با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی

یزدان شیرمحمدی؛ عنایت الله یزدان پناه؛ افسانه یعقوبی پورفرد؛ فاطمه تکلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1402

https://doi.org/10.30473/ee.2023.66904.2614

چکیده
  آموزش، مؤثرترین ابزار افزایش آگاهی مردم در جوامع با مسائل و معضلات جامعه است. هدف این مطالعه بررسی اثر تجربه گردشگران بر آموزش محیط‌زیست از طریق طنین برند مقصد طبیعت‌گردی و آموزش محیط‌زیست به گردشگران است. سفر و طبیعت‌گردی می‌تواند، آگاهی‌های محیط‌زیست گردشگران را افزایش دهد. تجربه محیط‌زیست بر دانش، نگرش و رفتار محیط‌زیست ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
توسعه میان افزا رویکردی فرهنگ محور به آثار تاریخی موجود در بافت‌های تجمیعی جدید شهری ( مطالعه موردی بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع))

وحید افشین مهر؛ سمیه حسینی؛ هادی ایوانی

دوره 11، شماره 1 ، آبان 1401، ، صفحه 149-160

https://doi.org/10.30473/ee.2022.61975.2447

چکیده
  شهر درواقع مانند موجود زنده­ای است که ادامه زندگی آن با توجه به حفظ آثار و ارزش­های موجود در آن امکان­پذیر می­باشد. بافت­های تاریخی به‌عنوان بخش مهمی از شهر، نشانه موجودیت شهر هستند و امروزه عدم توجه مطلوب به آن­ها باعث ایجاد مسائل و مشکلات مختلفی شده است، از سوی دیگر این بافت‌ها می‌توانند دارای کارکرد فرهنگی و آموزشی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
آسیب‌شناسی آموزش‌های محیط‌زیستی در وزارت ورزش و جوانان از دیدگاه کارشناسان و مدیران

مهتاب اقتداری؛ رضا صابونچی؛ نازنین راسخ

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 33-55

https://doi.org/10.30473/ee.2022.46817.2039

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف آسیب­شناسی آموزش­های محیط­زیستی در وزارت ورزش­و­جوانان اجرا گردید. روش انجام تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق تمامی کارشناسان وزارت ورزش­و­جوانان  بودند که تعداد آنان شامل 330 نفر بود. برحسب جدول حجم نمونه مورگان تعداد 169 نفر به‌عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. روش نمونه­گیری در تحقیق حاضر ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
‏مطالعه تطبیقی سرفصل جدید و قدیم دروس کارشناسی مهندسی معماری از منظر توجه به مفاهیم پایداری

پریا سعادت جو؛ صابر صبوری؛ لیلا رحیمی

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 75-98

https://doi.org/10.30473/ee.2022.58333.2345

چکیده
  نگارش سرفصل دروس برای آموزش مهندسی معماری، به دلیل نیاز به ارتباط متعادل، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این رشته از رشته‌های مختلف مهندسی، علوم اجتماعی، اقتصادی و ... با پیچیدگی و دشواری توأم است. این مقاله سعی دارد با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی آشکار و مضمونی مفاهیم پایداری در سرفصل قدیم و جدید دوره کارشناسی مهندسی معماری بپردازد ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر رفتار ‌محیط‌زیستی شالیکاران شهرستان ساری به منظور پایداری شالیکاری

نگین فارسی؛ مهدی چرمچیان لنگرودی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 65-78

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6564

چکیده
  انسان بدون هیچ‌گونه تغییر در تفکر و رفتار نمی‌تواند مشکلات محیط­زیستی خود را حل کند. تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر رفتار محیط­زیستی شالیکاران شهرستان ساری به منظور پایداری شالیکاری صورت گرفته است. مطالعه حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش همبستگی- توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل شالیکاران شهرستان ...  بیشتر

تعیین‌کننده‌های پایداری کشت گلخانه‌ای با تأکید بر عوامل آموزشی در جنوب استان کرمان

امید شریفی؛ علی اسدی؛ خلیل کلانتری؛ سید محمود حسینی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 153-174

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6569

چکیده
  در پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر پایداری  نظام کشت گلخانه‌ای در جنوب استان کرمان با تأکید بر سازه­های آموزشی  موردبررسی قرار گرفته است. این تحقیق ازلحاظ درجه نظارت و کنترل میدانی و ازلحاظ گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و ابزار اصلی تحقیق، پرسش‌نامه می­باشد. جامعه موردبررسی شامل گلخانه‌داران فعال جنوب استان کرمان ...  بیشتر

