آموزش محیط زیست
هومن بهمنپور؛ مژگان زعیمدار؛ بهرنگ سلاجقه
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی بهینه آموزشی برای ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی شهروندان تهرانی نسبت به مقوله تنوع زیستی میباشد. در گام نخست، از پرسشنامه محققساخته برای سنجش سطح آگاهی شهروندان استفاده شد. سپس با استفاده از آرای خبرگان اقدام به وزندهی و ارزیابی روشهای گوناگون آموزشی گردید. بدین منظور، دو سطح هدف بهعنوان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی بهینه آموزشی برای ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی شهروندان تهرانی نسبت به مقوله تنوع زیستی میباشد. در گام نخست، از پرسشنامه محققساخته برای سنجش سطح آگاهی شهروندان استفاده شد. سپس با استفاده از آرای خبرگان اقدام به وزندهی و ارزیابی روشهای گوناگون آموزشی گردید. بدین منظور، دو سطح هدف بهعنوان سناریوهای مورد انتظار طراحی گردید. برای ارزیابی دقیق و تعیین مسیر بهینه که واجد کمترین زمان و پایینترین هزینه باشد، از الگوریتم دایجسترا و الگوریتم مورچگان (ACA) استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که دانش عمومی زنان در مورد تنوع زیستی نسبت به مردان بالاتر بوده و در مورد دانش تخصصی این مورد برعکس بوده است. از سوی دیگر، میان دانش تنوع زیستی و سطح تحصیلات رابطه مثبت معنیداری وجود داشته است. همچنین، برای دستیابی به هدف سطح اول، «الگوی آموزشی ترکیبی» با وزن 196/1 و الگوی آموزشی «الگوی آموزشی مجازی» با وزن 608/0 به ترتیب مناسبترین و نامناسبترین الگوی آموزشی برای انتقال دانش عمومی به شهروندان ارزیابی شدند. در خصوص هدف سطح دوم روش «آموزش چهره به چهره» با وزن نهایی 64 و «تهیه و توزیع بستههای آموزشی» با وزن 43 واجد بیشترین امتیاز بودند. در نهایت، مسیر بهینه برای ارتقای سطح دانش تخصصی شهروندان، دارای وزن 161 بوده که به ترتیب شامل مواردی نظیر دستیابی به سطح دانش عمومی خوب، ایجاد فضای آموزشی، حمایت از شکلگیری سازمانهای مردمنهاد محیطزیستی، اقدامات تشویقی و نیازسنجی و بازنگری بوده است.
آموزش محیط زیست
میلاد ملکی معصوم اباد؛ علی محمد خورشید دوست
چکیده
مناظر شهری بستری برای تعاملات اجتماعی و گذران اوقات فراغت است. این فضاها متأثر از جمعیت زیاد، تراکم پوشش گیاهی، ورودیهای غیراصولی، دید کم، نبود نظارت، محدودیت منابع روشنایی در شب و امکان اختفا و ایجاد حس آشفتگی منجر به وقوع پنهانی جرم میشود. با توجه به سرانه کم فضای سبز در برخی مناطق شهر اردبیل، پارکهای معروف شهر شاهد حضور جمعیت ...
