%0 Journal Article %T نقش شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ‌سازی ارزش‌ها و باورهای محیط‌زیستی معلمان: مطالعه موردی تلگرام %J فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3057 %A شبیری, سید محمد %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 6 %N 2 %P 37-43 %! نقش شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ‌سازی ارزش‌ها و باورهای محیط‌زیستی معلمان: مطالعه موردی تلگرام %K شبکه اجتماعی %K باورهای محیط‌زیستی %K ارزش محیط‌زیستی %K فرهنگ محیط‌زیستی %K تلگرام %R %X ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ شبکه‌های اجتماعی ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﺮ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ جهت‌دهی ﺑﻪ فرهنگ‌های ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣـﺤﺴــﻮﺏ می‌شوند. با وجود بحران‌های محیط‌زیستی فراوان در اقصی نقاط جهان، مسائل محیط‌زیستی بیش از آنچه جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی - فرهنگی برخوردارند بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیط‌زیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهی‌های محیط‌زیستی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ محیط‌زیستی در سطوح مختلف اجرایی می‌باشد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش شبکه اجتماعی تلگرام در فرهنگ‌سازی ارزش‌ها و باروهای محیط‌زیستی است که به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی در 3 منطقه  از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. از بین سه منطقه، 340 معلم برای حجم نمونه آماری برگزیده شدند. در این پژوهش از روش پرسشنامه اینترنتی استفاده شد که افراد با استفاده از محتوای ارائه‌شده در آموزش‌های محیط‌زیستی مورد سنجش قرار گرفتند. برای به دست آوردن یافته‌های پژوهش از آزمون تااولندال، کای اسکوئر و مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین میزان استفاده و واقعی تلقی- کردن محتوا در تلگرام، رابطه معکوس و بین میزان مشارکت و فعالیت معلمان در استفاده از تلگرام و فرهنگ محیط‌زیستی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان استفاده افزایش پیدا کند از برجستگی فرهنگی محیط‌زیست آنها کاسته می­شود. همچنین یافته‌ها بر این واقعیت دلالت دارد که معلمان متناسب با نوع نیازهای فرهنگی خود از تلگرام استفاده می‌کنند. %U https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_4505_01b98eed6163a8af889ad95bd544e076.pdf