per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
9
24
4503
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی سبز کارکنان با استفاده از فرایند تحلیل شبکه (ANP)
Identifying and prioritizing Green training needs of staff using network analysis process (ANP)
اکبر حسنپور
1
سید امیر رضا ابطحی
amir_abtahi@yahoo.com
2
فرشید خمویی
farshidkhamoie@gmail.com
3
گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی
گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) آموزشی سبز سازمانها مبتنی بر رویکرد مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش در گروه پیمایشی است. در این پژوهش 14نیاز (دوره) آموزشی بر اساس ادبیات تحقیق شناسایی شدند. جامعه آماری این پژوهش10 نفر از کارشناسان صنعت آموزشی کشور بوده که به روش گلولهبرفی انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس پنج نقطهای لیکرت نظرات آنها برای تعیین اهمیت این نیازهای (دورههای) آموزشی گردآوری شد. در واقع، با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در ابتدا به کمک تحلیل سلسلهمراتبی دلفی فازی 8 نیاز (دوره) آموزشی به عنوان مهمترین نیاز مشخص شد. علاوه بر این با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای ((ANP نیازهای (دورههای) آموزشی مؤثر در ارتقای رفتار سبز کارکنان به لحاظ عملکرد رتبهبندی شدند که بر اساس آن به ترتیب توسعه پایدار، 14001ISO و خرید سبز به عنوان مهمترین و مؤثرترین نیازها یا دورههای آموزشی شناسایی شدند. بر این اساس مدیران مؤسسات آموزشی میتوانند در جهت پیادهسازی مدیریت منابع انسانی سبز، طبق نتایج این پژوهش به آموزش سبز کارکنان اقدام نمایند.
Through focusing on and blending human capabilities and environmental management programs, Will have significant impacts on improving the environment. Since education and development are considered to be the facilitator of "Green Human Resource Management", this paper based on "Green Human Resource Management" approach attempts to identify and prioritize the requirements of "green training courses" held by organizations. An applied research in its goal, this paper benefits from group survey methodology. And 14 main education requirements were identified in this research based on performing an extended review of literature. Chosen according to snowball sampling, 10 education experts in Iran form the statistical population of the research; and utilizing five-level Likert scale we gathered their opinions. Using multi-criteria decision-making techniques as well as AHP-DEA-FCE model, out the 14 requirements, 8 are identified as the most significant ones. Additionally, the main requirements for improving employees' green behavior in educational courses were prioritized according to ANP model. As a result, Sustainable development, ISO14001 and green purchasing were identified as the most important and most effective needs or training courses. Accordingly, the managers of educational courses can benefit from the findings of this research to apply "Green Human Resource Management".
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4503_f49ec9b151c88b68fab55ffb10e85d7a.pdf
مدیریت منابع انسانی سبز
آموزش سبز
نیازسنجی آموزشی سبز
Green Human Resource Management
green training
Green Training Needs Assessment
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
25
36
4504
Research Paper
طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی ایران: یک پژوهش کیفی
Sustainable Development Education Curriculum Content Design in Iran's Higher Education System: A Qualitative Study
سمیه زارع
somayezare87@gmail.com
1
حسین زینلیپور
2
اقبال زارعی
eghbalzarei2010@yahoo.com
3
مهدی محمدی
mehdi45ir@yahoo.com
4
دانشگاه هرمزگان
دانشگاه هرمزگان
دانشگاه هرمزگان
دانشگاه شیراز
در این پژوهش تلاش شد به طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی ایران پرداخته شود. طرح پژوهش کیفی و بهطور ویژه مطالعه موردی کیفی است. در این راستا از اعضای هیأت علمی در رشتههای برنامهریزی درسی، مهندسی-عمران، معماری، کشاورزی، اقتصاد و علوم اجتماعی، در دانشگاه شیراز (جامعه آماری: به تعداد 72 نفر) به عنوان خبرگان تخصصی و استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی» و استفاده از «معیار اشباع نظری»، با 25 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافتهها در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، یک چارچوب ماتریسی از ابعاد توسعه پایدار (محیطزیستی، اجتماعی-فرهنگی، نهادی، اقتصادی) و عنصر برنامه درسی (محتوا) شکل گرفت. 4 مضمون سازمان دهنده و 73 مضمون پایه شناسایی و شبکه مضامین استخراج شد؛ بدین صورت که طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی (به عنوان مضمون فراگیر) و مضامین سازمان دهنده شامل 4 بعد: اجتماعی و فرهنگی - محتوا؛ محیطزیستی - محتوا؛ اقتصادی- محتوا و نهادی- محتوا بودند. هر یک از این دستهها خود دارای ابعاد گوناگونی در مضامین پایه (در کل:73 مورد) میباشند که شبکه مضامین به عنوان طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی سازماندهی شدند. بدیهی است که یافتههای این پژوهش امکان آموزش توسعه پایدار در سطح آموزش عالی را فراهم آورده است.
