آموزش محیط زیست
سیدمحمد شبیری؛ آلاله قائمی؛ پونه قائمی
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 29-40
چکیده
هدف از این تحقیق، برررسی روند آموزش محیط زیست در برنامههای توسعه کشور میباشد. امروزه محیط زیست در معرض تهدیداتی از جمله تنزل کیفیت حوضههای آبخیز، کاهش عملکرد تنوع زیستی، پیدایش انواع آلودگیها و تغییرات شدید اقلیمی میباشد. از آنجایی که بسیاری از این تغییرات و بروز مشکلات محیط زیستی منتج از فعالیتهای انسانی، ناشی از عدمآگاهی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، برررسی روند آموزش محیط زیست در برنامههای توسعه کشور میباشد. امروزه محیط زیست در معرض تهدیداتی از جمله تنزل کیفیت حوضههای آبخیز، کاهش عملکرد تنوع زیستی، پیدایش انواع آلودگیها و تغییرات شدید اقلیمی میباشد. از آنجایی که بسیاری از این تغییرات و بروز مشکلات محیط زیستی منتج از فعالیتهای انسانی، ناشی از عدمآگاهی و شناخت انسان از محیط زیست میباشد، ارتقاء فرهنگ عمومی و آموزش محیط زیست میتواند یکی از اقدامات اساسی در رفع این معضلات بشمار رود. تحولات محیط زیستی در سطح بینالمللی از یک سو و گسترش فرآیندهای مخرب محیط زیست در داخل کشور به مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه باعث شده است تا موضوع حفاظت از محیط زیست بیش از گذشته در کانون توجه سیاستگذاران و تصمیمگیران کشور قرار گیرد. در این تحقیق ابتدا ضمن مرور برنامههای توسعهای کشور، جایگاه آموزش محیط زیست و عملکرد آن در برنامههای پنجساله توسعه بررسی گردید و در ادامه اهداف مهم آموزش محیط زیست تعیین و فعالیتهای مورد نیاز برای تحقق این اهداف پیشنهاد شده است.