2024-03-29T13:40:07Z
https://ee.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=511
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
بررسی تأثیر آموزش محیط زیست مبتنی بر تئوری ارتباطگرایی بر میزان یادگیری و ارتباط با طبیعت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی
اکرم
کلانتری
بهمن
سعیدیپور
این مقاله به بررسی تأثیر آموزش محیط زیست مبتنی بر تئوری ارتباطگرایی بر میزان یادگیری مفاهیم محیط زیستی و ارتباط با طبیعت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می پردازد. روش پژوهش در این مطالعه، شبه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل میباشد که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی، تعداد 55 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه سه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری متغیرها، آزمون محقق ساخته یادگیری و همچنین مقیاس استاندارد ارتباط با طبیعت نسبیت و همکاران (2009) بود. روایی ابزار اندازه گیری متغیرها در دو بعد روایی محتوایی و صوری، توسط 5 نفر از متخصصان و پایایی ابزار یادگیری با استفاده از روش آزمون مجدد و محاسبه ضریب همبستگی قابل قبول، و پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ با در نظر گرفتن میزان ضریب همسانی درونی داده ها در حد خوبی برآورد و تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس، با در نظر گرفتن متغیر کمکی (پیش آزمون)، نشان می دهد که بین آموزش مبتنی بر تئوری ارتباطگرایی نسبت به روش مرسوم مدارس، بر میزان یادگیری مفاهیم محیط زیستی (008/0=Sig)، و ارتباط با طبیعت (000/0=Sig)، دانش آموزان تفاوت معناداری وجود دارد و روش ارتباط گرایی مؤثرتر میباشد.
محیطزیست
ارتباطگرایی
ارتباط با طبیعت
مفاهیم محیط زیستی
2016
06
20
5
11
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2966_71d90f765a830fd05ff860a060d111d2.pdf
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
نقش هنجارهای فردی و اجتماعی در شکلگیری رفتار حامی محیط زیست
صادق
صالحی
لقمان
امامقلی
برای تحریک رفتارهای حامی محیط زیست مردم درک بهتر هنجارهای فردی و جمعی که بر تمایل فرد برای کنش حامی محیط زیست تأثیرگذار است، ضروری است. بنابراین تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که این هنجارها تا چه حد تسهیل کننده رفتار محیط زیستی هستند و تا چه حد می توانند شکاف بین نگرش و رفتار محیط زیستی را کاهش دهند؟ مطالعه حاضر در بین ساکنان مناطق شهری استان مازندران در سال 1394 و با استفاده از روش پیمایشی صورت پذیرفته است. برای تعیین نمونه، از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده و تعداد 467 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این تحقیق پرسشنامه بوده و برای سنجش اعتبار و روایی سؤالات، به ترتیب از اعتبار صوری و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد در جامعه مورد مطالعه هنجارهای فردی و جمعی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. با این وجود این هنجارها علاوه براین که بر رفتارهای محیط زیستی تأثیرگذار هستند میتوانند به کاهش شکاف بین نگرش و رفتار محیط زیستی کمک کنند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هنجارهای جمعی بیشترین تأثیر را بر رفتار محیطزیستی دارد و پیشبینی کننده قویتری نسبت به سایر متغیرهاست. در نهایت به تبیین ضعف هنجارها در جامعه مورد مطالعه پرداخته شد.
نگرش محیط زیستی
رفتار محیط زیستی
مناطق شهری مازندران
هنجارهای فردی
هنجارهای جمعی
2016
06
20
12
21
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2967_022a54bb9c4599a45825323c8debd945.pdf
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
عوامل تأثیرگذار بر ادراک کشاورزان شهرستان کرمانشاه از مدیریت خاک زراعی
زهرا
اطهری
حسن
صدیقی
رشد جمعیت جهان و رشد اقتصادی از یک طرف و منابع طبیعی محدود به ویژه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از طرف دیگر، باعث توجه جدی به مسأله پایداری محیط زیست شده است. در این راستا، تخریب و بهره برداری بیش از حدِ منابع طبیعی از مهمترین محدویتهای توسعه پایدار در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. هدف کلی این تحقیق توصیفی ـ همبستگی، تعیین ادراک کشاورزان از مدیریت خاک زراعی و عوامل تأثیرگذار بر آن بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان سرپرست خانوار روستاهای شهرستان کرمانشاه بودند (24391N=) که تعداد 350 نفر از آنان با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که برای سنجش پایایی و روایی آن، به ترتیب از آلفای کرونباخ و پانل متخصصان استفاده شد. بر اساس یافته ها، ادراک کشاورزان از مدیریت خاک زراعی در حد متوسط بود.از سوی دیگر، وضعیت تماس های ترویجی کشاورزان و میزان استفاده آنان از منابع اطلاعاتی درباره مدیریت خاک زراعی پایینتر از حد متوسط بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، تماس های ترویجی، سابقه کشاورزی، منابع اطلاعاتی و اندازه زمین زراعی کشاورزان بر ادراک آنان از مدیریت خاک زراعی تأثیر معناداری دارند و در کل 51 درصد از تغییرات ادراک کشاورزان از مدیریت خاک زراعی را تبیین میکنند.