بیشتر
مناظر شهری بستری برای تعاملات اجتماعی و گذران اوقات فراغت است. این فضاها متأثر از جمعیت زیاد، تراکم پوشش گیاهی، ورودیهای غیراصولی، دید کم، نبود نظارت، محدودیت منابع روشنایی در شب و امکان اختفا و ایجاد حس آشفتگی منجر به وقوع پنهانی جرم میشود. با توجه به سرانه کم فضای سبز در برخی مناطق شهر اردبیل، پارکهای معروف شهر شاهد حضور جمعیت کثیری از مردم است. ازجمله این پارکها در شهر اردبیل مجموعه تفریحی گردشگری شورابیل است که در ایام تعطیل و ساعات شب شهروندان زیادی به آن مراجعه میکنند که همین امر، کنترل و نظارت پارک را دشوار میسازد. در این تحقیق مؤلفههای مؤثر در ارتقاء امنیت کاربران در مناظر شهری با استفاده از مدل AHP ازنظر متخصصان در حیطه منظر شامل پنج مؤلفه اصلی دسترسی، فرم و ریختشناسی، ادراک عمومی، لذت و کیفیت بصری، کالبدی و سیستمهای مدیریت شهری به دست آمد. برای تعیین اوزان هر یک از مؤلفههای بهدستآمده از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. درنهایت با استفاده از نرمافزار ARCGIS، نقشههای پایه استانداردشده فازی و نقشه همپوشانی وزندهی شده ارائه گردید. با توجه به نتایج بهدستآمده، مؤلفه سیستمهای مدیریت شهری با وزن 274/0، ارجحترین مؤلفه در جهت ارتقاء امنیت و در ادامه به ترتیب اولویت، مؤلفههای دسترسی فرم و ریختشناسی، ادراک عمومی- لذت و کیفیت بصری و کالبدی به ترتیب با اوزان 202/0، 198/0، 197/0 و 129/0 به دست آمد. همچنین زیر معیار دستگاههای امنیتی با وزن 122/0 با ارجحیتترین مورد به دست آمد (هرچقدر وزن مؤلفهها بیشتر باشد یعنی ازلحاظ نیاز به رسیدگی جهت افزایش امنیت در آن مؤلفه است و بالعکس هرچقدر وزن کمتر باشد ازلحاظ امنیت در وضعیت مناسبی میباشد). با توجه به مقیاس، بستر قرارگیری، نحوه طراحی و چگونگی حضور گروههای اجتماعی در پارک، راهکارهایی در جهت افزایش بعد اجتماعی پارک یعنی تردد افراد در طی شبانهروز با آزادی بیشتر یا کاهش جرم و آسیب در آن ارائه شد. مؤلفههای مورداستفاده در این تحقیق میتواند برای طراحان منظر و فضاهای سبز شهری در جهت بالا بردن سطح امنیت در پارکهای شهری و همچنین در ارتقاء امنیت کاربران در مناظر شهری گام مهمی بردارد و جنبه آموزشی داشته باشد.
آموزش محیط زیست
وحید افشین مهر؛ سمیه حسینی؛ هادی ایوانی
چکیده
شهر درواقع مانند موجود زندهای است که ادامه زندگی آن با توجه به حفظ آثار و ارزشهای موجود در آن امکانپذیر میباشد. بافتهای تاریخی بهعنوان بخش مهمی از شهر، نشانه موجودیت شهر هستند و امروزه عدم توجه مطلوب به آنها باعث ایجاد مسائل و مشکلات مختلفی شده است، از سوی دیگر این بافتها میتوانند دارای کارکرد فرهنگی و آموزشی ...
بیشتر
شهر درواقع مانند موجود زندهای است که ادامه زندگی آن با توجه به حفظ آثار و ارزشهای موجود در آن امکانپذیر میباشد. بافتهای تاریخی بهعنوان بخش مهمی از شهر، نشانه موجودیت شهر هستند و امروزه عدم توجه مطلوب به آنها باعث ایجاد مسائل و مشکلات مختلفی شده است، از سوی دیگر این بافتها میتوانند دارای کارکرد فرهنگی و آموزشی نیز باشند. نگاه صرفاً مادیگرایانه به اینگونه آثار تاریخی بهخصوص در شهر مقدس مشهد، باعث از بین رفتن مفهوم این کلانشهر نزد ساکنین و زائرین شده است. توجه به بافتهای تاریخی بهعنوان ارزش و ساختار اصلی شهرهای تاریخی، مساله مهمی است که گاهی در برنامهریزی طرحهای جامع و توسعههای شهری جدید به فراموشی سپرده میشود. هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و تأکید بر حفظ آثار تاریخی با استفاده از روشهای طراحی مدرن بهمنظور کارا کردن این عناصر و معرفی کارکرد آموزشی آن بوده است. جامعه هدف در این تحقیق آثار تاریخی واقع در قطاع 4 طرح ثامن، اطراف حرم مطهر امام رضا است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بود. بدین منظور، مطالعات در مورد شیوههای مختلف حفظ و نگهداری، بهصورت اسنادی گردآوریشدهاند و مطالعات میدانی برای امکان بازآفرینی فضای جدید معماری با استفاده از آثار موجود انجام گرفته است. درنهایت طرحی میانافزا بهمنظور حفظ آثار باارزش تاریخی در محدوده معرفیشده، ارائه شده است.
