آموزش محیط زیست
سیروس احمدی؛ سید صمد بهشتی؛ احسان کهنسال خوب
چکیده
مطالعه پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده ...
بیشتر
مطالعه پیمایشی حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند جامد (کاهش، بازاستفاده و بازیافت) در شهرآبادان، پرداخته است. در این پژوهش 395 نفر از شهروندان به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان جمع آوری شده است. بر اساس یافتههای توصیفی تحقیق، میانگین سن پاسخگویان 5/32 سال بوده است. 7/53% کل پاسخگویان را مردان و 3/46% را زنان تشکیل دادهاند. بر مبنای یافتههای تحلیلی تحقیق، رابطهی بین نگرشهای زیستمحیطی با بازاستفاده و بازیافت زباله مثبت و معنادار است. هنجارهای ذهنی در هر دو بعد «هنجارهای توصیفی» و «هنجارهای تأکیدی» و فرهنگ شهروندی در هر دو بعد «تعهدات شهروندی» و «مشارکت شهروندی» رابطهی مثبت و معناداری با رفتارهای مدیریت پسماند دارند. بهعلاوه، سن رابطه منفی و معناداری با کاهش زباله نشان میدهد. میانگین رفتارهای مدیریت پسماند جامد در میان گروههای مختلف تحصیلی دارای تفاوت معناداری است. میانگین بازاستفاده از زباله در میان زنان بالاتر از مردان است و میانگین کاهش و بازاستفاده از زباله در دو گروه مجردین و متأهلین دارای تفاوت معناداری است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد متغیرهای مستقل 38/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند که در این میان کنترل رفتار ادراکشده در بعد بیرونی بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته دارا است.
ابوذر زارع؛ مصطفی احمدوند؛ فهیمه ریگی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه حاوی آزمون پارادایم اکولوژیکی نوین دانلپ و همکاران و تعدادی سؤال باز و بسته بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه حاوی آزمون پارادایم اکولوژیکی نوین دانلپ و همکاران و تعدادی سؤال باز و بسته بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. جهت تأیید پایایی پرسشنامه، مطالعه راهنما صورت گرفت که مقدار آلفای کرونباخ آن برای بخشهای مختلف بین 61/0 تا 83/0 به دست آمد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه هنرجویان رشتههای مختلف کشاورزی در مقطع دیپلم در هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند. در زمان انجام پژوهش تعداد هنرجویان در کلاسهای دوم و سوم در رشتههای مختلف کشاورزی 98 نفر بود که از این میان بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 80 نفر آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود نگرش و رفتار محیطزیستی نسبتاً مطلوبی در بین هنرجویان بود. از طرفی تماس با منابع اطلاعاتی مرتبط با محیطزیست هنرجویان در حد پایینی قرار داشت. فزون بر آن، تفاوت معنیداری در نگرش محیطزیستی هنرجویان سال دوم و سال سوم مشاهده نگردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد هنجارهای گروه مرجع، دسترسی به اطلاعات و فرزند کشاورز بودن مهمترین تبیینکنندههای نگرش محیطزیستی هنرجویان هستند.
مجید اسماعیلپور؛ آزاده رجبی
چکیده
امروزه مصرف کنندگان بیشتر نگران تغییرات محیطی شده و در این راستا رفتار خریدشان را نیز تغییر داده اند. نگرانی برای محیطزیست باعث شده که آنها در تصمیمگیری خرید خود به قابلیت استفاده مجدد بستهبندی توجه کنند. هدف این پژوهش، بررسی اثر عوامل مؤثر بر ادراک مصرف کنندگان از قابلیت استفاده مجدد بسته بندی محصولات است. این پژوهش ...
بیشتر
امروزه مصرف کنندگان بیشتر نگران تغییرات محیطی شده و در این راستا رفتار خریدشان را نیز تغییر داده اند. نگرانی برای محیطزیست باعث شده که آنها در تصمیمگیری خرید خود به قابلیت استفاده مجدد بستهبندی توجه کنند. هدف این پژوهش، بررسی اثر عوامل مؤثر بر ادراک مصرف کنندگان از قابلیت استفاده مجدد بسته بندی محصولات است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش مصرفکنندگان شهر بوشهر است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس و متشکل از 385 نفر از مشتریان فروشگاههای خردهفروشی بزرگ شهر بوشهر گردآوری شدند و سپس با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد که تناسب جنس، شکل و رنگ بستهبندی بر ادراک مصرفکننده از قابلیت استفاده مجدد بستهبندی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین، یافته دیگر این پژوهش حاکی از آن است که نگرش محیطزیستی و حساسیت به قابل بازیافت بودن بستهبندی بر ادراک مصرفکننده از قابلیت استفاده مجدد بستهبندی اثر مثبت و معناداری دارد. درمجموع پنج عامل نگرش محیطزیستی مصرفکننده، حساسیت مصرفکننده به قابل بازیافت بودن بستهبندی، تناسب جنس (مواد)، شکل و رنگ بستهبندی محصول رویهمرفته توانستهاند 681/0 از واریانس متغیر ادراک مصرفکننده از قابلیت استفاده مجدد بستهبندی محصول را تبیین کنند.
