روح اله سهرابی؛ پوریا تدین
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1396، ، صفحه 9-21
چکیده
توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یکسو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمانها در مورد مسائل محیطزیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیطزیستی، یک روش برای توضیح سیاستهای مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیتهای اخلاقی، اجتماعی و محیطزیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ...
بیشتر
توجه به بعد جهانی مسائل محیط زیستی از یکسو و آگاهی پیدا کردن در مورد این مسائل از سوی دیگر، تقاضا برای پاسخگویی سازمانها در مورد مسائل محیطزیستی را افزایش داده است. ارائه افشای اطلاعات محیطزیستی، یک روش برای توضیح سیاستهای مربوط به مسئولیت سازمان برای اعمال فعالیتهای اخلاقی، اجتماعی و محیطزیستی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه حوزههای افشاگری و شناسایی عوامل مؤثر برافزایش انگیزه برای افشاگری اطلاعات محیطزیستی، انجامگرفته است. بدین منظور با استفاده از مدلی در حوزه افشاگری و با استفاده از مصاحبه از خبرگان (کارشناسان، سرپرستان و اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر کشور)، عوامل مهم انگیزشی در سطح افشاگری اطلاعات محیطزیستی و با استفاده از فن دلفی، 64 عامل مؤثر برافزایش انگیزش افراد در 6 بخش؛ رسانهها، قوه قضاییه، کارکنان، نهادها و سایر ارگانها، مصرفکنندگان و سرمایهداران شناسایی شدند. عوامل حمایت دولت از این افراد، عضویت در سازمانهای نظارتی، ترس از مجازات دولتی، امنیت شغلی، عوامل مذهب، وجدان کاری، فرهنگ جامعه، توجه به آینده و دیگران، پاداش مادی، ویژگی تأهل افراد و اهمیت به کار، از مهمترین عوامل در 6 کانال موردنظر هستند.