آموزش محیط زیست
معصومه صمدی
چکیده
هدف از این مطالعه واکاوی تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اعتبار یابی آن از نگاه متخصصان است. روش پژوهش بخش اول، کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی است. جامعه تحلیلی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بهطور هدفمند، بر اساس اهداف پژوهش گزارههای ناظر بر ارتباط ...
بیشتر
هدف از این مطالعه واکاوی تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اعتبار یابی آن از نگاه متخصصان است. روش پژوهش بخش اول، کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی است. جامعه تحلیلی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بهطور هدفمند، بر اساس اهداف پژوهش گزارههای ناظر بر ارتباط تربیت محیطزیستی استخراج، دستهبندی، کدگذاری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش پژوهش در بخش دوم روش دلفی است. جامعه موردمطالعه این بخش، اعضاء هیات علمی دانشگاههای علوم تربیتی بودند که نهایتاً ده نفر بهطور هدفمند با توجه به آثارشان در دو حوزه تربیت محیطزیستی و سند تحول بنیادین و علاقهمندیشان به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. بر اساس یافتههای حاصل از تحلیل مضمون، تربیت محیطزیستی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دو زاویه نظری و عملی موردتوجه قرارگرفته است. در حوزه نظری مضمون فراگیر احصاء شده، احیاء معرفتشناختی متافیزیک محیطزیستی است که با سه مضمون پیش سازمان دهنده توحید محوری (با 9 مضمون پایه)، معاد محوری با (با 3 مضمون پایه) و انسانمحوری (با 5 مضمون پایه) موردتوجه قرارگرفته است. در حوزه عملی مضمون فراگیر احصاء شده، شایستگیهای محیطزیستی است که با سه مضمون پیش سازمان دهنده بعد شناختی (با 6 مضمون پایه)، عاطفی (با سه مضمون پایه) و رفتاری (با 13 مضمون پایه) موردتوجه قرار گرفت. تحلیل دادههای حاصل از قضاوت متخصصان حاکی از این است که متخصصان مضامین احصاء شده در دو بعد نظری و عملی را مورد تأیید قرار دادند. در بخش نظری بیشترین توافق متخصصان بر روی مضامین بعد انسانمحوری و در بخش عملی بیشترین توافق متخصصان بر روی مضامین بعد شناختی است.
معصومه کارگزار؛ محمود مهرمحمدی؛ ابراهیم طلایی؛ سید محمد شبیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت محیطزیستی در دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت محیطزیستی انجام پذیرفته است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. محتوای طرح ازنظر پاسخگو (کلیه کتب چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) و 9 مؤلفه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت محیطزیستی در دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت محیطزیستی انجام پذیرفته است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. محتوای طرح ازنظر پاسخگو (کلیه کتب چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) و 9 مؤلفه اصلی و 43 مؤلفه فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که از مجموع 848 صفحه کتب پایه چهارم ابتدایی، درمجموع (189) صفحه و از مجموع 895 صفحه از کتب پایه پنجم ابتدایی درمجموع (127) صفحه و از مجموع 914 صفحه از کتب پایه ششم ابتدایی درمجموع (127) صفحه در رابطه با مفاهیم کلیدی تربیت زیستمحیطی پرداختهشده است و از بین تمام مؤلفههای تربیت محیطزیستی بیشترین توجه به مؤلفه تنوع زیستی در 36 صفحه و کمترین توجه به مؤلفه لایه ازن در (0) صفحه بوده و بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفههای تنوع زیستی (26/0) و کمترین ضریب اهمیت مؤلفه اثرات رشد لایه ازن (0) بوده است. با توجه به نتایج تحلیل محتوا میتوان چنین نتیجه گرفت که در حد خیلی کم به تربیت محیطزیستی در این دوره پرداختهشده است درحالیکه صراحتاً در اسناد بالادستی موضوع محیطزیست، ضرورت و اهمیت حفظ و راههای حفاظت آن بهعنوان یکی از ابعاد زیربنایی توسعه در ابعاد مختلف، مطرحشده است.