با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی

یزدان شیرمحمدی؛ عنایت الله یزدان پناه؛ افسانه یعقوبی پورفرد؛ فاطمه تکلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1402

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66904.2614

چکیده
  آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی و آموزش محیط‌زیست به گردشگران است. سفر و طبیعت‌گردی می‌تواند، آگاهی‌های محیط‌زیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیط‌زیست بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیست ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
توسعه پایدار: از سیاست‌گذاری تا عمل (تبیین مدل شکاف خط‌مشی‌های عمومی در حوزه محیط‌زیست)

فاطمه رضائی؛ مجتبی طبری؛ علی فرهادی محلی؛ تورج مجیبی

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 137-153

https://doi.org/10.30473/ee.2023.59822.2388

چکیده
  ازجمله اقدامات جهت دستیابی به توسعه پایدار، خط‌مشی ‌گذاری زیربنایی دولتمردان کشورها، برای بهبود مسائل زیست‌محیطی است. هدف این پژوهش، تبیین مدل اقتضایی تحلیل شکاف خط‌مشی‌های عمومی دولت در حوزه محیط‌زیست می‌باشد. پژوهش حاضر، بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی است و برحسب ماهیت موضوع، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه، شامل ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تأثیر دانش جامعه محلی بر ادراک تخریب تنوع‌زیستی منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد استان زنجان

پروانه صفری الموتی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ جابر اعظمی

دوره 11، شماره 3 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.30473/ee.2023.63554.2511

چکیده
  دانش‌ ذی‌نفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوع‌زیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوع‌زیستی ادراک‌شده در منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد استان زنجان با استفاده از روش‌شناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه‌ای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
مقایسه اندیشه‌های محیط‌زیستی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و حضرت آیت‌الله جوادی آملی

محمد یزدی

دوره 11، شماره 3 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 175-186

https://doi.org/10.30473/ee.2022.63701.2519

چکیده
  چکیدهموضوع محیط‌زیست و طبیعت و اخلاق محیط‌زیستی موردتوجه تمام ادیان الهی و غیر الهی بوده است. در عصر حاضر موضوع محیط‌زیست و طبیعت موردتوجه نه‌تنها دانشمندان علوم فنی و مهندسی قرارگرفته بلکه موردتوجه فیلسوفان معاصر و رهبران اسلامی ازجمله فقهای شیعه قرار گرفته است. در سال‌های اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر باورهای معرفت‌شناختی و یادگیری مفاهیم محیط‌زیست دانش آموزان پایه یازدهم

مرمر خانمحمدی؛ محمد سیفی؛ فائزه ناطقی

دوره 11، شماره 1 ، آبان 1401، ، صفحه 35-58

https://doi.org/10.30473/ee.2022.52334.2193

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفت‌شناختی و یادگیری مفاهیم محیط‌زیست دانش آموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه یازدهم شهر اراک بودند که تعداد 44 نفر از آنها به‌عنوان نمونه در دسترس ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Developing a Model for Implementing Consumer Green Purchase Behavior Using Grounded Theory

Seyedeh Fatemeh Alavi Foumani؛ Ali Gholipour Soleimani؛ Hamidreza Rezaee Kelidbari

دوره 10، شماره 4 ، مرداد 1401، ، صفحه 53-69

https://doi.org/10.30473/ee.2022.58102.2334

چکیده
  The state of the world's environment reveals the fact that in recent decades, due to human activities and increasing consumerism, Earth has suffered irreparable damage and the world is witnessing unprecedented growth in environmental degradation, just as consumers activities can lead to deteriorating environmental conditions. The environmentally conscious behaviors such as green purchase behavior, can be agents of change, motivation and attention to the environment. The purpose of this research is to develop   a model for implementing green purchase behavior that recognizes the dimensions ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Agency, Development & Displacement an Introduction to Post-Colonial Ecocriticism

Sorena Zandi؛ Behzad Barekat

دوره 10، شماره 4 ، مرداد 1401، ، صفحه 97-109

https://doi.org/10.30473/ee.2022.63430.2502

چکیده
  Ecocriticism as a field of study into the state of both human and non-human entities in an act of colonization. As such three of its most important concepts, Agency, Development and Displacement, are discussed to facilitate the understanding of this approach for the readers. Non-human agency advocates against a human-centric agency and for a dynamic relationship between human and non-human agency instead. As often witnessed in the aftermath of natural disasters such as an earthquake, natural events are unpredictable and not all in control of human beings. Then it can be stated that humans are not ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
کاوش پیشایندها و پسایندهای دانشگاه پایدار و دوست دار محیط زیست برمبنای رویکردی آمیخته

