آموزش محیط زیست
پروانه صفری الموتی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ جابر اعظمی
چکیده
دانش ذینفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوعزیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوعزیستی ادراکشده در منطقه حفاظتشده سرخآباد استان زنجان با استفاده از روششناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته ...
بیشتر
دانش ذینفعان یکی از عناصر اساسی در مدیریت تنوعزیستی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش جامعه محلی و تأثیر آن بر وضعیت تخریب تنوعزیستی ادراکشده در منطقه حفاظتشده سرخآباد استان زنجان با استفاده از روششناسی کمی (توصیفی-همبستگی) انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهای برابر با 250 نفر از خانوارهای روستایی که وابسته به منطقه حفاظتشده بودند (5095N=) مشخص شد و از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد، دانش پاسخگویان در مورد خدمات اکوسیستمی در سطح زیاد و در زمینه چالشهای تنوعزیستی در حد متوسط ارزیابی گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای دانش در خصوص خدمات تأمینی اکوسیستم، دانش در خصوص تأثیر محرکهای انسانی مربوط به فعالیتهای ناپایدار جامعه محلی بر کاهش تنوع زیستی، دانش در خصوص تأثیر شرایط زمینهای (نگرش و معیشت) ضعیف جامعه محلی بر کاهش تنوعزیستی، دانش در خصوص تأثیر محرکهای انسانی ناپایدار سازمانهای بیرونی بر کاهش تنوع زیستی، دانش در خصوص تأثیر محرکهای مربوط به شرایط مداخلهگری غیراثربخش بر کاهش تنوعزیستی و دانش در خصوص تأثیر فشارها یا مخاطرات طبیعی وارده به تنوعزیستی، 52 درصد از واریانس ادراک جامعه محلی در مورد وضعیت تخریب تنوعزیستی را تبیین کردند.
امیرحسین علی بیگی؛ زهرا منتظرصاحب؛ مهنا شاهمرادی
چکیده
هدف کلی این پژوهش ترکیبی، بررسی فهم و درک دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از تنوع زیستی و عوامل مؤثر بر آن بود. با توجه به کاهش روزافزون تنوع زیستی و نقش انسان در کاهش روند آن، این پژوهش، دانشجویان رشته های کشاورزی و منابعطبیعی که با کشاورزان و تنوع زیستی ارتباط بسیاری دارند را مورد بررسی ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش ترکیبی، بررسی فهم و درک دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از تنوع زیستی و عوامل مؤثر بر آن بود. با توجه به کاهش روزافزون تنوع زیستی و نقش انسان در کاهش روند آن، این پژوهش، دانشجویان رشته های کشاورزی و منابعطبیعی که با کشاورزان و تنوع زیستی ارتباط بسیاری دارند را مورد بررسی قرار داد. این پژوهش از نوع ترکیبی کیفی-کمی به توالی اکتشافی بود. طرح تحقیق در بخش کیفی، مطالعه مورد و در بخش کمی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، صاحبنظران تنوع زیستی در استان کرمانشاه بود که نمونه گیری به روش گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه رازی بود (1718=N) که 323 تن از آنها بهعنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج بخش کیفی نشان داد که برای بررسی فهم دانشجویان از تنوعزیستی 5 مقوله اصلی شامل مفهوم تنوعزیستی، اهمیت تنوعزیستی، حفاظت از تنوع زیستی، تهدیدهای تنوع زیستی و مسئولیت انسان در قبال تنوع زیستی باید بررسی شود. نتایج بخش کمی نشان داد که دانشجویان وضعیت نامطلوبی از فهم تنوع زیستی و مقوله های آن دارند. از نظر رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، سن و تأهل، تفاوت معنیداری بین فهم دانشجویان از تنوعزیستی وجود داشت.