آموزش محیط زیست
Nafiseh Paivandi؛ Saeed Shahhosseini؛ Sirus Mansoori
چکیده
One of the most important recent concerns in the world is the environment and its protection. Environmental education by storytelling, which is based on children's thinking mechanisms, can be considered a method for child education. This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching environmental concepts through animism-based storytelling on children's environmental knowledge and attitude. The research is quasi-experimental, including two groups (experimental and control), a pre-test and a post-test. The statistical population includes all the first-grade elementary ...
بیشتر
One of the most important recent concerns in the world is the environment and its protection. Environmental education by storytelling, which is based on children's thinking mechanisms, can be considered a method for child education. This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching environmental concepts through animism-based storytelling on children's environmental knowledge and attitude. The research is quasi-experimental, including two groups (experimental and control), a pre-test and a post-test. The statistical population includes all the first-grade elementary school students of Shazand, Markazi Province, Iran, in the academic year 2021-2022, with 17 people in each group selected by convenience sampling. The instrument was Leeming's (1995) questionnaire, which includes two subscales of environmental knowledge and environmental attitude. Data analysis was carried out using multivariate covariance analysis. The findings indicated that there is a significant difference between the environmental knowledge and attitude of the experimental group and the control group. The results indicated that presenting environmental concepts using animism-based storytelling had a significant effect on children's environmental knowledge and attitude. In conclusion, although storytelling can generally affect knowledge and attitude, animism-based storytelling has a more significant effect on children's environmental knowledge and attitude
آموزش محیط زیست
سیروس احمدی؛ سید صمد بهشتی؛ احسان کهنسال خوب
چکیده
مطالعه پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده ...
بیشتر
مطالعه پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده است. 7/53% کل پاسخگویان را مردان و 3/46% را زنان تشکیل دادهاند. بر مبنای یافتههای تحلیلی تحقیق، رابطهی بین نگرشهای زیستمحیطی با بازاستفاده و بازیافت زباله مثبت و معنادار است. هنجارهای ذهنی در هر دو بعد «هنجارهای توصیفی» و «هنجارهای تأکیدی» و فرهنگ شهروندی در هر دو بعد «تعهدات شهروندی» و «مشارکت شهروندی» رابطهی مثبت و معناداری با رفتارهای مدیریت پسماند دارند. بهعلاوه، سن رابطه منفی و معناداری با کاهش زباله نشان میدهد. میانگین رفتارهای مدیریت پسماند جامد در میان گروههای مختلف تحصیلی دارای تفاوت معناداری است. میانگین بازاستفاده از زباله در میان زنان بالاتر از مردان است و میانگین کاهش و بازاستفاده از زباله در دو گروه مجردین و متأهلین دارای تفاوت معناداری است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد متغیرهای مستقل 38/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند که در این میان کنترل رفتار ادراکشده در بعد بیرونی بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته دارا است.
حسین میرزایی؛ حامد سیارخلج؛ مجید فاطمی خصال؛ محمد خانمحمدی
چکیده
امروزه مسائل محیطزیستی ریشههای اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرشهای افراد در مورد محیطزیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیستمحور در بین دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ...
بیشتر
امروزه مسائل محیطزیستی ریشههای اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرشهای افراد در مورد محیطزیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیستمحور در بین دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 450 نفر به دست آمد و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامه از نوع صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای بهرهمندی از منابع آگاهیبخش و تصور از عملکرد محیطزیستی خانواده، دارای رابطه معنادار با دانش محیطزیستی هستند؛ همچنین دانش محیطزیستی و ارزشهای محیطزیستی، رابطه معناداری با نگرش زیستمحور داشتند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که با توجه به ضریب تعیین تعدیلشدهی متغیرها در معادلهی رگرسیون، 18 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود و ارزشهای محیطزیستی، بیشترین اثر کلی را بر روی نگرش زیستمحور دارد.
