حسین باقریان حسینی؛ احمد عابدی سروستانی؛ علیرضا خواجه شاهکویی
چکیده
آموزش و یادگیری یکی ارکان مهم توسعه پایدار میباشد. سواد اطلاعاتی میتواند به کشاورزان در دستیابی و استفاده از اطلاعات برای داشتن کشاورزی پایدار کمک نماید. پژوهش پیمایشی حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی کشاورزان در منطقه طرق مشهد و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی-همبستگی 176 نفر از کشاورزان با روش نمونهگیری ...
بیشتر
آموزش و یادگیری یکی ارکان مهم توسعه پایدار میباشد. سواد اطلاعاتی میتواند به کشاورزان در دستیابی و استفاده از اطلاعات برای داشتن کشاورزی پایدار کمک نماید. پژوهش پیمایشی حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی کشاورزان در منطقه طرق مشهد و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت. بدین منظور با روش تحقیق توصیفی-همبستگی 176 نفر از کشاورزان با روش نمونهگیری ساده تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و مراجعه به اساتید گروه کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 79/0 بهدست آمد. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی کشاورزان در حدّ متوسط قابل ارزیابی میباشد. همچنین، سواد اطلاعاتی مستقل از سن، تعداد قطعات اراضی کشاورزی و درآمد سالانه کشاورزان بود؛ اما بین سواد اطلاعاتی کل با سابقه کار کشاورزی، یک رابطه منفی و معنیدار وجود داشت. از بین ابعاد پنجگانه سواد اطلاعاتی، کشاورزان موردمطالعه در زمینه «پایبندی به اصول اخلاقی و قانونی کاربرد اطلاعات» در وضعیت بهتر و در زمینه «دستیابی به اطلاعات موردنیاز به شکل مؤثر و کارآمد» ضعیفتر بودند. ارائه آموزش به کشاورزان بهمنظور ارتقاء قابلیت کسب اطلاعات کشاورزی و بهکارگیری این اطلاعات، از پیشنهادهای تحقیق حاضر میباشد.
محمد جلالی؛ حمیده ملکسعیدی؛ فرزاد اسکندری؛ سکینه رنجبر
چکیده
تحقیق حاضر با هدف واکاوی نگرش کشاورزان توتفرنگیکار شهرستان سنندج نسبت به کشت پایدار این محصول انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده است که به روش پیمایشی انجام شد. با بهرهگیری از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده، 150 نفر از توتفرنگیکاران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف واکاوی نگرش کشاورزان توتفرنگیکار شهرستان سنندج نسبت به کشت پایدار این محصول انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده است که به روش پیمایشی انجام شد. با بهرهگیری از فرمول کوکران و نمونهگیری تصادفی ساده، 150 نفر از توتفرنگیکاران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کردستان قرار گرفت. با استفاده از مطالعه راهنما، پایایی پرسشنامه برای بخش سنجش نگرش کشاورزان به کشت پایدار برابر 65/0 به دست آمد که معرف مناسب بودن آن میباشد. برای گروهبندی و مقایسه کشاورزان موردمطالعه از تحلیل خوشهای و تحلیل واریانس استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل خوشهای نشان داد کشاورزان موردمطالعه را میتوان به سه دسته کشاورزان با نگرش ضعیف، متوسط و قوی نسبت به کشت پایدار توتفرنگی گروهبندی نمود. یافتههای حاصل از تحلیل واریانس بیانگر اختلاف معنادار بین این سه گروه از کشاورزان با سطوح مختلف نگرش، ازنظر تعداد اعضای خانوار، میزان مشارکت در فعالیتهای ترویجی و میزان اعتماد به رسانههای اطلاعاتی بود. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهادهایی ارائه شد که میتواند در ترغیب کشاورزان به کشت پایدار توتفرنگی ارزشمند باشد.
هادی ویسی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 23-36
چکیده
هدف اصلی این مطالعه تبیین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان تولیدکننده خیار در بوم نظامهای پاکدشت و ورامین استان تهران است. در این تحقیق بر اساس نظریه سلامت مزرعه، رفتار محیطزیستی کشاورزان در چهار محور مدیریت تلفیقی آب، آفات، خاک و مواد مغذی تبیین و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده واکاوی گردید. ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه تبیین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان تولیدکننده خیار در بوم نظامهای پاکدشت و ورامین استان تهران است. در این تحقیق بر اساس نظریه سلامت مزرعه، رفتار محیطزیستی کشاورزان در چهار محور مدیریت تلفیقی آب، آفات، خاک و مواد مغذی تبیین و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده واکاوی گردید. در این رابطه، مطالعه پیمایشی با نمونهای 124 نفری از کشاورزان که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند اجرا گردید. یافتهها نشان داد که در کشت بومهای گلخانهای خیار، کشاورزان بیشتر در زمینههای مدیریت تلفیقی و مدیریت مواد مغذی و خاک به رفتار سازگار با محیطزیست مبادرت کردهاند. نتایج تحقیق در مورد عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی با رگرسیون گام به گام، نشان داد که رفتارهای محیطزیستی کشاورزان تحت تأثیر عوامل بیرونی مثل خدمات ترویجی و همچنین سن، سطح تکنولوژی، مشارکت اجتماعی و باور به عملی بودن رفتارها هستند. با این وجود اثر عوامل فردی مانند نگرش و شرایط اقتصادی بر رفتارهای محیطزیستی تولیدکنندگان خیار به ترتیب معنیدارتر بود. در پایان با توجه به تأثیر عوامل تبیین شده، رهیافت سیاستی هدفمند شامل دو پیشنهاد برای ارتقای رفتارهای محیطزیستی کشاورزان ارائه گردید.
