ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی
مسایل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز را برای برنامه درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف میکند. در این راستا این پژوهش به بررسی «تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی» میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اساتید و دانشجویان زیست محیطی در دانشگاههای کشور به تعداد 759 نفر میباشد که 40 نفر اساتید و 719 نفر دانشجو است. روش نمونه گیری برای دانشجویان بطور تصادفی ساده بوده که بنا بر پیشنهاد جدول کرجیسی و مورگان تعداد نمونه برابر با 250 نفر انتخاب شد. و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد که برای تعیین روایی از نظرات صاحبنظران و براساس فرمول لا و شه 8/0 و برای پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 806% بدست آمد، و تحلیل و تفسیر دادهها براساس ماتریس EFE میباشد. با استناد نتایج حاصل از 8 فرصت و 8 تهدید شناسایی گردید که به استناد به همین نتایج از میان مولفههای مورد پژوهش، در استراتژی کنونی نظام آموزش عالی در برنامه درسی زیست محیطی وضعیت نسبتا متعادل بین فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان وجود دارد. که با استفاده از فرصتها به منظور پیشبرد اهداف سازمان تدوین پیش میرود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب میباشد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2019_026a70d3147e213886513afc8ed6a9cc.pdf
2013-10-23
1
10
آموزش عالی
آموزش محیط زیست
برنامه ریزی درسی
EFE
سید محمد
شبیری
smshobeiri@yahoo.com
1
دانشیار گروه علمی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیاستهای راهبردی- زیستمحیطی کاهش تولید زباله شهری
با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانیهای حاصل از خسارات اکولوژیکی ناشی از زبالههای خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زبالههای شهری از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش میباشد. لذا در این پژوهش با استفاده از اطلاعات پیمایشی 391 خانوار شهر مشهد در سال 1391 به بررسی سیاستهای هفتگانه کاهش تولید زباله توسط خانوارها پرداختهایم. نتایج حاصل بیانگر این است که در درجه اول آموزش زیستمحیطی و بعد از آن در نظر گرفتن انگیزه اقتصادی و در درجات بعدی مدل قیمتگذاری متغیر بر اساس وزن و حجم زباله، مناطق شهری، فصول و نهایتاً افزایش نرخ ثابت خدمات جمعآوری زباله برای کاهش تولید زبالههای شهری مؤثر میباشد. با توجه به یافتهها، به منظور کنترل و کاهش میزان زباله تولیدی توسط خانوارها و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، مجموعهای از سیاستها به صورت توأم مبنی بر آموزش زیستمحیطی و ایجاد انگیزههای مناسب اقتصادی به برنامهریزان این عرصه پیشنهاد شد
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2020_353c924d0dee0eb2132872bfdf21b190.pdf
2013-10-23
11
18
زباله
آموزش
انگیزه اقتصادی
محیط زیست
سیاستهای راهبردی
هانی
حمزه کلکناری
hamzeh.hani1990@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
محسن
جمالیپور
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد
قربانی
ghorbani@um.ac.ir
3
استاد تمام رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار (مطالعه موردی: شهرستان آمل)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2021_7f609bdc3720d805a63a789e893179b3.pdf
2013-10-23
19
30
رسانههای جمعی
گردشگری
توسعه پایدار
آمل
الهام
کوهی
elham.koohi@yahoo.com
1
دانش آموخته علوم تربیتی برنامه ریزی درسی ،دانشگاه پیام نور تهران
LEAD_AUTHOR
حسین
میبودی
links.state@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
مصطفی
طالشی
3
دانشیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
الهه
کوهی
m.k2727@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد ،جنگل شناسی (اکولوژی جنگل)، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نقش تحصیلات بر نگرش دبیران مقطع راهنمایی نسبت به معیارهای مرتبط با آموزش محیط زیست
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2014_81d7c368bf37a9a3b492677c2a2ab955.pdf
2013-10-23
31
38
میزان تحصیلات
دبیران مقطع راهنمایی
نگرش زیست محیطی
آموزش محیط زیست
فروزان
فرخیان
foroz.farrokhian@gmail.com
1
مدیر گروه مدیریت محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
LEAD_AUTHOR
محمد
حسین پور
hosseinpour6@yahoo.com
2
مدیر گروه مدیریت و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
AUTHOR
آتوسا
سلیمانی
a2sa85@yahoo.com
3
گروه مدیریت محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تأثیرآموزشهای غیررسمی برآگاهیهای محیطزیستی تورگردانان طبیعتگردی (مطالعه موردی: استان گیلان)