مجید اسماعیلپور؛ آزاده رجبی
چکیده
امروزه مصرف کنندگان بیشتر نگران تغییرات محیطی شده و در این راستا رفتار خریدشان را نیز تغییر داده اند. نگرانی برای محیطزیست باعث شده که آنها در تصمیمگیری خرید خود به قابلیت استفاده مجدد بستهبندی توجه کنند. هدف این پژوهش، بررسی اثر عوامل مؤثر بر ادراک مصرف کنندگان از قابلیت استفاده مجدد بسته بندی محصولات است. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه مصرف کنندگان بیشتر نگران تغییرات محیطی شده و در این راستا رفتار خریدشان را نیز تغییر داده اند. نگرانی برای محیطزیست باعث شده که آنها در تصمیمگیری خرید خود به قابلیت استفاده مجدد بستهبندی توجه کنند. هدف این پژوهش، بررسی اثر عوامل مؤثر بر ادراک مصرف کنندگان از قابلیت استفاده مجدد بسته بندی محصولات است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش مصرفکنندگان شهر بوشهر است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس و متشکل از 385 نفر از مشتریان فروشگاههای خردهفروشی بزرگ شهر بوشهر گردآوری شدند و سپس با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد که تناسب جنس، شکل و رنگ بستهبندی بر ادراک مصرفکننده از قابلیت استفاده مجدد بستهبندی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، یافته دیگر این پژوهش حاکی از آن است که نگرش محیطزیستی و حساسیت به قابل بازیافت بودن بستهبندی بر ادراک مصرفکننده از قابلیت استفاده مجدد بستهبندی اثر مثبت و معناداری دارد. درمجموع پنج عامل نگرش محیطزیستی مصرفکننده، حساسیت مصرفکننده به قابل بازیافت بودن بستهبندی، تناسب جنس (مواد)، شکل و رنگ بستهبندی محصول رویهمرفته توانستهاند 681/0 از واریانس متغیر ادراک مصرفکننده از قابلیت استفاده مجدد بستهبندی محصول را تبیین کنند.
محمد نجارزاده؛ سکینه جعفری؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه ساختاری نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه ساختاری نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی خارتوران بود. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نگرش و دانش محیطزیستی، تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست، رضایت گردشگر و فایده درکشده را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدل تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانش محیطزیستی اثر معناداری بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست دارد. دانش محیطزیستی با میانجیگری فایده درک شده اثر غیرمستقیمی بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست نداشت. دانش محیطزیستی با میانجیگری فایده درک شده و رضایت بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست اثر غیرمستقیم داشت. نگرش محیطزیستی اثر معناداری بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست داشت. نگرش محیطزیستی با میانجیگری رضایت گردشگر اثر غیرمستقیمی بر تمایلات رفتاری در حفاظت از محیطزیست داشت. درنتیجه دانش محیطزیستی و نگرش محیطزیستی میتوانستند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست را تحت تأثیر قرار دهند.
مهدیه رضائی
دوره 6، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 53-66
چکیده
The growth of social networking has made it possible to define new applications for this tool especially in learning, including formal, informal, and tacit education (visual, auditory and written). The purpose of this study was to explain the impact of the use of Eitaa social network on the environmental attitude of students in three cognitive, emotional and behavioral areas. The present study is the type of applied researches which regarding the purpose, and regarding the data collection tool, it is a semi-experimental study with pre-test, post-test, and control group. The study sample has consisted ...
بیشتر
The growth of social networking has made it possible to define new applications for this tool especially in learning, including formal, informal, and tacit education (visual, auditory and written). The purpose of this study was to explain the impact of the use of Eitaa social network on the environmental attitude of students in three cognitive, emotional and behavioral areas. The present study is the type of applied researches which regarding the purpose, and regarding the data collection tool, it is a semi-experimental study with pre-test, post-test, and control group. The study sample has consisted of 46 students of Payame Noor University of Markazi province that were selected by the convenience sampling method and were randomly divided into two control and study groups. According to the results of the covariance analysis test, it was concluded that there is a significant difference between the three variables in the two stages of pre-test and post-test, which shows the effect of environmental training with the application of Eitaa social network on all of the three dimensions of the students' environmental attitude. The comparison of the mean of the two stages of pre-test and post-test showed that the mean of all of the three variables in the post-test was higher than the pretest. Scheffe post hoc test results also showed a higher mean in the study group than the control group in all three variables. According to the calculated level of effect, respectively about 70, 10 and 14 percent of the variance of the cognitive, emotional and behavioral dimensions of the environmental attitude of the study group was explicitly explained by applying the training method (environmental training of Eitaa).
