ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر برنامه آموزش سواد محیطزیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی دانش آموزان دوره متوسطه
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش سواد محیطزیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی دانش آموزان دوره متوسطه انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 1396-1397 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهند. نمونۀ موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی انتخاب شد که به دو گروه 20 نفری (گروه آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. روش تحقیق، روش شبه آزمایشی (طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل) بود. ابتدا آزمون سواد محیطزیستی بهعنوان پیشآزمون استفاده شده است. سپس ابزارهای ارتباطی سیار جهت اجرای واقعیت افزوده در اختیار گروه آزمایش قرارگرفته و در گروه کنترل مطالب محیطزیستی موردنظر بهصورت سنتی ارائه شد. پس از اتمام تدریس در هر دو گروه، مجدداً ابزار پرسشنامه سواد محیطزیستی مورداستفاده قرار گرفت و نتایج آن مورد مقایسه قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون واریانس چند متغیره استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش سواد محیطزیستی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بر دانش، نگرش و رفتار محیطزیستی دانش آموزان دوره متوسطه تأثیر مثبتی داشته است و میتواند بهعنوان ابزاری مفید در آموزش مورداستفاده قرار گیرد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7534_409f33b20062f9dcff6efaa153218631.pdf
2021-02-19
9
22
10.30473/ee.2021.7534
سواد محیطزیستی
واقعیت افزوده
نگرش
رفتار
دانش محیطزیستی
خدیجه
علیآبادی
1
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
فاطمه
جنیدی جعفری
hoora1983@gmail.com
2
کارشناس ارشد کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
سعید
پور روستایی اردکانی
3
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
Amirteimouri,M. (2008). Teaching-learning media. Tehran: Savalan. [In Persian]
1
Amy, K, Shari,M., Tina,G., Craig,B. & Chris,D. (2016). “Atom Tracker: designing a mobile augmented reality experience to support instruction about cycles and conservation of matter in outdoor learning environments”, Assiciation for Educational Communications & Technology, Indiana University Bloomington, 7(2),111-113.
2
Amy,K. (2013). “EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips”. Computers & Education, 68, 545–556.
3
Asghari,L.S. (1997). The Basics of Environmental Protection in Islam, Tehran: Tarbiat Modarres University. [In Persian]
4
Azuma, R. T. (1997). “A Survey of Augmented Reality”. Teleoperators and Virtual Environments,6(4), 355-385.
5
Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S. & MacIntyre, B. (2001). “Recent advances in augmented reality”. IEEE Computer Graphics and Applications, 21(6), 34–47. doi:10.1109/38.963459.
6
Chiang, T. H. (2014). “An Augmented Reality-based Mobile Learning System to Improve Students’ Learning Achievements and Motivations in Natural Science Inquiry Activities”. Educational Technology & Society, 17, 353.
7
Cox, M.,Webb, M., Abbott, C., Blakeley, B., Beauchamp, T. & Rhodes, V. (2003).”ICT and peda-gogy”.ICT in Schools Research and Evaluation Series, (18). Coventry, England: BECTA.
8
Ebrahimi,Gh. & Moghanaki,S. & Abedin,A. (2008). Methods of teaching environmental skills to children. Effective Schools, 4, 87-89. [In Persian]
9
Environmental Performance Indicator (EPI). (2016). the Report of Environmental Performance Index. Yale University.
10
Ghaffari,H. & Younesi,A. & Rafiee,M. (2015). Analyzing the Role of Investment in Education to Achieve Sustainable Development; with special emphasis on environmental education. Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 5(1), 79-100. [In Persian]
11
Ghavamabadi, M. (2012). Strategic Review of Environmental Education in Iran: Necessities and Difficulties. Strategy, 65, 233-257. [In Persian]
12
Gulsun, K. & Hakan, A. (2017). Mobile Technologies and Augmented Reality in Open Education. Hershey, Pennsylvania
13
Gutierrez, J. M. (2014). “Augmented Reality Environments in Learning, Communicational and Professional Contexts in Higher Education”. Digital Education Review, 26(24),61-73.
14
Hollweg, K. S. (2011). Developing a framework for assessing environmental literacy. Washington: North Ameriaca Association for Environmental Education.
15
Hungerford, H. & Volk, T. L. (1991). “Curriculum development in EE for the primary-school: challenges and responsibilities”. In Paper for the International Training Seminar on Curriculum development in EE for the primary school (pp. 27-31).
16
Kaiser, F. G., Wölfing, S. & Fuhrer, U. (1999). Environmental attitude and ecological behaviour. Journal of environmental psychology, 19(1), 1-19.
17
Koutromanos, G. & Tzortzoglou, F. & Sofos, A. (2018). Evaluation of an Augmented Reality Game for Environmental Education: “Save Elli, Save the Environment”. Research on e-Learning and ICT in Education,231-241.
18
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, MA: University of Cambridge Press.
19
Lee, K. (2012). Augmented Reality in Education and Training. University of Northern Colorado & KOSHA, 403-410.
20
Masoomifard, M. (2019). Study of the Relationship of the various Interaction Types in E-learning with Collaborative Learning Quality (Case Study of Master's Students in Environmental Education). Environmental Education and Sustainable Development, 7(3), 103-114. doi: 10.30473/ee.2019.5811.
21
Mayer, R. E. (2008). “Applying the science of learning: Evidence-based principles for the design of multimedia instruction”. The American Psychologist, 63(8), 760–769.
22
Morneo, R. (2006). “Does the modality principle hold for different media?A Test of the method‐affects‐ learning hypothesis”. Journal of Computer Assisted Learning, 22(3), 149–158.
23
Nielson, D. L. (2012). “Effect of active learning theory on the motivation of school blindness and low vision in Texas”. LID Academy - 2012 Texas Active Learning Conference, TX, June (19-20). Retrieved from http://www.tsbvi.edu/.
24
Piaget, J. (1973).To understand is to invent: The future of education. New York: Grossman.
25
Santos, M. E. C., Chen, A., Taketomi, T., Yamamoto, G., Miyazaki, J. & Kato, H. (2014). “Augmented reality learning experiences: Survey of prototype design and evaluation”. Learning Technologies. IEEE Transactions on, 7(1), 38–56.
26
Shobeiri,M., Ghaemi,A. & Ghaemi,P. (2013). “Investigation of the process of environmental education in the five-year development plans of the country and presenting appropriate solutions for implementation of environmental education”. Environmental Education and Sustainable Development, 1, 29. [In Persian]
27
Sommerauer, P. & Müller, O. (2014). “Augmented reality in informal learning environments: A field experiment in a mathematics exhibition”. Computers & Education, 79, 59–68.
28
Stapp, W. B., Albright, J., Cox, D., Cyrus, D., Greager, J., Hudspeth, T. & Puntenney, P. (1979). “Toward a national strategy for environmental education”. Current Issues in Environmental Education and Environmental Studies V, Columbus, OH: ERIC/SMEAC ED, 180(822), 4-20.
29
Stevevson, R. (2013). an Orientation to Environmental Education and the Handbook. New Yourk: Routledge
30
Theodorou, P., Kydonakis, P., Botzori, M. & Skanavis, C. (2018). “Augmented reality proves to be a breakthrough in Environmental Education”. Protection and restoration of the environment XIV, 219-228.
31
UNESCO. (1987). UNESCO-UNEP International Congress on Environmental Education and Training. Moscow
32
Vafeghi,E. & Haghighian,M. (2015). “The role of cultural capital in environmental social behaviors”. Parliament and Strategy, No. 84, pp. 371-393. [In Persian]
33
ORIGINAL_ARTICLE
نیازهای آموزش محیطزیست دانشجویان کارشناسی رشتههای مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع
با توجه به نقش آموزش عالی در پرورش متخصصان، توجه به آموزش محیطزیست در رشته های تخصصی و بهویژه رشته های مرتبط با صنعت از جمله مسئولیت های این نهاد است. اما در آموزش عالی ایران توجه به اینگونه آموزش ها در حد مطلوب نیست و در برنامه درسی اکثر رشته ها توجهی به آن نمیشود. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزش محیطزیست برای دانشجویان رشته های مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی- متوالی بوده و بهمنظور این بررسی ابتدا با روشهای کیفی به بررسی نیازها و مؤلفه های آموزش محیطزیست رشته های موردنظر از طریق مصاحبه با 9 نفر از اساتید و تحلیل محتوای سرفصل های رشته های موردنظر در 8 دانشگاه در کشورهای دیگر پرداخته شد. سپس مؤلفه های بهدستآمده از مرحله کیفی، تلخیص و تلفیقشده و بهمنظور اولویتبندی در اختیار 60 نفر از خبرگان قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون فریدمن مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته و نیازها اولویتبندی شدند. نتایج حاکی از آن است که مؤلفه های دانش و مسائل کلی محیطزیست و صنایع و ملاحظات زیستمحیطی در زنجیره تأمین در اولویت بالاتری نسبت به سایر مؤلفه ها قرار دارند.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7535_3527d712e13eafe1d9eca6930ccd1ce6.pdf
2021-02-19
23
42
10.30473/ee.2021.7535
آموزش محیطزیست
نیازهای آموزشی
آموزش اختصاصی محیطزیست
مهندسی صنایع
مدیریت صنعتی
فوزیه
دهزاد رستمی
1
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
ابراهیم
صالحی عمران
edpes60@hotmail.com
2
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
صادق
صالحی
s.salehi@umz.ir
3
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
“Curricula and Syllabifor B.E. Industrial Engineering”. (2012). India: Anna University. www.annauniv.edu
1
“Curriculum of Industrial Engineering and Economic”. (2017-2018). Japan: Tokyo University. www.u-tokyo.ac.jp
2
“Curriculum or Industrial Engineering and Design”. (2017). Baecelona: Polytechnic University of Catalonia. https://www.upc.edu
3
“Production and Industrial Engineering”. (2014-2018). India: Punjab Engineering College. www.pec.ac.in
4
“Program Syllabs of Industrial Engineering and Management”. (2013-2017). Sweden: Linnaeus University. https://lnu.se/en
5
“Syllabs of Industrial Engineering and Technology Management”. (2016-2017). China: City University of Hong Kong. www.cityu.edu.hk
6
“Syllabs of Industrial Engineering and Technology Management”. (2012-2013). China: Hong kong University. https://www.hku.hk
7
“Syllabs of Industrial Technology Engineering”. (2016-2017). Spain: Barcelona University. www.ub.edu
8
Aghayari, F. (2010). “The Analysis of the Theoretical and Philosophical Foundations of Environmental Education and its Educational Implications in Distance Education”. (Master's Degree in Philosophy of Education). Tehran: Payame Noor University of Tehran. [In Persian].