In this research, it has been tried to present a Sustainable Development Education Curriculum content design in Iran's Higher Education system.The research method was a qualitative case study. In this regard, with using a targeted approach and applying the theoretical saturation criterion, open interviews were conducted with 25 faculty members in the field of curriculum, agriculture, civil engineering and architecture from Shiraz University.The data obtained analyzed using Nvivo software and through thematic analysis , then clustered in three basic, organizing and global themes and thematic network were organized. The results of the analysis showed that,a matrix within the dimensions of Sustainable Development of higher education (environmental, social-cultural, institutional, economic) and curriculum Element (content) was formed. Then sustainable development education curriculum content design in Iran's Higher Education System (global theme) including dimensions of Social and cultural - content, environmental- content, economic- content, institutional- content (organizing themes) that each of which was found to have different dimensions (basic themes).
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4504_16655879cf59fbf23b6a7389ee7b6599.pdf
طرح محتوای برنامه درسی
آموزش توسعه پایدار
نظام آموزش عالی ایران
رویکرد کیفی
design
Sustainable Development Education
Curriculum content
Iran's Higher Education System
Qualitative study
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
37
43
4505
Research Paper
نقش شبکههای اجتماعی بر فرهنگسازی ارزشها و باورهای محیطزیستی معلمان: مطالعه موردی تلگرام
The Role of Social Networks on the Culture of the Teachers' Environmental Values and Beliefs: a case study of the telegram
سید محمد شبیری
azari21@yahoo.com
1
گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور و کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست
ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ شبکههای اجتماعی ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺮ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ جهتدهی ﺑﻪ فرهنگهای ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣـﺤﺴــﻮﺏ میشوند. با وجود بحرانهای محیطزیستی فراوان در اقصی نقاط جهان، مسائل محیطزیستی بیش از آنچه جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی - فرهنگی برخوردارند بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیطزیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهیهای محیطزیستی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ محیطزیستی در سطوح مختلف اجرایی میباشد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش شبکه اجتماعی تلگرام در فرهنگسازی ارزشها و باروهای محیطزیستی است که به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در 3 منطقه از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. از بین سه منطقه، 340 معلم برای حجم نمونه آماری برگزیده شدند. در این پژوهش از روش پرسشنامه اینترنتی استفاده شد که افراد با استفاده از محتوای ارائهشده در آموزشهای محیطزیستی مورد سنجش قرار گرفتند. برای به دست آوردن یافتههای پژوهش از آزمون تااولندال، کای اسکوئر و مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده و واقعی تلقی- کردن محتوا در تلگرام، رابطه معکوس و بین میزان مشارکت و فعالیت معلمان در استفاده از تلگرام و فرهنگ محیطزیستی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان استفاده افزایش پیدا کند از برجستگی فرهنگی محیطزیست آنها کاسته میشود. همچنین یافتهها بر این واقعیت دلالت دارد که معلمان متناسب با نوع نیازهای فرهنگی خود از تلگرام استفاده میکنند.