گل بهار پورانجنار؛ حبیب الله سالارزهی؛ علی اصغر تباوار؛ نورمحمد یعقوبی

دوره 10، شماره 3 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 9-27

https://doi.org/10.30473/ee.2022.60444.2408

چکیده
  این مطالعه با هدف کاوش پیشایندها و پسایندهای دانشگاه پایدار و دوستدار محیط‌زیست با بهره‌گیری از رویکردی آمیخته انجام پذیرفت. این پژوهش، در زمره پژوهش‌های اکتشافی، کاربردی و در رهیافت قیاسی استقرایی (آمیخته) قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را پانزده نفر از صاحب‌نظران، خبرگان و اساتید آموزش عالی و کارشناسان محیط‌زیست فعال در دانشگاه‌ها، ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
محیط‌زیست در اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

محمد یزدی؛ محمد مدادی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 9-18

https://doi.org/10.30473/ee.2022.62229.2454

چکیده
  حضرت آیت الله خامنه ای نه تنها رهبر معظم ایران است بلکه یکی از رهبران برجسته مذهبی جهان هم می باشد. برای بررسی دیدگاه های مقام معظم رهبری 57 مورد از بیانات ایشان درمحدوده زمانی 1370-1400 با کلیدواژه های محیط زیست، طبیعت، منابع طبیعی، هوا، آب، خاک، درخت، جنگل، مرتع، تخریب، انرژی، آلودگی، آگاهی، قانون، جرم، تصرف و .... مورد پردازش آماری، تجزیه ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
آسیب‌شناسی آموزش‌های محیط‌زیستی در وزارت ورزش و جوانان از دیدگاه کارشناسان و مدیران

مهتاب اقتداری؛ رضا صابونچی؛ نازنین راسخ

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 33-55

https://doi.org/10.30473/ee.2022.46817.2039

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف آسیب­شناسی آموزش­های محیط­زیستی در وزارت ورزش­و­جوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزش­و­جوانان  بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونه­گیری در تحقیق حاضر ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
مؤلفه‌های اثرگذار بر ادراک کشاورزان از تغییرات اقلیمی(مطالعه موردی: استان زنجان)

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ جعفر یعقوبی؛ حسین عساکره؛ جلال صبا

دوره 10، شماره 1 ، آذر 1400، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/ee.2021.50117.2136

چکیده
  در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقه‌ای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آن‌ها تأثیرگذار می‌باشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آن‌ها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Investigating the degree of attention to the environmental crisis in the content of elementary school textbooks

Meimanat Abedini Baltork؛ Hojjat Saffar Heidari

دوره 9، شماره 4 ، شهریور 1400، ، صفحه 47-60

https://doi.org/10.30473/ee.2021.56557.2293

چکیده
  The purpose of this study is to investigate the level of attention to the environmental crisis issue in elementary school textbooks. The method is Shannon entropy. The unit of analysis contains texts, activities, and images that 3961 pages were totally reviewed. The statistical population consisted of elementary school books and all of them were selected as samples. The components and indicators of the environmental crisis were extracted from documents and earlier sources and checked out in the books. The research content validity was obtained using CVR which was 0.90 and confirmed, and the reliability ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
Environmental Requirements of Intergenerational Justice for Sustainable Development

Bahram Sarmast؛ Ahad Rezayan Ghayehbashi؛ Amin Moeinian؛ Afsaneh Abbasi

دوره 9، شماره 4 ، شهریور 1400، ، صفحه 73-84

https://doi.org/10.30473/ee.2021.56039.2284

چکیده
  Despite nearly two decades from Agenda 21 adoption, emphasizing the design and implementation of sustainable development indicators, there is no consensus on Sustainability indicators for designing and evaluating it to be acceptable to all elites and experts around the world. Recently, the issue of Intergenerational justice in sustainable development has been of great importance. This paper addresses the identification of environmental indicators related to intergenerational justice for sustainable development. The method of this research is qualitative and with respect to the target, it is an ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر بهبود فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در اماکن ورزشی