9
Alavi Moghaddam, S. M. R., Maknon, R., Babazaded Naseri, A., Khan Mohammadi hazaveh, M. R., Eftekhari, M. & Yegane, Y. (2013). “Evaluation of Knowledge, Attitude and Practice of Amir Kabir University of Technology Students about the Environment”. Journal of Environmental Science and Technology, 14 (4), 147-154. [In Persian]
10
Alexa, L., Maier, V., Serban, A. & Craciunesco, R. (2020). “Engineers Changing the World: Education for Sustainability in Romanian Technical Universities—An Empirical Web-Based Content Analysis”. Sustainability, 12 (5), 1983.
11
Darwish, M. M., Angello, M. F. & Burgess, R. (2010). “Incorporating Sustainable Development And Environmental Ethics Into Construction Engineering Education”. Paper Presented at Eighth LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, Peru.
12
Kariminia, T., Changizi, A. & Velayatzadeh, M. (2010). “Environmental Education, An Effective Way to Achieve Sustainable Development”. Presented at the National Conference on Human, Environment and Sustainable Development, Hamedan: Islamic Azad University, Hamedan Branch. [In Persian].
13
Kaviani, H, & Nasr, N. (2018). “Factors Affecting the Effectiveness of Environmental Education in Iran; A Research Synthesis of Findings”. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 10 (4), 109-141.[In Persian]
14
Khabiri, M. M. & Elahi Zadeh, M. (2013). “Evaluation of the Effect of Educational Patterns on the Level of Knowledge and Environmental Responsibility of Etudents”. Environmental Education and Sustainable Development, 1 (3), 1-9. [In Persian]
15
Mohammadpour, A. (2011). “Quality assessment in qualitative research: Principles and strategies for credit and generalizability”. Social Sciences Journal, 48, 73-105. [In Persian]
16
Mullenbach, L. E. & Green, G. T. (2018). “Can environmental education increase student-athletes’ environmental behaviors?” Environmental Education Research, 24 (3), 427-444.
17
Nazzal, D., Zabinski, J., Hugar, A., Reinhart, D. & Madani, K. (2015). “Introduction of Sustainability Concepts into Industrial Engineering Education: a Modular Approach”. Advances in Engineering Education 4(4)1-32.
18
Pourshahabi, V., Kiani, M., Zayanderoudi, M. & Sheikhi, A. (2019). “Prioritization of HigherEducation Educational Groups for the Realization of Sustainable Development of Sistan and Baluchestan Province”. Environmental Education and Sustainable Development, 8 (1), 49-72. [In Persian]
19
Quinn, S., Gaughran, W. & Burk, S. (2009). “Environmental Sustainability in Engineering Education”. International Journal of Sustainable Engineering, 2(2), 143-151.
20
Salehi, S. & Pazouki Nezhad, Z. (2014). “Environment in Higher Education: Assessing Environmental Knowledge of Students at Mazandaran State Universities”. Structural Study Planning, 2 (4), 199-221. [In Persian]
21
Shiri, H. & Okhrati, S. (2019). “Investigating the Relationship BetweenEducation and Environmental Performance with Emphasis on the Situation in Iran”. Environmental Research, 9 (18), 263-274. [In Persian]
22
Shobeiri, S. M. & Abdollahi, S. (2009). “Theories and Applications of Environmental Education”. Tehran: Payam-Noor University. [In Persian]
23
UNESCO & UNEP. (1987). “Outline International Strategy For Action In The Field Of Environmental Education And Traning For The 1990s”. UNESCO-UNEP International Congress On Environmental Education And Traning, Mosco.
24
Zamani Moghaddam, A. & Saeidi, M. (2014). “Investigating the Impact of Environmental Education Education, Attitudes and Skills of Primary School Teachers in District 12 of Tehran Education”. Environmental Education and Sustainable Development, 1 (3), 19-30. [In Persian]
25
Zare, S., Zeinalipour, H., Zaree., E. & Mohammadi, M. (2017). “Sustainable Development Education Curriculum Content Design in Iran's Higher Education System: A Qualitative Study”. Environmental Education and Sustainable Development,6 (2), 25-36. [In Persian]
26
Zin, S., Mahmood, N., Ezlin, N., Barsi, A., Barsi. H., Wan, H., Jaafar, O., Suja, F., Taha, M. & Mokhtar, W. (2015). “Environmental Education and Sustainable Development in Engineering Field”. Engineering Scinse and Tecnology, Special Issue on UKM Teaching and Learning Congress 2013, 23-32.
27
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در زمینه عوامل مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی)
آموزش عامل اصلی توسعه کشاورزی است و تربیت نیروی انسانی متخصص و محقق مهمترین عامل در جهت توسعه کشاورزی ارگانیک است. این نیروی انسانی میتواند تمامی کنشگران درگیر در این نظام کشاورزی را در برگیرد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بودند (837=N). برای این جامعه آماری، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 264 نفر تعیین شد که برای کاهش خطا و پوشش پرسشنامه های بی پاسخ، این تعداد به 310 نفر افزایش یافت و بهصورت نمونه گیری تصادفی ساده موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان دانشگاه تهران تأیید شد و پایایی آن نیز با ضریب تتای ترتیبی تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عوامل مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک را میتوان در شش عامل سیاستگذاری، مدیریتی، تحقیقاتی، ترویجی، زراعی و مصرفی خلاصه کرد. این عوامل درمجموع 58 درصد از واریانس عاملهای مؤثر بر الزام های آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک را تبیین کردند. بر اساس نتایج بهدستآمده، ایجاد دوره های آموزشی در زمینه مدیریت تلفیقی آفات (IPM)، بازاریابی کشاورزی، کارآفرینی کشاورزی با محوریت کشاورزی ارگانیک و همچنین پژوهش های بیشتر بر روی کاهش هزینه تولید محصولات ارگانیک پیشنهاد میشود.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7536_75912df2d2eaaa4e3f5528662b634b14.pdf
2021-02-19
43
62
10.30473/ee.2021.7536
کشاورزی ارگانیک
تحلیل عاملی
کارشناسان کشاورزی
الزامهای آموزشی
یحیی
صافی سیس
yahyasafi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
احمد
رضوانفر
rezvanfar@yahoo.com
2
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
Aertsens, J., Verbeke, W., Van Mondelaers, K., & Huylenbroeck, G. (2009). Personal determinants of organic food consumption: review. British Food Journal. 111:1140–1157.
1
Asadollahpour, A. Omidi Najafabadi, M. Hosseini, S. J. (2016). Modeling behavior pattern of Iranian organic paddy farmers. Paddy and Water Environment, 14(3), 221–229.
2
Ban, V. D. &, Hawkins H. S. (1996). Agricultural Extension. Oxford: Wiley-Blackwell Ltd.
3
Brown, E., Dury, S., & Holdsworth, M. (2009). Motivations of consumers that use local, organic fruit and vegetable box schemes in Central England and Southern France, Appetite Jornal, 53,183-188.
4
Chen, M.F. (2009) Attitude toward organic foods among Taiwanese asrelated to health consciousness, environmental attitudes, and themediating effects of a healthy lifestyle. British Food Journal. 112:165–178.
5
Counntly, M. (2004). How should public policy respond to the challenges of modern biotechnology?. Current opinion in biotechnology, 15(4), 258-263.
6
Cui, K., & Shoemaker, S. P. (2018). Public perception of genetically-modified (GM) food: A Nationwide Chinese Consumer Study. npj Science of Food, 2(10), 34-51.
7
Dinpanah, Gh. And Akhavan, A. (2014). Factors Affecting Organic Farming Knowledge among Greenhouses in Varamin County. Journal of Agricultural Extension and Education Research, 7 (1), 111-101. [In Persian]
8
FSA (Food Standards Agency). (2000). Qualitative research to explore public attitudes to food safety, Report prepared for the FSA by Cragg Ross Dawson Ltd. Available at http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/qualitativerep. Pdf.
9
Ghoochani, O. M., Ghanian, M., Baradaran, M., & Azadi, H. (2017). Multi stakeholders’ attitudes toward Bt rice in Southwest, Iran: Application of TPB and multi attribute models. Integrative Psychological and Behavioral Science, 51(1), 141-163.
10
Guido. G., Prete. M. I., Peluso. A. M., Maloumby-Baka. R. C. & Buffa, C. )2010(. The role of ethics and product personality in the intention to purchase organic food products: a structural equation modeling approach. International Review of Economics, (2010) 57:79–102.
11
Halberg, N. & Andreasen, L. (2014). Organic Agriculture and the multi-dimensional challenges of future food and farming systems. IFAOM.
12
Harsey, P., and Blanegard, K. (2004). Organizational Behavior Management, Human Resources Application. Favorite translation. Amir Kabir Publications. Twenty-third press. [In Persian]
13
Hatefi, M., Mohammadzadeh, M., and Shaban Ali Femi, H. (2017). Exploring the Barriers and Limitations of Organic Agriculture Development from the Experts View of the Ministry of Agriculture Jihad. Journal of Agricultural Science and Sustainable Production, 27 (4), 245-233. [In Persian]
14
Hoefkens, C., Verbeke, W., Aertsens, J., Mondelaers, K.,& Van Camp, J. (2009) The nutritional and toxicological value of organic vegetables: consumer perception versus scientific evidence. British Food Journal. 111:1062–1077.
15
Houshmandan Moghaddam Fard, Z., and Shams, A. (2016). Investigating Factors Affecting Wheat Farmers' Attitude toward Organic Farming. Journal of Agricultural Science and Sustainable Production, 26 (3), 170-155. [In Persian]
16
IFOAM (2019). principles of organic agriculture. Available at: https://www.ifoam.bio/en/organic-landmarks/principles-organic-agriculture
17
Kelley, J. (1995). Public perceptions of genetic engineering: Australia, 1994. Final report to the Department of Industry, Science and Technology, Available at http://www.dist.gov.au/pubs/reports/genengin/content.html.
18
Keshavarz, M., Rahimi, M., & Salimi, M. (2010). The Role of Research and Development Centers In the system of innovation. Journal of Industry and University, Third Year, No. 7 and 8: 35-44. [In Persian]
19
Khosh maram, M., Shiri, n. A. And Sharafi, L. (2014). Factors Affecting Agricultural Extension Experts' Attitude toward Organic Farming. Journal of Rural Development Strategies, 1 (4), 75-90. [In Persian]
20
Lockie, S., & Lyons, K. (2002) Eating ‘Green’: Motivations behind organic food consumption in Australia. Sociol Ruralis, 42:20–37.
21
Magnusson, M.K., Arvola, A., Hursti, U. K. K., Aberg, L., & Sjödén, P.O. (2003). Choice of organic foods is related to perceived consequences for human health and to environmentally friendly behavior. Appetite, 40:109–117.
22
Malek Saeedi, H., Ajili, A., and Rezaei Moghadam, K. (2009). Factors Influencing the Knowledge of Agricultural Experts of Khuzestan Agriculture Organization regarding Organic Farming. Iranian Journal of Agricultural Development Economics Research, 2 (4), 91-81. [In Persian]
23
Marten, G. G. (1986). Traditional Agriculture in Southeast Asia: A Human Ecology Perspective, Westview Press (Boulder, Colorado).