Social networking today is an important factor in influencing public opinion and directing social cultures. Despite the many environmental crises around the world, environmental issues have more socio-cultural content than technical terms. Therefore, the ultimate goal of environmental protection in relation to the social environment is the development and increase of environmental awareness at the community level and the strengthening of the environmental culture at various levels of implementation. Accordingly, the main objective of the research is to investigate the role of the social network of telegrams in the culture of environmental values and rocks that were selected through random sampling from the 19 areas of education in Tehran. Three of the 340 teachers were selected for statistical sample size. In this research, an Internet questionnaire was used which individuals were assessed using the content provided in environmental education. To obtain the research findings, Tavlandand, Chi-square and multivariate regression models were used. The results of the research show that there is a reverse relationship between the amount of use and the actual perception of the content in the telegram, and there is a significant positive relationship between the amount of participation and activity of teachers in the use of telegrams and the environment of teachers. That is, the more use is increased the cultural prominence of their environment decreases. The findings also point to the fact that teachers use the telegram to fit their cultural needs.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4505_01b98eed6163a8af889ad95bd544e076.pdf
شبکه اجتماعی
باورهای محیطزیستی
ارزش محیطزیستی
فرهنگ محیطزیستی
تلگرام
social network
Environmental Beliefs
Environmental Value
Environmental Culture
Telegram
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
45
54
4506
Research Paper
شیوههای جلب مشارکتهای مردمی در فرایند مدیریت پسماند روستایی(مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان گرگان)
Investigate Methods of Attracting Public Participation in the Process of Rural Waste Management (Case study of the city of Gorgan)
حسین زینتی فخرآباد
h.zinati67@gmail.com
1
خلیل کلانتری
khalil_kalantari@yahoo.com
2
ناصر مطیعی
3
دانشگاه تهران.
دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
این پژوهش با هدف دستیابی به شیوههای جلب مشارکت روستایی در فرایند مدیریت پسماند روستایی در زمره تحقیقات کاربردی- غیرآزمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خانوارهای روستایی ساکن میشد و روش نمونهگیری به تناسب اطلاعات بهدستآمده به صورت نمونهگیری تصادفی و چند مرحلهای بود. که با استفاده از فرمول کوکران 181 نمونه برای خانوار انتخاب شد. ابزار اصلی این تحقیق، استفاده از پرسشنامه طراحیشده منطبق با مدل نظری تحقیق و پیشینه پژوهش بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای ضریب تغییرات، تحلیل همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد بین برگزاری دورههای آموزشی و میزان زباله تولیدی در سطح 01/0 رابطه وجود داشته و افرادی که از مزیتهای تفکیک اطلاع داشتند بیشتر مایل به همکاری بودند. نتایج اولویتبندی و تحلیل عاملی هم بیانگر این مطلب بود که برگزاری دورههای آموزشی، خرید زباله، شفافیت در هزینهها از مهمترین عوامل تأثیرگذار در جلب مشارکت مردمی میباشد.
This study aims to achieve rural participation in the process of rural waste management practices among non-experimental and applied research was done on field. The population of the study consisted of rural households and sampling to fit the data and multi-stage random sampling. The sample of 181 households were selected using Cochran formula. The main tool for this research, questionnaire design and research background research is consistent with the theoretical model. as well software for data analysis and statistics are SPSS22 coefficient of variation, correlation analysis, exploratory factor analysis was used. The results of priority and factor analysis also indicates that the training courses, buy garbage, transparency in costs are the most important factors in attractingof public Participation.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4506_fad40b474be983a1f06c40e072c93691.pdf
مدیریت پسماند
مشارکت
جوامع روستایی
شهرستان گرگان
Waste Management
Participation
Rural Communities
City of Gorgan
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
55
68
4507
Research Paper
نگرش عشایر به پیامدهای اجتماعی خشکسالی و عوامل مؤثر بر آن: مورد مطالعه عشایر منطقه دریلا در شهرستان گچساران
Nomads’ Attitude towards Drought and its Determinants: The Case of Nomad Region of Derila, Gachsaran County
خداعفو راشد نسب
1
مصطفی احمدوند
ahmadvand_2000@yahoo.com
2
مریم شریفزاده
3
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یاسوج