سمیرا افشاری؛ روحاله رضائی؛ حیدر قلیزاده؛ حسین شعبانعلی فمی
دوره 6، شماره 1 ، آذر 1396، ، صفحه 101-113
چکیده
با توجه به اهمیت منابع آب به عنوان یک عنصر کلیدی در تمام زیربخش های اقتصادی به ویژه کشاورزی و درعینحال، محدودیت و کمبود شدید این منابع، حرکت به سوی مدیریت پایدار منابع آب امری اجتناب ناپذیر به شمار می آید. در این زمینه، بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که عوامل ذهنی و روانشناختی به ویژه نگرش از عوامل اصلی سوق دادن افراد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت منابع آب به عنوان یک عنصر کلیدی در تمام زیربخش های اقتصادی به ویژه کشاورزی و درعینحال، محدودیت و کمبود شدید این منابع، حرکت به سوی مدیریت پایدار منابع آب امری اجتناب ناپذیر به شمار می آید. در این زمینه، بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که عوامل ذهنی و روانشناختی به ویژه نگرش از عوامل اصلی سوق دادن افراد به سوی بهکارگیری اقدامات مرتبط با مدیریت پایدار منابع آب میباشند. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل تعیینکننده نگرش کشاورزان نسبت به مدیریت پایدار منابع آب بود. جامعه آماری این پژوهش، تمام سرپرستان خانوار در شهرستان کمیجان بودند (5100=N) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، تعداد 300 نفر از آنان به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با روش پانلی از کارشناسان تأیید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیش آزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 628/0 تا 812/0) بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که نزدیک به نیمی از کشاورزان دارای نگرش خاصی نسبت به مدیریت پایدار منابع آب نبودند. با توجه به نتایج کسبشده، متغیرهای ادراک کشاورزان نسبت به مشکلات مدیریت پایدار منابع آب، میزان شرکت در برنامهها و فعالیتهای ترویجی و حجم استخر ذخیره آب، اصلیترین عوامل تعیینکننده نگرش کشاورزان نسبت به مدیریت پایدار منابع آب در شهرستان کمیجان بودند. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین نگرش کشاورزان نسبت به مدیریت پایدار منابع آب بر حسب نوع مالکیت منبع آب آنها، تفاوت معنیدار وجود داشت، به نحوی که کشاورزان با مالکیت شخصی در مقایسه با کشاورزان دارای مالکیت مشاع، از نگرش مطلوبتری برخوردار بودند.
زهرا هیبتاللهپور؛ ابراهیم پناهپور؛ محمد حسینپور
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 35-44
چکیده
با توجه به اینکه آموزش کشاورزی عاملی برای پذیرش فناوریهای نوین و به کارگیری روشهای علمی کشاورزی توسط تولیدکنندگان و بهره برداران است، این تحقیق با هدف بررسی اطلاعات کشاورزان منطقه اهواز از مسائل مربوط به علوم خاک و زراعت جهت تعیین اولویتهای آموزشی آنان انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 500 نفر تعیین ...
بیشتر
با توجه به اینکه آموزش کشاورزی عاملی برای پذیرش فناوریهای نوین و به کارگیری روشهای علمی کشاورزی توسط تولیدکنندگان و بهره برداران است، این تحقیق با هدف بررسی اطلاعات کشاورزان منطقه اهواز از مسائل مربوط به علوم خاک و زراعت جهت تعیین اولویتهای آموزشی آنان انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 500 نفر تعیین شد که بهصورت میدانی توسط پرسشنامه محقق ساخته با 42 سوال در 8 حیطه آموزشی شامل: آموزش عمومی کشاورزی، زراعی، خاکی، آبی، کودی، تغذیه گیاه، آموزش لوکس1 اول و لوکس دوم به ترتیب شامل 10، 6، 4، 5، 4، 7، 3 و 3 گویه مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت تنظیم گردید. از روشهای توصیفی و آزمون آماری t گروههای مستقل برای مقایسه دیدگاه پاسخدهندگان استفاده شد. در نهایت تجزیه و تحلیل دادههای هر حیطه توسط آزمون تعقیبی LSD با کمک نرم افزار SPSSانجام گردید. نتایج نشان داد که بیشترین نیاز آموزشی کشاورزان در حیطه آموزش مسائل آبی، جهت آشنایی با پارامترهای موثر در کیفیت آب آبیاری با میانگین 341/1±79/1 بوده و این نوع آموزش در اولویت اول قرار گرفت. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از کمترین نیاز آموزشی پاسخ دهندگان در حیطه آموزش زراعی به منظور آگاهی از روشهای مختلف خاکورزی با میانگین 756/0±38/4 بود که این مسئله در اولویت آخر آموزشی قرار گرفت و بر این اساس نیاز آموزشی کشاورزان منطقه توصیه گردید.