24
Misra, R. & Singh, D. (2016) An analysis of factors affecting growth of organic food: perception of consumers in Delhi-NCR (India). British Food Journal, 118(9), 2308–2325.
25
Naeimi, A., Rezaei, R., Mousapour, S. (2018). “Agricultural Heritage: A Strategy for Achieving Environmental Sustainability in Rural Tourism Areas (Case Study: Central Rural Areas of Baghmalek and Izeh, Khuzestan Province)”, Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 6(3), 9-22.[In Persian]
26
Naimi, A. (2009). Investigating Factors Affecting Agricultural Biotechnology Development from the Viewpoint of Biotechnology Specialists in Tehran Province. Master of Science Degree in Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modarres University. [In Persian]
27
Naimi, A. Najaflu, P., & Sobhani, S. M. J. (2015). The role of education, promotion and information in the development of agricultural biotechnology from the perspective of experts. Journal of Agricultural Education Management Research, 4 (33), 97- 110. [In Persian]
28
Naqizadeh, M. Aghazadeh, Q. Ghafourian, K. Safardoust, A. And Ojani, M. (2016). Investigating the Legal and Legal Challenges of Intellectual Property in the Commercialization of Biotechnology Products. Journal of Technology Development, 12 (47), 28-21. [In Persian]
29
Nasir, A.V., & Karakaya, F. (2014) Consumer segments in organic foods market. J Consum Mark, 31:263–277
30
Nuttavuthisit, K., and Thøgersen, J. (2017). The Importance of Consumer Trust for the Emergence of a Market for Green Products: The Case of Organic Food. Journal of Business Ethics, (2017) 140, 323–337.
31
Omani, A. (2001). Determination of socioeconomic and agronomic characteristics of wheat farmers in Khuzestan province regarding the acceptance of sustainable agricultural methods. Master thesis, University of Tarbiat Modares. [In Persian]
32
Pandey, D., Kakkar, A., Farhan, M., & Ahmad Khan, T., (2019). Factors influencing organic foods purchase intention of Indian customers. Organic Agriculture, 2(8), 18-41.
33
Pearson, D., and Rowe, P. (2014). Concepts and Philosophy Underpinning Organic Horticulture. In: Horticulture: Plants for People and Places, Vol 2. Dixon, G. R. and Aldous, D. E (eds). Springer Publication. pp: 859-873.
34
Portwood-Stacer, L. (2012) Anti-consumption as tactical resistance: anarchists, subculture, and activist strategy. J Consum Cult12:87–105.
35
Pretty, J. N. (2002). Agricultural regeneration: policies and suitable operations for sustainability and self-sufficiency. Translated by Alireza Kashani. Tehran. Ministry of Agriculture, Agricultural Research and Development Center. Village Publishing. No. 46. [In Persian]
36
Rajabi, A., Shabanali Femi, H., and Pouratshi, M. (2013). Consumer acceptance components of organic farming from the viewpoint of consumers (case study of Karaj). Journal of Food Science and Technology, 10 (38), 31-41. [In Persian]
37
Ranjbar Shams, H. And Omidi Najaf Abadi, M. (2014). Factors Affecting the Consumption Attitude of Organic Crops in Tehran. Agricultural Extension and Education Research, 7 (2), 51-62. [In Persian]
38
Roitner-Schobesberger, B., Darnhofer, I., Somsook, S., & Vogl, R.C. (2008). Consumer perceptions of organic food in Bangkok, Thailand. Food Policy, 33:112–121.
39
Rusly, N. S., Amina, L. & Zainol, Z. A. (2011). The need for Biosafety education in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences 15 (2011) 3379–3383.
40
Saini, B. )2013(. Green marketing and its impact on consumer buying behaviour. International Journal of Engineering and Science Invention, 2(12):61–64.
41
Siti Nor, B. A. & Nurita, J. 2010. Consumers perception and purchase intentions towards organic food products: Exploring the attitude among Malaysian consumers. World Gazetter. Available at:
42
http://www.pbfeam2008.bus.qut.edu.au/p apers/documents/SitiNorBayaahAhmad_Final.
43
Sriwaranun, Y., Gan, C., Lee, M., & Cohen, D.A. (2015) ‘Consumers’ willingness to pay for organic products in Thailand. International Journal of Social Economics, 42(5), 480–510.
44
Styles, M. L. B. (2002). Using education as a public relations tool for biotechnology. Plant Cell, Tissue and Organ Culture, 70(3), 23–26.
45
Tohidlo, Sh. A., Mirdamadi, S. M., and Rezai, R. (2011). Analyzing Educational Barriers to Nanotechnology Development in Agriculture from the Researchers' Viewpoint. Journal of Research and Planning in Higher Education, 7 (61), 97- 110. [In Persian]
46
Vermeir, I., and Verbeke, W., (2006). sustainable food consumption: exploring the consumer attitude–behavioral intention gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, (2006) 19:169–194
47
Weatherell, C., A. Tregear, and J. Allinson 2003. In Search of the Concerned Consumer: UK Public Perceptions of Food, Farming and Buying Local, Journal of Rural Studies, 19(2), 233–244.
48
Wilson A.K., Latham J.R. & Steinbrecher R. A. 2006. Transformationinduced mutations in transgenic plants: Analysis and biosafety implications. Biotechnology and Genetic Engineering Reviews. 23: 209-234.
49
World Bank. (2003). World Development Report 2003, in, Sustainable Development in a Dynamic World, Transforming Institutions, Growth and Quality of Life. New York: Oxford University. Press for World Bank.
50
Xie, B., Wang, L., Yang, H., Wang, Y., & Zhang, M. (2015). Consumer perceptions and attitudes of organic food products in eastern China. British Food Journal, 117(3),1105–1121.
51
Yaghoubi, J., and Javadi, A. (2014). Barriers to Organic Crop Production From the Viewpoint of Agricultural Jihad Experts.. Journal of Agricultural Science and Sustainable Production, 24 (1), 66-57. [In Persian]
52
Yazdanpanah, M., Hayati, D., & Zamani, G. H. (2011). investigating agricultural professionals’intentions and behaviours towards water conservation: using a modified theory of planned behaviour. international journal of environmental physiology and toxicology, 9(1), 1-22. [In Persian]
53
Zhu, B. (2016). Consumer’s motivation, opportunities and abilities for sustainable consumption: A case in China. University of West Florida, 24(8), 337–352..
54
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی با رویکرد توسعه پایدار
روشهای آموزشی مورد استفاده در برنامه بازآموزی و ارتقای سطح توانمندی حرفهای شاغلان جامعه پزشکی، یکی از دغدغههای حوزه سلامت برای توسعه پایدار و تضمین کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. یادگیری ترکیبی، تلفیق اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است که در حوزه آموزش مداوم جامعه پزشکی میتواند با بهبود کیفیت و کمیت آموزش، نقش به سزایی در ارتقاء نظام سلامت کشور داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی و بهمنظور ارتقای کیفی این بخش مهم انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش تلفیقی شامل سه روش مطالعه اسنادی، دلفی فازی و پیمایشی استفاده شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع دادهها با ده نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزههای آموزش مداوم جامعه پزشکی و یادگیری ترکیبی، مصاحبه انجام شد. بهمنظور تحلیل محتوای در مرحله اول از تحلیل محتوای کیفی و در مرحله دوم و سوم از تحلیل دلفی فازی استفاده شد. در ابتدا از دادههای حاصل از مصاحبهها، 281 کد اولیه استخراج شد که پس از بازنگری مداوم به 78 کد تقلیل یافت. نتایج حاصل از این پژوهش کیفی منجر به شناسایی و معرفی هفت بعد اصلی مشتمل بر نهادی، مدیریت آموزشی و پشتیبانی منابع، فناوری و طراحی، پداگوژیکی، ارزیابی و بازخورد، اخلاقی و قالبهای یادگیری برای الگوی آموزش مداوم جامعه پزشکی مبتنی بر یادگیری ترکیبی و همچنین 28 مؤلفه و 100 گویه شد. نتایج این تحقیق میتواند مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان این حوزه قرارگرفته و برای توسعه پایدار سلامت جامعه، مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7537_6865ebab2c7fdd491f436cbc3e942ee5.pdf
2021-02-19
63
82
10.30473/ee.2021.7537
آموزش مداوم جامعه پزشکی
یادگیری ترکیبی
تکنیک دلفی فازی
توسعه پایدار
پروین
صادقیتبار
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
شریعتمداری
mehdishariatmadari@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
AbuSneineh, W. & Zairi, M. (2010). An evaluation framework for E-learning effectiveness in the Arab World.
1
Akbari Bourang, M., Ajam, A., Ja'fari Saani, H., Saberi, R., Shokouhi Fard, H. (2016). “Designing and Validating Quality Virtual Teaching Model in Higher Education System of Iran”. Qualitative Research in Curriculum, 1(2), 73-106. [In Persian]
2
Akkoyunlu, B. & Soylu, M. Y. (2008). “A study of student's perceptions in a blended learning environment based on different learning styles”. Journal of Educational Technology & Society, 11(1), 183-193.
3
Akkoyunlu, B. & Yılmaz-Soylu, M. (2008). “Development of a scale on learners' views on blended learning and its implementation process”. The Internet and Higher Education, 11(1), 26-32.
4
Akyüz, H. İ., & Samsa, S. (2009). “The effects of blended learning environment on the critical thinking skills of students”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1744-1748.
5
Ataei, M., Saffarian-Hamedani, S. & Zameni, F. (2019). “Effective Teaching Model in Continuing Medical Education Programs”. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 29(176), 202-207. [In Persian]
6
Barghi, I., Maleki, H., Abbaspour, A., Zare'i, E., & Seraji, F. (2014). “Designing and Validation of Favorable Problem-Based Curriculum Pattern in E-Learning Universities a Combinational Study”. Education Strategies in Medical Sciences, 7(1), 63-68. [In Persian]
7
Barrett, H. C. (2007). “Researching electronic portfolios and learner engagement: The REFLECT initiative”. Journal of adolescent & adult literacy, 50(6), 436-449.
8
Bielawski, L., & Metcalf, D. S. (2003). Blended elearning: Integrating knowledge, performance, support, and online learning. Human Resource Development.
9
Boelens, R., Voet, M. & De Wever, B. (2018). “The design of blended learning in response to student diversity in higher education: Instructors’ views and use of differentiated instruction in blended learning”. Computers & Education, 120, 197-212.
10
Boettcher, J. V. (2007). “Ten core principles for designing effective learning environments: Insights from brain research and pedagogical theory”. Innovate: Journal of Online Education, 3(3), Article 2(1-8).