مطالعه‌ سطح نگرش زیست‌محور دانش‌آموزان دبیرستانی در شهر تهران

حسین میرزایی؛ حامد سیارخلج؛ مجید فاطمی خصال؛ محمد خانمحمدی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 175-186

https://doi.org/10.30473/ee.2020.6570

چکیده
  امروزه مسائل محیط­زیستی ریشه­های اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرش­های افراد در مورد محیط‌زیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیست­محور در بین دانش­آموزان دبیرستانی انجام شد. جامعه­ی آماری این پژوهش، دانش­آموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ...  بیشتر

مطالعه تأثیر ابعاد توسعه انسانی (آموزش، سلامت و رفاه) بر شاخص عملکرد محیط‌زیستی

علی پورعلی؛ محمدعلی فلاحی؛ علی اکبر ناجی میدانی

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 9-22

https://doi.org/10.30473/ee.2019.6322

چکیده
  تلاش کشورها برای افزایش درآمد ملی و رفاه اگر همراه با ملاحظات محیط-زیستی نباشد، زیان‌های جبران‌ناپذیری ازجمله تغییرات سریع آب و هوایی و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت. ازاین‌رو در سال‌های اخیر توجه زیادی به کیفیت و پایداری محیط زیست در سطوح ملی و فراملی شده است. بسیاری از دولت‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توانند عملکرد محیط‌زیستی ...  بیشتر

بررسی تحلیلی ارتباط آلودگی محیط‌زیست و رشد اقتصادی (فرضیه کوزنتس) با تأکید بر نقش آموزش

اصغر ابوالحسنی؛ سمیرا متقی؛ احسان فرهادی

دوره 8، شماره 1 ، آذر 1398، ، صفحه 105-116

https://doi.org/10.30473/ee.2019.6328

چکیده
  یکی از موضوعات موردتوجه مجامع بین‌المللی و دیدگاه غالب طرفداران محیط‌زیست، افزایش آلودگی و کاهش کیفیت محیط‌زیست به سبب رشد و توسعه یک‌جانبه صنعت است که با وجود تأثیرگذاری فراوان بر رشد و توسعه اقتصادی مناطق، منجر به ایجاد مخاطرات بسیاری برای ساکنان کره زمین شده و با کاهش باروری محیط‌زیست، به تخریب محیط‌زیست می‌انجامد. اما دیدگاه ...  بیشتر

تأثیر آموزش مباحث فقه شیعی در ارتباط با گیاهان و درختان بر میزان آگاهی، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانشجویان

محمد صادق جمشیدی‌راد

دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 37-46

چکیده
  هدف از این پژوهش تعیین «تأثیر آموزش مباحث فقه شیعی در ارتباط با گیاهان و درختان بر میزان آگاهی، نگرش و رفتار محیط‌زیستی دانشجویان» است. نوع پژوهش، کاربردی است و از لحاظ روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه مداخله و شاهد است. نمونه موردمطالعه شامل 40 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است ...  بیشتر

تأثیر آموزش و ترویج طبیعت گردی در حفظ محیط‌زیست (مطالعه موردی دانش‌آموزان دختر منطقه 18 تهران)

رسول حیدری سورشجانی؛ رضا دهقانی بیدگلی؛ عظمت عاشری؛ الهام رحمانی آزاد

دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 61-78

چکیده
  آموزش محیط‌زیستی مناسب از ضروریات مهم جهت حفاظت محیط‌زیست است. یکی از مهم‌ترین مسائل آموزش محیط‌زیست این است که چگونه با راهکارهای مؤثر تغییر رفتار مشهودی را در افراد نسبت به محیط‌زیست ایجاد کرده و تعهد آنها را نسبت به طبیعت و محیط‌زیست افزایش داد. این پژوهش تلاش دارد تأثیر اجرای برنامه‌های آموزشی محیط‌زیستی با محور طبیعت‌گردی ...  بیشتر

تاثیرآموزش مباحث بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست بر میزان آگاهی و تغییر رفتار کارکنان یک کارخانه تولید روی کشور

مریم لاریجانی

دوره 6، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 91-104

چکیده
  عدم آگاهی کافی کارکنان از دستورالعمل‌های بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در محیط‌های کاری و متعاقباً انجام رفتارهای غیراصولی آنان باعث خسارت به خود، محیط‌زیست و کارفرمایان آنان می‌گردد. ازآنجایی‌که آموزش می‌تواند نقش مؤثری در ارتقا آگاهی و تغییر رفتار افراد داشته باشد، مطالعه‌ای با هدف تعیین «تأثیر آموزش مباحث ایمنی، بهداشت ...  بیشتر

نفوذ بیانیه استکهلم1972 در روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست در حوزه حقوق بین‌الملل

علی رضائی؛ عسکر جلالیان

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 83-100

چکیده
  اساس شکل­گیری حقوق بین­الملل محیط زیست بر پایه حقوق نرم می­باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نفوذ بیانیه استکهلم1972 بر روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست به روش اسنادی و درقالب پژوهش توصیفی_تحلیلی انجام شد. کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست انسانی، به عنوان اولین کنفرانس عمده در زمینه مسائل ...  بیشتر