سعدالله پورمیرزا؛ شهاب بهرامی؛ حسین عیدی

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 83-96

https://doi.org/10.30473/ee.2021.7538

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بهبود فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در اماکن ورزشی طراحی و اجرا گردید. تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران اماکن ورزشی آگاه به حوزه بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست، بودند که تجربه کافی در عرصه ورزش و اماکن ورزشی دارا می‌باشند. بر اساس شیوه انتخاب نمونه‌گیری ...  بیشتر

واکاوی عوامل تأثیرگذار بر دانش محیط زیستی گندم‌کاران بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه

مریم آفریدونی؛ مهدی نوری پور

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 41-58

https://doi.org/10.30473/ee.2020.7226

چکیده
  کشاورزی مهم­ترین بخش در تهیه محصولات غذایی است. با توجه به اینکه کشاورزان برای تولید محصولات بیشتر از فناوری‌های جدید استفاده می­کنند، می­توانند اثرات تخریبی زیادی بر محیط‌زیست داشته باشند. آنچه در زمینه محیط‌زیست مهم و قابل‌تأمل می­باشد اثری است که دانش محیط ‌زیستی بر روی بهبود رفتارهای محیط زیستی دارد. لذا پژوهش حاضر ...  بیشتر

تحلیل و تبیین رابطه همبستگی شاخص توسعه انسانی و شاخص توسعه پایدار و تطبیق این شاخص‌ها در ایران

مهدی پندار؛ سجاد بهرامی؛ فرزام پوراصغر سنگاچین

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 109-132

https://doi.org/10.30473/ee.2020.7231

چکیده
  شاخص اهداف توسعه پایدار در سال‌های اخیر توجه بسیاری از محققان و سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده است. شاخص توسعه انسانی نیز که بر اساس چند شاخص مهم و کلیدی محاسبه می‌شود اگرچه یک روش قدیمی‌تر برای مقایسه کشورها در بعد سلامت و آموزش به حساب می‌آید اما همچنان در بین محققان و سیاست‌گذاران یک شاخص موردقبول است. هدف از این مطالعه بررسی ...  بیشتر

Comparison of the Effectiveness of Narrative and Non-Narrative Documentary Films on Learning and Retention of Environmental Concepts

Saeed Shahhosseini؛ Tooraj Sepahvand

دوره 8، شماره 4 ، شهریور 1399، ، صفحه 7-14

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6917

چکیده
  The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test ...  بیشتر

Content Analysis of Elementary Science Books by Using Soft Educational Technology to Teach Environmental Issues in Iran and Russia

Bibi Eshrat Zamani؛ Sayyed Amin Azimi؛ Nasim Soleimani

دوره 8، شماره 4 ، شهریور 1399، ، صفحه 15-36

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6918

چکیده
  Hard educational technologies received more attention today while soft educational technology has been considered as one of the keys and effective technologies in teaching and learning. The main purpose of this study was to investigate the use of soft educational technologies in teaching environmental issues in the first to the third grade of elementary science textbooks of Iran and Russia. This study is a descriptive analysis of the content. The statistical population of the study is all the first, second, and third-grade textbooks of sciences in Iran and the world around us in Russia. The statistical ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر رفتار محیط‌زیستی: مطالعه‌ای کیفی در مناطق شهری ایران

سید مهدی میرهاشمی؛ فرزین حق پرست؛ مازیار آصفی

دوره 8، شماره 3 ، خرداد 1399، ، صفحه 153-164

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6769

چکیده
  مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار محیط‌زیستی مدخل مهمی برای کنترل پیامدهای محیط‌زیستی در یک اجتماع، شهر یا یک سکونتگاه است. رفتار محیط‌زیستی تحت تأثیر عوامل انسانی و محیطی متفاوتی قرار دارد که درک آنها نیاز به بررسی دقیق و نزدیک موقعیت‌های فردی و اجتماعی دارد. در این مقاله با استفاده از پیمایش‌های صورت گرفته؛ (مصاحبه‌های عمیق و مشاهده) ...  بیشتر

‏ نقش مجراهای آموزشی در بهبود مشارکت روستاییان در طرح‏های حفاظت از محیط‌زیست (مورد مطالعه: شهرستان دیواندره)

