نازیلا خطیب زنجانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کستها بر یادگیری دانشجویان محیطزیست به شیوه کلاس درس وارونه و مقایسه آن با روش رایج آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ارشد مجازی محیطزیست (170 نفر) در سال 1397 بود که 60 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کستها بر یادگیری دانشجویان محیطزیست به شیوه کلاس درس وارونه و مقایسه آن با روش رایج آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ارشد مجازی محیطزیست (170 نفر) در سال 1397 بود که 60 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربه تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل یک آزمون محقق ساخته شامل 20 سؤال بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید متخصص و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. روش کار به این صورت بود که برای گروه شاهد 12 جلسه کلاس مجازی رایج برگزار شد و برای گروه تجربه دروس بهصورت پادکست ضبطشده قبل از کلاس در اختیار دانشجویان قرار گرفت و جلسات کلاس به تمرین و بحث گروهی اختصاص داشت. دادهها پس از تجزیهوتحلیل با کمک نرمافزار SPSSv.20 به شکل آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی زوج و تی مستقل) آزمون شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشجویان با استفاده از پادکست در روش کلاس درس وارونه، با آموزش مجازی صرف اختلاف معنادار وجود دارد (sig=0.000). لذا با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد پادکست در تلفیق با آموزش مجازی در یادگیری دانشجویان تأثیر بیشتری دارد و بهتر است در طراحی دورههای مجازی موردتوجه قرار گیرد.
آموزش محیط زیست
هدی طایی؛ نجیبه شاه حسینی؛ امیر ملکی
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 31-42
چکیده
بهرهگیری از آموزش مجازی در توسعه آموزش محیط زیست در عصری که از یک سو سرعت انتقال اطلاعات توسط فناوریهای نو به طرز شگفت آوری افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف «بررسی آموزش مجازی محیط زیست به عنوان پیش بایست ارتقای کیفیت آموزش عمومی در قرن بیست و یکم» انجام شده است. بررسی برنامه درسی دوره عمومی کنونی نشان میدهد که کتب ...
بیشتر
بهرهگیری از آموزش مجازی در توسعه آموزش محیط زیست در عصری که از یک سو سرعت انتقال اطلاعات توسط فناوریهای نو به طرز شگفت آوری افزایش یافته است. پژوهش حاضر با هدف «بررسی آموزش مجازی محیط زیست به عنوان پیش بایست ارتقای کیفیت آموزش عمومی در قرن بیست و یکم» انجام شده است. بررسی برنامه درسی دوره عمومی کنونی نشان میدهد که کتب خاصی برای آموزش محیط زیست تدوین نشده است و مؤلفههای محیط زیستی به صورت پراکنده در کتابهای مختلف مطرح شده است. روش پژوهش توصیفی و دادهها به شیوه کیفی تحلیل شده است. یافتهها حاکی از آن است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته بعضی از مدارس دارای سایتهای آموزش مجازی محیط زیست میباشند و از طریق این سایتها آموزشهای لازم و اجرای برنامههای درسی مبتنی بر آموزش زیست محیطی صورت میگیرد. تدوین برنامههای درسی آموزش محیط زیست باید بر اساس رویکرد مجازی سازی برنامههای درسی آموزش محیط زیست انجام گیرد تا اجرای آن عملی شود.