per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
1
8
148
Research Paper
نهادینه سازی فرهنگ زیست محیطی بر مبنای فرهنگ اسلامی
The internalization of environmental conservancy culture on the basis of Islamic teachings
طیبه محمدی نیا
tm_nia1@yahoo.com
1
منصوره دسترنج
dastranj_mansooreh@yahoo.com
2
سمیه نگهداری
s.negahdari89@gmail.com
3
نیلوفر سلیمی شورباخورلو
niloofarsalimi18@yahoo.com
4
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه پیام نور
در اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است، چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است. از این روست که حکومت اسلامی، کردار انسان را در مواجهه با محیط زیست، نظارت و کنترل کرده و علاوه بر تنبیه افرادی که به محیط زیست آسیب می رسانند، به آنهایی که از نتیجه سوء کردارشان بر محیط زیست بی خبرند هشدار می دهد. اسلام بین انسان و محیط زیست، جدایی قائل نیست و آنها را مکمل یکدیگر می داند، از این رو دین اسلام کامل ترین سفارشات را برای حفاظت از محیط زیست دارد و تمامی جنبه های انسانی را در ارتباطی هماهنگ و موزون با مسیر الهی، در قرآن کریم به تصویر کشیده است؛ لذا اجرای مبانی ارزشی نظام اقتصادی اسلام در جامعه می تواند با کاهش اثرات خارجی منفی زیست محیطی و تحقق توسعه پایدار و استیفای حقوق انسانی بستر مناسبی را برای محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست فراهم کند. در این مطالعه، آیاتی که به منابع طبیعی و حفاظت و استفاده از آنها اشاره داشته اند؛ استخراج و سپس با استفاده تفسیر آنها مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در موضوعات مختلف دسته بندی شده اند.
In the Islamic faith, whatever action which ruins the nature is forbidden, since God many times in Quran warns about promoting corruption on the earth. That is why, Islamic government has control over human beings' action in relation to the nature. In addition to punishing those who damage the environment, it warns the ones who are not aware of the effects of their malpractice on the nature. The religion of Islam considers no border lines between human beings and the nature and believes they are in supplementary relations. So it offers the most complete recommendations about nature conservancy and portrays the full aspects of human beings in a harmonious relation with divine will in Quran. So using the value bases of Islamic economic regulations in society can provide conditions for conserving nature and natural resources by reducing negative external natural effects and fulfillment of stable expansion and vindications of human beings' rights. In this study, some verses on natural resources, their conservation and usages have been extracted from Quran, then they are analyzed and categorized in different topics regarding their interpretations.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_148_9c2cf29186db162005913831a1e59a51.pdf
فرهنگ زیست محیطی
نهادینهسازی
فرهنگ اسلامی
انسان
Natural Conservancy Culture
Internalization
Islamic Culture
Human being
Islamic teachings
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
9
16
150
Research Paper
نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان
The needs evaluation of environmental education for boy students in Isfahan elementary schools
عظیمه السادات عبداللهی
azimeh_abdellahi@yahoo.com
1
حمیدرضا صادقی
asadeghipnu@gmail.com
2
عضو هیئت علمی و دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور
عضو هیئت علمی جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزش زیست محیطی دانشآموزان و بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زیست محیطی آنان میپردازد. مطالعه به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی 150 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان که به روش خوشهای چندمرحلهای نمونهگیری شدند سنجیده شده است. نتایج نشان داد دانش آموزان در مورد ضرورت وجود گونههای گیاهی، خطرات آلودگی صوتی و خطرات دفع زباله ناصحیح، آگاهی نسبتاً خوبی دارند ولی در مورد کمبود منابع، ضرورت تنوع زیستی و فواید درختان در کاهش آلودگی صوتی اطلاعات کافی ندارند. 80 درصد آنها علامت بازیافت را نمیشناسند و در مورد مواد قابل بازیافت شناخت خوبی ندارند. هیچگونه شناختی در مورد علامت دوستدار لایه ازن بر روی محصولات و ضرورت توجه به آن نیز ندارند. به نقش خودشان و همه مردم در کاهش آلودگی زیست محیطی نگرش مثبتی دارند. به دلیل مشکلات زیستمحیطی نگران سلامت خود هستند ولی هنوز به این مسئله که انسانها از محیط زیست اطرافشان بد استفاده میکنند اعتقادی ندارند؛ هر چند معتقدند که انسانها حق ندارند هر گونه بخواهند در محیط طبیعی تغییر ایجاد کنند.