در سالهای اخیر به دلیل تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی خاص و برای جلوگیری از گسترش تخریبات و حفاظت از منابع موجود، اکثر جوامع به روشهای آموزشی گرایش پیدا کرده و حفاظت پایدار را در گرو آن میدانند. لذا هدف از این تحقیق، بررسی ملاحظات محیطزیستی موجود در آموزشهای غیر رسمی ارائه شده به تورگردانان و انطباق آنها با معیارهای محیطزیستی و سپس سنجش میزان اثربخشی آموزشها و تأثیرآنها بر تورگردانان میباشد. جامعه آماری این تحقیق 50 نفر تورگردانان استان گیلان بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که بر اساس محتوای محیطزیستی دورههای آموزشی تهیه شد. این پرسشنامه شامل30 سؤال چهار گزینهای مشتمل بر سوالات قبل و بعد از دوره آموزشی بود. سپس بر اساس روشهای آماری، اطلاعات پردازش شدند. نتایج تحقیق تشان داد که محتوای آموزشی دورهها از نظر میزان وجود آگاهیهای محیطزیستی نسبتاً قابل قبول بوده و بیشترین ضعف اطلاعاتی تورگردانان پس از گذراندن دورههای آموزشی در مورد قوانین و مقررات محیطزیستی بود. در نهایت با توجه به تحصیلات تورگردانان طبیعت گردی و رده سنی آنان و حضور موفق زنان در عرصه گردشگری و محتواهای آموزشی، میتوان مفاهیم و قوانین تخصصیتری را درون محتواهای آموزشی قرار داد که این موضوع منجر به افزایش بازخورد دورهها و ارتقاء صنعت گردشگری و طبیعت گردی در زمان کوتاهتر در استان گیلان خواهد شد.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2022_36ef17dc00a34c7163fabf6cf5c24fae.pdf
2013-10-23
39
52
طبیعت گردی
آموزشهای محیطزیستی
تورگردانان طبیعت گردی
گیلان
محمد
رضوانی
mrezvani@pnu.ac.ir
1
. استادیار، گروه محیط زیست و منابع طبیعی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
مهدی
نوجوان
nojavan_mehdi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی محیط زیست ، دانشکده محیط زیست ، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
افـروز
اخـتیاری رودسری
nojavan_mehdi@yahoo.com
3
کارشناس ارشد آموزش محیط زیست ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه پایدار محیط زیست
در این پژوهش ابتدا به بررسی آماری استفاده کشورها از فناوری اینترنت در موارد مختلف پرداخته و سپس با روش تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها(سوات)، آثار این فناوری بر توسعه ی پایدار محیط زیست بررسی می گردد. نتایج نشان داد که این آثار هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی وجود دارند. به عنوان مثال امکان پایش محیط زیست، ایجاد سیستم های شبکه ای هوشمند، امکان دانلود دیجیتال جهت کاهش کالای فیزیکی سنتی و تغییرات سبک زندگی(مصرف گرایی سبز) از آثار مثبت و مصرف بالای انرژی تجهیزات هاستینگ فناوری ارتباطات و اطلاعات مراکز داده، پسماندهای الکترونیک، انتشار امواج مضر از آثار منفی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه ی پایدار می باشند. به طور کلی استفاده درست از فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ارتقای ظرفیت مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت بحران های طبیعی، افزایش بهره وری انرژی در مقیاس جهانی، ظهور «اقتصاد سبز» به عنوان یک موتور جدید رشد اقتصاد در سراسر جهان می شود. از طرف دیگر عوامل محدود کننده ای مانند دسترسی به این فناوری، وجود زیر ساختها و قابلیت به اشتراک گذاری و امنیت اطلاعات، هزینه و نبود امکان بازیافت صحیح وسایل الکترونیکی مانع استفاده از تمامی پتانسیلهای این فناوری می گردد. بنابراین به جهت حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست در راستای توسعه ی پایدار استفاده ی درست از این فناوری ها همراه با در نظر گرفتن تمامی جنبه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی امری ضروری است.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2027_e56087be41748aca3098bc081411d899.pdf
2013-10-23
53
72
" فناوری اطلاعات و ارتباطات"
" توسعه ی پایدار"
" روش سوات"
" محیط زیست"
فاطمه سادات
علوی پور
f.s.alavipoor@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
امیر هوشنگ
احسانی
ehsani@ut.ac.ir)
2
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
AUTHOR
مرضیه
ثالثی
m_iut87@yahoo.com
3
دانشجوی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
AUTHOR
فائزه
چهرآذر
faeze_chehrazar@yahoo.com
4
دانشجوی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تاثیر مشوق های مادی وغیرمادی برعملکرد زنان روستایی درمورد مصرف حامل های انرژی
سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایلی چون مناسب نبودن فناوری، ارزان بودن انرژی و عدم دقت در مصرف از بین میرود. زنان میتوانند مسیر بسیاری ازفتارهای پرخطر بر ضد محیط زیست را تغییر دهند. این مطالعه نیمه آزمایشی بوده است. نمونهگیری به عمل نیامد و تمامی زنان بالای 13 سال روستای چشمهسفید شهرستان کرمانشاه که تعداد آنها 68نفر بود، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامهای شامل23سوال زمینهای، آگاهی سنجی و عملکردی بوده است. نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مساوی برای آزمون تأثیر دو مشوق مادی و غیرمادی قرار داده شدند آموزش در افزایش آگاهی زنان روستایی دارای تأثیر مثبت بوده است. در زمینه افزایش آگاهی تفاوتی بین میزان یادگیری و نوع مشوق تعیین شده وجود نداشت. هر دو گروه عملکرد خود را در مورد حاملهای انرژی پس از مداخله بهبود بخشیدند اما به نظر میرسد تاثیر مشوق مادی بیشتر از مشوق غیرمادی بوده است.
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2028_a304b4fbefa1ed76ac0074cd8b4026fe.pdf
2013-10-23
73
81
مشوق مادی
مشوق غیرمادی
زن روستایی
حاملهای انرژ ی
مصطفی
ویسی
m_veisy123@yahoo.com
1
دانشجوی پیام نور
LEAD_AUTHOR
مریم
لاریجانی
larijani.research@yahoo.com
2
استادیاردانشگاه پیام نور
AUTHOR
الهه
جهاندیده
ejahan92@yah00.com
3
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
AUTHOR