دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
تحلیل تأثیر باورهای محیطزیستی بر رفتارهای مشارکتی حفاظت از آب کشاورزان (مطالعه موردی: حوضه آبخیز تالاب زریوار شهرستان مریوان)
9
24
FA
بهزاد
رنجبر
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
behzad.ranjbar@znu.ac.ir
امیر
نعیمی
استادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
a.naeimi@znu.ac.ir
10.30473/ee.2020.7224
هدف این تحقیق توصیفی، تأثیر باورهای محیطزیستی بر رفتارهای مشارکتی کشاورزان در حفاظت از آب بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان سرپرست خانوار روستایی حوضه آبخیز زریوار بخش مرکزی شهرستان مریوان بودند (2097N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 237 نفر محاسبه شد. افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تناسبی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. روایی همگرای پرسشنامه با محاسبه مقادیر میانگین واریانس استخراجشده (AVE) و پایایی ترکیبی (CR) در حد مطلوب به دست آمد. پایایی پرسشنامه، از طریق انجام آزمون مقدماتی و محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج آمار توصیفی نشان داد که بیشترین و کمترین مقدار میانگین مؤلفههای متغیر باورهای عمومی به ترتیب به مؤلفههای وابستگی متقابل انسانی (08/3 از 5) و مستثنا بودن انسان (78/1 از 5) اختصاص دارند. همچنین، میانگین محاسبهشده برای باورهای ویژه کشاورزان بالاتر از سطح متوسط (75/3 از 5) و برای رفتار مشارکتی کشاورزان در زمینه حفاظت از آب پایینتر از سطح متوسط (51/2 از 6) به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که متغیرهای باورهای عمومی و ویژه کشاورزان تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار مشارکتی در حفاظت از آب آنها داشتند. به طوری که این متغیرها توانستند در حدود 29 درصد از واریانس رفتار مشارکتی حفاظت از آب را تبیین کنند.
رفتار حفاظت از آب,مشارکت,باورهای عمومی,باورهای ویژه
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7224.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7224_5b256f349075b1c51d8d63652ff155ae.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
تدوین مدل اخلاق محیطزیستی بر اساس تفکر مراقبتی بهواسطه تفکر انتقادی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان
25
40
FA
ایرج
فیروزفر
دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
firoozfariraj@gmail.com
علیرضا
فقیهی
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
faghihialireza@yahoo.com
نصراله
عرفانی
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
rah.jafari@yahoo.com
10.30473/ee.2020.7225
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل اخلاق محیطزیستی بر اساس تفکر مراقبتی بهواسطه تفکر انتقادی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان بود. روش این تحقیق از نوع همبستگی بود و دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. نمونه آماری مطالعه شامل 986 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه اخلاق محیطزیستی، پرسشنامه تفکر مراقبتی و پرسشنامه تفکر انتقادی بود. روایی صوری پرسشنامهها توسط 15 تن از اساتید علوم تربیتی تأیید شد. همچنین، پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اخلاق محیطزیستی، تفکر مراقبتی و پرسشنامه تفکر انتقادی به ترتیب 895/0 α=، 915/0 α= و 923/0 α= تعیین شد. داده ها با بهره گیری از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل ساختاری اخلاق محیطزیستی بر اساس تفکر مراقبتی بهواسطه تفکر انتقادی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان از برازش مناسبی برخوردار است. بر اساس این مدل، تفکر مراقبتی و همچنین تفکر انتقادی اثر معناداری بر اخلاق محیطزیستی دارند، اما تفکر مراقبتی اثر معناداری بر تفکر انتقادی ندارد. بنابراین، میتوان نتیجه گیری کرد که از تفکر مراقبتی و انتقادی برای تبیین و پیشبینی اخلاق محیطزیستی دانش آموزان دوره دوم متوسطه میتوان استفاده کرد.