11
Bonk, C. J. & Graham, C. R. (2012). The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. John Wiley & Sons.
12
Buse, K., & Hawkes, S. (2015). “Health in the sustainable development goals: ready for a paradigm shift?”. Globalization and health, 11(1), 13-21.
13
Carman, J. M. (2002). Blended learning design: Five key ingredients. Retrieved August, 18, 2009.
14
Cheng, C. H., & Lin, Y. (2002). “Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation”. European journal of operational research, 142(1), 174-186.
15
Chodorow, S. (2015). “Educators must take the electronic revolution seriously”. Academic medicine, 71(3), 221-226.
16
Dadgaran, N., Bagheri, M., & Ahmadi, A. (2020). “Identification of the Dimensions and Components of Medical Education System Enhancement at International Level Using Delphi Analysis”. Research in Medical Education, 12(1), 52-61. [In Persian]
17
Delaware A. (2018) Probability and Applied Statistics in Psychology and Educational Sciences. 26th ed. Tehran: Roshd Publisher; [In Persian].
18
Driscoll, M., Caliner, S., & Shank, P. (2008). “Hype versus reality in the boardroom: Why e-learning hasn’t lived up to its initial projections for penetrating the corporate environment”. The e-learning handbook: past promises, present challenges. San Francisco, CA: Pfeiffer, 29-54.
19
Firmstone, V. R., Elley, K. M., Skrybant, M. T., Fry‐Smith, A., Bayliss, S., & Torgerson, C. J. (2013). “Systematic review of the effectiveness of continuing dental professional development on learning, behavior, or patient outcomes”. Journal of dental education, 77(3), 300-315.
20
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2001). “Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education”. American Journal of distance education, 15(1), 7-23.
21
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2003). “A theory of critical inquiry in online distance education”. Handbook of distance education, 1, 113-127.
22
George‐Walker, L. D., & Keeffe, M. (2010). “Self‐determined blended learning: a case study of blended learning design”. Higher Education Research & Development, 29(1), 1-13.
23
Güzer, B., & Caner, H. (2014). “The past, present and future of blended learning: an in depth analysis of literature”. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 4596-4603.
24
Habibi, A., Sarafrazi, A., & Izadyar, S. (2014). “Delphi technique theoretical framework in qualitative research”. The International Journal of Engineering and Science, 3(4), 8-13.
25
Herrera, C. A., Olivos, T., Román, J. A., Larraín, A., Pizarro, M., Solís, N. & Riquelme, A. (2012). “Evaluación del ambiente educacional en programas de especialización médica”. Revista médica de Chile, 140(12), 1554-1561.
26
Hosseini Largani, S. M. & Mojtabazadeh, M. (2018). “Designing and validating a curriculum model for Higher Education System in Iran”. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 24(3), 23-51. [In Persian]
27
Huang, R, Ma, D. & Zhang, H. (2008). Toward a design theory of blended learning curriculum. Lecture Notes in Computer Science, 5169 LNCS, pp 66.
28
Huang, R. & Zhou, Y. (2006). Designing blended learning focused on knowledge category and learning activities. The handbook of blended learning: global perspectives, local designs, 296-310.
29
Huang, R., Ma, D., & Zhang, H. (2008). Towards a design theory of blended learning curriculum. In International Conference on Hybrid Learning and Education (pp. 66-78). Springer, Berlin, Heidelberg.
30
Jowsey, T., Foster, G., Cooper-Ioelu, P. & Jacobs, S. (2020). “Blended learning via distance in pre-registration nursing education: A scoping review”. Nurse Education in Practice, 102775.
31
Kerres, M., & Witt, C. D. (2003). “A didactical framework for the design of blended learning arrangements”. Journal of educational media, 28(2-3), 101-113.
32
Khan, B. H. (2004). “The People—Process—Product Continuum in E-Learning: The E-Learning P3 Model”. Educational Technology, 44(5), 33-40.
33
Köse, U. (2010). “A blended learning model supported with Web 2.0 technologies”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2794-2802.
34
Leidl, D. M., Ritchie, L., & Moslemi, N. (2020). “Blended learning in undergraduate nursing education–A scoping review”. Nurse Education Today, 86, 104318.
35
Masoumy, M., Ebadi, A., Daneshmandi, M. & Raisifar, A. (2011). “Concept mapping; modern teaching strategy in nursing education”. EDCBMJ, 4(1), 47-51.
36
Mirmoghtadaie, Z. & Ahmady, S. (2019). “The Effectiveness of Blended Learning in the Field of Medical Education: Explaining Dimensions and Components Based on Stakeholder Experiences”. Journal of Medical Education Development, 12(33), 26-33. [In Persian]
37
Mokhtari Nouri, J., Ebadi, A., Alhani, F. & Rejeh N. (2011). “Importance of role-model teaching in nursing students’ education”. Educ. Strategy Med. Sci. 3 (4),149-154. [In Persian]
38
Mosleh Amirdehi, H., Neyestani, M. R. & Jahanian, I. (2017). “The role of external evaluation on upgrading the quality of higher education system: Babol University of Medical Sciences case”. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 22(4), 99-111. [In Persian]
39
Park, S. Y. (2009). “An analysis of the technology acceptance model in understanding university students' behavioral intention to use e-learning”. Journal of Educational Technology & Society, 12(3), 150-162.
40
Peck, C., McCall, M., McLaren, B. & Rotem, T. (2000). “Continuing medical education and continuing professional development: international comparisons”. Bmj, 320(7232), 432-435.
41
Qu, Y., Wang, C., Liu, F. & Zhang, X. (2008). Blended learning applying in university education. In International Conference on Hybrid Learning, Hong Kong.
42
Romanov, K. & Nevgi, A. (2008). “Student activity and learning outcomes in a virtual learning environment”. Learning Environments Research, 11(2), 153-162.
43
Shakurnia, A., Elhampour, H., Marashi, T. & Heidari Soureshjani, S. (2007). “Concordance of length and contents of continuing medical education programs with educational demands of practicing GPs in Khuzestan province”. Iranian Journal of Medical Education, 7(1), 85-92. [In Persian]
44
Trapp, S. (2006). “Blended Learning Concepts-a Short Overview”. In Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing, EC-TEL 2006 Workshops Proceedings (pp. 28-35).
45
Troha, F. J. (2002). “Bulletproof Instructional Design [R]: A Model for Blended Learning”. USDLa Journal, 16(5), n5.
46
Twomey, A. (2004). “Web-based teaching in nursing: lessons from the literature”. Nurse Education Today, 24(6), 452-458.
47
Wang, Y., Han, X., & Yang, J. (2015). “Revisiting the blended learning literature: Using a complex adaptive systems framework”. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 380-393.
48
Wood, D. F. (2003). “ABC of learning and teaching in medicine: Problem based learning”. Bmj, 326(7384), 328-330.
49
Yuen, A. H. (2011). “Exploring teaching approaches in blended learning”. Research & Practice in Technology Enhanced Learning, 6(1), 3-23.
50
Zareee-zavaraki, E. (2019). “Designing and Validating the Blended Learning Model with Emphasis on Digital Technologies for Students with Special Educational Needs”. Psychology of Exceptional Individuals, 9(34), 51-78. [In Persian].
51
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر بهبود فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیطزیست در اماکن ورزشی
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر بهبود فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیطزیست در اماکن ورزشی طراحی و اجرا گردید. تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران اماکن ورزشی آگاه به حوزه بهداشت، ایمنی و محیطزیست، بودند که تجربه کافی در عرصه ورزش و اماکن ورزشی دارا میباشند. بر اساس شیوه انتخاب نمونهگیری گلوله برفی تعداد 18 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. بهمنظور طراحـی چـارچوب مفهـومی تحقیق از نظریه سهشاخگی کمک گرفته شد. پرسشنامه تحقیق حاضر، شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. این پرسشنامه بر اساس روش TOPSIS طراحی گردیده بود. بهمنظور اولویتبندی این عوامل از روش تاپسیس استفاده گردید. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار BT TopSis SoLver انجام گردید. توجه به نتایج مشخص گردید که ایجاد نظارت بر رفتارها و عملکرد کارکنان و مدیران اماکن ورزشی در حوزه HSE با ضریب 9745/0 مهمترین عامل مشخص گردید. همچنین نتایج نشان داد که متناسبسازی شرح شغلهای کارکنان و مدیران اماکن ورزشی با اهداف HSE با ضریب نزدیکی 8649/0 و توجه به نگرش و مهارتهای مربوط به HSE کارکنان و مدیران در زمان استخدام و بهکارگماری با ضریب نزدیکی 8388/0 دیگر عوامل مهم بر بهبود فرهنگ HSE در اماکن ورزشی بودند. این نتایج میتواند در بهبود فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیطزیست در اماکن ورزشی مؤثر باشد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7538_73b23ca4688cb79df170b05480d000fb.pdf
2021-02-19
83
96
10.30473/ee.2021.7538
اماکن ورزشی
فرهنگ
بهداشت
ایمنی
محیطزیست
سعدالله
پورمیرزا
2022.saeedi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
شهاب
بهرامی
bahramishahab@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
عیدی
eydi12@gmail.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
Amir Beigi, H. (2001). “Health and Environment”, Tehran: Rafi Publications, 87-81. [In Persian]
1
Arendt, S., Alsaleh, N., & Suarez, O. (2018). “Improving HSE Culture and Leadership-How KNPC is Pursuing HSE Excellence”. In SPE International Conference and Exhibition on Health, Safety, Security, Environment, and Social Responsibility. Society of Petroleum Engineers.
2
Azimi, A, Razavi, M, H. & Boroumand, R. (2017), “Study of the criteria for locating in the design and construction of urban sports facilities”. Sport management research and motor behavior research, 12 (23), 83-100. [In Persian]
3
Baim, D. (2017). “Olympic-driven urban development. In Olympic Cities: 2012 and the remaking of London”. Routledge. 91-102.
4
Bourbousson, J. Sève, C. & McGarry, T. (2010). “Space–time coordination dynamics in basketball: Part 2. The interaction between the two teams”. Journal of Sports Sciences, 28(3), 349-358.
5
Dashtinejad, Y. Azarsah, A. & Chegini, H. (2016). “Problems of barriers to human resources training in the private sector in the field of environment”, 2nd National Congress of Biology and Natural Sciences of Iran, Tehran, Sustainable Development Strategy and Development Center of Mehr Arvand. 1-9. [In Persian]
6
Despotakis, V.K. & Economopoulos, A.P. (2007), “A GIS model for landfill sitting”,Global Nest journal, 1, 29-34.
7
Di Giacomo, N. Di Giacomo, N.,Guthrie, J. Guthrie, J. Farneti, F., & Farneti, F. (2017). “Environmental management control systems for carbon emissions”. PSU Research Review, 1(1), 39-50.
