آموزش محیط زیست
اصغر میرفردی؛ درنا سلامتیان
چکیده
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیطزیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاند که تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان دانشگاه شیراز و رابطه آن با نگرانی محیطزیستی، استفاده از منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاند که تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونهها انتخاب شدند. متغیر رفتار محیطزیستی با استفاده از مقیاس رفتار محیطزیستی بکار گرفتهشده توسط میرفردی و همکاران (Mirfardi et al., 2017)، متغیر منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی با استفاده از مقیاس منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی بکار گرفتهشده توسط پازوکی نژاد و صالحی (Pazokinejad & Salehi.,2014) و متغیر نگرانی محیطزیستی با استفاده از مقیاس محققساخته سنجیده شدند. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه و صوری استفاده شده است . برای تعیین پایایی مقیاس رفتار محیطزیستی و نگرانی محیطزیستی، از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار آن برای رفتار محیطزیستی برابر با 55/0، منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی برابر با 68/0 و برای نگرانی محیطزیستی برابر با 74/0 بوده است. دادههای پرسشنامه بهوسیله نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که متغیر وابسته (رفتار محیطزیستی) با متغیرهای نگرانی محیطزیستی، منابع اطلاعاتی آگاهی محیطزیستی و سن در سطح 99 درصد رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین رفتار محیطزیستی زنان و مردان در سطح 95 درصد دارای تفاوت معناداری بود. نتیجه اینکه نگرانی محیطزیستی و سن افراد، نقش مهمی در رفتار محیطزیستی دارند.
کامبیز کریمی؛ رضا موحدی
چکیده
هدف اصلی این تحقیق کاربردی، تبیین رفتار محیطزیستی کشاورزان شهرستان قروه در استان کردستان و عوامل مؤثر بر آن میباشد. اطلاعات موردنیاز پژوهش، با روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. دادههای گردآوریشده بهوسیله نرمافزارهای SPSS و PLS و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. جامعه ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق کاربردی، تبیین رفتار محیطزیستی کشاورزان شهرستان قروه در استان کردستان و عوامل مؤثر بر آن میباشد. اطلاعات موردنیاز پژوهش، با روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. دادههای گردآوریشده بهوسیله نرمافزارهای SPSS و PLS و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری تحقیق، شامل 12845 کشاورزان شهرستان قروه بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ابتدا حجم نمونه 374 نفر مشخصشده سپس تعداد نمونهها در هر روستا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با انتساب متناسب تعیین گردیدند. یافتهها نشان دادند که رابطه مثبت و معنیداری بین متغیرهای بیرونی دانش و آگاهی محیطزیستی، هنجارهای ذهنی، نگرانیهای محیطزیستی، نگرش محیطزیستی کشاورزان با نیت یا تمایل به رفتار محیطزیستی آنها وجود دارد که متغیر نگرانیهای محیطزیستی بیشترین تأثیر مستقیم را بر نیت محیطزیستی کشاورزان داشت. نتایج نشان داد که متغیر نیت توانسته است بهتنهایی 32 درصد متغیر وابسته (رفتار محیطزیستی کشاورزان) را تبیین نماید (β=0.32)؛ بنابراین، میتوان نیت را عاملی مؤثر بر رفتار محیطزیستی کشاورزان قلمداد کرد که خود بیشترین تأثیر را از وجود نگرانیهای محیطزیستی بین کشاورزان میپذیرد.
فریبرز رحیمنیا؛ سعید نصرتی؛ قاسم اسلامی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 115-129
چکیده
درحالیکه نگرانی محیطزیستی اغلب به عنوان یک متغیر پیش بین در خرید محصولات محیطزیستی در نظر گرفته میشود، یافتههای تجربی این ارتباط را به صورت قطعی مورد تأیید قرار نمیدهند. درنتیجه بروز این شکاف در ادبیات، این تحقیق، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نگرانیهای محیطزیستی بر روی تمایل به خرید محصولات محیطزیستی، بهمنظور درک ...
بیشتر
درحالیکه نگرانی محیطزیستی اغلب به عنوان یک متغیر پیش بین در خرید محصولات محیطزیستی در نظر گرفته میشود، یافتههای تجربی این ارتباط را به صورت قطعی مورد تأیید قرار نمیدهند. درنتیجه بروز این شکاف در ادبیات، این تحقیق، تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم نگرانیهای محیطزیستی بر روی تمایل به خرید محصولات محیطزیستی، بهمنظور درک بهتر این تناقض را موردبررسی قرار داده است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث روش، پیمایشی و مبنی بر تحلیل کوواریانس با استفاده از الگوی مدل یابی معادله ساختاری است. موردمطالعه این تحقیق، تعداد 386 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان بخشی از گروه شهروندان با استفاده از فرمول کوکران به صورت تصادفی انتخاب گردید که بر اساس یافتهها و نتایج بهدستآمده نقش میانجیگری استراتژیهای یادگیری ارادی و اتفاقی در رابطه میان نگرانیهای محیطزیستی و تمایل به خرید محصولات محیطزیستی مورد تأیید قرار گرفت. درنتیجه میتوان ادعا کرد که با استفاده از استراتژیهای یادگیری میتوان نگرانی محیطزیستی افراد را به سمت خرید محصولات محیطزیستی هدایت نمود.