%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی آموزش محیط‌زیست در برنامه‌درسی دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب %J فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3057 %A خواجویی, احسان %A سلطانی, اصغر %A اسمی, کرامت %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 8 %N 2 %P 9-24 %! بررسی تطبیقی آموزش محیط‌زیست در برنامه‌درسی دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب %K بررسی تطبیقی %K برنامه‌درسی %K آموزش محیط‌زیست %K دوره ابتدایی %R 10.30473/ee.2020.6561 %X هدف این پژوهش، بررسی ­تطبیقی آموزش محیط­زیست در برنامه‌درسی دوره ابتدایی ایران با برنامه ­درسی کشورهای منتخب، بر اساس چهارعنصر هدف، محتوا، روش­های تدریس و شیوه ­های ارزشیابی بود. این پژوهش کیفی و از نوع پژوهش­ تطبیقی است که از الگوی بردی برای مقایسه داده ­های پژوهش استفاده کرده است. جامعه آماری شامل همه کشورها در پنج قاره بود که ازاین‌بین پنج کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ایران به‌عنوان نمونه و با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. مهم­ترین اسناد و مدارک مربوط به آموزش محیط­زیست از طریق پایگاه داده‌های کشورهای منتخب و منابع کتابخانه ­ای گردآوری و سپس با روش چهار مرحله‌ای بردی تحلیل شدند. یافته‌ها حاکی از این بود که اهداف و محتوای برنامه ­درسی آموزش محیط‌زیست ایران به خوبی تبیین گردیده ­اند و تفاوت چندانی با اهداف و محتوای برنامه­ درسی آموزش محیط­زیست کشورهای منتخب ندارند. همچنین، استفاده از روش­های تدریس شبیه­ سازی، بارش مغزی و منابع چندرسانه‌ای و فاوا مورد غفلت قرارگرفته است. علاوه بر این، استفاده از روش ­های ارزشیابی تشخیصی و آزمون­ های استانداردشده در برنامه ­درسی آموزش محیط­زیست دوره ابتدایی ایران نادیده گرفته شده است. %U https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_6561_0411e21c943ae8182e210eded57bc8cf.pdf