. جامعه آماری شامل همه کشورها در پنج ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزش محیطزیست در برنامهدرسی دوره ابتدایی ایران با برنامه درسی کشورهای منتخب، بر اساس چهارعنصر هدف، محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی بود. این پژوهش کیفی و از نوع پژوهش تطبیقی است که از الگوی بردی برای مقایسه داده های پژوهش استفاده کرده است. جامعه آماری شامل همه کشورها در پنج قاره بود که ازاینبین پنج کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ایران بهعنوان نمونه و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مهمترین اسناد و مدارک مربوط به آموزش محیطزیست از طریق پایگاه دادههای کشورهای منتخب و منابع کتابخانه ای گردآوری و سپس با روش چهار مرحلهای بردی تحلیل شدند. یافتهها حاکی از این بود که اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش محیطزیست ایران به خوبی تبیین گردیده اند و تفاوت چندانی با اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش محیطزیست کشورهای منتخب ندارند. همچنین، استفاده از روشهای تدریس شبیه سازی، بارش مغزی و منابع چندرسانهای و فاوا مورد غفلت قرارگرفته است. علاوه بر این، استفاده از روش های ارزشیابی تشخیصی و آزمون های استانداردشده در برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره ابتدایی ایران نادیده گرفته شده است.