محمد نجارزاده؛ سکینه جعفری؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه ساختاری نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه ساختاری نگرش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست با نقش میانجی رضایت گردشگر و فایده درک شده در پارک ملی خار توران بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه گردشگران پارک ملی خارتوران بود. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای نگرش و دانش محیطزیستی، تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست، رضایت گردشگر و فایده درکشده را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدل تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانش محیطزیستی اثر معناداری بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست دارد. دانش محیطزیستی با میانجیگری فایده درک شده اثر غیرمستقیمی بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست نداشت. دانش محیطزیستی با میانجیگری فایده درک شده و رضایت بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست اثر غیرمستقیم داشت. نگرش محیطزیستی اثر معناداری بر تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست داشت. نگرش محیطزیستی با میانجیگری رضایت گردشگر اثر غیرمستقیمی بر تمایلات رفتاری در حفاظت از محیطزیست داشت. درنتیجه دانش محیطزیستی و نگرش محیطزیستی میتوانستند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تمایلات رفتاری گردشگر در حفاظت از محیطزیست را تحت تأثیر قرار دهند.
سعید کریمی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 127-140
چکیده
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه ...
بیشتر
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 1850 نفر دانشجوی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر از میان آنان به صورت تصادفی ساده گزینش شدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه استانداردشده گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن از طریق مطالعه راهنما و آماره آلفای کرونباخ تأیید شد (72/0 تا 78/0). نتایج نشان داد که نگرش محیطزیستی تأثیر مثبتی بر رفتار محیطزیستی دانشجویان دارد. نتایج همچنین نشان داد که هر دو نوع دانش محیطزیستی عینی و ذهنی با رفتار محیطزیستی رابطه مثبت و معنیداری دارد. به علاوه، نگرش محیطزیستی رابطه بین دانش محیطزیستی عینی و رفتار محیطزیستی را میانجیگری میکند. پژوهش حاضر با بررسی رابطه دانش عینی و ذهنی و نگرش محیطزیستی با رفتار محیطزیستی به درک بهتر و عمیقتر این رفتار کمک میکند.
محمد تقی سبزه ای؛ سیاوش قلیپور؛ معصومه آدینهوند
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 16-5
چکیده
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق ...
بیشتر
رفتار حامی محیط زیست یکی از عوامل مؤثر حفظ محیط زیست است که به میزان زیادی به آگاهی محیطزیستی شهروندان بستگی دارد. این تحقیق بر اساس نظریه بامبرگ و موزر درباره عوامل تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی، تأثیر «آگاهی محیطزیستی» بر «نگرش» و «رفتار محیطزیستی» دانشجویان دختر دانشگاه قم را بررسی میکند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 370 نفر و روش نمونه گیری طبقه ای است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد: آگاهی بیشتر پاسخگویان (9/57 درصد) درباره محیط زیست در حد متوسط است. نتایج استنباطی این تحقیق نشان میدهد بین متغیرهای «آگاهی محیطزیستی»، «نگرش محیطزیستی»، «تمایل به رفتار محیطزیستی» و «رفتارهای حامی محیط زیست» رابطه معنیدار وجود دارد؛ بین «منابع آگاهیبخش» و «آگاهی محیطزیستی» رابطه معنیدار نیست. «آگاهی محیطزیستی» بهصورت مستقیم، غیرمستقیم و کلی بر رفتار محیطزیستی تأثیر قابلقبولی دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که سه متغیر مستقل باقی مانده در مجموع فقط 6/20 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند. به طور کلی یافتههای این تحقیق چارچوب نظریای را که بر اساس آن مُدل تحقیق ترسیم شد تأیید میکنند. برای بهبود رفتارهای حامی محیطزیست لازم است منابع آگاهیبخش تقویت شوند؛ فرایند «جامعه پذیری محیطزیستی» به کمک همه سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خانوادهها انجام شود و کیفیت آموزشها ارتقا یابند.