آموزش محیط زیست
مهدی گل سفیدعلوی؛ کمال سخدری؛ ابوتراب علیرضائی
چکیده
دستیابی به محیطزیست پاکیزه به همراه رشد اقتصادی و رفاه جامعه از آرزوهای هر جامعه مدرن محسوب میشود. محققان حوزه کارآفرینی در سالهای اخیر، افزایش همبستگی میان کسبوکار و محیطزیست را پذیرفتهاند؛ زیرا فعالیتهای کارآفرینانه، یک پیشران کلیدی برای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به حساب میآید. بررسی مطالعات ...
بیشتر
دستیابی به محیطزیست پاکیزه به همراه رشد اقتصادی و رفاه جامعه از آرزوهای هر جامعه مدرن محسوب میشود. محققان حوزه کارآفرینی در سالهای اخیر، افزایش همبستگی میان کسبوکار و محیطزیست را پذیرفتهاند؛ زیرا فعالیتهای کارآفرینانه، یک پیشران کلیدی برای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی به حساب میآید. بررسی مطالعات حوزه کارآفرینی نشان میدهد که ادبیات تحقیق این حوزه در سالهای اخیر بهسرعت توسعه یافته است و پیشرفت آن در طیف وسیعی از موضوعات صورت گرفته است. بااینوجود، یکی از دغدغههای علمی نویسندگان مقاله حاضر پرداختن به موضوع پیوند کارآفرینی و محیطزیست است. در واقع شناخت فرصتهای تحقیقاتی مرتبط با این حوزه، کمک شایستهای به توسعه نظری و تحقیقات کاربردی علوم کارآفرینی و محیطزیست مینماید. در این میان، مفهوم پیچیده گرایش کارآفرینانه سبز از جذابیت بالایی برای پژوهش برخوردار است. در این پژوهش به بررسی ادبیات و تحقیقات مرتبط با پیوند حوزههای کارآفرینی و محیطزیستی با رویکرد فراترکیب پرداخته شده است. بر این اساس در مقاله حاضر پس از بررسی موضوعی و محتوایی 141 منبع، 25 عامل در قالب هشت مفهوم و دو مقوله شناسایی شدند که وزن عوامل با روش آنتروپی شانون تعدیلشده تعیین شده است. در این راستا مهمترین عوامل مؤثر بر گرایش کارآفرینانه سبز کسبوکارها به ترتیب عبارتاند از: «نوع صنعت»، «حمایت مالی»، «پاداش و مشوقهای دولت برای اقدامات کارآفرینانه سبز»، «شبکههای اجتماعی»، «کارآفرینی سبز جهت سود اقتصادی»، «هنجارهای اجتماعی در مورد محیطزیست» و «تعهد، توجه و شناخت مدیران یا مالکان نسبت به محیطزیست».
معصومه کارگزار؛ محمود مهرمحمدی؛ ابراهیم طلایی؛ سید محمد شبیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت محیطزیستی در دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت محیطزیستی انجام پذیرفته است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. محتوای طرح ازنظر پاسخگو (کلیه کتب چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) و 9 مؤلفه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت محیطزیستی در دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت محیطزیستی انجام پذیرفته است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. محتوای طرح ازنظر پاسخگو (کلیه کتب چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) و 9 مؤلفه اصلی و 43 مؤلفه فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که از مجموع 848 صفحه کتب پایه چهارم ابتدایی، درمجموع (189) صفحه و از مجموع 895 صفحه از کتب پایه پنجم ابتدایی درمجموع (127) صفحه و از مجموع 914 صفحه از کتب پایه ششم ابتدایی درمجموع (127) صفحه در رابطه با مفاهیم کلیدی تربیت زیستمحیطی پرداختهشده است و از بین تمام مؤلفههای تربیت محیطزیستی بیشترین توجه به مؤلفه تنوع زیستی در 36 صفحه و کمترین توجه به مؤلفه لایه ازن در (0) صفحه بوده و بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفههای تنوع زیستی (26/0) و کمترین ضریب اهمیت مؤلفه اثرات رشد لایه ازن (0) بوده است. با توجه به نتایج تحلیل محتوا میتوان چنین نتیجه گرفت که در حد خیلی کم به تربیت محیطزیستی در این دوره پرداختهشده است درحالیکه صراحتاً در اسناد بالادستی موضوع محیطزیست، ضرورت و اهمیت حفظ و راههای حفاظت آن بهعنوان یکی از ابعاد زیربنایی توسعه در ابعاد مختلف، مطرحشده است.