آموزش محیط زیست
محمد رضوانی؛ مهدی نوجوان؛ افـروز اخـتیاری رودسری
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 39-52
چکیده
در سالهای اخیر به دلیل تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی خاص و برای جلوگیری از گسترش تخریبات و حفاظت از منابع موجود، اکثر جوامع به روشهای آموزشی گرایش پیدا کرده و حفاظت پایدار را در گرو آن میدانند. لذا هدف از این تحقیق، بررسی ملاحظات محیطزیستی موجود در آموزشهای غیر رسمی ارائه شده به تورگردانان و انطباق آنها با معیارهای محیطزیستی ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دلیل تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی خاص و برای جلوگیری از گسترش تخریبات و حفاظت از منابع موجود، اکثر جوامع به روشهای آموزشی گرایش پیدا کرده و حفاظت پایدار را در گرو آن میدانند. لذا هدف از این تحقیق، بررسی ملاحظات محیطزیستی موجود در آموزشهای غیر رسمی ارائه شده به تورگردانان و انطباق آنها با معیارهای محیطزیستی و سپس سنجش میزان اثربخشی آموزشها و تأثیرآنها بر تورگردانان میباشد. جامعه آماری این تحقیق 50 نفر تورگردانان استان گیلان بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که بر اساس محتوای محیطزیستی دورههای آموزشی تهیه شد. این پرسشنامه شامل30 سؤال چهار گزینهای مشتمل بر سوالات قبل و بعد از دوره آموزشی بود. سپس بر اساس روشهای آماری، اطلاعات پردازش شدند. نتایج تحقیق تشان داد که محتوای آموزشی دورهها از نظر میزان وجود آگاهیهای محیطزیستی نسبتاً قابل قبول بوده و بیشترین ضعف اطلاعاتی تورگردانان پس از گذراندن دورههای آموزشی در مورد قوانین و مقررات محیطزیستی بود. در نهایت با توجه به تحصیلات تورگردانان طبیعت گردی و رده سنی آنان و حضور موفق زنان در عرصه گردشگری و محتواهای آموزشی، میتوان مفاهیم و قوانین تخصصیتری را درون محتواهای آموزشی قرار داد که این موضوع منجر به افزایش بازخورد دورهها و ارتقاء صنعت گردشگری و طبیعت گردی در زمان کوتاهتر در استان گیلان خواهد شد.