TY - JOUR ID - 5059 TI - اثربخشی روش آموزشیSTAD در یادگیری مباحث محیط‌زیستی در دوره تحصیلی ابتدایی JO - فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار JA - EE LA - fa SN - 2322-3057 AU - سلیمانی, آتوسا AU - نوحه‏‌گر, احمد AD - کارشناس ارشد آموزش محیط‌زیست، گروه برنامه ‏ریزی، مدیریت و آموزش محیط‌زیست، دانشکده محیط‌زیست، دانشگاه تهران AD - استاد گروه برنامه ‏ریزی، مدیریت و آموزش محیط‌زیست، دانشکده محیط‌زیست، دانشگاه تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 1 SP - 63 EP - 70 KW - محیط‌زیست شهری KW - یادگیری مشارکتی STAD KW - آموزش انفرادی KW - پایش اثربخشی DO - 10.30473/ee.2018.5059 N2 - هدف از پژوهش حاضر مقایسه و پایش اثربخشی روش تدریس مشارکتی مبتنی بر الگوی تقسیم‏بندی دانش‏آموزان به گروه‏های پیشرفت (STAD) و آموزش سنتی در مباحث محیط‌زیست شهری است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با دو گروه آزمایشی مشارکتی و سنتی می‏باشد. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی شهر اهواز است که جهت نمونه‏گیری از روش خوشه‏ای تصادفی استفاده شد. حجم نمونه شامل 58 نفر می‏باشد که 30 و 28 نفر آن‏ها به ترتیب در گروه آزمایشی مشارکتی STAD و گروه آزمایشی سنتی قرار گرفتند. همسان بودن گروه‏ها از طریق اجرای پیش‏آزمون سنجیده شد و پایایی آزمون از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد. روش‏های یادگیری به مدت 3 هفته متوالی اجرا شد و یک هفته و سپس یک‏ ماه پس از پایان مداخله پس‏آزمون به عمل آمد. نمرات با استفاده از آزمون t مستقل و همبسته مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل داده‏ها نشان داد که میزان آگاهی از مباحث محیط‌زیست شهری در میان دانش‏آموزانی که به روش مشارکتی STAD آموزش دیده بودند، در سطح معناداری بالاتر از دانش‏آموزان آموزش‌دیده به روش سنتی بود. همچنین نتایج حاصل از پایش اثربخشی، برتری روش مشارکتی STAD را نسبت به روش آموزش سنتی تأیید نمود. پیشنهاد می‏شـود، دست‌اندرکاران نظـام آموزشـی بـا برگزاری آموزش ‏های ضمن خدمت بـرای آموزگـاران، آنها را با روش‏های مختلف یـادگیری مـشارکتی به‌ویژه در مورد مسائل محیط‌زیستی آشنا سازند تا از این طریق، روحیه همفکری، تبادل‌نظر و نگرش مثبت نسبت به محیط‌زیست در میان دانش‏آموزان افزایش یابد. UR - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5059.html L1 - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5059_fde568daaf6cd43e94a28186c7372dea.pdf ER -