This research is allocated to examine the extent of environmental knowledge, attitude and performance of students in order to measure their needs for environmental education. This study is done by survey method through questionnaire, and the environmental knowledge, attitude and performance of 150 students of Isfahan elementary schools, chosen by multi-step cluster sampling, is measured. The findings indicate that students have a relatively good knowledge about the necessity of plant types existence, dangers of sound pollution, and dangers of getting rid of trash in a wrong way, but they don’t have enough information about lack of necessary resources in life varieties and the effects of trees in reduction of sound pollution. 80 percent of students don’t know the sign of recycling and don’t have a good knowledge about recyclable substances. They even have no knowledge about ozone-friendly sign on products and the necessity of paying attention to it. Yet, they have a positive attitude about their own part and other people's part in reduction of environmental pollution. They're worried about their own health because of environmental reasons, but still don’t believe that human use the environment wrongly.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_150_80f3ef3de992340e6eb357ff8df9d970.pdf
نیازسنجی
آگاهی زیستمحیطی
نگرش زیستمحیطی
رفتار زیست محیطی
Needs evaluation
environmental knowledge
Environmental attitude
Environmental Behavior
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
17
22
153
Research Paper
کاوش در روش های آموزش محیط زیست از دیدگاه دانش آموزان دوره ابتدایی
Research in the Methods of Teaching Environment from the Elementary Students Points of View
علیرضا عراقیه
1
نرگس برزآبادی فراهانی
2
علی پاشایی ارزنه
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات هرمزگان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
هدف از این پژوهش فراهم نمودن فرصتی برای کشف روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی میباشد. بر اساس پیش فرض این تحقیق، دانشآموز فردی است که قادر است در برخورد با مسئله علمی- اجتماعی مانند محیط زیست، عاقلانه مسائل عمومی را تحلیل و مواضع خود را تعیین کند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و نمونه آماری این تحقیق تعداد 150نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی مناطق 11و 18 آموزش و پرورش شهر تهران بودهاست. روش پژوهش استفاده از تکنیک دلفی و بر اساس آن به ترتیب ابتدا از فراگیران خواسته شد تا فهرستی از روشهای آموزش محیطزیست را تهیه نمایند و سپس از مجموعه فهرستهای گردآوری شده فهرست مقدماتی تهیه و در اختیار آنان گذاشتهشد. تا هر یک اصلاحاتی را که لازم میدانند منعکس نمایند. نهایتاً فهرست جدیدی بر مبنای نظرهای ابراز شده و اصلاحات وارد شده تهیه و مجدداً به نظرخواهی گذاشته شد. در پایان یافتههای تحقیق مبتنی بر روشهای آموزش محیطزیست از دیدگاه دانشآموزان محاسبه و ارائه شده است.
The purpose of this study is to provide an opportunity for the discovery of the methods for teaching environment from the elementary students' points of view. Based on the assumption of this research, the student is an individual who is capable of facing the socio-academic issue of environment and, intellectually, analyze the common issues and determine his/her position. The simple random sampling method of this research has been 150 elementary students from 11 and 18 districts of the board of education in Tehran. In the research method the Delphi technique is used and based on it, the students were, accordingly, asked to prepare a list of methods that has been used for teaching environment. Then a preliminary list that has been extracted out from the collection of all the lists was given to students so that they could reflect changes and improvements they deemed to be necessary. Ultimately, the new list was prepared based on the presented views and changes made and again it was put up for polling by students. Finally, the findings of the research based on the methods of teaching environment from the students' points of view have been computed and presented.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_153_bc4e9127bc422e9f0db6b49837f550a6.pdf
آموزش
محیط زیست
دانش آموزان ابتدایی
تکنیک دلفی
Education
Environment
Elementary Students
Delphi technique
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
23
34
147
Research Paper
نقش آموزش محیطزیستی در مدیریت زبالههای الکترونیکی
The Role of Environmental Education in the Management of Electronic Waste
صادق صالحی
s.salehi@umz.ac.ir
1
زهرا همتی گویمی
z.hemmati.89@gmail.com
2
استادیار جامعهشناسی محیطزیست، گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران
مشکل زبالههای الکترونیکی در سالهای اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این قبیل زبالهها حاوی انواع مواد گرانبها و همچنین مواد سمی خطرناکی هستند که برای انسان و همچنین محیطزیست بسیار زیانآور میباشند. متاسفانه در کشور ما، زبالههای الکترونیکی و مسائل مربوط به آن مورد توجه قرار نگرفته است. علاوه بر این، در کشورهای توسعهیافته، به موازات تأمین امکانات لازم، تأکید بسیاری بر نقش آموزش و دانش محیطزیستی شده است. تحقیق حاضر درصدد بررسی نقش آموزش محیطزیستی در مدیریت زبالههای الکترونیکی و ارائه راهکارهایی برای تحقق این هدف میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را دانشجویان دانشگاه مازندران تشکیل میدهد. برای جمعآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. در بررسی حاضر مشخص گردید که برنامههای دولت و شهرداریها برای جمعآوری، تفکیک و بازیافت اینگونه زبالهها، میتواند نقش مؤثری در کاهش این زبالهها و رفتار مناسب با آنها داشته باشد.
