TY - JOUR ID - 5805 TI - مقایسه نظریه ذهن، انگیزش پیشرفت تحصیلی و رفتار اجتماعی در کودکان مدارس طبیعت و عادی با کنترل وضعیت اجتماعی-اقتصادی JO - فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار JA - EE LA - fa SN - 2322-3057 AU - خادمی اشکذری, ملوک AU - مفردنژاد, ناهید AD - دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا AD - دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 3 SP - 23 EP - 34 KW - نظریه ذهن KW - انگیزش پیشرفت تحصیلی KW - رفتار اجتماعی KW - مدرسه طبیعت DO - 10.30473/ee.2019.5805 N2 -  هدف پژوهش حاضر مقایسه نظریه ذهن، انگیزش پیشرفت تحصیلی و رفتار اجتماعی کودکان مدارس طبیعت و عادی با کنترل وضعیت اجتماعی-اقتصادی بود. این پژوهش، توصیفی از نوع پس رویدادی بوده و از جامعه آماری دانش آموزان 7 تا 11 ساله مدارس طبیعت و عادی استان تهران در سال تحصیلی 95-96 نمونه‌ای 55 نفری با روش نمونه‌گیری هدفمند از بین کودکان مدارس طبیعت و 55 نفر نیز از کودکان مدارس عادی با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای موردمطالعه از آزمون نظریه ذهن (TMT)، مقیاس انگیزه تحصیلی (AMS) و مقیاس رفتار اجتماعی کودک (CSBS) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که بین نظریه ذهن کودکان مدارس طبیعت و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. کودکان مدارس طبیعت سطوح بالاتری از نظریه ذهن را نسبت به کودکان مدارس عادی نشان دادند. کودکان مدارس طبیعت انگیزه درونی بالاتر برای یادگیری داشتند و رفتار ضداجتماعی آنها پایین‌تر از کودکان مدارس عادی بود. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش، توجه ویژه به اهمیت حضور طبیعت در محیط‌های آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های یادگیری از طریق آن برای کودکان پیشنهاد می‌گردد. UR - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5805.html L1 - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_5805_3c46175bc078e53c6f186dd423b70ec8.pdf ER -