آموزش محیط زیست
مرمر خانمحمدی؛ محمد سیفی؛ فائزه ناطقی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفتشناختی و یادگیری مفاهیم محیطزیست دانش آموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه یازدهم شهر اراک بودند که تعداد 44 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفتشناختی و یادگیری مفاهیم محیطزیست دانش آموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه یازدهم شهر اراک بودند که تعداد 44 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 22 نفره کنترل و آزمایش توزیع شدند. آزمودنیها در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه مباحث درس انسان و محیطزیست را بر اساس اصول برنامه فلسفه برای کودکان آموختند. درحالیکه در گروه کنترل شیوه آموزش به شکل مرسوم بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990) و آزمون یادگیری مفاهیم محیطزیست محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها آزمون تحلیل کوواریانس بکار گرفته شد. نتایج مطالعه نشان داد بهکارگیری برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای معرفتشناختی و مؤلفههای آن و همچنین یادگیری مفاهیم محیطزیست دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری داشته است (0.001p=). با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد شد اصول موردتوجه در برنامههای فلسفه برای کودکان بهجای آنکه بهصورت مجزا اجرا گردد، در برنامه درسی تلفیق شود.
آموزش محیط زیست
محسن باقری؛ رضا طلیمی
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیطزیست دانشآموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش بهصورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری مفاهیم محیطزیست دانشآموزان پایه یازدهم بود. روش پژوهش بهصورت شبه تجربی و طرح تحقیق پیش آزمون-پسآزمون با گروه گواه انتخاب شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم شهر اراک بودند که در سال تحصیلی 99- 1398 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 52 نفر از آنها بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 26 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. دانشآموزان در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت تأثیر آموزش مبتنی بر گیمفیکیشن قرار گرفتند درحالیکه در گروه کنترل روش آموزش به شکل معمول صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده گردید. روایی این آزمون توسط مدرسین درس و متخصصین در حوزه آموزش مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 20 مقدار 0.82 گزارش شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش با استفاده از گیمیفیکیشن بر یادگیری و یادداری دانشآموزان تأثیر داشته است (p <0.001). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود اصول گیمیفکیشن در آموزش مفاهیم محیطزیست مورداستفاده قرار گیرد.
نازیلا خطیب زنجانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کستها بر یادگیری دانشجویان محیطزیست به شیوه کلاس درس وارونه و مقایسه آن با روش رایج آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ارشد مجازی محیطزیست (170 نفر) در سال 1397 بود که 60 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کستها بر یادگیری دانشجویان محیطزیست به شیوه کلاس درس وارونه و مقایسه آن با روش رایج آموزش مجازی در دانشگاه پیام نور انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ارشد مجازی محیطزیست (170 نفر) در سال 1397 بود که 60 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه شاهد و تجربه تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل یک آزمون محقق ساخته شامل 20 سؤال بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید متخصص و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. روش کار به این صورت بود که برای گروه شاهد 12 جلسه کلاس مجازی رایج برگزار شد و برای گروه تجربه دروس بهصورت پادکست ضبطشده قبل از کلاس در اختیار دانشجویان قرار گرفت و جلسات کلاس به تمرین و بحث گروهی اختصاص داشت. دادهها پس از تجزیهوتحلیل با کمک نرمافزار SPSSv.20 به شکل آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی زوج و تی مستقل) آزمون شد. نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشجویان با استفاده از پادکست در روش کلاس درس وارونه، با آموزش مجازی صرف اختلاف معنادار وجود دارد (sig=0.000). لذا با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد پادکست در تلفیق با آموزش مجازی در یادگیری دانشجویان تأثیر بیشتری دارد و بهتر است در طراحی دورههای مجازی موردتوجه قرار گیرد.
مطهره حمزه رباطی؛ بهناز مهاجران؛ میر محمد سیدعباسزاده؛ حمید جاودانی؛ مجتبی بذرافشان مقدم
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای آموزش پایدار انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است که به شیوه پیاپی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از متخصصان دانشگاهی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفههای آموزش پایدار شناسایی شدند. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای: بازبینی مشارکتکنندگان و بازبینی همکاران استفاده شده است. در بخش کمی در چارچوب روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و با پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دیدگاههای 262 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شده بودند، گردآوری شد. روایی ابزار بهوسیله متخصصان، و پایایی آن با محاسبۀ نرخ ناسازگاری تأیید شد. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش فرایند سلسله مراتبی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی، مؤلفههای آموزش پایدار از نظر اهمیت به ترتیب اولویت عبارتاند از: گنجاندن مفاهیم پایداری در فرایند یادگیری با وزن نسبی 075/0، یادگیریِ یادگیری و کاربست رویکرد میانرشتهای با وزن نسبی 046/0، بهکارگیری راهبردهای نوآورانه در فرایند یادگیری با وزن نسبی 034/0، اندیشهورزی نقادانه با وزن نسبی 0318/0، و بینالمللی شدن آموزش با وزن نسبی 0185/0.