TY - JOUR ID - 581 TI - توسعه سواد آموزی ریاضی از طریق مواد برنامه جامع درسی آموزش محیط زیست JO - فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار JA - EE LA - fa SN - 2322-3057 AU - شمسی پاپکیاده, سیده زهرا AU - شبیری, سید محمد AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور شهر ری AD - دانشیار، گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 1 IS - 3 SP - 55 EP - 65 KW - برنامه درسی KW - آموزش محیط زیست KW - سواد ریاضی KW - سواد زیست محیطی DO - N2 - سواد را می‌توان یک نظام فکری جدید اطلاق نمود که در آن ارزش ها، عواطف، نگرش‌ها و رفتارها و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی فرد و جامعه بایستی در جهت هماهنگی با طبیعت متحول گردد. در راستای برقراری این نظام فکری و آموزشی، بررسی و تبیین توسعه سواد ریاضی در برنامه درسی مدارس ابتدایی با استفاده از مؤلفه ها و مفاهیم آموزش محیط زیست، در پژوهش حاضر مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است. تا با استفاده از مفاهیم زیست‌محیطی دانش آموز را به تفکر، جستجو و کنکاش در حل مسایل و استدلال‌های منطقی به یادگیری ریاضی و زیست محیطی دست یافت. و بر این اساس در این تحقیق به تحلیل محتوای کتب درسی ریاضی با هدف استفاده از مؤلفه و مفاهیم آموزش محیط زیست در برنامه‌های درسی ارائه شده دوره ابتدایی جهت توسعه سواد ریاضی در بهبود یادگیری و ارتقاء آگاهی، دانش، فرهنگ و تغییر رفتار زیست محیطی کودکان انجام پذیرفته است. این تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد که در کتاب‌های درسی ریاضی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به مؤلفه منابع طبیعی شده است و به برخی از مؤلفه‌های هیچ‌گونه اشاره‌‌ای نشده است. UR - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_581.html L1 - https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_581_dce8835cf443074c2cb6ed24d7acd753.pdf ER -