اخلاق محیطزیستی,تفکر مراقبتی,تفکر انتقادی,دانشآموزان متوسطه
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7225.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7225_29a3314922edbae2976de7be2986b5ec.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
واکاوی عوامل تأثیرگذار بر دانش محیط زیستی گندمکاران بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه
41
58
FA
مریم
آفریدونی
کارشناس ارشد گروه توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج
maryamaferydouni@gmail.com
مهدی
نوری پور
دانشیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج
mnooripoor@ymail.com
10.30473/ee.2020.7226
کشاورزی مهمترین بخش در تهیه محصولات غذایی است. با توجه به اینکه کشاورزان برای تولید محصولات بیشتر از فناوریهای جدید استفاده میکنند، میتوانند اثرات تخریبی زیادی بر محیطزیست داشته باشند. آنچه در زمینه محیطزیست مهم و قابلتأمل میباشد اثری است که دانش محیط زیستی بر روی بهبود رفتارهای محیط زیستی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف واکاوی عوامل تأثیرگذار بر دانش محیط زیستی گندمکاران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر 380 نفر از گندمکاران آبیکار بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 نفر از گندمکاران بهعنوان نمونه انتخاب گردید و روش نمونهگیری روش تصادفی ساده انتخاب شد. روایی صوری این پرسشنامه از طریق متخصصان موضوعی تأیید شد و آلفای کرونباخ برای سنجههای 56/0 تا 83/0 حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS<sub>21</sub> انجام شد.یافتههای پژوهش نشان داد که گندمکاران بخش مرکزی، از دانش محیطزیستی مناسبی برخوردار نیستند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که متغیرهای میزان درآمد غیر کشاورزی، پایبندی به عرف، شرکت در دورههای آموزشی-ترویجی، عضویت، سابقه کشت گندم و تحصیلات از مهمترین تعیینکننده های دانش محیط زیستی گندمکاران بودند.
دانش نظاممند,دانش عملمحور,دانش اثربخش,رگرسیون سلسله مراتبی,محیطزیست,کهگیلویه
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7226.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7226_a0868771d8c2b53549c8c54171fd9317.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
نقش سرمایه اجتماعی بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس با نقش میانجی آگاهی محیط زیستی
59
80
FA
مسلم
سواری
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
savari@asnrukh.ac.ir
فاطمه
نقی بیرانوند
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
10.30473/ee.2020.7227
مشارکت جامه روستایی در مدیریت منابع طبیعی نشان می دهد که مدیریت بحران های منابع طبیعی بدون مشارکت فعال زنان روستایی به دلیل نقش فعال آنها در واحد تولیدی و کشاورزی امکانپذیر نخواهد بود. در این راستا این پژوهش با هدف کلی نقش سرمایه اجتماعی بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس با نقش میانجی آگاهی محیط زیستی انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل تمامی زنان روستایی بالای 15 سال در استان لرستان به تعداد 231000 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 226 نفر با روش طبقهبندی با انتساب متناسب (بر اساس سطح جنگل) برآورد گردید. تجزیهوتحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS<sub>Win19</sub> و SMART PLS انجام شد. روایی ظاهری و محتوایی این پژوهش توسط پانل متخصصان و روایی همگرا با محاسبه شاخص میانگین استخراجشده (AVE) و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه زنان روستایی مهمترین دلایل تخریب جنگلهای زاگرس شامل تخریب تأمین سوخت هیزمی و مصارف روستایی و چرای بیرویه دام بود و مهمترین راهکارهای حفاظت جنگل، تغییر شیوه معیشت جنگلنشینان و قرق نمودن جنگلها برای ورود بیشازحد دام بود. علاوه بر این، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که سرمایه اجتماعی بهطور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق آگاهی محیط زیستی) بر خودکارآمدی زنان روستایی در حفاظت از جنگلهای زاگرس تأثیرگذار است. علاوه بر این نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی و آگاهی محیط زیستی قادرند ۴/69 درصد از واریانس متغیر وابسته پژوهش (خودکارآمدی) را تببین نمایند.