آموزش محیط زیست
مهدی جانعلی زاده قزوینی؛ آذر کفاش پور؛ امیر رحیم پور؛ مصیب سامانیان
چکیده
برای دستیابی به سیر تکاملی در راستای توسعه پایدار، بسیاری از سازمانها درصدد بهکارگیری سیستم مدیریت محیطی هستند. لذا استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت محیطزیستی و منابع انسانی سبز میتواند جهت نیل به این مهم مؤثر باشد. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز و تعیین شاخصها و مؤلفههای مدیریت منابع انسانی ...
بیشتر
برای دستیابی به سیر تکاملی در راستای توسعه پایدار، بسیاری از سازمانها درصدد بهکارگیری سیستم مدیریت محیطی هستند. لذا استقرار نظامهای مدیریتی همچون نظام مدیریت محیطزیستی و منابع انسانی سبز میتواند جهت نیل به این مهم مؤثر باشد. هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت منابع انسانی سبز و تعیین شاخصها و مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. برای رسیدن به این هدف در ابتدا در بخش کیفی، با استفاده از روش دلفی پرسشنامه اولیهای تهیه و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید رشته مدیریت و محیطزیست و متخصصان منابع انسانی در شهرداری مشهد به شیوه گلوله برفی صورت پذیرفت که بعد از انجام سه مرحله مؤلفههای مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی گردید. در بخش کمی محقق با استفاده از دادههای شناساییشده از مراحل دلفی که توسط خبرگان احصاء شده بود پرسشنامهای محقق ساخته را که پایایی و روایی آن به روش روایی سازه انجامشده را بین کارکنان شهرداری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر جهت نظرسنجی توزیع نمود که با آزمون فرضیهها از طریق معادلات ساختاری و نرمافزار استاتا نسخه 12 نتایج زیر حاصل گردید: از بین هشت قابلیت مدیریت سبز منابع انسانی سازمان، دو شاخص توسعه آموزش و توانمندسازی کارکنان و شاخص توسعه مشارکت کارکنان از معنیداری آماری لازم برخوردار نبودهاند؛ اما شش شاخص دیگر توانستهاند در حد بالا و قابل قبولی بر عملکرد محیطی شهرداری مشهد اثرگذاری داشته باشند که طبق ضرایب استاندارد برآورد شده، به ترتیب شاخص توسعه ساماندهی سبز و بعد از آن توسعه فرهنگ سبز سازمانی میتوانند بیشترین اثرگذاری را از ناحیه مدیریت سبز منابع انسانی بر عملکرد محیطی شهرداری مشهد داشته باشند و سپس شاخصهای توسعه نظارت و ارزیابی سبز، توسعه روابط مدیریتی، توسعه پاداش و جبران خدمات سبز و توسعه انتخاب و گزینش سبز بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد محیطی داشتند.
آموزش محیط زیست
مهدی کلاهی؛ محمد جهانی
چکیده
اکثر معضلات محیطزیستی، معلول رفتارهای افراد یک جامعه بوده و خود تأثیرپذیر از عوامل دیگری است؛ بنابراین برای تابآوری در مشکلات محیطزیستی، همراستایی رفتارهای فردی و اجتماعی با محوریت بومشناختی ضروری است. هدف از این پژوهش شناخت میزان رفتارهای محیطزیستی شهروندان شهر رضویه استان خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن بوده تا ...
