با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
Effectiveness of Teaching Environmental Concepts through Animism-Based Storytelling on Children's Environmental Knowledge and Environmental Attitude

Nafiseh Paivandi؛ Saeed Shahhosseini؛ Sirus Mansoori

دوره 11، شماره 4 ، شهریور 1402، ، صفحه 25-39

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66668.2598

چکیده
  One of the most important recent concerns in the world is the environment and its protection. Environmental education by storytelling, which is based on children's thinking mechanisms, can be considered a method for child education. This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching environmental concepts through animism-based storytelling on children's environmental knowledge and attitude. The research is quasi-experimental, including two groups (experimental and control), a pre-test and a post-test. The statistical population includes all the first-grade elementary ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تبیینِ جامعه‌شناختی ِرفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان شهرآبادان

سیروس احمدی؛ سید صمد بهشتی؛ احسان کهنسال خوب

دوره 11، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 51-69

https://doi.org/10.30473/ee.2023.62653.2470

چکیده
  مطالعه­ پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش­ نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب و داده‌های موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافته‌های توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده ...  بیشتر

مطالعه‌ سطح نگرش زیست‌محور دانش‌آموزان دبیرستانی در شهر تهران

حسین میرزایی؛ حامد سیارخلج؛ مجید فاطمی خصال؛ محمد خانمحمدی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 175-186

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6570

چکیده
  امروزه مسائل محیط­زیستی ریشه­های اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرش­های افراد در مورد محیط‌زیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیست­محور در بین دانش­آموزان دبیرستانی انجام شد. جامعه­ی آماری این پژوهش، دانش­آموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر ادراک مصرف‌کننده از قابلیت استفاده مجدد بسته‌بندی محصول(موردمطالعه: مصرف‌کنندگان شهر بوشهر)

مجید اسماعیل‌پور؛ آزاده رجبی

دوره 7، شماره 3 ، خرداد 1398، ، صفحه 115-126

https://doi.org/10.30473/ee.2019.5812

چکیده
  امروزه مصرف­ کنندگان بیشتر نگران تغییرات محیطی شده و در این راستا رفتار خریدشان را نیز تغییر داده­ اند. نگرانی برای محیط­زیست باعث شده که آنها در تصمیم‌گیری‌ خرید خود به قابلیت استفاده مجدد بسته‌بندی توجه کنند. هدف این پژوهش، بررسی اثر عوامل مؤثر بر ادراک مصرف­ کنندگان از قابلیت استفاده مجدد بسته ­بندی محصولات است. این پژوهش ...  بیشتر

رابطه ساختاری نگرش و دانش محیط‌زیستی با تمایلات رفتاری در حفاظت از محیط‌زیست: نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده

محمد نجارزاده؛ سکینه جعفری؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی

دوره 7، شماره 1 ، مهر 1397، ، صفحه 127-142

https://doi.org/10.30473/ee.2018.5064

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی رابطه­ ساختاری نگرش محیط­زیستی و دانش محیط­زیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیط‌زیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده­ها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی ...  بیشتر

(The Impact of Native Social Networking on Promoting Student's Environmental Attitude (Case Study: Eitaa

مهدیه رضائی

دوره 6، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 53-66

چکیده
  The growth of social networking has made it possible to define new applications for this tool especially in learning, including formal, informal, and tacit education (visual, auditory and written). The purpose of this study was to explain the impact of the use of Eitaa social network on the environmental attitude of students in three cognitive, emotional and behavioral areas. The present study is the type of applied researches which regarding the purpose, and regarding the data collection tool, it is a semi-experimental study with pre-test, post-test, and control group. The study sample has consisted ...  بیشتر

رابطه دانش محیط‌زیستی با رفتار محیط‌زیست‌‌گرایانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا: نقش میانجی‌گری نگرش محیط‌زیستی

سعید کریمی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 127-140

چکیده
  رفتار محیط‌زیست­گرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیط‌زیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیط‌زیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیط‌زیستی با رفتار محیط‌زیست­گرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجی‌گری نگرش محیط‌زیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه ...  بیشتر

بررسی رابطه بین آگاهی، نگرش و رفتار حامی محیط‌ زیست دانشجویان دختر دانشگاه قم

محمد تقی سبزه ای؛ سیاوش قلی‌پور؛ معصومه آدینه‌وند

دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 16-5

چکیده
  رفتار حامی محیط ­­زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیط‌زیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیط‌زیستی، تأثیر «آگاهی محیط‌زیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیط‌زیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی می‌کند. روش تحقیق ...  بیشتر

نقش هنجارهای فردی و اجتماعی در شکل‌گیری رفتار حامی محیط زیست

صادق صالحی؛ لقمان امامقلی

دوره 4، شماره 3 ، خرداد 1395، ، صفحه 12-21

چکیده
  برای تحریک رفتار­های حامی محیط زیست مردم درک بهتر هنجارهای فردی و جمعی که بر تمایل فرد برای کنش حامی محیط زیست تأثیرگذار است، ضروری است. بنابراین تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که این هنجارها تا چه حد تسهیل کننده رفتار محیط زیستی هستند و تا چه حد می ­توانند شکاف بین نگرش و رفتار محیط زیستی را کاهش دهند؟ مطالعه حاضر در بین ساکنان ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل نقش تحصیلات بر نگرش دبیران مقطع راهنمایی نسبت به معیارهای مرتبط با آموزش محیط زیست

فروزان فرخیان؛ محمد حسین پور؛ آتوسا سلیمانی

دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 31-38

چکیده
  آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادام‌العمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت می‌پذیرد در بهبود مشکلات زیست‌محیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از این‌رو سرمایه‌گذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را می‌طلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی ...  بیشتر

بررسی نگرش استفاده از آموزش‌های زیست محیطی در بکارگیری فناوری نانو (مطالعه موردی: مدیران صنعت خودروسازی)

فاطمه سیگارچیان تقی زاده؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی

دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 11-18

چکیده
  دستیابی انسان به فناوری نانو تأثیرات فراوان در زندگی بشر دارد و صنعت خودروسازی به طور بالقوه یکی از ذینفعان اصلی توسعه فناوری نانو است. که بهبود و مزایای موجود در سطوح مختلف را فراهم می­نماید. برخی از کاربردهای زیست محیطی فناوری نانو، می­­­تواند از طریق آموزش محیط زیست انجام پذیرد. البته زمانی می­­­­­توان از این آموزش­ها ...  بیشتر

نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان

عظیمه السادات عبداللهی؛ حمیدرضا صادقی

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 9-16

چکیده
  این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی  دانش‌آموزان و بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زیست محیطی آنان می‌پردازد. مطالعه به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی 150 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان که به روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای نمونه‌گیری شدند سنجیده شده است.  ...  بیشتر