نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه جامعهشناسی، دانشگاه شیراز
2 گروه جامعهشناسی، دانشگاه یاسوج
3 دانشگاه یاسوج
چکیده
مشکل آلودگی محیطزیست امروز جهان، مشکل تنها یک کشور و یا یک قلمرو خاص نیست، بلکه مشکل کل جهان است که دربردارنده مسائل مختلفی مانند آلودگی آب و هوا، فرسایش لایهی اوزون، تخریب جنگلها، انهدام گونههای گیاهی و جانوری و غیره. همۀ این موارد، نتیجه عملکرد انسان است که تحت تأثیر رفتارهای محیطزیستی انسان روی میدهد. این پژوهش با هدف شناسایی تأثیر مسئولیتپذیری بر رفتارهای محیطزیستی با میانجیگری رسانهها انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی بوده که با استفاده از نمونه گیری طبقهبندی چندمرحلهای، 400 نفر از ساکنین شهر اهواز به عنوان نمونه جهت بررسی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که رفتارهای محیطزیستی در شهر اهواز در حد متوسط است. همچنین بین متغیرهای مستقل مسئولیت پذیری و میزان استفاده از رسانهها و متغیر وابسته رفتارهای محیطزیستی رابطهای معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مسئولیت پذیری با اثر میانجیگری رسانه ها، بر رفتارهای محیطزیستی تأثیر میگذارد و بین متغیرهای سن، جنسیت و وضعیت تأهل و رفتارهای محیطزیستی رابطه و تفاوت معناداری مشاهده نگردید. درنهایت، مجموع متغیرهای پژوهش توانستند 1/17 درصد از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای محیطزیستی ساکنان شهر اهواز را تبیین کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study the effect of responsibility on the environmental behavior by media mediating (Case study: Ahvaz)
نویسندگان [English]
- A. Mirfardi 1
- A. Haydari 2
- T. Damsaz 3
1 Shiraz University
2 Yasouj University
3 Yasouj University
چکیده [English]
The problem of environmental pollution in the world today, is not only a problem of a country or a specific territory, but also the belongs to the whole world which contains a variety of problems such as water and air pollution, ozone depletion, deforestation, destruction of plant species and animals. Wisch all of them are the results of human’s performance and behavior on environment. This paper aimed to examine the impact of responsibility on the environmental behavior by mediating the use of media. The research method in this study was a survey using multistage stratified sample of 400 people in Ahvaz. The results showed that environmental behavior in Ahvaz on average. As well as between the independent variables and the dependent variable media accountability and the use of environmental behavior, there is a positive and significant relationship. Path analysis results showed that responsibility by acting through the media, affect the environmental behavior. And the age, gender and marital status and environmental behavior relationship and the differences were not significant. Finally, all variables were able to 17/1 of the factors influencing environmental behavior, explain residents of Ahvaz.
کلیدواژهها [English]
- Environmental Behavior
- Responsibility
- The use of the media