مرور مطالعات خشکسالی در جامعه عشایری نشان میدهد رفتار عشایر در مواجهه با خشکسالی تحت تأثیر نگرش آنها به این پدیده است. از اینرو، پژوهش حاضر به دنبال بررسی نگرش عشایر به پیامدهای اجتماعی خشکسالی و شناسایی سازههای مؤثر بر آن بود که از روش کمّی پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که جامعه آماری آن را عشایر منطقه دریلا (200 خانوار) در شهرستان گچساران تشکیل دادند. حجم نمونه مورد پژوهش بر اساس جدول بارتلت و همکاران، 132 خانوار تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده با انتساب متناسب توزیع شد. روایی پرسشنامه با بهکارگیری پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام مطالعهای راهنما در خارج از جامعه آماری و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (73/0- 61/0) تأیید شد. یافتهها نشان داد، نگرش عشایر نسبت به خشکسالی منفی است. آنها خشکسالی را پدیدهای ویرانگر، لیکن قابل کنترل ارزیابی نمودهاند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد، متغیر آگاهی نسبت به خشکسالی، بیشترین اثر مستقیم معنیدار و مثبت را بر نگرش عشایر نسبت به خشکسالی داشت. وضعیت مشابهی نیز برای متغیرهای تعداد دام و تعداد افراد خانوار مشاهده شد. این در حالی است که متغیرهای ظرفیت پروانه چرا و هنجار ذهنی هر دو اثر معنادار مستقیم لیکن منفی بر نگرش نسبت به خشکسالی داشتند. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش، سرمایهگذاریهای حمایتی دولت با هدف گسترش فعالیتهای مزرعهمحور توصیه میگردد.
Reviewing drought literature among nomads revealed that, nomads’ copings mechanisms towards drought are affected by their attitude and perception of drought. Therefore, this survey study aims at investigating nomads’ attitude towards drought and analyzing its contributing factors. The main data gathering device was researcher made questionnaires which were fulfilled by face to face interviews conducted among 200 nomad households living at Derila region, Gachsaran County as the study population. Bartlett’s table was used to determine statistical sample size and 132 households were selected based on randomly quota sampling procedures. Face validity of questionnaires was confirmed by panel of experts and its internal consistency was- further assessed and confirmed by using Chronbach's alpha coefficient growing out of a pilot study (0.61-0.73). Results revealed that nomads held negative attitude toward drought and viewed it as a destroyer and at the same time as controllable phenomenon. Path analysis results showed that the most contribution to nomads' attitude was belonged to awareness towards drought by making direct and positive effect. Similar relations were also observed for number of livestock and household size factors, whereas the grazing capacity license and subjective norms had statistically negative direct effect on attitude towards drought. Finally, the practical suggestions were focused on public investment in order to present and improve farm based extension programs.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4507_051e1845212f76955cc6a5d3d22ca16d.pdf
توسعه عشایر
خشکسالی
راهبردهای مقبله
نگرش
عشایر دریلا
Nomad development
Drought
Coping Strategies
Attitude
Derila region
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
69
81
4508
Research Paper
عوامل تأثیرگذار بر رفتار حفاظت محیطزیستی روستاییان در شهرستان خدابنده بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزی شده
Affecting Factor on Villagers’ Pro-environmental Behavior in Khodabandeh County Based on Theory of Planned Behavior
لیلا صفا
safa_leila@yahoo.com
1
نسرین منگلی
mangelinasrin@gmail.com
2
محمدمهدی گنجخانلو
3
گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
دانشگاه زنجان
دانشگاه زنجان
امروزه، مسائل محیطزیستی تهدیدی جدی برای پایداری محیطزیست جوامع روستایی ایجاد کردهاند. در این راستا، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که رفتارهای انسانی ریشه اصلی مشکلات محیطزیستی میباشند که ضروری است به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق توصیفی- پیمایشی با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار حفاظت محیطزیستی روستاییان بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزی شده انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، 2354 نفر از سرپرستان خانوار در سطح مناطق روستایی بخش سجاسرود در شهرستان خدابنده استان زنجان بود که با توجه به جدول بارتلت و همکاران ((2001، تعداد 259 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری دو مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان تأیید شده و روایی سازه و پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق بررسی برازش مدل در سه سطح مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی به دست آمد. نتایج توصیفی حاکی از آن بود که رفتار حفاظت محیطزیستی بیشتر روستاییان در سطوح متوسط (5/58 درصد) و پایین (3/29 درصد) بود. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای نگرش، هنجارهای اجتماعی و کنترل رفتاری درک شده با قصد انجام رفتارهای حفاظت محیطزیستی و نیز قصد و هنجارهای اجتماعی با رفتار حفاظت محیطزیستی روستاییان رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که از طریق سازوکارهای ترویجی مختلف بهویژه برگزاری دورههای آموزشی- ترویجی، سطح دانش و آگاهی روستاییان در زمینه روشها و فنون فعالیتهای حفاظتی از محیطزیست افزایش داده شده و از سوی دیگر، سیاستهای حمایتی برای حفاظت از محیطزیست با تأکید بر مشارکت روستاییان تدوین و اجرا شود.