بیشتر
اکثر معضلات محیطزیستی، معلول رفتارهای افراد یک جامعه بوده و خود تأثیرپذیر از عوامل دیگری است؛ بنابراین برای تابآوری در مشکلات محیطزیستی، همراستایی رفتارهای فردی و اجتماعی با محوریت بومشناختی ضروری است. هدف از این پژوهش شناخت میزان رفتارهای محیطزیستی شهروندان شهر رضویه استان خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن بوده تا با ارائه راهحلهایی بتوان رفتارهای افراد را به سوی رفتارهای سازگار با محیطزیست تشویق نمود. با روش پیمایشی – میدانی، طبق فرمول کوکران، تعداد 334 خانوار به کمک روش تصادفی سیستماتیک، انتخاب و با پرسشنامه محققساخته موردمطالعه قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین رفتار محیطزیستی شهروندان با متغیرهای دانش، آگاهی، باور و ارزش محیطزیستی و همچنین سن رابطه معناداری وجود دارد. البته رفتار محیطزیستی برحسب جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و شغل افراد متفاوت است. طبق نتایج، شهروندان این شهر، دارای رفتار محیطزیستی بوده و تمایل به مشارکت دارند. ازآنجاکه بهترین گزینه برای موفقیت در هر فعالیتی مشارکت مردم است، برای دستیابی به رفتارهای مطلوب محیطزیستی باید بر روی برنامههای مشارکتی منطقهای و محلی در شهرها تمرکز نمود. بههرحال، با توجه به مفهوم رفتار شهروندی پایدار، یافتههای این پژوهش، افقی برای سیاستگذاری محیطزیستی در اجتماع فراهم میکند.
آموزش محیط زیست
Mohammad Taghi Heydari؛ Anita Majidi Heravi؛ Mohammad Rasoli؛ Parvin Rahami
چکیده
Education is not limited to chalk and talk in the 21st century, but learning science is possible through different formats and methods. Meanwhile, visual representations of a city could be considered by a system of signs and based on the opposition between emotional motivation and the visible structure of the material world and through a complex system of signs, as well as social, economic, and cultural characteristics of the communities. Hence, these visual representations of the cities play an important role in the metamorphosis of urban spaces; besides reproduction or elimination and decline ...
بیشتر
Education is not limited to chalk and talk in the 21st century, but learning science is possible through different formats and methods. Meanwhile, visual representations of a city could be considered by a system of signs and based on the opposition between emotional motivation and the visible structure of the material world and through a complex system of signs, as well as social, economic, and cultural characteristics of the communities. Hence, these visual representations of the cities play an important role in the metamorphosis of urban spaces; besides reproduction or elimination and decline of semantic values during time. With this approach, the main purpose of this paper is to study the function feasibility of theme parks in the realization of learning city. This topic is important for urban planning studies, more than ever with respect to the concepts and theoretical and practical configurations. In regard to its purpose and nature, this study is an applied research, and based on its method it is a descriptive-analytical study. The study was carried out in September 2017. Thus, 34 items with seven components and four indicators have been identified to check the thematic parks for the realization of a learning city. Mental model software is used to analyze the performance of the indicators. Confirmatory factor analysis was used in SMART PLS software to confirm or reject the performance findings of the indicators. The research results showed that the items have been effective in the theme parks with different coefficients (from high to low impacts) and with an increasing trend in the realization of learning city, in this way, the indicators of continuity in activities, creating conditions for healthy competition, identifying competencies and moral excellence have had the greatest impacts and centrality with effect 11.21, 10.58, 10.45 and 10.41, respectively. Also, the findings of confirmatory factor analysis showed a strong relationship between the performance of theme parks and the learning city by confirming the relationship among the indicators, in Mellat Park of Zanjan.
آموزش محیط زیست
قاسم مطلبی؛ اسماعیل ضرغامی؛ حسین باقری
چکیده
بر اساس شاخصههای نیازسنجی انسانی، کودکان دارای طیف محدودتری از نیازها نسبت به بزرگسالان هستند. حال این فرضیه مطرح شده است که با ایجاد محیطهای دوستدار کودکان، علاوه برافزایش رضایتمندی آنها، میزان رضایتمندی کلی از فضاهای شهری و در نتیجه پایداری شهری را نیز میتوان افزایش داد. ابتدا مؤلفههای رضایتمندی بزرگسالان از فضاهای شهری، ...
