آموزش محیط زیست
وحید افشین مهر؛ سمیه حسینی؛ هادی ایوانی
چکیده
شهر درواقع مانند موجود زندهای است که ادامه زندگی آن با توجه به حفظ آثار و ارزشهای موجود در آن امکانپذیر میباشد. بافتهای تاریخی بهعنوان بخش مهمی از شهر، نشانه موجودیت شهر هستند و امروزه عدم توجه مطلوب به آنها باعث ایجاد مسائل و مشکلات مختلفی شده است، از سوی دیگر این بافتها میتوانند دارای کارکرد فرهنگی و آموزشی ...
بیشتر
شهر درواقع مانند موجود زندهای است که ادامه زندگی آن با توجه به حفظ آثار و ارزشهای موجود در آن امکانپذیر میباشد. بافتهای تاریخی بهعنوان بخش مهمی از شهر، نشانه موجودیت شهر هستند و امروزه عدم توجه مطلوب به آنها باعث ایجاد مسائل و مشکلات مختلفی شده است، از سوی دیگر این بافتها میتوانند دارای کارکرد فرهنگی و آموزشی نیز باشند. نگاه صرفاً مادیگرایانه به اینگونه آثار تاریخی بهخصوص در شهر مقدس مشهد، باعث از بین رفتن مفهوم این کلانشهر نزد ساکنین و زائرین شده است. توجه به بافتهای تاریخی بهعنوان ارزش و ساختار اصلی شهرهای تاریخی، مساله مهمی است که گاهی در برنامهریزی طرحهای جامع و توسعههای شهری جدید به فراموشی سپرده میشود. هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و تأکید بر حفظ آثار تاریخی با استفاده از روشهای طراحی مدرن بهمنظور کارا کردن این عناصر و معرفی کارکرد آموزشی آن بوده است. جامعه هدف در این تحقیق آثار تاریخی واقع در قطاع 4 طرح ثامن، اطراف حرم مطهر امام رضا است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بود. بدین منظور، مطالعات در مورد شیوههای مختلف حفظ و نگهداری، بهصورت اسنادی گردآوریشدهاند و مطالعات میدانی برای امکان بازآفرینی فضای جدید معماری با استفاده از آثار موجود انجام گرفته است. درنهایت طرحی میانافزا بهمنظور حفظ آثار باارزش تاریخی در محدوده معرفیشده، ارائه شده است.
مسلم سواری؛ حامد شیخی؛ کامران الماسیه
چکیده
این تحقیق با هدف کلی نقش مجراهای آموزشی در بهبود مشارکت های روستاییان در طرح های حفاظت از محیطزیست انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کشاورزان شهرستان دیواندره بود (N=7931). با استفاده فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 260 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته ها 290 پرسشنامه با روش نمونه گیری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف کلی نقش مجراهای آموزشی در بهبود مشارکت های روستاییان در طرح های حفاظت از محیطزیست انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کشاورزان شهرستان دیواندره بود (N=7931). با استفاده فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 260 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته ها 290 پرسشنامه با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب توزیع شد که در نهایت تعداد 274 پرسشنامه بهصورت کامل تکمیل گردید و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان و پایایی متغیرهای آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (α>0.7). تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSSwin18 انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی حاکی از رابطه مثبت و معنی داری بین ابعاد مجراهای آموزشی (محلی، ملی و بین المللی) با مشارکت روستاییان بود. علاوه بر این نتایج ضریب رگرسیون نشان داد ابعاد مجراهای آموزشی تأثیر مثبت معنی داری بر بهبود مشارکت روستاییان دارند بهطوریکه 08/90 درصد از تغییرات متغیر وابسته (مشارکت) را تبیین نمودند. همچنین نتایج تحلیل عاملی راهکارهای بهبود مشارکتها مردمی را در طرح های حفاظت از محیطزیست را در عاملهای تقویت فرهنگ مشارکت و حفاظتی، راهکار مدیریتی و فرهنگی، راهکار مشورتی و آگاهی، اثربخشی و کارایی، راهکار ساختاری و تشکیلاتی و بهبود تعهد و مسئولیت طبقه بندی کرد. در این راستا بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی جهت بهبود مشارکتهای روستاییان در طرحهای حفاظت از محیطزیست ارائه شد.