Today, environmental issues have created a serious threat to environmental sustainability of rural communities. In this respect, many experts believe that human behaviors are the most important cause of environmental problems that it is necessary to be examined carefully. Regarding the importance of the issue, the main objective of this descriptive- correlation research was to study of factors affecting villagers’ pro-environmental behavior based on theory of planned behavior. The statistical population of the research consisted of all villagers’ heads of households in Sojasroud district of Khodabandeh County in Zanjan Province (N= 2354). According to the Bartlett et al. (2001) Table, 259 of them were selected by a two-stage sampling method. Data collected using standard questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Construct validity and reliability of the research instrument were confirmed through examining of model fit in three levels of measurement model, structural model and total model. The descriptive results showed that the most of villagers’ pro-environmental behavior were at medium (58.5 percent) and low (29.3 percent) levels. Furthermore, the results indicated that there was a positive and significant relationship between attitude, social norms and perceived behavioral control with intention to perform pro-environmental behavior. In addition to this, there was a positive and significant relationship between intention to perform pro-environmental behavior and social norms with villagers’ pro-environmental behavior. According to the results, it is suggested that villagers’ knowledge and awareness on methods and techniques of pro-environmental activities has been increased through the different extension mechanisms particularly holding the extension-education courses, and on the other hand, supportive policies to protect the environment to be made and implemented with emphasis on villagers participation.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4508_a8d5c1119750bac7ea86541ecdc4fb00.pdf
حفاظت محیطزیستی
تئوری رفتار برنامهریزی شده
نگرش
هنجار اجتماعی
کنترل رفتاری
رفتار روستاییان
Pro-environment
Theory of planned behavior
Attitude
Social norm
Behavioral control
Villagers’ behavior
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
83
100
4565
Research Paper
نفوذ بیانیه استکهلم1972 در روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست در حوزه حقوق بینالملل
The influence of the Stockholm Declaration of 1972 on the training and institutionalization of the principles and concepts governing the environment in the field of international law
علی رضائی
rezai163@yahoo.com
1
عسکر جلالیان
dr.askarjalalian@yahoo.com
2
دانشگاه پیام نور
گروه حقوق بینالملل، دانشگاه پیام نور
اساس شکلگیری حقوق بینالملل محیط زیست بر پایه حقوق نرم میباشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نفوذ بیانیه استکهلم1972 بر روند آموزش و نهادینه شدن اصول و مفاهیم حاکم بر محیط زیست به روش اسنادی و درقالب پژوهش توصیفی_تحلیلی انجام شد. کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست انسانی، به عنوان اولین کنفرانس عمده در زمینه مسائل بینالمللى محیط زیست، برآمده از رشد سریع آگاهیهاى جهانى در مورد محیط زیست بینالمللى در دهه 1960 میباشد. باتوجه به این که سند پایانی این کنفرانس در ردیف اسناد غیرالزام آور جای دارد، این سؤال مطرح است که آیا این بیانیه در روند آموزش و نهادینه شدن حقوق محیط زیست نافذ بوده است؟ در همین راستا به دلیل ضرورت تبیین هرچه بیشتر اسناد غیرالزامآور در حقوق بین الملل محیط زیست، نسبت به مطالعه و بررسی اسناد و منابع متأثر از این بیانیه اقدام شد. بررسیها نشان داد که این بیانیه به عنوان نقطه عطفی در فرایند آموزش و توسعه حقوق محیط زیست با به رسمیت شناختن حق برخورداری از محیط زیست سالم، ارتباط تنگاتنگ میان محیط زیست و حقوق بنیادین بشر را مورد توجه قرارداده است و با پیشنهاد تشکیل نهادهای بینالمللی، همچون یونپ[1] و صندوق محیط زیست جهانی به روند همکاریهای جهانی در زمینه توسعه ساختاری و آموزش حقوق محیط زیست انسجام بخشیده و با گردآوری اصول و مفاهیم عرفی در یک متن حقوقی غیرالزام آور، زمینه تجلی و تصویب آن را در اسناد الزام آور بعدی فراهم آورده است.