بیشتر
بر اساس شاخصههای نیازسنجی انسانی، کودکان دارای طیف محدودتری از نیازها نسبت به بزرگسالان هستند. حال این فرضیه مطرح شده است که با ایجاد محیطهای دوستدار کودکان، علاوه برافزایش رضایتمندی آنها، میزان رضایتمندی کلی از فضاهای شهری و در نتیجه پایداری شهری را نیز میتوان افزایش داد. ابتدا مؤلفههای رضایتمندی بزرگسالان از فضاهای شهری، با استناد به مؤلفههای تحقیق «زنکر»، به روش تأییدی و بهرهگیری از ابزار «ترجمه معکوس» با ضریب آلفای کرونباخ 736/0 به دست آمدند. سپس مؤلفههای رضایتمندی کودکان، حاصل از مطالعه اسنادی به روش تحلیل عاملی بررسیشده و بهمنظور ساخت پرسشنامه مورداستفاده قرار گرفتند. پرسشنامههای محقق ساخته در دو پارک قیطریه و نیاوران از منطقه یک شهر تهران به شیوه تصادفی از 90 نفر در دو محوطه بازی کودکان و فضای بدون حضور کودکان هر پارک مورد پرسش قرار گرفتند. تحلیلها با استفاده از تکنیک رگرسیون چندبعدی و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که میزان رضایتمندی کلی در محوطه بازی کودکان سه برابر محدوده بدون حضور کودکان است. نقش معنادار و مثبت سه مؤلفه حضور پذیری، نشاط و امنیت بر رضایتمندی شهروندان که در تحقیقات پیشین نیز به اثبات رسیده بود، حاصل شد. با گسترش محیطهای دوستدار کودک، برای دستیابی به نسلی از کودکان دوستدار محیط تلاش کردهایم. این مهم در تحقیقات آتی میتواند بهعنوان راهکاری نوین در تبیین مؤلفههای آموزش حفاظت از محیطزیست و توسعه پایدار شهری مطرح گردد.
آموزش محیط زیست
الهام کوهی؛ حسین میبودی؛ مصطفی طالشی؛ الهه کوهی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 19-30
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.
آموزش محیط زیست
فروزان فرخیان؛ محمد حسین پور؛ آتوسا سلیمانی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 31-38
چکیده
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی ...
بیشتر
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.
آموزش محیط زیست
فاطمه سادات علوی پور؛ امیر هوشنگ احسانی؛ مرضیه ثالثی؛ فائزه چهرآذر
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 53-72
چکیده
در این پژوهش ابتدا به بررسی آماری استفاده کشورها از فناوری اینترنت در موارد مختلف پرداخته و سپس با روش تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها(سوات)، آثار این فناوری بر توسعه ی پایدار محیط زیست بررسی می گردد. نتایج نشان داد که این آثار هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی وجود دارند. به عنوان مثال امکان پایش محیط زیست، ایجاد سیستم ...
بیشتر
در این پژوهش ابتدا به بررسی آماری استفاده کشورها از فناوری اینترنت در موارد مختلف پرداخته و سپس با روش تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها(سوات)، آثار این فناوری بر توسعه ی پایدار محیط زیست بررسی می گردد. نتایج نشان داد که این آثار هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی وجود دارند. به عنوان مثال امکان پایش محیط زیست، ایجاد سیستم های شبکه ای هوشمند، امکان دانلود دیجیتال جهت کاهش کالای فیزیکی سنتی و تغییرات سبک زندگی(مصرف گرایی سبز) از آثار مثبت و مصرف بالای انرژی تجهیزات هاستینگ فناوری ارتباطات و اطلاعات مراکز داده، پسماندهای الکترونیک، انتشار امواج مضر از آثار منفی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه ی پایدار می باشند. به طور کلی استفاده درست از فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ارتقای ظرفیت مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت بحران های طبیعی، افزایش بهره وری انرژی در مقیاس جهانی، ظهور «اقتصاد سبز» به عنوان یک موتور جدید رشد اقتصاد در سراسر جهان می شود. از طرف دیگر عوامل محدود کننده ای مانند دسترسی به این فناوری، وجود زیر ساختها و قابلیت به اشتراک گذاری و امنیت اطلاعات، هزینه و نبود امکان بازیافت صحیح وسایل الکترونیکی مانع استفاده از تمامی پتانسیلهای این فناوری می گردد. بنابراین به جهت حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست در راستای توسعه ی پایدار استفاده ی درست از این فناوری ها همراه با در نظر گرفتن تمامی جنبه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی امری ضروری است.