آموزش محیط زیست
علی احمدی فیروزجائی؛ مهناز غفوری؛ مهسا صفری پور؛ طاهره شرقی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشها و راهکارهای رفتار محیطزیستی 120 گلخانهدار خیار دهستان طارند با بهرهگیری از تکنیک دلفی در طی دو مرحله به اجرا درآمده است. یافتهها نشان داده است که استفاده بیرویه از نهادههای شیمیایی بهعنوان مهمترین چالش رفتار محیطزیستی گلخانهداران شناخته ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشها و راهکارهای رفتار محیطزیستی 120 گلخانهدار خیار دهستان طارند با بهرهگیری از تکنیک دلفی در طی دو مرحله به اجرا درآمده است. یافتهها نشان داده است که استفاده بیرویه از نهادههای شیمیایی بهعنوان مهمترین چالش رفتار محیطزیستی گلخانهداران شناخته شده است و مواردی چون استفاده از پوششهای پلاستیکی یکبارمصرف؛ دفع غیربهداشتی و بازیافت نامناسب پسماند؛ و استفاده از گازوئیل برای گرمایش گلخانه به ترتیب در جایگاههای بعدی از این نظر قرار گرفتند. بهعلاوه نتایج نشان داده است که برای مقابله با این چالشها، در ابتدا بایستی در جهت تبیین خطرات کاربرد نهادههای شیمیایی؛ معرفی نهادههای جایگزین سازگار با محیطزیست؛ آموزش و ترغیب به تفکیک، بازیافت و دفع بهداشتی پسماند؛ و آموزش و تشویق به استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر انرژیهای پاک گام برداشت. در گام بعدی، یعنی بعد از ارتقای سطح آگاهی محیطزیستی گلخانهداران، برای اجرایی شدن آموزشهای ارائهشده بایستی مواردی چون حمایتهای مالی و اعتباری؛ تسهیل دسترسی به نهادهها، تجهیزات و فناوریهای سازگار با محیطزیست؛ و وضع قوانین محیطزیستی در کانون توجه سیاستمداران و متولیان امر قرار گیرد.
آموزش محیط زیست
اصغر میرفردی؛ درنا سلامتیان
چکیده
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیطزیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاند که تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیطزیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاند که تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونهها انتخاب شدند. متغیر رفتار محیطزیستی با استفاده از مقیاس رفتار محیطزیستی بکار گرفتهشده توسط میرفردی و همکاران (Mirfardi et al., 2017)، متغیر منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی با استفاده از مقیاس منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی بکار گرفتهشده توسط پازوکی نژاد و صالحی (Pazokinejad & Salehi.,2014) و متغیر نگرانی محیطزیستی با استفاده از مقیاس محققساخته سنجیده شدند. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه و صوری استفاده شده است . برای تعیین پایایی مقیاس رفتار محیطزیستی و نگرانی محیطزیستی، از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برای رفتار محیطزیستی برابر با 55/0، منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی برابر با 68/0 و برای نگرانی محیطزیستی برابر با 74/0 بوده است. دادههای پرسشنامه بهوسیله نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که متغیر وابسته (رفتار محیطزیستی) با متغیرهای نگرانی محیطزیستی، منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و سن در سطح 99 درصد رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین رفتار محیطزیستی زنان و مردان در سطح 95 درصد دارای تفاوت معناداری بود. نتیجه اینکه نگرانی محیطزیستی و سن افراد، نقش مهمی در رفتار محیطزیستی دارند.
ابوذر زارع؛ مصطفی احمدوند؛ فهیمه ریگی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه حاوی آزمون پارادایم اکولوژیکی نوین دانلپ و همکاران و تعدادی سؤال باز و بسته بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه حاوی آزمون پارادایم اکولوژیکی نوین دانلپ و همکاران و تعدادی سؤال باز و بسته بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. جهت تأیید پایایی پرسشنامه، مطالعه راهنما صورت گرفت که مقدار آلفای کرونباخ آن برای بخشهای مختلف بین 61/0 تا 83/0 به دست آمد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه هنرجویان رشتههای مختلف کشاورزی در مقطع دیپلم در هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند. در زمان انجام پژوهش تعداد هنرجویان در کلاسهای دوم و سوم در رشتههای مختلف کشاورزی 98 نفر بود که از این میان بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 80 نفر آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود نگرش و رفتار محیطزیستی نسبتاً مطلوبی در بین هنرجویان بود. از طرفی تماس با منابع اطلاعاتی مرتبط با محیطزیست هنرجویان در حد پایینی قرار داشت. فزون بر آن، تفاوت معنیداری در نگرش محیطزیستی هنرجویان سال دوم و سال سوم مشاهده نگردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد هنجارهای گروه مرجع، دسترسی به اطلاعات و فرزند کشاورز بودن مهمترین تبیینکنندههای نگرش محیطزیستی هنرجویان هستند.