سعید کریمی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 127-140
چکیده
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه ...
بیشتر
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 1850 نفر دانشجوی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر از میان آنان به صورت تصادفی ساده گزینش شدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه استانداردشده گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن از طریق مطالعه راهنما و آماره آلفای کرونباخ تأیید شد (72/0 تا 78/0). نتایج نشان داد که نگرش محیطزیستی تأثیر مثبتی بر رفتار محیطزیستی دانشجویان دارد. نتایج همچنین نشان داد که هر دو نوع دانش محیطزیستی عینی و ذهنی با رفتار محیطزیستی رابطه مثبت و معنیداری دارد. به علاوه، نگرش محیطزیستی رابطه بین دانش محیطزیستی عینی و رفتار محیطزیستی را میانجیگری میکند. پژوهش حاضر با بررسی رابطه دانش عینی و ذهنی و نگرش محیطزیستی با رفتار محیطزیستی به درک بهتر و عمیقتر این رفتار کمک میکند.
محمد تقی سبزه ای؛ سیاوش قلیپور؛ معصومه آدینهوند
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 16-5
چکیده
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق ...
بیشتر
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 370 نفر و روش نمونه گیری طبقه ای است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد: آگاهی بیشتر پاسخگویان (9/57 درصد) درباره محیط زیست در حد متوسط است. نتایج استنباطی این تحقیق نشان میدهد بین متغیرهای «آگاهی محیطزیستی»، «نگرش محیطزیستی»، «تمایل به رفتار محیطزیستی» و «رفتارهای حامی محیط زیست» رابطه معنیدار وجود دارد؛ بین «منابع آگاهیبخش» و «آگاهی محیطزیستی» رابطه معنیدار نیست. «آگاهی محیطزیستی» بهصورت مستقیم، غیرمستقیم و کلی بر رفتار محیطزیستی تأثیر قابلقبولی دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که سه متغیر مستقل باقی مانده در مجموع فقط 6/20 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند. به طور کلی یافتههای این تحقیق چارچوب نظریای را که بر اساس آن مُدل تحقیق ترسیم شد تأیید میکنند. برای بهبود رفتارهای حامی محیطزیست لازم است منابع آگاهیبخش تقویت شوند؛ فرایند «جامعه پذیری محیطزیستی» به کمک همه سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خانوادهها انجام شود و کیفیت آموزشها ارتقا یابند.
صادق صالحی؛ لقمان امامقلی
دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 12-21
چکیده
برای تحریک رفتارهای حامی محیط زیست مردم درک بهتر هنجارهای فردی و جمعی که بر تمایل فرد برای کنش حامی محیط زیست تأثیرگذار است، ضروری است. بنابراین تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که این هنجارها تا چه حد تسهیل کننده رفتار محیط زیستی هستند و تا چه حد می توانند شکاف بین نگرش و رفتار محیط زیستی را کاهش دهند؟ مطالعه حاضر در بین ساکنان ...
بیشتر
برای تحریک رفتارهای حامی محیط زیست مردم درک بهتر هنجارهای فردی و جمعی که بر تمایل فرد برای کنش حامی محیط زیست تأثیرگذار است، ضروری است. بنابراین تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که این هنجارها تا چه حد تسهیل کننده رفتار محیط زیستی هستند و تا چه حد می توانند شکاف بین نگرش و رفتار محیط زیستی را کاهش دهند؟ مطالعه حاضر در بین ساکنان مناطق شهری استان مازندران در سال 1394 و با استفاده از روش پیمایشی صورت پذیرفته است. برای تعیین نمونه، از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده و تعداد 467 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این تحقیق پرسشنامه بوده و برای سنجش اعتبار و روایی سؤالات، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد در جامعه مورد مطالعه هنجارهای فردی و جمعی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. با این وجود این هنجارها علاوه براین که بر رفتارهای محیط زیستی تأثیرگذار هستند میتوانند به کاهش شکاف بین نگرش و رفتار محیط زیستی کمک کنند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هنجارهای جمعی بیشترین تأثیر را بر رفتار محیطزیستی دارد و پیشبینی کننده قویتری نسبت به سایر متغیرهاست. در نهایت به تبیین ضعف هنجارها در جامعه مورد مطالعه پرداخته شد.