The basis of the formation of international environmental law is based on soft law. Therefore, the present study aimed to investigate the influence of the 1972 Stockholm Declaration on the process of teaching and institutionalization of the principles and concepts governing the environment by documentary method and as a descriptive-analytical research. The United Nations Conference on the Human Environment, as the first major conference on international environmental issues, stems from the rapid growth of global awareness of the international environment in the 1960s. Given the fact that the final document of this conference is in the category of non-binding documents, it is questionable whether this statement was valid in the process of education and the institutionalization of environmental rights. In this regard, due to the necessity of explaining more non-binding documents in international environmental law, it was attempted to study the documents and resources affected by the statement. Studies have shown that this statement, as a milestone in the process of education and development of environmental rights, recognizes the right to a healthy environment, has drawn close attention to the environment and fundamental human rights, and proposes the formation of international institutions , Such as UNEP and the Global Environment Facility, have integrated the process of global cooperation in the field of structural development and education of environmental rights, and by collecting common principles and concepts in a non-binding legal text, it's manifestation and ratification in the next binding documents Has provided.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4565_eba4f6d19e8ec2abe0f9b56da5ec0c12.pdf
بیانیه استکهلم 1972
محیط زیست
آموزش
اصول
مفاهیم
حقوق بین الملل
Stockholm Declaration 1972
The environment
Education
principles
Concepts
International Law
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
101
116
4566
Research Paper
شناسایی عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست (مطالعه موردی: شهروندان کاشان)
Analysis of social and cultural factors affecting the environment
(Case study: Kashan)
صدیقه کیانی سلمی
kiansepideh@yahoo.com
1
محسن شاطریان
shaterian@kashanu.ac.ir
2
گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان
گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان.
امروزه مسائل زیست محیطی، مفهوم اجتماعی به خود گرفته و میتوان گفت مشکلات زیست محیطی ریشه فرهنگی – اجتماعی دارند. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی است. هدف از تحقیق شناسایی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در حفاظت از محیط زیست در بین شهروندان کاشانی است. جامعه آماری تحقیق از 275325 نفر ساکنان بافت قدیم و جدید شهر کاشان تشکیل شده است که از این بین با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی خوشهای تعداد 300 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان 84/0 به تأیید رسیده است. نتایج حاصل از کاربرد آزمون تی مؤید معناداری نقش عوامل سرمایه فرهنگی، همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، دانش زیست محیطی، آموزشهای اجتماعی فرهنگی زیست محیطی، دینداری و هویت فرهنگی بر حفاظت از محیط زیست است. ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین عوامل سرمایه فرهنگی، هویت اجتماعی- فرهنگی و همبستگی اجتماعی و تأثیر آنها بر حفظ محیط زیست رابطه معنیداری وجود ندارد. اما بین مشارکت اجتماعی و آموزشهای اجتماعی و فرهنگی در خصوص مسائل زیست محیطی و حفظ محیط زیست رابطه معنادار است، به این صورت که هر چقدر مشارکت اجتماعی افراد جامعه بیشتر باشد، حفاظت از محیط زیست توسط آنها نیز بیشتر میباشد و نیز هر چه افراد جامعه آموزش های بیشتری در زمینه مسائل زیست محیطی دریافت نمایند با قشری روبه رو خواهیم شد که بیشتر به حفظ محیط طبیعی اطراف خود اهمیت میدهد.
