فاطمه رادان
چکیده
در چند دهه اخیر، محیطزیست همواره با تهدیدات و آسیبهای فراوانی مواجه شده که امنیت و سلامت انسانها را با مخاطره روبهرو کرده و بسیاری از این آسیبها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ است که ریشه در ارزشها و باورهای اعضای جامعه دارد. مترو تهران بخش مهم و مؤثری در سیستم حملونقل شهری محسوب میشود که افراد ...
بیشتر
در چند دهه اخیر، محیطزیست همواره با تهدیدات و آسیبهای فراوانی مواجه شده که امنیت و سلامت انسانها را با مخاطره روبهرو کرده و بسیاری از این آسیبها، ﭘﻴﺎﻣﺪ رﻓﺘﺎرهای نادرست اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ است که ریشه در ارزشها و باورهای اعضای جامعه دارد. مترو تهران بخش مهم و مؤثری در سیستم حملونقل شهری محسوب میشود که افراد زیادی در این بخش فعالاند. این تحقیق توصیفی باهدف بررسی شناسایی رابطه بین متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و رسانههای جمعی با نگرش محیطزیستگرایانه کارکنان مترو تهران به شیوه پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری 9000 نفر از کارکنان مترو تهران در تابستان 1395 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 379 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و صوری است که توسط متخصصان در این زمینه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. نتایج نشان میدهد میان سن و نگرش محیطزیستی رابطه منفی معنادار و میان جنسیت و وضعیت تأهل افراد به نگرش محیطزیستی تفاوت معنادار وجود دارد و زنان و افراد مجرد از نگرش محیطزیستی بالاتری برخوردارند. همچنین میان استفاده از رسانه و نگرش محیطزیستی نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد و افرادی که از رسانههای جمعی، بیشتر استفاده میکنند از نگرش محیطزیستی بالاتری برخوردارند. نتایج رگرسیون چند متغیره بکار رفته، نشان میدهد که متغیرهای سن، تأهل و میزان استفاده از رسانهها به میزان 590/0 بر نگرش محیطزیستگرایانه کارکنان مترو تأثیرگذار است.
آموزش محیط زیست
الهام کوهی؛ حسین میبودی؛ مصطفی طالشی؛ الهه کوهی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 19-30
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.