آموزش محیط زیست
فروزان فرخیان؛ محمد حسین پور؛ آتوسا سلیمانی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 31-38
چکیده
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی ...
بیشتر
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.
فاطمه سیگارچیان تقی زاده؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 11-18
چکیده
دستیابی انسان به فناوری نانو تأثیرات فراوان در زندگی بشر دارد و صنعت خودروسازی به طور بالقوه یکی از ذینفعان اصلی توسعه فناوری نانو است. که بهبود و مزایای موجود در سطوح مختلف را فراهم مینماید. برخی از کاربردهای زیست محیطی فناوری نانو، میتواند از طریق آموزش محیط زیست انجام پذیرد. البته زمانی میتوان از این آموزشها ...
بیشتر
دستیابی انسان به فناوری نانو تأثیرات فراوان در زندگی بشر دارد و صنعت خودروسازی به طور بالقوه یکی از ذینفعان اصلی توسعه فناوری نانو است. که بهبود و مزایای موجود در سطوح مختلف را فراهم مینماید. برخی از کاربردهای زیست محیطی فناوری نانو، میتواند از طریق آموزش محیط زیست انجام پذیرد. البته زمانی میتوان از این آموزشها بهره برد که نگرش مثبتی در این زمینه وجود داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران صنعت خودروسازی از بکارگیری آموزشهای زیستمحیطی در استفاده از فناوری نانو است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل 63 نفر از مدیران تولید صنعت خودروسازی میباشد و ابزار گردآوری، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نگرش مدیران نسبت به آموزشهای زیست محیطی در کاربرد فناوری نانو مثبت ارزیابی میگردد. بین نگرش مدیران در ارتباط با کاربرد آموزش محیط زیست در استفاده از فناوری نانو و سنوات خدمت و مقطع تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد در حالیکه بین نگرش و رشته تحصیلی تفاوت معنی دار است.
عظیمه السادات عبداللهی؛ حمیدرضا صادقی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 9-16
چکیده
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانشآموزان و بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زیست محیطی آنان میپردازد. مطالعه به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی 150 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان که به روش خوشهای چندمرحلهای نمونهگیری شدند سنجیده شده است. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانشآموزان و بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زیست محیطی آنان میپردازد. مطالعه به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی 150 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان که به روش خوشهای چندمرحلهای نمونهگیری شدند سنجیده شده است. نتایج نشان داد دانش آموزان در مورد ضرورت وجود گونههای گیاهی، خطرات آلودگی صوتی و خطرات دفع زباله ناصحیح، آگاهی نسبتاً خوبی دارند ولی در مورد کمبود منابع، ضرورت تنوع زیستی و فواید درختان در کاهش آلودگی صوتی اطلاعات کافی ندارند. 80 درصد آنها علامت بازیافت را نمیشناسند و در مورد مواد قابل بازیافت شناخت خوبی ندارند. هیچگونه شناختی در مورد علامت دوستدار لایه ازن بر روی محصولات و ضرورت توجه به آن نیز ندارند. به نقش خودشان و همه مردم در کاهش آلودگی زیست محیطی نگرش مثبتی دارند. به دلیل مشکلات زیستمحیطی نگران سلامت خود هستند ولی هنوز به این مسئله که انسانها از محیط زیست اطرافشان بد استفاده میکنند اعتقادی ندارند؛ هر چند معتقدند که انسانها حق ندارند هر گونه بخواهند در محیط طبیعی تغییر ایجاد کنند.