8
Egbevurie, B. Mustapha, A. Chine, O. & Amadi, A. (2016). “Promoting Safe Work Environment and Good HSE Culture by Reporting Leading Indicators: Case Study in Oil & Gas Industry”. In SPE African Health, Safety, Security, Environment, and Social Responsibility Conference and Exhibition. Society of Petroleum Engineers. 1-12.
9
Elahi, A. & Pour Aghaei, Z. (2004). “The study of the status of football stadiums of the country compared to European standards”, Journal of Motion, 19, (2), 36-21. [In Persian]
10
Elling, A., & Janssens, J. (2009). “Sexuality as a structural principle in sport participation: negotiating sports spaces”. International Review for the Sociology of Sport, 44(1), 71-86.
11
Hajipour, A. & Asadi Dastjerdi, H. (2015) “Analysis of the health and environmental situation of sporting facilities in relation to the rate of participation in physical activity in Khorasan provinces”, Sport management, 9 (3), 83-71. [In Persian]
12
Hesami, L. Jalali Farahani, M. & Soleimani, K. (1393). “Explaining the Safety Status of the National Football Professional League Stadiums”, Sixth Period, 344. [In Persian]
13
Horak, R., & Spitaler, G. (2003). “Sport space and national identity: Soccer and skiing as formative forces: On the Austrian example”. American Behavioral Scientist, 46(11), 1506-1518.
14
Jabbour, C. J. C., de Sousa Jabbour, A. B. L., Govindan, K., Teixeira, A. A., & de Souza Freitas, W. R. (2013). “Environmental management and operational performance in automotive companies in Brazil: the role of human resource management and lean manufacturing”. Journal of Cleaner Production, 47, 129-140.
15
Jalilvand, J.Rahbar, A, Shahraki, H, & Taghavi, Z. (2016). “The importance of locating sports venues and the application of GIS”. the first national conference on the new achievements of physical education and sport, Chabahar, Chabahar International University. [In Persian]
16
Javanmard, B. & Bagheri, H. (2011). “Comparison of the Health, Hygiene of Indoor Places and Hamedan Provincial Education and Training Organization with Standards”, Quarterly Journal of Research in Sport Management and Motor Behavior, 3(5), 1-9. [In Persian]
17
Kongsvik, T. Gjøsund, G. & Vikland, K. M. (2016). “HSE culture in the petroleum industry: Lost in translation? ”. Safety science, 81, 81-89.
18
Kramar, R. (2014). “Beyond strategic human resource management: is sustainable human resource management the next approach? ”. The International Journal of Human Resource Management, 25(8), 1069-1089.
19
Naderian, M. Pour Soltani, H. & Rohani, E. (2013). “Identification of Indices and Safety Standards for Gymnastics and Gymnastics”, Sport management, 5(3). 36-21. [In Persian]
20
Salehzadeh, K. (2002). “Review of the Situation of Places and Sports Spaces in Maragheh”. 5th National Conference on Physical Education and Sports Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Pages: 133-132. [In Persian]
21
Shafiee, Sh. Khalilifar, R. & Shabani, S. (2016). “Comparison of the health and safety of Indoor Swimming Pools of Guilan Province with National and International Standards”, Two Quarterly Journal of Management and Development of Sport, (5)2, 1-11. 5. [In Persian].
22
Sohrabi, P. Kashifov, M. Jodipour, M. & Sadat, F. (2011). “Consideration of the location of the construction and accessibility (access) of Orumiyeh sport facilities in accordance with national and international standards”, Sports Management Journal, 10, 5-21. [In Persian]
23
Taghdisi, H. (2006). “Health, Safety and Environment Management (HSE) ”, Journal of Occupational Health, 3(2), 17-29. [In Persian]
24
Tao, Y. Li, F. Crittenden, J. C. Lu, Z & Sun, X. (2016). “Environmental impacts of China’s urbanization from 2000 to 2010 and management implications”. Environmental management, 57(2), 498-507.
25
Wagner, M. (2012). “ ‘Green’ human resource benefits: do thy matter as determinants of environmental management system implementation? ” Journal of Business Ethics, 1–14.
26
Yadollah Zadeh, A. (2005). “Health athletics”, Tebyan University of Science, Tehran. pp. 185-184 . [In Persian]
27
Zhu, Q. Feng, Y. & Choi, S. (2017). “The role of customer relational governance in environmentl and economic performance improvement through green supply chain management”. Journal of Cleaner Production, 155, 46-53.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نابرابریهای فضایی توزیع خدمات شهری و ارتباط آن با کیفیت زندگی ساکنین جهت دستیابی به محلات پایدار (مطالعه موردی: محلات شهر تهران)
در مقاله حاضر وضعیت عدالت فضایی در توزیع خدمات شهری در محلاتی از مناطق منتخب شهر تهران بررسی میگردد. روش پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است، در بخش نخست از طریق خوشهبندیK-means تعدادی از محلات همگن انتخاب گردیدند سپس با مدل آنتروپی شانون وزندهی شده و با استفاده از مدل ویکور (VIKOR) توزیع خدمات در سطح محلات مورد نظر بررسیشده محلات مورد نظر رتبهبندی شدند. در بخش دوم کیفیت زندگی در این محلات از منظر شهروندان با طراحی پرسشنامههایی که روایی آن با استفاده از آزمون بارتلت 71 /0 درصد و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ، مقدار 073/ 0 درصد تعیین شد، مورد بررسی قرار گرفت و برای مقایسه بین توزیع خدمات و کیفیت زندگی از دو تکنیک تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج رتبهبندی محلات با این دو روش متفاوت بود که نشان داد جهت دستیابی به محلات پایدار اتکا صرف به معیار کمی سرانه به تنهایی جوابگوی نیازهای شهروندان نیست و عدالت، اختصاص خدمات متناسب با شرایط افراد میباشد که تأمین آنها نیاز به سازوکار و برنامهریزیهایی دارد که باید از سوی مدیریت شهری سازماندهی شود و لازم است دیدگاهها و نیازهای واقعی شهروندان نیز در برنامهریزیها لحاظ گردد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7539_ca3282ddeeedf1b735b0cd54bfef7cbe.pdf
2021-02-19
97
114
10.30473/ee.2021.7539
مدیریت شهری
عدالت فضایی
کیفیت زندگی
مدل ویکور
سرانهها
فریبا
نوروزی
1
دانشجوی دکتری شهرسازی گروه شهرسازی واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
AUTHOR
اسماعیل
صالحی
ssalehi706@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده محیطزیست، پردیس فنی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مریم
خستو
khastou@qiau.ac.ir
3
استادیار گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد قزوین
AUTHOR
Azar, Adel& Rajabzadeh, Ali. (2012) “Practical Decision Making in the MADM” Approach Fifth Edition, Tehran: A Negahe Danesh. First Edition [In Persian].
1
Chu, M.T. Shyu, J. Tzeng, G.H & Khosla, R. (2007). “Comparison among three analytical methods for knowledge "communities group-decision analysis,33(4),111-124. Dadashpoor, H & Rostami, F. (2014). “Analysis of Justice Distribution of Urban Services and the their Spatial Distribution Pattern in Hamadan Ciy”, Journalof Urban Studies, 3(12), 5-18 [In Persian]. Dadashpoor, H & Rostami, F.(2011).” Measurement of Integrated Index of Spatial Justice in the Distribution of Urban Public Services Based on Population Distribution, Accessibility and Efficiency in Yasuj City”, Urban Regional Studies and Research, 3(1) 10, 1-22 [In Persian].
2
Dadashpoor,H. Alizadeh, S & Rafieian, M. (2013). “The Evaluation of Development Levels and Spatial Inequalities in Northern Khorasan Province with Using Fuzzy Logic Model”, Journal of Geographyand Regional Development, 11(21), 103-120 [In Persian].
3
Delbosc, A. & Currie,G.(2011). “Using Lorenz curves to assess public transport equity”, Journal of Transport Geography,19(6), 1252-1259.
4
Fainstein, S. (2010). “The just city. Ithaca”,Cornell University Press, First Edition.
5
Harvey, David (1973), "Social justice and the city", Athens: University of Georgia Press. First Edition.
6
Kashefi Doost, D& Hajinejad, A. (2015). “Urban Land Use Evaluation with Sustainable Development Approach(Case Study: Piranshahr)”, Town and Land Planning Journal, 7(1), 71-94 [In Persian].
7
Korke Abadi, Z. Tadayoni,M& Almasi Mofidi,H. (2014) “Investigation and Evaluation of the Distribution of Urban Services from the Spatial Justice Perspective (Case Study: Bomehan City)”, Urban Management Quarterly, 13(36), 247-268 [In Persian].
8
Langford, M. Higgs, G. Radcliffe, J& While, S. (2008). “Urban Population Distntution Models and Service Accessibility Estimation”, Compuers Environment and Urban System.32(1), 66-80
9
Marcuse, P. (2009). “Postscript Beyond the Just City to the Right to the City in Searching for the Just City”, Routledge, New York: Routledge, New York. First Edition.
10
Meng, Q. (2018). “Fracking equity: A spatial justice analysis prototype”, Land Use Policy, 70(1), 10–15
11
Meshkini, A. Mouzen, S. (2015). “Analysis of Favorable Urban Governance in Sustainability of Cities Case Study of Shiraz Wonder”, Environmental Statistics Journal of Malayer Azad University 8(29), 99-132 [In Persian]
12
Mosavi, S J.Kazemi, A.(2013) “Private Banking Ranking Using Multi-character Decision Making Methods”, Quantitative Studies in Management, 4(3),121-140 [In Persian]
13
Opricovic, S& Tzeng, G H. (2002). “Multicriteria planning of postearthquake sustainable reconstruction” Computer- Aided Civil andInfrastructure Engineering 17(3), 211-220.
14
Sheikh Biglu, R & Tahavai, M. (2013). “Evaluating the Level of Development of Iranian Citizens Using Multidisciplinary Decision Making Methods”, Geography Quarterly, 11(39), 138-157 [In Persian].
15
Soja, EW. (2010). “Seeking Spatial Justice (Globalization and Community)”, Minneapolis: University of Minnesota Press Minneapolis. First Edition.
16
Sriroop, C& Mimi, R. (2017), “Rural-urban spatial inequality in water and sanitation facilities in India: A cross-sectional study from household to national level”, Applied Geography, 85(1), 27-38.
17
Taghvaei, M& Salehi, M. (2013). “Measuring the Development Levels of Hamadan Provincial Cities (with Emphasis on Regional Analysis Approach)”, Regional planning Journal, 11(1), 19-30 [In Persian].
18
Vahednejad, M. Zolfi, A. Norouzi, M.)(2013). “Evaluation of Population Distribution and Distribution of Services in Urban Areas Using Sustainable Development and Social Justice Approach”, Quarterly New Attitudes in Geography, 5(2), 169-183 [In Persian].
19
Young, I M. (1990). “Justice and the politics of difference”,Princeton: Princeton University Press. First Edition.
