%0 Journal Article %T طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیط‌زیست برای کودکان پیش از دبستان %J فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3057 %A محمدی استادکلایه, مریم %A زندی, بهمن %A حاتمی, جواد %A شبیری, سید محمد %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 7 %N 1 %P 115-126 %! طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیط‌زیست برای کودکان پیش از دبستان %K برنامه درسی %K الگو %K اعتبارسنجی %K کودکان پیش‌دبستان %R 10.30473/ee.2018.5063 %X هدف از انجام این تحقیق، طراحی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیط‌زیست برای کودکان پیش از دبستان و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان و مربیان است. برنامه درسی آموزش محیط‌زیست دوره پیش‌‏دبستان در این پژوهش، شامل اهداف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، روش­های تدریس برنامه درسی و شیوه­ های ارزشیابی برنامه درسی می‌باشد و اندیشه تلفیق از کتاب زبان‌آموزی بهمن زندی (1394) اقتباس گردید. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینه­ ای است. برای تعیین حجم نمونه موردنیاز جهت طراحی برنامه درسی از نمونه‌گیری هدف‌دار- قضاوتی از جامعه آماری خبرگان استفاده شده است. خبرگان این تحقیق شامل برخی از متخصصان برنامه‌ریزی درسی و آموزش محیط‌زیست و نیز مربیان مهدکودک‌ بود. همچنین ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی طراحی‌شده بر اساس دریافت نظرات مربیان و مدیران مهدکودک­ های منتخب شهر رشت صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته است که بر اساس الگوی برنامه درسی تلفیقی آموزش محیط‌زیست طراحی و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص­های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در این پژوهش چهار بخش طراحی برنامه درسی، اجرای برنامه درسی طراحی‌شده، تعیین اثربخشی مداخله آموزش، ارزیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی طراحی‌شده به تفکیک بررسی گردید. پس از روایی‌سنجی کلیه­ گویه ­ها، 25 گویه در بخش اهداف برنامه درسی، 26 گویه در بخش محتوای برنامه درسی، 7 گویه در بخش روش‌های تدریس برنامه درسی و 6 گویه در بخش شیوه­ های ارزشیابی برنامه درسی حاصل شد که درمجموع شامل 64 گویه می‌باشد. %U https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5063_9a42fdea887337153f457d8ed41b4722.pdf