توسعه پایدار,جنگلزدایی,معیشت پایدار,سرمایه اجتماعی
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7227.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7227_87a726ddcb964130ed557232fa1c80ec.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
برنامه درسی سبز در نظام آموزش عالی ایران: بحران آب، تغییرات اقلیم، منابع تأمین دانش
81
94
FA
شهناز
کرمی
0000-0002-9579-985x
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
sh.karamy@gmail.com
کوروش
فتحی واجارگاه
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
kouroshfathi2@gmail.com
علیاکبر
خسروی بابادی
دانشیار گروه علوم تربیتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
منوچهر
فرج زاده اصل
استاد گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
10.30473/ee.2020.7228
کم شدن منابع آبی کشور بهعنوان یکی از معضلاتی است که یک بخش مهم آن از تغییرات اقلیم نشات گرفته و دامنگیر کشور شده است. آگاهسازی دانشجویان از این مسئله یکی از وظایف دانشگاهها و مؤسسات آموزشی است که بهواسطه برنامه درسی سبز میسر میشود. از سویی دیگر تئوری جنوب یکی از نظریاتی است که خاستگاه اجتماعی داشته و در دهه اخیر در دنیا مطرحشده است. این مقاله به امکان استفاده برنامه درسی سبز در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از منابع دانش مطرحشده در تئوری جنوب در جهت مقابله یا سازگاری با بحران آب میپردازد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع ماهیت کیفی است. ازلحاظ گردآوری دادهها، توصیفی - تحلیلی از نوع اسنادی است و از میان اسناد موردبحث در این خصوص، اسنادی که در زمان انجام پژوهش در دسترس بوده استفادهشده است. استفاده از منابع دانش تئوری جنوب در مواجهه با بحران آب یا تنش آبی سبب میشود دانش از انحصار گروه خاصی که در منطقه مشخصی زندگی میکنند خارجشده و تجارب مناطق مختلف کشور در حل مشکلات ملی آب به کار گرفته شود و دانشگاه بهعنوان محلی جهت آموزش نحوه صحیح استفاده از آب در زندگی امروزی در نظر گرفته شود. نتایج بهدستآمده از این پژوهش مشخص کرد که منابع تأمین دانش میتواند در محتوای برنامه درسی دانشگاهی با عنوان برنامه درسی سبز مورداستفاده قرار گیرد.<br />
آموزش عالی,بحران آب,برنامه درسی سبز,منابع دانش
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7228.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7228_e5769bb211b83e80be6080a454f00707.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
بررسی تأثیر تعهد به مسئولیت اجتماعی و بازاریابی سبز بر عملکرد محیطزیستی شرکتها
95
108
FA
زهرا
فتورهچی
استادیار گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلی
زهرا
پورامینی
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
z.pooramini@ut.ac.ir
لیلا
سلمانزاده
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، موسسه آموزش عالی نوین اردبیل
salmanzadeh@yahoo.com
10.30473/ee.2020.7229
بروز مسائل و مشکلات زیستمحیطی در میان شرکتهای تولیدی ازجمله شرکت آرتاویل تایر اردبیل، ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی سازمانها را فراتر از ارائه خدمات و تهیه کالا میداند. ازاینرو این مقاله با هدف بررسی ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز و تجزیه و تحلیل نقش این دو عامل در عملکرد محیطزیستی انجام شده است که به تبیین روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و بازاریابی سبز با عملکرد محیطزیستی میپردازد. این تحقیق با استفاده از روش معادلسازی ساختاری و اطلاعات بهدستآمده از پرسشنامه توزیعشده میان 39 نفر از کارکنان آرتاویل تایر اردبیل، اجرا شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، رابطه مثبت و معناداری بین تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد محیطزیستی شرکت آرتاویل وجود دارد (531/0=β). بر مبنای بخش دیگر یافتهها، بازاریابی سبز تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد محیطزیستی دارد (128/0=β) و با افزایش توجه به بازاریابی سبز، عملکرد محیطزیستی نیز بیشتر می شود. ازاینرو، ارتباط بین تعهد به مسئولیت اجتماعی، بازاریابی سبز و عملکرد محیطزیستی شرکتها مثبت و معنادار بوده و قدرت اثرگذاری تعهد به مسئولیت اجتماعی بر عملکرد محیطزیستی بیشتر از بازاریابی سبز است.