محیط زیست
کشاورزی پایدار
حفاظت خاک
توسعه پایدار
2016
06
20
21
32
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2968_295268e7b1ab7b682230d9f645d4eabc.pdf
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
ارزیابی روشهای آموزش محیط زیست بر اساس مدل AHP
پونه
قائمی
سید محمد
شبیری
مریم
لاریجانی
بهروز
رکرک
هدف از پژوهش حاضر،ارزیابی شیوههای آموزشی به منظور انتخاب شیوه های مناسب آموزشی در جهت ارتقاء آگاهیهای محیط زیستی و نهایتاً تغییر رفتار فردی در حفظ محیط زیست میباشد. روش تحقیق، پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 260 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی شهر تهران بوده است. ابزار نظرسنجی، پرسشنامه با طرح یک سؤال در مقیاس چند گزینهای-تک جوابی بوده که جهت سنجش میزان علاقه کارکنان در خصوص انواع روشهای معمول آموزشی در ادارات صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از نظرسنجی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با در نظر گرفتن کلیه معیارهای تأثیرگذار در فرایند تصمیمگیری مورد ارزیابی قرارگرفت. در این مدل با روش دلفی و کسب نظر از افراد متخصص دانشگاهی در حوزه علوم تربیتی، پارامترهای زمان، هزینه، افزایش سطح دانش، تعداد فراگیران، تغییر رفتار و وجود تعامل بین فراگیران به عنوان معیارهای اصلی انتخاب و رتبه بندی صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که کارگاه آموزشی دارای بالاترین امتیاز با وزن 515/0 بوده و گزینه های آموزش از راه دور با وزن 263/0 و سخنرانی با وزن 222/0 در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند. همچنین در این تحقیق با تغییر در ارجحیت هر یک از معیارها، اولویت روش های آموزشی نیز به صورت کمّی قابل محاسبه میباشد. به طوریکه با هدف افزایش تعداد فراگیران (تغییر درصد وزنی معیار فراگیران از 6/7 به 8/37) آموزش از راه دور نسبت به سایر گزینه ها دارای اولویت بالاتری میباشد. به همین ترتیب با هدف افزایش سطح دانش (تغییر درصد وزنی معیار دانش از 9/16 به 3/60)، سخنرانی دارای اولویت بالاتری خواهد گردید.
ارزیابی
شیوه آموزش
AHP
آموزش محیط زیست
2016
06
20
33
44
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2969_2c1b780556f812769bc8bb663e0fa456.pdf
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
بررسی محتوای آموزشی مورد نیاز جهت ترویج آبزیپروری پایدار در استان گیلان
فاطمه
قربانی پیرعلیدهی
حسین
آگهی
کیومرث
زرافشانی
محمد کریم
معتمد
صنعت آبزی پروری به عنوان یک فعالیت کشاورزی بسیار مهم در شرایط کنونی تحت تأثیر مفهوم پایداری قرار دارد که میتواند با کمترین آسیب به محیطزیست، متضمن امنیت و سلامت غذایی جامعه روستایی باشد. از آنجایی که استان گیلان از قطبهای مهم آبزی پروری کشور است بنابراین محتوای مناسب برای ترویج آبزی پروری پایدار یکی از اقدامات اساسی در راستای حفظ محیطزیست و توسعه پایدار در این استان است. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای آموزشی مورد نیاز جهت ترویج آبزی پروری پایدار در استان گیلان با استفاده از روش دلفی به انجام رسید. تیم متخصص دلفی متشکل از 6 نفر محقق، 12 نفر کارشناس و 32 نفر از آبزی پروران معروف استان بودند که به پرسشنامه ها در سه مرحله پاسخ دادند. برای انتخاب نمونه ها، در بین روش های مختلف نمونه گیری هدفمند از نمونه گیری موارد شناخته شده یا معروف استفاده شد. متخصصان موضوعات مختلفی را در قالب محتوای آموزشی مورد نیاز جهت دستیابی به آبزی پروری پایدار مطرح کرده اند اما تأکید بیشتر آنها بر موارد کاربردی تر همچون آشنایی با ابزارهای جدید برای کاهش اثرات سوء محیط زیستی، مفهوم جامع از آبزی پروری پایدار و استراتژی های اجرای آن، آشنایی با سیستم های جدید کشت و کنترل و اهمیت پساب فعالیتهای آبزی پروری و آشنایی با انواع فیلترها و روشهای کنترل پساب است. به مسئولان و کارشناسان شیلات استان توصیه می شود که در تهیه و تدوین برنامه های آموزشی مربوط به آبزی پروری، محتوای اشاره شده توسط متخصصان را مد نظر قرار دهند تا بتوانند آموزشی متناسب با نیازها و نظرات واقعی آبزی پروران، کارشناسان و محققان آبزی پروری استان داشته باشند.
