@article { author = {Moogoui, Roksana and Abolghasempour, Babak and Aliebrahimi, Mona}, title = {Validation of an Instructional Design Model According to the ADDIE Model in Sorkheh-Hesar Forest Park}, journal = {Environmental Education and Sustainable Development}, volume = {4}, number = {2}, pages = {7-18}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3057}, eissn = {2538-5984}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to evaluate the effects of Environmental education programs on enviro-nmental behavior of Sorkhe Hesar Forest Park visitors which is designed according to Systematic educational approach and tries to offer a instructional design model for environmental education. The main issue of this study is social and environmental behavior of visitors in Sorkhe Hesar Forest Park. Although this Forest Park has rich biodiversity and natural resources, it has many problems due to lack of suitable utilization. The study sample is the citizens of district 13 of Tehran who are more than 284074 individuals; and finally according to data and Cochran formula, sample size became 308 ones. Effectiveness of this model was checked through one-sample t-test and the impact of the course was checked with pre-test and post-test. In order to compare the mean of pre-test and post-test, Mann-Whitney nonparametric test was done. The result showed that participants’ satisfaction was high and it means that the design model was acceptable. The difference in means of variables in pre-test and post-test, shows the effectiveness of the course on variables.}, keywords = {ADDIE Model,Environmental Education,Ecotourism,Sorkhe Hesar Forest Park}, title_fa = {طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش محیط زیست بر اساس مدل ADDIE در پارک جنگلی سرخه حصار}, abstract_fa = {هدف پژوهش این است که با ارائه الگوی طراحی آموزشی محیط زیست بر اساس مدل ADDIE ، تأثیر اجرای برنامه­های آموزش محیط زیست را بر رفتارهای زیست محیطی گردشگران در پارک جنگلی سرخه حصار بسنجد. مسئله اصلی این تحقیق رفتارهای اجتماعی زیست محیطی گردشگران در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار است. این پارک دارای تنوع زیستی غنی و منابع طبیعی است اما به دلیل عدم بهره­مندی آگاهانه با مشکل مواجه است. بر این اساس جامعه تحلیلی مورد مطالعه، شهروندان منطقه 13 تهران با جمعیتی بالغ بر 284074 نفر، در نظر گرفته شد که نهایتاً با توجه به داده­های موجود و فرمول کوکران حجم نمونه برابر 308 نفر می­باشد. مناسب بودن و اثرگذاری الگوی طراحی آموزشی سیستمی در پارک جنگلی سرخه حصار توسط آزمون مقایسه میانگین با عدد ثابت و داده­های مربوط به اثرگذاری دوره از طریق پیش آزمون ـ پس آزمون گردآوری شد، به منظور مقایسه میانگین آزمون پیش آزمون­ـ پس آزمون، از آزمون ناپارامتری من ویتنی استفاده شده است. نتایج نشان داد که میزان رضایت افراد از دوره مطلوب می­باشد که خود مشخص کنندۀ مناسب بودن الگوی طراحی است و به دلیل یکسان نبودن میانگین متغیرها در پس آزمون و پیش آزمون، نشان دهنده تأثیرگذاری دوره بر متغیرهای مورد بررسی می­باشد.}, keywords_fa = {مدل ADDIE,آموزش محیط زیست,اکوتوریسم,پارک جنگلی سرخه حصار}, url = {https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2650.html}, eprint = {https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2650_b07fa089da66a7baa16c162625363d1f.pdf} }