بازاریابی سبز,تعهد به مسئولیت اجتماعی,عملکرد محیطزیستی
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7229.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7229_12180dfe8bbac459307216a537339c30.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
تحلیل و تبیین رابطه همبستگی شاخص توسعه انسانی و شاخص توسعه پایدار و تطبیق این شاخصها در ایران
109
132
FA
مهدی
پندار
0000-0002-4350-575X
استادیار، گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
mpendar@ut.ac.ir
سجاد
بهرامی
کارشناس، امور برنامهریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامهوبودجه کشور
s.bahrami98@gmail.com
فرزام
پوراصغر سنگاچین
رئیس گروه محیطزیست، امور برنامهریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامهوبودجه کشور
farzampo1344@gmail.com
10.30473/ee.2020.7231
شاخص اهداف توسعه پایدار در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است. شاخص توسعه انسانی نیز که بر اساس چند شاخص مهم و کلیدی محاسبه میشود اگرچه یک روش قدیمیتر برای مقایسه کشورها در بعد سلامت و آموزش به حساب میآید اما همچنان در بین محققان و سیاستگذاران یک شاخص موردقبول است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت ایران در شاخص توسعه انسانی و شاخص اهداف توسعه پایدار و نیز بررسی همبستگی این دو شاخص بر اساس اطلاعات تمام کشورها است. در این تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرمافزار SPSS بهمنظور بررسی ارتباط بین دو شاخص استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ارتباط معنیدار و قوی بین این دو شاخص برقرار است. در بررسی همبستگی بین اهداف 17 گانه اهداف توسعه پایدار با شاخص توسعه انسانی مشخص شد که اهداف 15 و 17 ارتباط معنیداری با شاخص توسعه انسانی ندارند. درحالیکه ارتباط دیگر اهداف با شاخص توسعه انسانی معنیدار بود. بهطورکلی میتوان نتیجهگیری کرد بین شاخص توسعه انسانی و شاخص اهداف توسعه پایدار ارتباط معنیدار قوی وجود دارد. درحالیکه آرمان 17 با هیچکدام از زیر شاخصها دیگر و شاخص توسعه انسانی ارتباط ندارد. یکی از نقطهضعفهای اهداف توسعه پایدار مدنظر قرار دادن آرمانهای بلند پروازانه است و این موضوع بسیج مردم و حکمرانان را برای رسیدن به تمام این اهداف ایدهآل سخت خواهد کرد.
شاخص توسعه انسانی,اهداف توسعه پایدار,محیطزیست
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7231.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7231_aad30fdc3ad86b21303f6b7d9fd1cf0d.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
ارزیابی نقش عوامل مؤثر بر رفتارهای مدیریت پسماند در جهت توسعه محیط (مطالعه موردی: روستا- شهر تنگکتویه، شهرستان داراب)
133
152
FA
حمیدرضا
نسیمی
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل
hnasimee@gmail.com
حمید
حیدریمکرر
استادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل
10.30473/ee.2020.7232
سهلانگاری به مسائل مربوط به مواد زائد از دلایل مهم آلودگی فضای روستاهای ایران میباشد. در این راستا، مدیریت پسماند بهعنوان یکی از محورهای مهم توسعه در روستا- شهرها، از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، تحقیق حاضر در پی ارزیابی مدیریت پسماند در روستا- شهر تنگکتویه از توابع شهرستان داراب است. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که در آن از روش اسنادی برای بررسی سوابق و تبیین مسئله و از روش پیمایشی برای جمعآوری دادهها با ابزار مشاهده، مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بین ساکنان استفاده شده است. در این راستا، با توجه به تعداد خانوارهای ساکن در این روستا و استفاده از فرمول کوکران، تعداد 292 خانوار بهعنوان حجم نمونه محاسبه گردید. همچنین دادهها با بهرهگیری از روش تلفیقی -AHP Entropy و با کمک نرمافزارهای Excel، Expert Choice و SPSS بهصورت آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شدهاند. نتایج این تحقیق نشان داد که از میان خانوارهای پاسخگوی ساکن در روستا- شهر تنگکتویه، وضعیت کلی مدیریت پسماند در 5/11 درصد از خانوارها در سطح بسیار مناسب و 9/8 درصد از آنها بسیار ضعیف بوده است. همچنین بر اساس فرآیند وزن دهی متغیرهای مستقل مشخص شد، ارتقاء سطح آگاهی، ارزش اقتصادی فروش پسماندها، بااهمیتتر استنباط شدهاند. بر این اساس، نتایج حاصل از مدل تحلیل مسیر نشان داد، از میان متغیرهای موردبحث، سطح تحصیلات با اثر کلی 56/0 بیشترین تأثیر و متغیر جنسیت با اثر کلی 03/0 کمترین تأثیر را بر روی سطح کیفی مدیریت پسماند افراد ساکن در روستا- شهر تنگکتویه داشتهاند.