سید مهدی میرهاشمی؛ فرزین حق پرست؛ مازیار آصفی
چکیده
مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی مدخل مهمی برای کنترل پیامدهای محیطزیستی در یک اجتماع، شهر یا یک سکونتگاه است. رفتار محیطزیستی تحت تأثیر عوامل انسانی و محیطی متفاوتی قرار دارد که درک آنها نیاز به بررسی دقیق و نزدیک موقعیتهای فردی و اجتماعی دارد. در این مقاله با استفاده از پیمایشهای صورت گرفته؛ (مصاحبههای عمیق و مشاهده) ...
بیشتر
مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی مدخل مهمی برای کنترل پیامدهای محیطزیستی در یک اجتماع، شهر یا یک سکونتگاه است. رفتار محیطزیستی تحت تأثیر عوامل انسانی و محیطی متفاوتی قرار دارد که درک آنها نیاز به بررسی دقیق و نزدیک موقعیتهای فردی و اجتماعی دارد. در این مقاله با استفاده از پیمایشهای صورت گرفته؛ (مصاحبههای عمیق و مشاهده) و تحلیل دادههای حاصل با استفاده از روش داده بنیاد؛ تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی در نمونهای از جامعه ایران بررسی شود. پیمایشهای صورت گرفته بر تجربیات مشارکتکنندگان در بستر سکونتگاه متمرکز بوده است. نتایج حاصل از این مطالعه که با استفاده از پارادایم چهارگانه استرن ارائه شده است، نشان میدهد عوامل نگرشی (ارزشها، عقیده و هنجار) دارای بیشترین تنوع از موضوعات تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی هستند؛ بر همین اساس ارزشهای انسانمحور یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی است. یافته نهایی این تحقیق (مقوله مرکزی) که با عنوان «رویه ارزشی» نامگذاری شده است، نشان میدهد جریانهای اجتماعی بهعنوان رویههای رایج رفتاری، در کنار ارزشهای تثبیتشده، تأثیر بسزایی بر رفتار محیطزیستی جامعه موردمطالعه دارد. رویهها شکل مرسوم و عملی رفتار هستند که بهوسیله ارزشها پشتیبانی و تقویت میشوند و توان نفوذ به اکثر قرارگاههای رفتاری از جمله مسکن را دارند.
نگین فارسی؛ مهدی چرمچیان لنگرودی
چکیده
انسان بدون هیچگونه تغییر در تفکر و رفتار نمیتواند مشکلات محیطزیستی خود را حل کند. تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی شالیکاران شهرستان ساری به منظور پایداری شالیکاری صورت گرفته است. مطالعه حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش همبستگی- توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل شالیکاران شهرستان ...
بیشتر
انسان بدون هیچگونه تغییر در تفکر و رفتار نمیتواند مشکلات محیطزیستی خود را حل کند. تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی شالیکاران شهرستان ساری به منظور پایداری شالیکاری صورت گرفته است. مطالعه حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش همبستگی- توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل شالیکاران شهرستان ساری (24502N=) که تعداد 289 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن توسط اساتید فن و صاحبنظران تأیید شد و برای سنجش پایایی پرسشنامه، پس از انجام آزمون مقدماتی تعداد 30 نسخه از آن توسط شالیکاران شهرستان میاندرود تکمیل شد. نتایج حاصل از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مذکور 74/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که 5/58 درصد از شالیکاران در حد متوسطی رفتار حفاظت محیطزیستی را دارا هستند. تحلیل همبستگی نشان داد که بین تعداد اعضای خانواده شالیکاران، عملکرد، کل درآمد سالانه شالیکاری در سال، ویژگی اجتماعی، روشهای آموزشی، نگرش و منابع اطلاعاتی با رفتار محیطزیستی رابطه معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام نیز نشان داد که سه متغیر روشهای آموزشی، کل درآمد سالانه شالیکاری در سال و میزان عملکرد محصول برنج 27 درصد واریانس سطح رفتارهای حفظ محیطزیستی شالیکاران را تبیین میکنند.