The problem of electronic waste in recent years has attracted much attention. Such waste contains a variety of materials such as precious metals and dangerous toxins that are harmful to humans and the environment. In addition, in developed countries, in parallel with providing facilities, the emphasis has been put on the role of environmental education and knowledge, but in most developing countries, like Iran, the problem of electronic waste has not yet been considered. The present study seeks to examine the role of environmental education in electronic waste management, and to offer some solutions to achieve this goal. Statistical society of this study includes students of Mazandaran University, and interview technique is used for data collection. The study determined that the government and municipalities programs for collection, separation and recycling of such waste, can have an effective role in reducing waste and appropriate behavior to be with them.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_147_fe2815a50728073225c47bb2de1665e4.pdf
زبالههای الکترونیکی
آموزش
محیطزیست
مدیریت بازیافت
پیمان باسل
Electronic Waste
Education
Environment
Recycling Management
Basel Convention
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
35
42
149
Research Paper
ارزیابی سطح آگاهی و دانش شهروندان از محیط زیست (مطالعه موردی اصناف و مدیران تجاری منطقه 12 شهرداری تهران)
Evaluation of citizen awareness and knowledge about environment (Case study of tradespeople and managers of District 12 of Tehran Municipality)
هادی ویسی
hveisi@gmail.com
1
اردوان زرندیان
yahoo.com
2
عضو هیات علمی و مسئول هسته پژوهشی آموزش برای توسعه پایدار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست دانشگاه تهران و معاون دفتر پژوهش و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست
دانش و اگاهی اساس نگرش و رفتار افراد برای تعاملی دوستانه با طبیعت و محیط زیست می باشند. لذا بهبود محیط زیست نیازمند مشارکت افرادی آگاه از جایگاه محیط زیست در زندگی بشر است. یکی از گروه های هدف در این زمینه بازاریان و تجار هستند که در این رابطه به منظور ارتقای رفتار دوستانه و مسئولانه اصناف و مدیران تجاری در قبال محیط زیست، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و تبیین سطح دانش محیط زیستی اصناف و مدیران تجاری طراحی و در منطقه 12، بازار مرکزی تهران اجرا شد. پاسخگویان 384 نفر از اصناف بودندکه اطلاعات توسط پرسشنامه طی مصاحبه های حضوری جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که اصناف محیط زیست را تنها محیط طبیعی پیرامون می دانند و با سایر مولفه ها شامل محیط مصنوع و همچنین انسان ها و سایر موجودات آشنایی چندانی نداشتند. نتایج نشان داد که آنها همچنین با مدیریت مشارکتی پسماند ناآشنا هستند. و مهمترین مشکلات محیط زیستی در بازار را ترافیک و سر و صدا معرفی کردند و معتقد بودند که دانش محیط زیستی از طریق رسانه های گروهی نظیر تلویزیون و رادیو و همچنین تابلوهای تبلیغاتی و متخصصان محیط زیست و دوستان از سایر روش ها برای انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی مسائل و موضوعات محیط زیستی اثربخشی بیشتری دارند. که این موضوع به احتمال زیاد ناشی از دسترسی راحت¬تر پاسخگویان به این رسانه ها می باشد.
Knowledge and awareness are basic factors in changing attitude and behavior to interact friendly with environment. Therefore, the improvement of environment, calls for public awareness about the role of environment in human beings’ life. In this regard, to promote environmental friendly and responsible behavior by businessmen, this study conducted to assess the level of knowledge of businessmen at region 12 in Tehran. Respondents were 384 tradespeople that fulfill a questionnaire as research tool. Results revealed that tradespeople recognize only the usual areas around themselves as environment and put aside the other environmental components such as industrial and manufactured products, other humans and organisms. They also did not know anything about participatory waste management. They maintain that the traffic jam, and noise pollution are the most environmental problems at bazaar area and the best way to promote environmental knowledge are public media like TV, Radio, press and so on.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_149_306aa6c4af2cd1c15e038a5fc7d76fc6.pdf
کلید واژگان : دانش
محیط زیست
آگاهی
ارزیابی
مشکلات
رسانه عمومی
Knowledge
Environment
awareness
Assessment
public media
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
43
58
146
Research Paper
شناسایی عوامل بازدارنده و پیش برنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیت های شهرداری تهران
Recognizing the motivating and deterrent factors against education for increasing the civic participation in Tehran municipality activities
محمد یزدی
m-yazdi@sbu.ac.ir
1
محمد رسول سوداگر
@yahoo.com
2
یلدا دلگشائی
aaa@yahoo.com
3
رکسانا نصیری
aaaaa@yahoo.com
4
گروه زمین شناسی دانشگاه شهید بهشتی
گروه مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
گروه مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
گروه مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل بازدارنده و پیشبرنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیتهای شهرداری تهران انجام شدهاست. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 40 گویه در مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است که روایی آن از نظر صوری، محتوایی و سازه بررسی شده است و پایایی آن با اجرای آزمایشی بر روی نمونهای 30 نفره و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0) بدست آمده است. دادههای گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون تحلیل عاملی، آزمون t برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که به ترتیب هفت عامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فناوری، انگیزشی، مدیریتی و آموزشی از جمله عوامل بازدارنده و پیش برنده آموزش و مشارکت مردمی در فعالیتهای شهرداری تهران هستند.