20
ORIGINAL_ARTICLE
تربیت محیطزیستی و جایگاه آن در برنامه درسی دوره دوم ابتدایی نظام آموزشی ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت محیطزیستی در دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت محیطزیستی انجام پذیرفته است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. محتوای طرح ازنظر پاسخگو (کلیه کتب چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) و 9 مؤلفه اصلی و 43 مؤلفه فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که از مجموع 848 صفحه کتب پایه چهارم ابتدایی، درمجموع (189) صفحه و از مجموع 895 صفحه از کتب پایه پنجم ابتدایی درمجموع (127) صفحه و از مجموع 914 صفحه از کتب پایه ششم ابتدایی درمجموع (127) صفحه در رابطه با مفاهیم کلیدی تربیت زیستمحیطی پرداختهشده است و از بین تمام مؤلفههای تربیت محیطزیستی بیشترین توجه به مؤلفه تنوع زیستی در 36 صفحه و کمترین توجه به مؤلفه لایه ازن در (0) صفحه بوده و بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفههای تنوع زیستی (26/0) و کمترین ضریب اهمیت مؤلفه اثرات رشد لایه ازن (0) بوده است. با توجه به نتایج تحلیل محتوا میتوان چنین نتیجه گرفت که در حد خیلی کم به تربیت محیطزیستی در این دوره پرداختهشده است درحالیکه صراحتاً در اسناد بالادستی موضوع محیطزیست، ضرورت و اهمیت حفظ و راههای حفاظت آن بهعنوان یکی از ابعاد زیربنایی توسعه در ابعاد مختلف، مطرحشده است.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7540_0261e09ba6c24fbe8c8af9dbd327518b.pdf
2021-02-19
115
132
10.30473/ee.2021.7540
تحلیل محتوا
تربیت محیطزیستی
کتب دوره دوم ابتدایی
آنتروپی شانون
معصومه
کارگزار
m2.kargozar@gmail.com
1
دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمود
مهرمحمدی
mehrm_ma@modares.ac.ir
2
استاد، گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
طلایی
e.talae@modares.ac.ir
3
استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
سید محمد
شبیری
sm-shobeir@pnu.ac.ir
4
استاد، گروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
Aini, M.S. & Laily, P. (2010). “Preparedness of Malaysian Pre-school Educators for Environmental Education”.J. Soc. Sci. & Hum. 18 (2), 271 - 283. [In Persian].
1
Al Fowehi Hazaa, A.K.& Kamisah Osman, T. Subahan Mohd, M. (2013). “Theimpact of module based curriculum and extra-curriculum activities' in developing environmental skills among saudi’s.secondary students”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 1756-1760.
2
Alvarez Suarez,Pedro. (2010).“Developing Sustainable environmental behavior in secondary education students(12-16) Analysis of a didactic strategy”.procedica-social and Behavioral Sciences, 2, 3568-3574.
3
Asadzadeh, S,. Ahqr, G,. Naderi, E. & Seif Naraqi, M. (2020). “Designing a curriculum model for extracurricular activities for elementary school students with The emphasis is on environmental education”, Quarterly Journal of Environmental Education and Sustainable Development Vol. 8(3), 9-20. [In Persian]
4
Basile, C.G. (2000). “Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children”. Journal of Environmental Education, 32(1), 21-28.
5
Daskolia, M., Agelidou, E. (2005). “Kindergarten teachers’ conceptions of environmental education evgenia flogaitis.early childhood”.Education Journal, 3, 19–22.
6
Diabae, Sh. & Lahijanian, A. (2009). “Review of guidance curriculum with emphasis on environmental education”. Journal of Environmental Science, 3, 177-184. [In Persian].
7
Eini Mehran, N. (2007). “Content Analysis of Persian Language School and Elementary Science in Environmental Relations and Conservation in the Years 85-86”. Tehran, Master Thesis in Curriculum of Shahid Beheshti University - Faculty of Educational Sciences and Psychology. [In Persian]
8
Eisner, E.W. (2005). “Concerns and aspirations for qualitative research in the new millennium”. Qualitative Research, 1(2), 135-145.
9
Fathi Vajargah, K., Arefi, M. & Sharifian, Sh. (2010).“ Identification and Prioritization of Adult Life Skills for Inclusion in School” Curricula, Quarterly Journal of Education, 9, 69-102. [In Persian]
10
Ferdowsi, S., Mortazavi, R. & Rezvani, N. (2007). “The Relationship between Environmental Knowledge and Environmental Protection Behavior”, Journal of Humanities, 53, 266-253. [In Persian]
11
Ghazavi, M. & Liaghatdar, M. & Abedi, A. (2008). “Analysis of the Content of Empirical Science Books in the Primary Period in Focusing on Environmental Issues”.Quarterly Journal of Education, 152, 95-127. [In Persian]
12
Haj Hosseini, H., Shobeiri, M. & Farajollahi, M. (2011). “Needs Assessment and Prioritization of Educational Priorities of High School Students in the Field of Environment and Sustainable Development”. Journal of Environmental Science and Technology, 12(1), 194-179. [In Persian]
13
Jani, E.,Hosseini, M., Ghaderi, A. & Darvar, Z. (2016). The role of environmental education in primary schools to internalize the culture of environmental protection, International Conference on Environment and Natural Resources, Shiraz. https://civilica.com/doc/55. [In Persian].
14
Khajouie, E., Soltani, A., Esmi, K. (2020). “A Comparative Study of Environmental Education in Iran’s Primary Schools Curriculum and Selected Countries”. Quarterly Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 8(2), 9-24. doi: 10.30473/ee.2020.6561. [In Persian]
15
Mohammadi Mehr, M., Fathi Vajargah, K. (2010). “Presentation of an Interdisciplinary Integration Model Model for Curriculum Design”. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 4,19-37. [In Persian]
16
Palmer, J. (2003). “Environmental education”.Translation by Alimohammad Khorshid Dost. Tehran: Publication of the side.
17
Parishani, N., Mirshah Jafari, S., Sharifian, F. & Farhadian, M. (2018). “The inclusion of environmental education topics in Iranian secondary education textbooks and prioritizing neglected topics”‖. Environmental Education and Sustainable Development, 7(1), 9-18. [In Persian]
18
Salehi Omran, A. & Aqa Mohammadi, A. (2010). “Knowledge, Attitude and Environmental Skills of Primary Education Teachers of Mazandaran Province”. Quarterly Journal of Educational an d Vedic Research, 95, 91-117.
19
Shobeiri, S. M. & Abdollahi, S. (2009). “Concepts and applications and theories in environmental education”. Tehran: Payame Noor Publications. [In Persian]
20
Wilson, R. (2004). “Environmental Education at the Early Childhood Level”. Washington, D.C.: North American Association for Environmental Education. 8(1), 12-19.
21
ORIGINAL_ARTICLE
امکانسنجی توسعه مفهوم جرائم بینالمللی به جرائم محیطزیستی با تأکید بر اصل توسعه پایدار
بر اساس آنچه در مقدمه اساسنامه دیوان بینالمللی کیفری آمده است جرائم بینالمللی جرائمی هستند که موجب تشویش جامعه بینالملل میشوند. بر همین اساس چهار جرم بینالمللی مورد احصاء قرارگرفته و در اساسنامه تصریحشده است. این پژوهش که از نوع تحلیلی – توصیفی و با روش کتابخانهای – اسنادی است به دنبال ارائه راهبردی جهت حفظ محیطزیستی میباشد. محیطزیست میراث مشترک بشریت است و از آسیبهایی که متوجه آن میگردد تقریباً تمام کشورها بهتبع آن آسیب میبینند. از کنوانسیون ریو 1992 که توسعه پایدار با محیطزیست گرهخورده است اهمیت توجه به محیطزیست افزایشیافته است. باید تدبیری اندیشه شود که جرائم حوزه محیطزیست بهعنوان جرائم بینالمللی مورد شناسایی قرار گیرند تا بهتبع آن دیوان بینالمللی کیفری صلاحیت رسیدگی به آنها را داشته باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که با عنایت به اصل توسعه پایدار و ضرورتهای آن چگونه امکان جرم انگاری جرائم محیطزیستی در زمره جرائم بینالمللی میسر است؟ و یا به تعبیری دیگر چگونه توسعه مفهوم جرم بینالمللی به جرائم محیطزیستی متصور و ممکن است؟ و اینکه میان توسعه پایدار و محیطزیست چه تناسبی وجود دارد؟ یافتههای تحقیق حاکی از این است که به استناد مفاد متعددی از اساسنامه رم 1998 امکان توسعه مفهوم جرم بینالمللی نهتنها به جرم محیطزیستی بلکه به جرائم دیگر نیز وجود دارد لذا جهت عملیاتی شدن آن باید با تلاشهای پژوهشی مسیر را هموار و حفظ محیطزیست را نهادینه کرد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7541_3e14923880d7bb3a21abbd2206046b84.pdf
2021-02-19
133
146
10.30473/ee.2021.7541
آموزش محیطزیست
جرائم بینالمللی
جرائم محیطزیستی
دیوان بینالملل کیفری
حقوق محیطزیست
حقوق بینالملل محیطزیست
توسعه پایدار
عسکر
جلالیان
dr.askarjalalian@yahoo.com
1
دانشیار حقوق بینالملل، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
Communication No. 67/1980. 2 Selected Decisions of the Human Rights Committee under the Optional protocol 20, U.N. Doc CCPR/C/OP/2 (1990).
1
Dabiri, F., Khalatbari, Y. (2018). “Achieving Sustainable Development from the Perspective of International Environmental Law”, Quarterly Journal of Man and Environment, 44, 63-73. [In Persian]
2
Droudian, H. R. (2006). “Fire in Golestan”, Jamjam newspaper, No. 1795, seventh year, Sunday, August 20th. [In Persian]
3
http:///www.icj-cij.org/ (docket/files/95/7495.pdf)
4
Human Rights Council (A.HRC.12.48), 25.Sep.2009, op.Cit. Paris. 1832-1833
5
Jalali, Mahmoud.(2009).” Establishment of the International Court of the Environment and its Problems”, Law Journal, 39(1), Page 64. [In Persian]
6
Jalalian, A.(2015). International Environmental Law, Tehran: Dadgostar Press. [In Persian]
7
Jalalian, A.(2015).”Inadequacy of International Law and International Environmental Law in Protection of the International Environment”, Strategy Quarterly, 24(75), p. 25. [In Persian]
8
Jalalian. A. (2012).” Responsibility between Zionist regime for violating international environmental law in the 22-day conflict in Gaza”, Strategy Quarterly, 65, 93-128. [In Persian]
9
Kittichaisaree, K. (2004). International Criminal Law, translated by Behnam Yousefian and Mohammad Ismaili, Tehran: Samat Publishing.
