@article { author = {Abasi, Sima and Rezaee, Zahra}, title = {Environmental Education and Persian Contemporary Poerty}, journal = {Environmental Education and Sustainable Development}, volume = {7}, number = {2}, pages = {49-62}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-3057}, eissn = {2538-5984}, doi = {10.30473/ee.2019.5602}, abstract = {Since a long time ago human being and nature have had a mutual influence on each other. As the civil institutions and technological tools have developed, human being has been influenced by nature in a period of time and in return it has made changes in great scale which in some cases have caused environmental and ecological threats. For this reason, the study of environmental issues in literature is considered as an essential element in comparative literature studies and a cultural discourse has been made for protection of the environment. As a cultural media, literature and specially poetry have a significant effect on behavioral and motivational domains and on awareness of their audience toward the environment. In Persian contemporary poems, Nima and his successors have created a new point of view toward nature and environment which had some of the poets like Sohrab to encourage people to respect their environment. This study will analyze the point of view of contemporary poetry toward environment, the position of it and the way of environmental education with an emphasis on Sohrab’s poems as the establisher of this approach. As a result, it’s been figured out that the need of paying attention to the environment and making people aware of the ways they can respect it has led to the emergence of a new domain in poetry with educational functions, this domain was established by Sohrab Sepehri for the first time in Persian poetry.    }, keywords = {Naturalism,Environmental Education,Persian Contemporary poetry,Sohrab Sepehri}, title_fa = {آموزش محیط‌زیست و شعر معاصر فارسی}, abstract_fa = {تأثیرپذیری انسان و طبیعت از یکدیگر از دیرباز اجتناب‌ناپذیر بوده است. با رشد نهادهای مدنی و ابزار فناوری، انسان در سطح گسترده‌ای در طبیعت تغییراتی ایجاد کرده که گاه سبب تهدیدهای محیط زیستی و اکولوژیکی شده است همین امر سبب گردید که بررسی مسائل محیط‌زیستی در ادبیات یکی از ضرورت­های پژوهشی ادبیات تطبیقی گردد و گفتمانی در جهت فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی برای حفاظت از آن شکل گیرد. ادبیات و به‌ویژه شعر به‌عنوان رسانه‌ای فرهنگی، تأثیرگذاری ویژه‌ای در حوزه‌های رفتاری و انگیزشی مخاطبان و بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری جامعه نسبت به محیط‌زیست دارد. در شعر معاصر نگاه متفاوت نیما و متأثران او، طرز برخورد با طبیعت را نسبت به شعر سنتی تغییر داد و دغدغه‌های محیط‌زیستی برخی شاعران معاصر به‌ویژه سهراب را واداشت تا با آثارشان به آگاهی بخشی و آموزش محیط‌زیست بپردازند. در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی- تحلیلی از نوع اسنادی است، سعی شد نگاه شعر معاصر نسبت به محیط‌زیست و جایگاه و چگونگی آموزش محیط‌زیست در آن با محوریت اشعار سهراب سپهری، به‌عنوان آغازگر این جریان، مشخص گردد و این نتیجه به دست آمد که در شعر معاصر لزوم توجه به طبیعت و آگاهی بخشی برای حفاظت از آن سبب شد که از شعر به‌عنوان رسانه‌ای برای آموزش دهی ضمنی برای محیط‌زیست و رفتار صحیح با آن استفاده شود و این جریان با سهراب سپهری در شعر معاصر مطرح گردید.}, keywords_fa = {طبیعت‌گرایی,آموزش محیط‌زیستی,شعر معاصر فارسی,سهراب سپهری}, url = {https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5602.html}, eprint = {https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5602_02f67760965c5d5ea736543ccdc5a99c.pdf} }