آموزش محیط زیست
مهجبین ردایی؛ اسماعیل صالحی؛ شهرزاد فریادی؛ محمدرضا مثنوی؛ لعبت زبردست
چکیده
سکونتگاههای شهری معاصر با توسعه، دگرگونی و پیچیدگی روزافزون موجب اختلال در نظام اکولوژیک و پیوند انسان- طبیعت، بخصوص در شهرهای کویری شده و بحران قرن بیست و یکم یا کاهش تابآوری شهری را رقم زده است. بسیاری از الگوهای ارتباطی انسان -طبیعت و راهحلهای الهام گرفته از محیط طبیعی حامی اصول و مفاهیم تابآوری و پایداری است. بهمنظور ...
بیشتر
سکونتگاههای شهری معاصر با توسعه، دگرگونی و پیچیدگی روزافزون موجب اختلال در نظام اکولوژیک و پیوند انسان- طبیعت، بخصوص در شهرهای کویری شده و بحران قرن بیست و یکم یا کاهش تابآوری شهری را رقم زده است. بسیاری از الگوهای ارتباطی انسان -طبیعت و راهحلهای الهام گرفته از محیط طبیعی حامی اصول و مفاهیم تابآوری و پایداری است. بهمنظور کاربست ابعاد انسانی در برنامهریزی، لازم است که عقلانیت اکولوژیک یا به عبارتی ایدههای مبتنی بر شواهد، اصول و استراتژیهای پیوند انسان- طبیعت تجلییافته در شهرهای کهن، استخراج، انتقال و در ساختار و عملکرد اکوسیستم شهری بکار گرفته شود. ازاینرو، هدف مطالعه حاضر، ایجاد شهرهای تابآور از طریق عقلانیت اکولوژیک و جستار حلقه پیوندی عقلانیت اکولوژیک و تابآوری شهری است. این مطالعه یک بررسی توصیفی-تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات روش کتابخانهای است. ضمن استنتاج و تطبیق مؤلفههای ساختاری- عملکردی فرایند یادگیری اجتماعی و عقلانیت اکولوژیک، یادگیری اجتماعی بهعنوان حلقه کاتالیزوری در بسط عقلانیت اکولوژیک و ارتقاء تابآوری استنتاج شده است و با استفاده از مدل ساختاری-تفسیری، مؤلفههای استراتژیک در بسط عقلانیت اکولوژیک استخراج و درنهایت مدل مفهومی بسط عقلانیت اکولوژیک در برنامهریزی شهرهای تابآور از طریق حلقه پیوندی یادگیری اجتماعی ارائه شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که مؤلفههای قابلیت درک پیچیدگی و ظرفیت انعطافپذیری دو فاکتور استراتژیک در ابزار بسط عقلانیت اکولوژیک در جهت برنامهریزی شهرهای تابآور است و یادگیری اجتماعی بهعنوان ابزار مدیریتی سازگارانه و مشارکتی نقش قابلملاحظهای در انتقال عقلانیت اکولوژیک و ارتقاء تابآوری شهری دارد.
آموزش محیط زیست
سید میلاد رامین آزاد؛ بابک امیدوار؛ سید محمد شبیری؛ محمد مهدی پرهیزگار
چکیده
تابآوری ظرفیت این را دارد که در چرخه مدیریت سوانح محیطزیستی: در قبل، حین و بعد از سانحه وارد شود. هدف این پژوهش بررسی مدلهای موجود در زمینه تابآوری در برابر سوانح محیطزیستی است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل پژوهشهای مرتبط بود که در داخل و خارج از کشور بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه ...
بیشتر
تابآوری ظرفیت این را دارد که در چرخه مدیریت سوانح محیطزیستی: در قبل، حین و بعد از سانحه وارد شود. هدف این پژوهش بررسی مدلهای موجود در زمینه تابآوری در برابر سوانح محیطزیستی است. این پژوهش با روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کنونی شامل پژوهشهای مرتبط بود که در داخل و خارج از کشور بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه و طرحهای پژوهشی در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاهها یا مراکز دولتی در دسترس بودند. بر اساس ملاکهای ورود و خروج 25 پژوهش موردبررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش منجر به تشکیل مدل جامع با 14 مؤلفه محیطزیست و کشاورزی، انسانی، فیزیکی و کالبدی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و مالی، بیمه، کاهش مخاطرات، روانشناختی، جمعیت شناختی، نهادی و سازمانی، صلاحیت جامعه و سبک زندگی، اطلاعات و ارتباطات، رهبری و استراتژی و حفاظت و امنیت تشکیل گردید. پایایی از طریق ضریب کاپا با مقدار 95/0 محاسبه گردید که در سطح توافق عالی قرار گرفته است. مدل حاصل از پژوهش با شناساندن عوامل مؤثر بر تابآوری جامعه در برابر سوانح محیطزیستی امکان بهبود مدیریت بحران، کاهش آسیبها و زمینههای لازم برای برنامهریزی آموزشی در سطح کشور را فراهم میکند.
سید علی قادری؛ بهروز مهرام؛ محسن نوغانی دخت بهمنی؛ محمود سعیدی رضوانی؛ مرتضی کرمی
چکیده
how crises are represented in elementary and high school textbooks through content analysis method. In the first step, the basic concepts related to this topic, were extracted from Iranian and international scientific and legal documents deductively. Then, 68 extracted concepts were put into 12 categories and were sent to the field experts in the form of a questionnaire.The reliability coefficient of the questionnaire was computed.88 with Cronbach's Alpha. The extracted categorieswere again offered to some field experts and validated. Based on confirmed categories, the content of textbooks (28 ...
بیشتر
how crises are represented in elementary and high school textbooks through content analysis method. In the first step, the basic concepts related to this topic, were extracted from Iranian and international scientific and legal documents deductively. Then, 68 extracted concepts were put into 12 categories and were sent to the field experts in the form of a questionnaire.The reliability coefficient of the questionnaire was computed.88 with Cronbach's Alpha. The extracted categorieswere again offered to some field experts and validated. Based on confirmed categories, the content of textbooks (28 titles) and teacher's guidebooks (12 titles) were analyzed. The results of analyzing the textbooks show that the main focus is first on the issue of crisisology and the consequences of crises, and second, on preventive actions which encompass%80 of the content. The remainder of the related content was concerned with other topics; the contribution of the content that focused on resiliency and recovery is less than other concepts.The comparison of the weights allocated by the experts and the weights gained from the textbooks analysis was made by Mann-Whitney U and Chi square tests; in both tests, a meaningful difference was observed.