Today, environmental issues have deeply social concept and totally environmental issues have cultural roots and in order to accept the cultural context of a society should be structured to deal with the issue. The research method is descriptive-analytical and survey. The aim of this study was identifying the role of social and cultural factors affecting environmental protection in the citizens of Kashan. The statistical population included of 275325 people living in the old and new city of Kashan that by using Cochran sampling formula and with Cluster random sampling method selected 300 samples. The method is survey research by using self-made questionnaire. The results of the t-test indicated that the role of cultural capital, social solidarity, social participation, environmental knowledge, environmental education, religious education and cultural identity on the protection of the environment is significant. Also the results show that there is no significant relationship between the investment of cultural, socio-cultural identity and social cohesion and their impact on the environment. There is significant relationship between the social participation and social and cultural education on environmental issues and environmental protection; this means that whatever the social participation in society is more, the environmental protection by them more. As well as it is necessary to give training about environmental issues to members of society, especially young people and children, we will face with a group that cares more to the natural environment around themselves.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4566_6b31b02abdd9a7e06327e24a5858c226.pdf
سرمایه فرهنگی
مشارکت اجتماعی
محیط زیست
هویت فرهنگی.کاشان
Cultural Capital
Social Participation
Environment
Cultural Identity
Kashan
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
117
126
4567
Research Paper
کارکردهای اسطوره شناختی آب در ایران باستان
Mythological Functions of the Water in Ancient Iran
سیما عباسی
sima.abbasi78@gmail.com
1
مهدی صفری
mahdisafari564@yahoo.com
2
لیلا عسگری
leiliasgari6@gmail.com
3
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
عناصر اربعه و به ویژه آب از اصلیترین عناصر طبیعت و از حیاتیترین پدیدههایی است که بشر با آن مواجه شده و ضرورت و اهمیت آن را دریافته است. در ادیان قبل از زرتشت و نیز در دین زرتشت آب همواره مقدس بوده و الههگان و ایزدانی از آن محافظت و مراقبت میکردهاند. بخش قابل توجهی از اسطورههای ادیان باستانی ایران اختصاص به آب دارد. در نظام فرهنگی و زیستی دورههای آغازین حیات، انسان برای شناخت و معرفی پدیدههای هستی از شیوههای خاصی بهره میگرفت که یکی از آنها اسطوره است. اسطورهها جزو اولین استدلالها و تبیینهای شناختی بشر اولیه برای مشخص کردن چیستی و جایگاه عناصر در دسترس و ناشناخته طبیعت هستند و بخشی از نظام معرفتی انسان در دوره آغاز زندگی بشری را در بر میگیرند. دامنه کارکردهای اسطوره اغلب شناخت قالبهای رفتاری انسان در همه ابعاد آن و توجیهی عمومی از پدیدههای اجتماعی- فرهنگی پیرامون اوست؛ به عبارتی اسطورهها تصویر نمادین پدیدههای طبیعت به زبانی محسوس و قابل رؤیت و بیان نمادین زیرساختهای اجتماعی و اندیشه مشترک در منابع باستانی و پیش از تاریخاند که در پیوند با آیینها، رفتارها، اخلاقیات و مقررات نظام سنتی اجتماعی و خانوادگی، انعکاس خارجی و عینی مییابند؛ بنابراین می توان با اسطورهها نظام شناختی و معرفتی یک ملت و یا دین را بررسی کرد و دیدگاهها و عملکردهای آنان را سنجید. بر این اساس این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی سعی دارد تا پس از اشارهای اجمالی به اسطوره و کارکردهای معرفتی و هستی شناختی آن به بیان چیستی و هویت آب در باور ایرانیان باستان و در ادیان ایرانی به ویژه دین زرتشت بپردازد و کارکردهای اسطوره شناختی آن را در رابطه با بینش و نگرش ایرانیان به این پدیده طبیعی بیان نماید.
