آموزش محیط زیست
مهدی گل سفیدعلوی؛ کمال سخدری؛ ابوتراب علیرضائی
چکیده
دستیابی به محیطزیست پاکیزه به همراه رشد اقتصادی و رفاه جامعه از آرزوهای هر جامعه مدرن محسوب میشود. محققان حوزه کارآفرینی در سالهای اخیر، افزایش همبستگی میان کسبوکار و محیطزیست را پذیرفتهاند؛ زیرا فعالیتهای کارآفرینانه، یک پیشران کلیدی برای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به حساب میآید. بررسی مطالعات ...
بیشتر
دستیابی به محیطزیست پاکیزه به همراه رشد اقتصادی و رفاه جامعه از آرزوهای هر جامعه مدرن محسوب میشود. محققان حوزه کارآفرینی در سالهای اخیر، افزایش همبستگی میان کسبوکار و محیطزیست را پذیرفتهاند؛ زیرا فعالیتهای کارآفرینانه، یک پیشران کلیدی برای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به حساب میآید. بررسی مطالعات حوزه کارآفرینی نشان میدهد که ادبیات تحقیق این حوزه در سالهای اخیر بهسرعت توسعه یافته است و پیشرفت آن در طیف وسیعی از موضوعات صورت گرفته است. بااینوجود، یکی از دغدغههای علمی نویسندگان مقاله حاضر پرداختن به موضوع پیوند کارآفرینی و محیطزیست است. در واقع شناخت فرصتهای تحقیقاتی مرتبط با این حوزه، کمک شایستهای به توسعه نظری و تحقیقات کاربردی علوم کارآفرینی و محیطزیست مینماید. در این میان، مفهوم پیچیده گرایش کارآفرینانه سبز از جذابیت بالایی برای پژوهش برخوردار است. در این پژوهش به بررسی ادبیات و تحقیقات مرتبط با پیوند حوزههای کارآفرینی و محیطزیستی با رویکرد فراترکیب پرداخته شده است. بر این اساس در مقاله حاضر پس از بررسی موضوعی و محتوایی 141 منبع، 25 عامل در قالب هشت مفهوم و دو مقوله شناسایی شدند که وزن عوامل با روش آنتروپی شانون تعدیلشده تعیین شده است. در این راستا مهمترین عوامل مؤثر بر گرایش کارآفرینانه سبز کسبوکارها به ترتیب عبارتاند از: «نوع صنعت»، «حمایت مالی»، «پاداش و مشوقهای دولت برای اقدامات کارآفرینانه سبز»، «شبکههای اجتماعی»، «کارآفرینی سبز جهت سود اقتصادی»، «هنجارهای اجتماعی در مورد محیطزیست» و «تعهد، توجه و شناخت مدیران یا مالکان نسبت به محیطزیست».
سیدابراهیم راد؛ علیرضا فقیهی؛ فائزه ناطقی؛ مهدی معینی کیا
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 29-40
چکیده
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، ...
بیشتر
کشور عزیزمان ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست توسعه پایدار با بحران ها و چالش های اساسی و عدیده ای در حال و آینده مواجه هست. لذا تلفیق شاخصههای پایداری در برنامه های راهبردی دانشگاهها، در پاسخگویی اجتماعی به نیازهای جامعه و دستیابی کشور به توسعه پایدار ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه و جمعبندی نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه آموزش عالی پایدار است، بنابراین با استفاده از روش کیفی فرا ترکیب، تعداد 15 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و جمع آوری و تحلیل داده ها نیز به روش تحلیل چارچوبی مبتنی بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به وسیله نرم افزار Nvivo-10 صورت گرفت. در نهایت، 203 مورد از شاخصهای پایداری دانشگاهها در 25 مولفه و 8 بعد سازماندهی شد. ابعاد به لحاظ تعداد ارجاع و تعداد منابع به ترتیب نزولی عبارت است از: مدیریت زیست محیطی پردیس؛ آموزش پایدار؛ مشارکت کنندگان؛ مدیریتی پایدار؛ سرمایه اجتماعی؛ پژوهش پایدار؛ نظارت، ارزیابی و گزارش دهی؛ اداری و مالی. نتایج یافته ها نشان داد که: پژوهش های کمتری با رویکرد بومی و جامع به آموزش عالی پایدار انجام شده؛ به بعد زیست محیطی توسعه پایدار بیشتر از بعد اجتماعی و اقتصادی توجه شده و نیز به بعد فرهنگی که کلید و زیربنای، دیگر ابعاد توسعه پایدار می باشد، توجه نشده است. لذا طراحی و تبیین الگویی جامع و کل نگر در خصوص پایداری دانشگاه ها، مطابق با فرهنگ غنی ایران اسلامی و الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت برای پژوهش های آتی پیشنهاد می شود.