الهام کنعانی؛ مصطفی احمدوند
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رفتار محیطزیستی کشاورزان و عوامل مؤثر بر آن بر مبنای تئوری ارزش-باور- هنجار استرن بود. جامعه آماری پژوهش، گندمکاران آبی دهستان شهیدآباد از توابع شهرستان خرمبید در استان فارس به تعداد 170 نفر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 110 گندمکار به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و دادهها گردآوری شدند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رفتار محیطزیستی کشاورزان و عوامل مؤثر بر آن بر مبنای تئوری ارزش-باور- هنجار استرن بود. جامعه آماری پژوهش، گندمکاران آبی دهستان شهیدآباد از توابع شهرستان خرمبید در استان فارس به تعداد 170 نفر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 110 گندمکار به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و دادهها گردآوری شدند. پژوهش حاضر به شیوه پیمایش و با ابزار پرسشنامه اجرا شد. روایی صوری پرسشنامه توسط پانلی از متخصصان تأیید و پایایی آن نیز با انجام مطالعه راهنما و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. یافتهها نشان داد ارزشهای زیستبوممحور و خدامحور و همچنین متغیرهای تعلق به مکان، دلبستگی به مکان، جهانبینی اکولوژیکی، آگاهی از نتایج مضر فعالیتها و توانایی درک شده برای کاهش تهدید بیشترین تأثیر را بر اخلاق محیطزیستی کشاورزان داشته اند، لیکن در نهایت اخلاق محیطزیستی در تبیین رفتار محیطزیستی قاصر ماند. لذا، چنین به نظر میرسید که برخی از متغیرهای تعدیلگر این رابطه را مخدوش نموده اند. ازاینرو، با کنکاش بیشتر، دو متغیر هنجار ذهنی- اجتماعی و دسترسی به منابع کشاورزی شناسایی شدند. آنگاه با حضور این متغیرها به تحلیل رابطه اخلاق و رفتار محیطزیستی پرداخته شد که آزمون کوواریانس برای این منظور استفاده گردید. یافتههای آزمون کوواریانس نشان داد که اخلاق محیطزیستی در حضور متغیر گروهبندیشده جدید بر رفتار محیطزیستی تأثیر داشته و تعامل اخلاق محیطزیستی و متغیر گروهبندی شده بر رفتار محیطزیستی معنیدار است. ازاینرو پیشنهاد میشود با افزایش آگاهی در کشاورزان نگرش، اخلاق و رفتار محیطزیستی آنها بهبود یابد.
فریبا علیدادیانی؛ محبوبه سلیمان پورعمران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تفکر سیستمی و رفتار حفاظت از محیطزیست و مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که با تکنیک تحلیل همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل محیطزیست خراسان شمالی به تعداد 98 بود و از روش تمام شماری استفاده گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه تفکر ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تفکر سیستمی و رفتار حفاظت از محیطزیست و مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که با تکنیک تحلیل همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل محیطزیست خراسان شمالی به تعداد 98 بود و از روش تمام شماری استفاده گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه تفکر سیستمی گلدمن (2005)، رفتار حفاظت از محیطزیست آجزن و فیش بین (1975) و مسئولیتپذیری اجتماعی میلیمان و همکاران (2003) بود. برای تعیین اعتبار پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برای تفکر سیستمی، 94/0 رفتار محیطزیستی 96/0 و همچنین مسئولیتپذیری اجتماعی 96/0 به دست آمد. روایی ابزار از نوع محتوایی بوده که مورد تأیید اساتید و خبرگان قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی آزمون توزیع نرمال کلوموگروف – اسمرینوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون گامبهگام با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS نسخه 19 استفادهشده است. نتایج نشان داد بین تفکر سیستمی و مسئولیتپذیری اجتماعی و نیز بین رفتار محیطزیستی و مسئولیتپذیری اجتماعی در سطح معنیداری 99% رابطه معناداری وجود دارد.