تحلیل نقش سرمایه گذاری در آموزش جهت تحقق توسعه پایدار؛ با تأکید ویژه بر آموزش محیط زیست

هادی غفاری؛ علی یونسی؛ مجتبی رفیعی

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 79-104

چکیده
  ایده توسعه پایدار از دل نگرانی­های محیطزیستی و نقد توسعه اقتصادی و صنعتی پدید آمد و آرمان آن حفظ منابع برای همه نسل­ها در کنار رفع نیازهای نسل کنونی است. توسعه پایدار نیازمند تغییرات وسیعی در زندگی جوامع در همه سطوح است. این تغییر نیازمند مشارکت مردم و جامعه مدنی است و لازمه آن نیز آگاهی و آموزش مردم درباره توسعه پایدار است. آموزش، ...  بیشتر

جهانی‌شدن و توسعه پایدار

محمدرضا دهشیری

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 64-75

چکیده
  این مقاله به تبیین ظرفیت جهانی شدن برای تضمین توسعه پایدار می­پردازد. نویسنده ضمن بررسی دیدگاه­های بدبینانه در­باره تأثیرات سلبی جهانی شدن بر توسعه پایدار که این دو متغیر را به مثابه پارادایم­های رقیب و متقابل قلمداد می­کنند، در چارچوب رویکرد تحول­گرایانه معتقد است که جهانی­شدن و توسعه پایدار دو پارادایم مکمل و متعامل ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
سیاست‌های راهبردی- زیست‌محیطی کاهش تولید زباله شهری

هانی حمزه کلکناری؛ محسن جمالی‌پور؛ محمد قربانی

دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 11-18

چکیده
  با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانی‌های حاصل از خسارات  اکولوژیکی ناشی از زباله‌های خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زباله‌های شهری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل نگرش دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر همدان نسبت به حفاظت از محیط‌زیست

وحید عزیزی؛ مسلم سواری؛ معین صادقی؛ غلامرضا یاوری

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 20-28

چکیده
    پژوهش حاضر­ به­ تحلیل نگرش دانش­آموزان دوره­متوسطه شهرهمدان پیرامون حفاظت از محیط­زیست­ پرداخته است. جامعه­ آماری تحقیق ­شامل 4104 نفر از دانش­­آموزان پسر دبیرستان­­های شهر­ همدان ­که با استفاده از آماره کوکران 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته‏ها 270پرسشنامه با روش نمونه‏‏گیری ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور و ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای آموزش محیط زیست

سیدمحمد شبیری؛ آلاله قائمی؛ پونه قائمی

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 29-40

چکیده
  هدف از این تحقیق، برررسی روند آموزش محیط زیست در برنامه‌های توسعه کشور می‌باشد. امروزه محیط زیست در معرض تهدیداتی از جمله تنزل کیفیت حوضه‌های آبخیز، کاهش عملکرد تنوع زیستی، پیدایش انواع آلودگی‌ها و تغییرات شدید اقلیمی می‌باشد. از آنجایی که بسیاری از این تغییرات و بروز مشکلات محیط زیستی منتج از فعالیت‌های انسانی، ناشی از عدم‌آگاهی ...  بیشتر

کاوش در روش های آموزش محیط زیست از دیدگاه دانش آموزان دوره ابتدایی

علیرضا عراقیه؛ نرگس برزآبادی فراهانی؛ علی پاشایی ارزنه

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 17-22

چکیده
  هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روش‌های آموزش محیط‌زیست از دیدگاه دانش‌آموزان دوره ابتدایی می‌باشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانش‌آموز فردی است که قادر است  در برخورد با مسئله  علمی‌- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده و نمونه ...  بیشتر

نقش آموزش محیط‌زیستی در مدیریت زباله‌های الکترونیکی

صادق صالحی؛ زهرا همتی گویمی

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 23-34

چکیده
  مشکل زباله‌های الکترونیکی در سال‌های اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این قبیل زباله‌ها حاوی انواع مواد گرانبها و همچنین مواد سمی خطرناکی هستند که برای انسان و همچنین محیط‌زیست بسیار زیان‌آور می‌باشند. متاسفانه در کشور ما، زباله‌های الکترونیکی و مسائل مربوط به آن مورد توجه قرار نگرفته است. علاوه‌ بر این، ...  بیشتر

شناسایی عوامل بازدارنده و پیش برنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیت های شهرداری تهران

محمد یزدی؛ محمد رسول سوداگر؛ یلدا دلگشائی؛ رکسانا نصیری

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 43-58

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل بازدارنده و پیش‌برنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیت­های شهرداری تهران انجام شده‌است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه­ای محقق ساخته مشتمل بر 40 گویه در مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بوده است که روایی آن از نظر صوری، ...  بیشتر