حسین میرزایی؛ حامد سیارخلج؛ مجید فاطمی خصال؛ محمد خانمحمدی
چکیده
امروزه مسائل محیطزیستی ریشههای اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرشهای افراد در مورد محیطزیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیستمحور در بین دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ...
بیشتر
امروزه مسائل محیطزیستی ریشههای اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرشهای افراد در مورد محیطزیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیستمحور در بین دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 450 نفر به دست آمد و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامه از نوع صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای بهرهمندی از منابع آگاهیبخش و تصور از عملکرد محیطزیستی خانواده، دارای رابطه معنادار با دانش محیطزیستی هستند؛ همچنین دانش محیطزیستی و ارزشهای محیطزیستی، رابطه معناداری با نگرش زیستمحور داشتند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که با توجه به ضریب تعیین تعدیلشدهی متغیرها در معادلهی رگرسیون، 18 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود و ارزشهای محیطزیستی، بیشترین اثر کلی را بر روی نگرش زیستمحور دارد.
فاطمه پورشهسواری؛ محمدرضا سرمدی
چکیده
حفظ محیطزیست و چالشهای موجود در مسیر آن یکی از معضلات جامعه جهانی ازجمله کشور ما به شمار میرود. حفظ و یا تخریب محیطزیست حوزه رفتار و عمل انسان است. رفتارهای انسان تحت تأثیر ارزشهای او قرار دارند. هدف این پژوهش نیز بررسی میزان ارزشهای محیطزیستی و ارتباط آنها با عزتنفس و متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان بر اساس نظریه ارزشی ...
بیشتر
حفظ محیطزیست و چالشهای موجود در مسیر آن یکی از معضلات جامعه جهانی ازجمله کشور ما به شمار میرود. حفظ و یا تخریب محیطزیست حوزه رفتار و عمل انسان است. رفتارهای انسان تحت تأثیر ارزشهای او قرار دارند. هدف این پژوهش نیز بررسی میزان ارزشهای محیطزیستی و ارتباط آنها با عزتنفس و متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان بر اساس نظریه ارزشی شوارتز بوده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای چندمرحلهای تعداد 487 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر کرمان بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که ارزشهای محیطزیستی اولویت اول ارزشی دانشجویان نبوده است. همچنین در بین ارزشهای محیطزیستی بر اساس جنسیت و وضعیت تأهل تفاوت معنیداری وجود داشته است و بین جهتگیری ارزشی محیطزیستی و عزتنفس همبستگی مثبت معنیدار وجود داشته است.