هادی ویسی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 23-36
چکیده
هدف اصلی این مطالعه تبیین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان تولیدکننده خیار در بوم نظامهای پاکدشت و ورامین استان تهران است. در این تحقیق بر اساس نظریه سلامت مزرعه، رفتار محیطزیستی کشاورزان در چهار محور مدیریت تلفیقی آب، آفات، خاک و مواد مغذی تبیین و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده واکاوی گردید. ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه تبیین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان تولیدکننده خیار در بوم نظامهای پاکدشت و ورامین استان تهران است. در این تحقیق بر اساس نظریه سلامت مزرعه، رفتار محیطزیستی کشاورزان در چهار محور مدیریت تلفیقی آب، آفات، خاک و مواد مغذی تبیین و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده واکاوی گردید. در این رابطه، مطالعه پیمایشی با نمونهای 124 نفری از کشاورزان که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند اجرا گردید. یافتهها نشان داد که در کشت بومهای گلخانهای خیار، کشاورزان بیشتر در زمینههای مدیریت تلفیقی و مدیریت مواد مغذی و خاک به رفتار سازگار با محیطزیست مبادرت کردهاند. نتایج تحقیق در مورد عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی با رگرسیون گام به گام، نشان داد که رفتارهای محیطزیستی کشاورزان تحت تأثیر عوامل بیرونی مثل خدمات ترویجی و همچنین سن، سطح تکنولوژی، مشارکت اجتماعی و باور به عملی بودن رفتارها هستند. با این وجود اثر عوامل فردی مانند نگرش و شرایط اقتصادی بر رفتارهای محیطزیستی تولیدکنندگان خیار به ترتیب معنیدارتر بود. در پایان با توجه به تأثیر عوامل تبیین شده، رهیافت سیاستی هدفمند شامل دو پیشنهاد برای ارتقای رفتارهای محیطزیستی کشاورزان ارائه گردید.
مجتبی سوختانلو؛ نجات واحدی
دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 105-120
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل مدل رفتار محیطزیستی و بررسی روابط بین متغیرهای اثرگذار در آن، میان بازدیدکنندگان منطقه گردشگری شورابیل در استان اردبیل بود. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، شامل کلیه بازدیدکنندگان مراجعهکننده به منطقه گردشگری شورابیل بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در شرایط با ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل مدل رفتار محیطزیستی و بررسی روابط بین متغیرهای اثرگذار در آن، میان بازدیدکنندگان منطقه گردشگری شورابیل در استان اردبیل بود. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، شامل کلیه بازدیدکنندگان مراجعهکننده به منطقه گردشگری شورابیل بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران در شرایط با حجم جامعه نامعلوم استفاده شد که حجم نمونه به تعداد 320 نفر تعیین شد (n= 320). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری دادهها در سه مقطع زمانی مختلف (به روش چندمرحلهای)، طی ماههای تیر، مرداد و شهریور (سال 1396) انجام گرفت. روایی محتوایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) با استفاده از نظرات متخصصان و محاسبه شاخص AVE مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. همچنین مقادیر محاسبهشده روایی تشخیصی و پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) انجام گرفت که از مقادیر قابل قبولی برخوردار بود. تحلیل دادهها توسط نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. یافتهها نشان داد که غالب بازدیدکنندگان (8/32 درصد) دارای رفتار نسبتاً مطلوب محیطزیستی بودند. مطابق نتایج تحلیل معادلات ساختاری، متغیرهای دانش، نگرش، نیت و ادراک محیطزیستی به همراه متغیرهای سطح تحصیلات و رضایت از امکانات و فرصتها، 59 درصد از تغییرات واریانس متغیر رفتار محیطزیستی را تبیین میکنند. همچنین مهمترین متغیرهای تبیینکننده رفتار محیطزیستی به ترتیب اهمیت، شامل نیت محیطزیستی (ضریب مسیر: 7/55 درصد) در نقش متغیر میانجی، تحصیلات (ضریب مسیر: 1/38 درصد) و رضایت از امکانات و فرصتها (ضریب مسیر: 8/30 درصد) بود.
محمد تقی سبزه ای؛ سیاوش قلیپور؛ معصومه آدینهوند
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 16-5
چکیده
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق ...
بیشتر
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 370 نفر و روش نمونه گیری طبقه ای است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد: آگاهی بیشتر پاسخگویان (9/57 درصد) درباره محیط زیست در حد متوسط است. نتایج استنباطی این تحقیق نشان میدهد بین متغیرهای «آگاهی محیطزیستی»، «نگرش محیطزیستی»، «تمایل به رفتار محیطزیستی» و «رفتارهای حامی محیط زیست» رابطه معنیدار وجود دارد؛ بین «منابع آگاهیبخش» و «آگاهی محیطزیستی» رابطه معنیدار نیست. «آگاهی محیطزیستی» بهصورت مستقیم، غیرمستقیم و کلی بر رفتار محیطزیستی تأثیر قابلقبولی دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که سه متغیر مستقل باقی مانده در مجموع فقط 6/20 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند. به طور کلی یافتههای این تحقیق چارچوب نظریای را که بر اساس آن مُدل تحقیق ترسیم شد تأیید میکنند. برای بهبود رفتارهای حامی محیطزیست لازم است منابع آگاهیبخش تقویت شوند؛ فرایند «جامعه پذیری محیطزیستی» به کمک همه سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خانوادهها انجام شود و کیفیت آموزشها ارتقا یابند.