10
Lavasani, A. (1993). International Environment Conference in Rio, First Edition, Tehran: Ministry of Foreign Affairs Publishing Institute, p. 157. [In Persian]
11
Mousavi, S.F. (2006). The evolution of sources of international environmental law, Tehran: Mizan Publishing, p.93. [In Persian]
12
Murphy S. D. (1994). “Prospective Liability Regimes for the Trans-boundary Movement of Hazardous Wastes” 88 AJIL 38-41.
13
Principles on the Effective Prevention and Investigation of Extrajudicial Arbitrary and Summary Executions (Economic and Social Council Resolution, 1989.65 Annex)
14
Roy Britt,R. (2001)“Global Environmental court could punish U.S. and Others” 1 December 2008, http://www.livescience.com/environment/081201-environment-court.html.
15
Sorrell, J.M.(2001). “International Criminal Court”, Translator: Seif Afjeh, Masoumeh; Journal of Foreign Policy, 59, p. 829. [In Persian]
16
The Principles on the Effective Investigation and Documentation of Torture and other Cruel Treatment (General Assembly Resolution, 55.89 Annex)
17
Trail S. (1994). the Columbia river and the Extraterritional application of CERCLA, http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3970/is_200510/ai_al15746168, viewed 5 January 2005 and Kuhn Arthur K., “The trail smelter arbitration United States and Canada”. The American journal of international law. 32(4) (Oct. 1938),785-788.
18
UN ESCOR, 46th Sess. at 8, UN Doc.E/CN.4/Sub.2/1994/9(1994)
19
Vidal, J.,And Boukat, O. (2016). “Extending the Jurisdiction of the International Criminal Court to Environmental Crimes”, Guardian on September 15, 2016, taken from: International Criminal Law Center of Iran at: http://www.icicl.org/ details.asp?id=441. [In Persian].
20
ORIGINAL_ARTICLE
کاهش اثرات نامطلوب اقلیمی از طریق تعمیم آشیانه سازی پرندگان و معماری مرغ تنور ساز قرمز به معماری الگوریتمیک (رویکرد اقلیم گرا)
این پژوهش با هدف ترویج و آموزش ساخت ساختمان خود پایدار بهمنظور تطابق با اقلیم و کاهش اثرات مخرب آن انجام شده است، همانطور که جانوران به دنبال ساخت وسیله محیطزیست خود پایدار هستند؛ بنابراین با توجه به هدف تعیینشده روش تحقیق، کاربردی میباشد که بر اساس نیاز به فرضیه از روش توصیفی برای ایجاد ارتباط میان معماری جانوران و معماری انسانی استفاده شده است. البته واردکردن معماری جانوران به معماری انسانی بایستی طبق اصول و قوانین خاصی باشد که مفهوم الگوریتم و معماری الگوریتمیک با پارامترهای خاص خود مسیر کلی و بدون انحراف از هدف اصلی را ارائه خواهد داد. با توجه به یافتههای پژوهش انتظار میرود مدل مطلوب متناسب با اقلیمهای گوناگون که حاصل تعمیم معماری آشیانه سازی پرندگان و معماری مرغ تنور ساز قرمز به معماری انسانی از طریق معماری الگوریتمیک میباشد بتواند به شرایط ساختمانسازی با اقلیمهای گوناگون، پاسخ مطلوبی ارائه دهد و در نهادینهسازی فرهنگ محیطزیستی در صنعت معماری ایفای نقش نماید. امید است این پژوهش راه گشای تحقیقات بعدی محققان باشد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7542_d4e6fd29fa29683e7a8bba4e7051cc33.pdf
2021-02-19
147
156
10.30473/ee.2021.7542
آشیانه سازی پرندگان
فرهنگ محیطزیستی
معماری مرغ تنور ساز قرمز
معماری الگوریتمیک
رویکرد اقلیم گرا
الهام
اسدی
asadielm@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
وحید
افشین مهر
afshinmehr12@yahoo.com
2
استادیار، گروه مهندسی معماری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
Backes,A.R., Casanova,D., Bruno, O.M. (2012). “Color Texture analysis based on fractal descriptors”.Pattern Recognit.45,1984-1992. (doi:10.1016/J.patcog.2011.11.09).
1
Bailey, I.E., Backes, A., Walsh, P.T., Kate, V.M., Meddle, S.L. (2015). “Image analysis of weaverbird nests reveals signature weave textures”,The royal society, 2(6), 150074(1-13).
2
De Paul, M. (2012).”Climate change,Migration and megacities:Addressing the dual stresses of mass urbanization and climate vulnerability”, Paterson Rev Int AFF,12,145-162.
3
Ekhlasi, A. (2012). “The process of creating architecture in cyberspace”, Hamshahri Memar Monthly Magazine, 16,1-10. [In Persian]
4
Hansen , J., Ruedy, R., Sato, M., Lo, K. (2010). “Global Surface Temperature Change”, Reviews of Geophysics, 48(4), 1-29.
5
http://socyberty.com. (2020). Retrived at socyberty at 01.02.2021.
6
Mauree, D., Nabori, E.,.Coccolo, S., Perera, A.T.D., Scartezzini, A.J. (2019).”A review of assessment methods for the urban environment and its energy sustainability to guarantee climate adaptation of future cities “, Renew Sustain Energy Rev,112, 733-746.
7
Noghrekar,A. (2013).”Human relationship with nature and architecture”. Faculty of architecture and urbanization, Science and industry university,Tehran,P.56. [In Persian]
8
Noori,L. (2014).“Applying smart algorithms in optimization appropriate natural structures for designing high - rise buildings (project design of milad tower), library college of fine arts – Tehran. [In Persian]
9
Penatti, O.A.B,Valle, E.& Torres, R.S. (2012).”Comparative study of global color and texture descriptors for web image retrieval”.j.vis.commun, Image Rep 23,359-380. (doi:10.1016J.Jvcir.2011.11.02).
10
Pinter-Wollman, N. (2015).” Nest architecture shapes the collective behaviour of harvester ants”. Biol. Lett. 11: 20150695(1-4). http://dx.doi.org/10.1098/rsbl.2015.0695
11
Qian, W., Lu, B. & Zhu, C. (2010).” How would global-mean temperature change in the 21st century?”. Chin. Sci. Bull. 55, 1963–1967. https://doi.org/10.1007/s11434-010-3258-5.
12
Ragheb, A., El-shimy, H. & Ragheb, G. (2016).” Green Architecture: A Concept of Sustainability”, Urban Planning and Architectural Design for Sustainable Development (UPADSD), 216, 778-787.
13
Thorne, P. (2017). “Briefing: Global surface temperature records”, Proceedings of the Institution of Civil Engineers - Forensic Engineering,170(2), 50-53.
14
Walsh, P.T, Hansell, M., Borello, W.D. & Healy, S.D. (2011). “Individuality in nest building;do southern masked weaver(ploceus valatus)Males vary in their nest-building behavioure?”, Behav.procress.88,1-6. (doi:10,1016/J.beproc.2011.0611).
15
Wang, X., Jiang, D. & Lang, X. (2018). “Climate Change of 4°C Global Warming above Pre-industrial Levels”. Adv. Atmos. Sci. 35, 757–770. https://doi.org/10.1007/s00376-018-7160-4.
16
Ye, B., Jiang, J., Liu, J., Zheng, Y. & Zhou, N. (2021).” Research on quantitative assessment of climate change risk an urban scale:Review of recent progress and outlook of future direction”, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 135, 110415(1-17).
17
Yin, Sh.Y.,Wang, T., Hua, W., Miao, J.P., Gao, Y.Q., FU, Y.H., Matei, D., Trilys, Y. & Chen, D. (2020). “Mid-summer surface air temperature and its internal variability over China at 1.5 °C and 2 °C global warming": Advances in Climate Change Research, 11(3), 185-197.
18
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل موانع کشاورزان در استفاده از شیوههای مبارزه بیولوژیک در شهرستان طارم (مطالعه موردی: زنبور براکون در مبارزه با آفت کرم هلیوتیس گوجهفرنگی)
با توجه به اثرات منفی استفاده بیرویه از آفتکشها بر سلامت انسان و محیطزیست، در سالهای اخیر شیوههای پایدار و سبز برای کنترل آفات بهویژه کنترل بیولوژیک موردتوجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. این در حالی است که به دلیل وجود موانع پرشمار، فرایند پذیرش و استفاده از شیوههای کنترل بیولوژیک در بین کشاورزان بسیار کند است. با توجه به اهمیت موضوع، هدف اصلی این تحقیق تحلیل موانع کشاورزان در استفاده از زنبور براکون در مبارزه با آفت کرم هلیوتیس گوجهفرنگی در شهرستان طارم بود. به لحاظ روش پژوهش، این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق 1666 نفر از تولیدکنندگان گوجه فرنگی در شهرستان طارم در استان زنجان بودند. بر اساس فرمول بارتلت و همکاران (Bartlett et al., 2001)، 330 نفر از تولیدکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای برای انجام تحقیق انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی پرسشنامه با نظر پانلی از کارشناسان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاس اصلی پرسشنامه در حد مناسب (بالای 75/0) بود. داده های گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSSWin22 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که موانع اصلی استفاده کشاورزان از زنبور براکون در مبارزه با آفت کرم هلیوتیس گوجه فرنگی در شهرستان طارم در قالب پنج عامل موانع مالی- اقتصادی، موانع روانشناختی- اجتماعی، ضعف شناختی- اطلاعاتی، ضعف حمایتی و محدودیتهای فنی دستهبندیشده و درمجموع در حدود 73/68 درصد از واریانس موانع را تبیین کردند.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7543_7acd62db59d51d074fcea829f762aea0.pdf
2021-02-19
157
171
10.30473/ee.2021.7543
کشاورزی پایدار
آفات
کنترل پایدار و سبز
موانع مالی- اقتصادی
روح الله
رضائی
1
دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
نفیسه
صلاحی مقدم
nafiseh.salahi@znu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
AUTHOR
Abdollahzadeh, G. H., Damalas, C. A., Sharifzadeh, M. S. and Ahmadi Gorgi, H. (2018). “Attitude towards and intention to use biological control among citrus farmers in Iran”. Journal of Crop Protection. 108, 95-101.
1
Abdollahzadeh, G. H., Sharifzadeh, M. S., Ahmadi Gorji, H., Namjoyan Shirazi, Z. and Dehghanpour, M. (2015). “Barriers to Use of Biological Control in Rice Farms of Sari County (Case of Trichogramma spp to Control Stem Borer)”. Iranian Agricultural Extension and Education Journal. 11 (1), 211-227. [In Persian]
2
Adeli Sardooei, M., Hayati, B. and Sharifi, H. (2015). “Analysis of Adoption of Biological Control practices in Tomato Farms of Jiroft County Using Duration Analysis”. Journal of Rural Development Sterategies. 2 (3), 351-364. [In Persian]
3
Ahmadi, K., Gholizadeh, H., Ebadzadeh, H. R., Hosseinpour, R., Abdshah, H., Kazemian, A. and Rafiei, M. (2017). Statistical Letter of Agriculture in 2015-2016. Tehran: Ministry of Agriculture Jihad. [In Persian]
4
Ahmed, K. S., Majeed, M. Z., Haidary, A. A. and Haider, N. (2016). “Integrated pest management tactics and predatory coccinellids: A review”. Journal of Entomology and Zoology Studies. 4 (1), 591-600.
