نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه
2 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
هدف از مطالعه تطبیقی– توصیفی حاضر، مقایسه فلسفه ترویج با نظریه های اخلاقی و دیدگاه های محیطزیستی به منظور یافتن راهبردی در جهت مدیریت محیطزیست روستایی است. تحلیلی بر دیدگاه های محیطزیستی و مقایسه این نظریه ها نشان میدهد با توجه به اینکه بعضی از اصول فلسفی ترویج در جهت نظریه های محیطزیستی است، اما ترویج از این اصول برای حفاظت محیطزیست روستایی بهره نبرده و حفظ محیطزیست را به نفع افزایش تولید، کمتر مورد توجه قرار میدهد. با توجه به معضلات محیطزیست روستایی، اهداف و وظایف ترویج برای حل این معضلات، نیازمند به روز رسانی و تغییر هستند، لذا فلسفه اسلام و دیدگاههای محیطزیست گرایی مانند بومشناسی عمیق، سبزها، بومشناسی اجتماعی و منطقه گرایی زیستی میتواند راهنمای ترویج در حل مسائل محیطزیست باشد. تحلیلی ژرف نگرانه بر مستندات نشان داد که ترویج باید اعتدال، تنوع، توسعه متوازن، توسعه ظرفیت های انسانی، ارتقاء بهره وری در تولید، ترویج ارزش های اخلاقی- دینی محیطزیستی و احترام به طبیعت را در کنار تکیه بر دانش بومی، رهبری رهبران محلی، مشارکت مردم، حمایت از تشکیل سازمان های مردمی، آینده نگری و تفکر سیستمی مورد تأکید قرار دهد تا دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی و نهایتاً توسعه متوازن جوامع محلی امکان پذیر گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparative comparison of extension philosophical principles with environmental theories: A Strategy for management of rural environment
نویسندگان [English]
- F. Pourghasem 1
- A. H. Alibaygi 2
- A. Papzan 2
1 Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Agricultural Extension and Education Department, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The aim of this comparative - descriptive study was to compare extension philosophy with ethical and environmental theories in order to find a strategy for rural environment management. Analysis and comparison of the environmental viewpoints revealed that some philosophical principles of extension is in direction of environmental theory but extension have not been benefited from these principles to protect rural environment and haven’t attention to environmental protection in favor of production. According to the problems of rural environment, goals and functions of extension need to be updated and changed to solve this problems. Therefore, Islam philosophy and the viewpoints of environmentalism such as deep ecology, greens, social ecology, and bio-regionalism can guide extension in solving environmental issues. Analysis of the documents showed that extension should emphasize moderation, diversity, balanced development, development of human capacity, enhance productivity, promoting environmental ethical-religious values and respect to nature alongside emphasis on indigenous knowledge, leadership of local leaders, people participation, support of popular organization, foresight and systematic thinking until to achieve sustainable agricultural development and ultimately a balanced development of local communities.
کلیدواژهها [English]
- extension philosophy
- environmental theories
- rural environment
- balanced development of local communities
Spies, C. I. S. Chamala, S. Wegener, M. & Beeton, R. (2001). “The need for environmental extension education in facilitating sustainability of pig and poultry industries in Santa Catarina State, Brazil”.##Steg, L. & Sievers, I. (2000). “Cultural Theory of Individual Perceptions of Environmental Risks”. Environment and Behavior, 32(2), 248-267.##Tannsjo, T. (2002). “Understanding Ethics”. First edition, Edinburg: Edinburg University Press.##Thayer, Jr. R.L. (2003). “LifePlace: Bioregional Thought and Practice”. Berkeley: University of California Press.##Thompson, M. Ellis, R. & Wildavsky, A. (1990). “Cultural theory”. Westview Press.##Wenz, P. S. (2001). “Enviromental Ethics”. New York: Oxford university press.##Yazdanpanah, M. Hayati, D. & Zamani, Gh. H. (2012). “Investigating Agricultural Professionals’ Intentions and Behaviours towards Water Conservation: Using a Modified Theory of Planned Behaviour”. Environmental Sciences, 9(1), 1-22.##