Arbia elements, and especially water, are the main elements of nature and one of the most critical phenomena that mankind faces with them and has found their necessity and importance. Water was always sacred in pre-Zoroastrian religions as well as in Zoroastrian religion, and the goddesses were protected it. A significant part of the mythology of ancient Iranian religions is devoted to water. In the cultural and biological system of the early periods of life, human beings have used certain methods for recognizing and introducing the phenomena of existence, one of which is myth. Myths are among the earliest initial cognitions and explanations of humankind to determine what is the status of the available and unknown elements of nature. In fact, they are the history of the fiction of different nations and the cultural system that expresses the general worldview of the world, its origin, the position of man in nature and part of the human epistemic system in the period of the beginning of human life. The scope of the functions of myth is often the recognition of human behavioral patterns in all its dimensions and the general justification of socio-cultural phenomena around it. In other words, myths are the symbolic image of the phenomena of nature in tangible and visible language, and the symbolic expression of social infrastructure and common thought in ancient and prehistoric that are reflected by associating with the rituals, behaviors, ethics and rules of the traditional social and family system. Thus, with myths, one can examine the cognitive system of a nation or religion and measure their views and actions. Accordingly, in this research, a descriptive-analytic approach has been used to express, first of all, with a brief overview of myth and their epistemic and ontological functions, to state what the water identity is in the beliefs of ancient Persians and in Iranian religions, especially Zoroastrianism, and cognitive functions about the Iranian's insight and their attitude toward this natural phenomenon.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4567_987b5ac70dfad03e19c5632a26808241.pdf
آب
اسطوره
کارکردهای اسطورهشناختی
ایران باستان
دین زرتشت
Water
Myth
Mythological Functions
Ancient Iran
Zoroastrian Religion
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2018-02-20
6
2
127
140
4568
Research Paper
رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا: نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی
Relationships of Environmental Knowledge with Environmental Behaviors’ Agricultural Students of Bu-Ali Sina University: The mediating Role of Environmental Attitudes
سعید کریمی
skarimi@basu.ac.ir
1
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، ، دانشگاه بوعلی سینا
رفتار محیطزیستگرایانه یکی از عوامل مهم حفظ محیطزیست است. این رفتار تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله نگرش و دانش محیطزیستی افراد قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه دانش محیطزیستی با رفتار محیطزیستگرایانه دانشجویان کشاورزی و در نظر گرفتن نقش میانجیگری نگرش محیطزیستی انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 1850 نفر دانشجوی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 300 نفر از میان آنان به صورت تصادفی ساده گزینش شدند. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه استانداردشده گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن از طریق مطالعه راهنما و آماره آلفای کرونباخ تأیید شد (72/0 تا 78/0). نتایج نشان داد که نگرش محیطزیستی تأثیر مثبتی بر رفتار محیطزیستی دانشجویان دارد. نتایج همچنین نشان داد که هر دو نوع دانش محیطزیستی عینی و ذهنی با رفتار محیطزیستی رابطه مثبت و معنیداری دارد. به علاوه، نگرش محیطزیستی رابطه بین دانش محیطزیستی عینی و رفتار محیطزیستی را میانجیگری میکند. پژوهش حاضر با بررسی رابطه دانش عینی و ذهنی و نگرش محیطزیستی با رفتار محیطزیستی به درک بهتر و عمیقتر این رفتار کمک میکند.
The pro-environmental behavior is one of the most effective factors for protecting the environment. This behavior is influenced by many factors including individuals’ environmental attitudes and knowledge. This study was conducted to investigate the relationships between environmental knowledge with environmental behaviors with regard to the mediation role of environmental attitudes. This research has been conducted through survey method. The statistical population was 1850 agricultural students at Bu-Ali Sina University. Based on Krejcie and Morgan's table, a sample of 300 agricultural students was chosen through simple random sampling method. Data was collected using a standardized survey questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by agricultural extension and education experts, and its’ reliability was confirmed by pilot study and Cronbach’s Alpha. Results indicated that both objective and subjective environmental knowledge were correlated with environmental behavior. Furthermore, environmental attitudes mediated the relation between subjective environmental knowledge and environmental behavior. By investigating the relationships between subjective and objective environmental knowledge and environmental attitudes with environmental behaviors, greater insight is gained with regard to this behavior.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4568_069ca2c46d2bf8804c97c99fb9ea3ad4.pdf
رفتار محیطزیست گرایانه
نگرش محیطزیستی
دانش محیطزیستی عینی
دانش محیطزیستی ذهنی
Environmental Behavior
Environmental attitude
Objective Environmental Knowledge
Subjective Environmental Knowledge