5
Ahmed, N. (2012). Pesticide use in periurban areas: Farmers’ and Neighbours’ Perceptions and Attitudes, and Agricultural Field Influences on Pests in Nearby Garden Plants. Ph.D. Thesis. Swedish University of Agricultural Sciences.
6
Alibeigi, A. H., Heidari, N. and Kheirollahi1, M. (2017). “The Impact of Socio-Psychological Variables Influencing Adoption of Chickpea Pod Borer Biological control in Kermanshah”. Agricultural Education Administration Research. 9 (41), 28- 40. [In Persian]
7
Allahyari, M. S., Damalas, C. A. and Ebadattalab, M. (2017). “Farmers’ Technical Knowledge about Integrated Pest Management (IPM) in Olive Production”. Journal of Agriculture. 7 (12), 1-9.
8
Amirnejad, H., Taheri, P. and Darzitabar, T. (2013). Assessment of the tendency to Rice farmers to use biologic methas of pest control (case study; Babol, Sari and Ghaemshahr counties). 15th National Rice Conference. 19 and 20 March 2013. Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University. [In Persian]
9
Avalin Charsoqi, K. (2013). Comparison between the two conventional methods of Habrobracon hebetor Say. (Hym.: Braconidae) production. M.Sc. Thesis. College of Agriculture and Natural Resources University of Tehran. [In Persian]
10
Bagheri, A., Allahyari, M. S. and Ashouri, D. (2016). “Interpretation on Biological Control Adoption of the Rice Stem Borer, Chilo suppressalis (Walker) in North Part of Iran: Application for Technology Acceptance Model (TAM)”. Journal of Biological Pest Control. 26 (1), 27-33.
11
Bartlett, J., Kotrlik, J., Higgins, C. (2001). “Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research, information technology”. Learning, and Performance Journal, 19 (1), 43- 50.
12
Bhandari, G., Atreya, K., Yang, X., Fane, L. and Geissena, V. (2017). “Factors affecting pesticide safety behaviour: The perceptions of Nepalese farmers and retailers”. Journal of Science of the Total Environment. 631-632, 1560-1571.
13
Borhani, P. and Golparvar, P. (2009). Integrated management of pests and diseases in farms. Jihad-e- Agriculture Organization of the East Azerbaijan Province. [In Persian]
14
Fathi, A. A. (2016). “Effect of different cultivars of tomato on species diversity and efficacy of natural enemies of Tuta absoluta (Lepidoptera: Gelechiidae) under field condition in Ardabil province, Iran”. Iranian Journal of Plant Protection Science. 47 (1), 31-42. (In Persian).
15
Frank, S. D. (2010). “Biological control of arthropod pests using banker plant systems: Past progress and future directions”. Journal of Biological Control. 52, 8-16.
16
Gao, Y., Zhang, X., Lu, J., Wu, L. and Yin, S. (2017). “Adoption behavior of green control techniques by family farms in China: Evidence from 676 family farms in Huang-huai-hai Plain”. Journal of Crop Protection. 99, 76-84.
17
Ghorbani, R., Kochaki, A. R., Karimpour, H., Mohammad Abadi, A. A. and Hasanjanpoor, J. (2009). Use of Plant Extracts and Alternative Materials for Tomato Pest Management in Ecological Production Systems. The First National Congress on Tomato Production and Processing Technology. 11 and 12 February 2009. University of Mashhad. [In Persian]
18
Goldberger, J. R. and Lehrer, N. (2015). “Biological control adoption in western U.S. orchard systems: Results from grower surveys”. Journal of Biological Control. 102, 101-111.
19
Golzardi, F., Sarvaramini, S., Vazan, S. and Sarvaramini, M. (2011). “Investigating the Attitudes and the Behaviors on Chemical Herbicides Use among Farmers in Markazi District of Karaj”. Journal of Weed Ecology. 2 (1), 71-83. [In Persian]
20
Habibzadeh Shojaei, S., Hosseini, J., Mirdamadi, M. and Zamanizadeh, H. R. (2013). “Investigating Barriers to Adoption of Integrated pest management Technologies in Iran”. Annals of Biological Research. 4 (1), 39-42.
21
Hasanimoghaddam, M., Asadpoor, H. and Samandarof, E. (2012). “Investigating challenges and bottlenecks of biological control development in rice stem borer management from socio-economic point of view”. Journal of Entomology and Phytopathology. 80 (1), 69-80. [In Persian]
22
Hasanpor, S., Agahi, H. and Rostami, F. (2016). “Exploring the Challenges of Implementing Integrated Pest Management (IPM) Technologies among Gardeners of Farmers Field School (FFS) Approach (Case Study: Paveh Township)”. Journal of Agricultural Extension and Education Research. 8 (3), 45-58.
23
Hoseinzad, J., Shorafa, S. and Dashti, G. (2011). “Economic Analysis of Environemental Benefits of Integrated Pest Management (Case Study, Khuzestan Province Farms)”. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development. 2 (3), 267-274. [In Persian]
24
Lu, J. L. and Cosca, K. (2011). “Pesticide application and health hazards: implications for farmers and the environment”. International Journal of Environmental Studies. 68 (2), 197-208.
25
Marrone, P. G. (2007). “Barriers to adoption of biological control agents and biological pesticides”. Journal of Veterinary Science Nutrition and Natural Resources. 2,1-12.
26
Mehdi Nasab, Z., Shishehbor, P. and Faal-MohamadAli. H. (2014). “Effect of different diet regimes of Mediterranean flour moth Ephestia kuehniella (Zeller) on biological characteristics and life table parameters of Habrobracon hebetor Say (Hymenoptera: Braconidae) under laboratory conditions”. Journal of Plant Protection. 37 (3), 81-96. [In Persian]
27
Messing, R. and Brodeur, J. (2017). “Current challenges to the implementation of classical biological control”. Journal of Bio Control. 63 (1), 1-9.
28
Mokhber, A., Amouei, A. M., Chaharkameh, N. and taghikhani, N. (2016). Entrepreneurial Package Producing Biological Factors: (Construction of Bracon hebetor breeding Laboratory). Tehran: Publishing of asrar danesh. [In Persian]
29
Moradi, P., Omidi, M. and Lashgarara, F. (2015). “The Challenges in Application of Integrated Pest Management (IPM) by Gardeners in Karaj County”. Journal of Agricultural Extension and Education Research. 7 (4), 1-14. [In Persian]
30
Mostaghimi, N. (2009). The parasitism efficiency of Habrobracon hebetor (Hymenoptera: Braconidae) at different larvae densities at two host species. M.Sc. Thesis. University of Mohaghegh Ardabili. [In Persian]
31
Naeimi, A., Rezaei, R., Mousapour, S. (2018). “Agricultural Heritage: A Strategy for Achieving Environmental Sustainability in Rural Tourism Areas (Case Study: Central Rural Areas of Baghmalek and Izeh, Khuzestan Province)”. Environmental Education and Sustainable Development, 6(3), 9-22.[In Persian]
32
Parsa, S., Morse, S., Bonifacio, A., Chancellor, T., Condori, B., Crespo-Pérez, V., Hobbs, S. L. A., Kroschel, J., Ba. M. N., Rebaudo, F., Sherwood, S. G., Vanek, S. J., Faye, E., Herrera, M. A. and Dangles, O. (2014). “Obstacles to integrated pest management adoption in developing countries”. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 111 (10), 3889-3894.
33
Pedhazur, E. (1982). Multiple Regressions in Behavioral Research: Explanation and Predication. New York: Reinhart & Winston.
34
Razaghi, F., Rezvanfar, A., Shabanali Fami, H. and Hoeinpoor, A. (2013). “Comparable application cultural, biological and chemical control of pests, diseases and weeds in rice”. Biological Control of Pests and Plant Diseases. 2 (2), 81-95. [In Persian]
35
Rodrigues, A. A. Z., De Oliveira, M. E., De Oliveira, A. F., Neves, A. A., Heleno, F. F., Zambolim, L., Freitas, J. F. and Morais, E. H. C. (2017). “Pesticide residue removal in classic domestic processing of tomato and its effects on product quality”. Journal of Environmental Science and Health. 52 (12), 850-857.
36
Salehipour, H., Vahedi, H. A., MoeiniNaghadeh, N. and Zamani, A. A. (2018). Population Density and Parasitism Evaluation of Helicoverpa armigera(Hubner) and Spodoptera exigua (Hubner) on Twelve Varieties of Tomato in the Field. Journal of plant protection. 31 (3), 527-539. [In Persian]
37
Saymohammadi, S., Alibeigi, A. H. and Ghorbani Piralidehi, F. (2018). “Investigating of Factor Affecting the Gardeners Inclination of Dalahu County toward Biological control”. Journal of Space Economy and Rural Development. 7 (1), 57-74. [In Persian]
38
Shabanipour, M. (2010). The density and spatial distribution pattern of immature stages of the tomato fruit-worm Helicoverpa armigera (Hübner) (Lep., Noctuidae) and it̕s relation to parasitoid wasps in gorgan district. M.Sc. Thesis. Faculty of Plant Production, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. [In Persian]
39
Shahbaz, M. (2014). Comparison of relative resistance of some tomato cultivars to Tuta absoluta (Meyrick) (Lep.: Gelechiidae) and the activity of some digestive enzymes of the insect feeding on these cultivars. M.Sc. Thesis. University of Mohaghegh Ardabili. [In Persian]
40
Tankhahi, M., Iranipour, S., Alizadeh, A., Jamshidi, M. and Vaez, N. (2015). “Tolerance and antibiosis of four tomato varieties to fruit worm Helicoverpa armigera in greenhouse”. Iranian Journal of Plant Protection Science. 45 (2), 279-288. [In Persian]
41
Timprasert, S., Datta, A. and Ranamukhaarachchi, S. L. (2014). “Factors determining adoption of integrated pest management by vegetable growers in Nakhon Ratchasima Province, Thailand”. Journal of Crop Protection. 62, 32-39.
42
Van Eeden, M. and Korsten, L. (2013).” Factors determining use of biological disease control measures by the avocado industry in South Africa”. Journal of Crop Protection. 51, 7-13.
43
Veisi, H., Mahmoodi, H. and Sharifi moghadam, M. (2011). “A Determination of the Farmers' Behavior in Adoption Related to the Technologies of Integrated Pest Management”. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research. 2 (4), 481-490. [In Persian]
44