%0 Journal Article %T تعیین مؤلفه‌های تلفیق محتوای برنامه درسی میان‌رشته‌ای محیط‌زیست پایدار برای آموزش عالی کشاورزی با استفاده از TOPSIS و ANP فازی %J فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار %I دانشگاه پیام نور %Z 2322-3057 %A کوچکیان, حورا %A حجازی, سید یوسف %A رضایی, عبدالمطلب %A پیشبین, سید احمدرضا %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 8 %N 3 %P 21-36 %! تعیین مؤلفه‌های تلفیق محتوای برنامه درسی میان‌رشته‌ای محیط‌زیست پایدار برای آموزش عالی کشاورزی با استفاده از TOPSIS و ANP فازی %K توسعه پایدار محیط‌زیست %K محتوای برنامه درسی %K آموزش عالی کشاورزی %K برنامه میان‌رشته‌ای تلفیقی %K تکنیک TOPSIS و ANP فازی %R 10.30473/ee.2020.6761 %X این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مجموعه‌ای نمایا از مؤلفه‌های مؤثر در، تلفیق میان‌رشته‌ای آموزش محیط‌زیست پایدار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد. با بررسی مطالعات و تحقیقات پیشین، دو مؤلفه پایه و 35 مؤلفه داخلی به دست آمد. این مؤلفه‌ها بر اساس نظر اعضای هیئت‌علمی و صاحب‌نظران رشته‌های کشاورزی منابع طبیعی و محیط‌زیست، با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره TOPSIS و ANP فازی اولویت‌بندی و تأیید گردید. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با توجه به وزن نهایی به‌دست‌آمده در بخش «ارتباط توسعه پایدار محیط‌زیست و آموزش عالی کشاورزی»، مؤلفه‌های: مفاهیم حفاظت از منابع خاک، احیای اراضی کشاورزی و ساماندهی زمین، افزایش بهره‌وری و عوامل و منابع تولید در بخش کشاورزی، به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند و در بخش دوم نشانگر «گستردگی و جامع بودن محتوای برنامه درسی کشاورزی در تلفیق با مفاهیم پایداری محیط‌زیست » با کسب درجه اهمیت 262/0، مشخص شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تکراری بودن برخی مفاهیم در قسمت گستردگی محتوا از عامل‌های مهم در جهت تلفیق میان‌رشته‌ای آموزش محیط‌زیست پایدار در آموزش عالی کشاورزی می‌باشد و همچنین تمرکز محتواهای آموزشی در درون رشته‌های علمی نیز بدون توجه به مفاهیم توسعه پایدار از دیگر موارد مهم در این مبحث می‌باشد. %U https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_6761_67d5603d5442245d007e186f2cee3696.pdf