مدیریت پسماند,روستا- شهر,تنگکتویه,داراب
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7232.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7232_ea01ae6ca84054e338a7f797c932e460.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
نوع شناسی کشاورزی شهری و نقش آموزش آن در توسعه پایدار شهری استان زنجان
153
170
FA
رویا
کرمی
استادیار بخش کشاورزی، دانشگاه پیام نور
rokarami@yahoo.com
گیتی
صلاحی اصفهانی
استادیار گروه علمی جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور
gity_salahi@yahoo.com
10.30473/ee.2020.7233
کشاورزی شهری با اهداف کلانی چون حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تولید محصولات سالم و ارگانیک و غنیسازی اوقات فراغت، در صورت اجرای صحیح بهعنوان یکی از راهکارهای توسعه پایدار شهری است. این مطالعه ابتدا، نشانگرهای نوع شناسی کشاورزی شهری را شامل مکانهای مستعد، مجریان و شرکای مستعد، نیازهای آموزشی، کانالهای ارتباطی و گیاهان مستعد توصیف مینماید. سپس نقش آموزش در توسعه کشاورزی شهری و اثر آن بر توسعه پایدار شهری به روش علی-ارتباطی تحلیل میشود. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایش در استان زنجان اجرا شده است. جامعه هدف شامل 367 نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان است. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری با روش خوشهای انجام شد و از مجموع هشت شهرستان بهصورت کاملاً تصادفی سه شهرستان بهعلاوه ستاد استانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی ظاهری، محتوایی و همگرایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آزمون کرونباخ آلفا و پایایی ترکیبی با مقادیر بالای 7/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS<sub>24</sub> و AMOS<sub>24</sub> انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش تأثیر معنیداری بر توسعه کشاورزی شهری دارد و توسعه کشاورزی شهری نقش قابلتوجهی در توسعه پایدار شهری ایفا میکند. همچنین آموزش و توسعه کشاورزی شهری 30% از تغییرات توسعه پایدار شهری را تبیین نمودند؛ بنابراین فرهنگسازی و آموزش جهت توسعه کشاورزی شهری مورد پیشنهاد است.
کشاورزی شهری,توسعه پایدار شهری,آموزش کشاورزی شهری
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7233.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7233_20a48882ab64ee19ec119db154cdc384.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2538-5984
9
1
2020
11
21
طراحی مدل توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: شهرستان کرمانشاه)
171
191
FA
بیژن
رضایی
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
rezaee61@yahoo.com
نادر
نادری
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
naderi_ksh@yahoo.com
سحر
رستمی
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
saharrostami475@gmail.com
10.30473/ee.2020.7248
امروزه کارآفرینی سبز بهعنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها شناختهشده است و توسعه آن میتواند نقش مهمی در اشتغالزایی پایدار، کاهش مشکلات محیطزیستی، کاهش بیماریها و باروری بیشتر زمینهای کشاورزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی سبز در بخش کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و رویکرد کلی آن کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجامگرفته است. در این پژوهش، با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، با 14 نفر از متخصصان حوزه کشاورزی و کارآفرینی سبز مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند به عمل آمد. دادههای حاصل از مصاحبهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. الگوی پارادایمی توسعه کارآفرینی سبز از شرایط علی (ظرفیت علمی- پژوهشی دانشگاهها، موقعیت راهبردی شهرستان کرمانشاه، وجود عوامل محیطی و طبیعی، وجود نیروی انسانی، وجود تجهیزات کشاورزی و روشهای جایگزین، وجود کارشناسان خبره)، عوامل زمینه (وجود زمینههای صادرات، جهانیشدن)، متغیرهای مداخلهگر (گسترش مسائل حمایتی ازنظر فنی و اقتصادی، برنامهریزیها و سیاستگذاریها در جهت توسعه کارآفرینی سبز، توقف حمایت از تولیدکنندگان سموم شیمیایی)، راهبردها (ترویج و فرهنگسازی، آموزش کشاورزان، ایجاد توانایی در تمایز محصولات، ایجاد قوانین و مقررات تعریفشده، برنامهریزی در زمینه تأیید و فروش محصولات سبز، ایجاد تشکلها، یکپارچه کردن زمینهای کشاورزی) و پیامدها (ایجاد اشتغال، تضمین سلامتی انسان و محیطزیست، توسعه پایدار روستایی، نوآوری و ارزشآفرینی و بسترسازی برای پرورش نسل سالم کودکان و نوجوانان) برای شهرستان کرمانشاه تشکیلشده است.
کارآفرینی,کشاورزی پایدار,کارآفرینی سبز,شهرستان کرمانشاه,نظریه داده بنیاد
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7248.html
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_7248_1307631ce6dd845f7f5250123c6e3a70.pdf