The research has been done for revising the deterred and motivating factors of public education and participation, in various tasks of Tehran Municipality. The method of research was functional in the view of collecting descriptive information and the goal. The sample categories coincident with sampling procedure were data collection based on a questionnaire consisting of 40 items with Lucent 5 scale size. The queries investigated the simulation, content, structures and permanence of performing an experiment on 3 categories of samples together with calculating Cronbach's alpha rate (82 percent). The collected data’s have been analyzed with SPSS software by descriptive and inferential statistics manners like come test, factor analysis, “t” test for 2 independent groups, variance analyzing and “Tuki” post hoc test. The results of data processing show that social, economic, cultural, technologic, motivating, managing and educational are so important in motivating and deterrent of education in increasing of civic participation in Tehran municipality activities.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_146_f16615eee535a1d540a6628123964983.pdf
آموزش
مشارکت مردم
شهرداری
تهران
Education
public participation
municipality
Tehran
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
2012-11-21
1
1
59
74
151
Research Paper
آموزش برای توسعه پایدار، مدرسه پایدار
Education for Sustainable Development, Sustainable School
داریوش کریمی
1
اشرف السادات عنایتی
enayati79@gmail.com
2
مدیر بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی موسسه تحقیقات شیلات
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور واحد ری
به دنبال برگزاری کنفرانس زمین در سال 1992 و تهیه دستور کار 21 و فصل 36 آن که به مقوله برنامه آموزش محیطزیست و آموزش برای توسعه پایدار، پرداخته است. با توجه به 4 مؤلفه اصلی این فصل که همگی دلالت بر پایداری آموزش دارد و نیز به منظور اینکه هم اکنون در دهه آموزش برای توسعه پایدار قرار داریم، تمامی کشورها سعی در طراحی و پیشنهاد روشهایی در خصوص پایداری آموزش نمودهاند و در نهایت همه بالاتفاق به موضوع "آموزش توسعه پایدار در مدرسه بعنوان یک کل" رسیدهاند که این رهیافت دلالت بر اجرای آموختهها به منظور کاهش شکاف بین ارزشها در عمل و واقعیت از طریق تلفیق برنامههای آموزشی رسمی و غیررسمی دارد. در رهیافت "مدرسه به عنوان یک کل" که در عمل مدرسه پایدار میباشد، میبایست چارچوبی برای مدرسه پایدار با تأکید بر ابعاد و شاخصهای آن در نظر گرفت که در این مقاله بطور کامل این موارد شرح داده شده است. در انتها نتیجه گرفته شد که آموزش برای توسعه پایدار در مدارس در مرحله آگاه سازی است به طوری که مدیران ضرورت آن را درک کردهاند اما برای اجرای آن چارچوبی مشخصی وجود ندارند.
Following the Earth Conference in 1992 and the preparation of Agenda 21 and Its 36th chapter which is about environmental education and training for sustainable development, and regarding four main themes of this chapter, all implying the stability of training, and also, because we are in the decade of education for sustainable development now, all countries have tried to design and suggest ways for the stability of education. Therefore, in this conference all countries unanimously agreed upon “training of sustainable development in schools as a whole”. This approach put emphasis on implementation of what has been learned to reduce the gap between values in action through integrating formal and informal training programs .In “schools as a whole” approach which is sustainable school in essence, it is necessary to consider a framework for sustainable school with emphasis on its dimensions and indexes. In this article, all of these items have been described completely, and in the end, it has been concluded that training for sustainable development in schools is in it’s initial phase and the managers have come to understood it’s necessary, but there is no clear framework for its implementation.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_151_9db005453a5ecc6f00584d0eb2c9250d.pdf
آموزش- توسعه پایدار- محیط زیست- مدرسه پایدار
Education
Sustainable Development
Environment
Sustainable School