مسلم سواری؛ حامد شیخی؛ کامران الماسیه

دوره 7، شماره 3 ، خرداد 1398، ، صفحه 9-22

https://doi.org/10.30473/ee.2019.5804

چکیده
  این تحقیق با هدف کلی نقش مجراهای آموزشی در بهبود مشارکت‏ های روستاییان در طرح‏ های حفاظت از محیط‌زیست انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه‏ کشاورزان شهرستان دیواندره بود (N=7931). با استفاده فرمول نمونه‏ گیری کوکران تعداد 260 نفر از آن‏ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته ‏ها 290 پرسشنامه با روش نمونه‏ گیری ...  بیشتر

نقش قاعده فقهی لاضرر در مدیریت بحران‌های محیط‌زیستی

حسن حسن زاده؛ محمد ادیبی مهر؛ داوود داداش نژاد دلشاد؛ محمدجواد باقی زاده

دوره 7، شماره 3 ، خرداد 1398، ، صفحه 127-146

https://doi.org/10.30473/ee.2019.5813

چکیده
  یکی از قواعد فقهی که در سرتاسر فقه بدان استناد می‌شود و در بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی، ازجمله محیط‌زیست می‌تواند کارساز باشد، قاعده لاضرر است. این قاعده را باید اصلی کلی در حقوق اسلامی دانست؛ اصلی که بنیادی محکم برای پیشگیری از ضرر به دیگران و جبران آن ضرر است و بر این اساس مبنایی قوی برای تصویب قوانین موضوعه است. همچنین شمول ...  بیشتر

نگرش محیط‌زیستی و ارتباط آن با میزان دینداری در نورآباد ممسنی

اصغر میرفردی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 91-102

https://doi.org/10.30473/ee.2019.5605

چکیده
  مشکلات محیط‌زیستی امروز به عنوان یکی از دغدغه­ های مهم در زندگی بشر است. این مقاله نگرش محیط‌زیستی و ارتباط آن با میزان دینداری در بین ساکنان 15 سال و بالاتر نورآباد ممسنی را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش پیمایشی و حجم نمونه بر اساس جدول حجم نمونه­ لین تعداد 400 نفر بوده که با استفاده از شیوه نمونه­ گیری تصادفی از نوع طبقه­ای ...  بیشتر

Design and Explanation of Measuring Model for the Impacts of Information Communication Technology on Sustainable Development

محمد آزادنیا؛ شمس السادات زاهدی؛ عبدالرضا مجدالدین؛ محمد رضا پورعابدی

دوره 6، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 19-36

چکیده
  This study seeks to recognize the impact of ICT development and its role in improving sustainable development indices for Iran. The role of sustainable development and ICT in various fields has been initially undertaken. Then, validated models of ICT impacts were introduced. Subsequently, the related studies in these areas were reviewed and analyzed. Next, the ICT impacts on the main dimensions of sustainable development were explained. In this study, the mixed approach with the sequential exploratory strategy has been used. To identify the main factors of research, the experts' interviews were ...  بیشتر

مؤلفه‌های گفتمانی حاکم بر اندیشه‌های محیط‌زیستی آیت‌الله خامنه‌ای

حسن مجیدی؛ سید مهدی موسوی نیا

دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 79-90

چکیده
  هدف مقاله حاضر شناخت اندیشه‌های محیط زیستی آیت‌الله خامنه‌ای است. این مقاله با استفاده از نظریات مطرح در حوزه ارزش‌گذاری به محیط‌زیست به این پرسش اساسی پاسخ می‌دهد که: مؤلفه‌های گفتمانی حاکم بر اندیشه‌های محیط‌زیستی آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟ روش این پژوهش تحلیل گفتمان به روایت لاکلاو و موفه است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد ...  بیشتر

شناسایی عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست (مطالعه موردی: شهروندان کاشان)

صدیقه کیانی سلمی؛ محسن شاطریان

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 101-116

چکیده
  امروزه مسائل زیست محیطی، مفهوم اجتماعی به خود گرفته و می­توان گفت مشکلات زیست محیطی ریشه فرهنگی – اجتماعی دارند. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی است.  هدف از تحقیق شناسایی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در حفاظت از محیط زیست در بین شهروندان کاشانی است. جامعه آماری تحقیق از 275325 نفر ساکنان بافت قدیم و جدید شهر کاشان تشکیل شده ...  بیشتر