محتوای آموزشی
نظام ترویج
آبزیپروری پایدار
توسعه پایدار
تکنیک دلفی
2016
06
20
45
55
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2970_fabeb1950681903012816cb23bae52da.pdf
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
تحلیل مبانی دینی حفاظت از محیط زیست به عنوان یک هدف تربیتی
ایوب
مردانی
سید منصور
مرعشی
مسعود
صفایی مقدم
سید جلال
هاشمی
هدف این پژوهش تحلیل مبانی دینی «حفاظت از محیط زیست» به عنوان یک هدف تربیتی با شیوه توصیفی، تحلیلی و استنتاجی است. روش توصیفیـ تحلیلی را می توان به صورت یک پیوستار در نظر گرفت که با توصیف آغاز میشود و به تحلیل و در نهایت استنتاج میانجامد. ماهیت پژوهش کیفی و از نوع تحقیقات بنیادی است. دادههای مورد نیاز، از منابع کتابخانه ای و الکترونیکی استخراج گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دانش و اطلاعات محیطزیستی، نقش تعیینکنندهای در ایجاد نگرش و بروز رفتارهای مناسب محیطزیستی دارند و تولید این دانش ها در قالب هدف تربیتی از وظایف نظام آموزشی است. حفاظت از محیطزیست به عنوان یک هدف تربیتی باید مبتنی بر مبانی دینی باشد؛ زیرا طبیعت از منظر قرآن، مخلوق مستمر خداوند، نظام مند، هدفمند، آیت و تجلی صفات و اسماء الهی است که بر اساس تدبیر حکیمانه الهی اداره میشود و از سوی دیگر، از دیدگاه قرآن، طبیعت مسخر و در اختیار انسان است.
مبانی دینی
حفاظت از محیطزیست
هدف تربیتی
2016
06
20
56
67
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2971_d4143cf6c845ca1df1f731ce3f76108b.pdf
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
2322-3057
2322-3057
1395
4
3
بررسی نقش آموزشهای انبوهی در توسعه روستایی و فعالیتهای کشاورزان استان مرکزی
طیبه
بساکی
جعفر
مقدسی
محمدعلی
نجات
مهدی
برغانی فراهانی
مجتبی
نجمی
نقش آموزش در توسعه روستایی را میتوان به طور خلاصه در ارتقاء دانش فرهنگی، اجتماعی، تخصصی و افزایش مهارت ها مؤثر دانست که به دنبال آن ارتقاء بهره وری مطلوب از نعمات الهی میسر خواهد شد. شناسایی انواع روش های آموزشی لازمه کاربرد صحیح آنها در انواع آموزش هاست. در این پژوهش ضمن تعیین عوامل دخیل در به کارگیری روشهای آموزشی کشاورزان، نقش آموزش های انبوهی مورد بررسی قرار گرفت. زیرا با توجه به هزینه و در شرایطی که محدودیت های اقتصادی حاکم است شناسایی مناسب ترین روش در هر منطقه اهمیت بسیار دارد. بدین منظور، ابتدا یک تحقیق اکتشافی مقدماتی انجام، سپس با تأکید بر یافتههای آن، تحقیق اصلی با فن پیمایشی صورت گرفت. جمعیت مورد مطالعه دربرگیرنده 78000 بهرهبردار در 1400 روستا در استان مرکزی میباشد. نمونه گیری با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شد. از آنجا که بیش از نیمی از جمعیت مورد مطالعه بی سواد و کم سواد هستند در انتخاب روش های ترویجی مناسب بایستی این نکته مد نظر قرار گرفته و برای این گروه روش هایی به کار گرفته شود که نیاز کمتری به سواد دارند. همچنین به دلیل پراکندگی کشاورزان در گروه های سنی مختلف، انتخاب روش های مناسب ترویجی می بایست طبق نظریات موجود در روشهای آموزش بزرگسالان صورت پذیرد. از آنجا که در اکثر کشورهای در حال توسعه سطح آموزش و پرورش کشاورزان کم است، اقدام دولت به اجرای برنامه های فنی و آموزشی برای کشاورزی و افزایش ظرفیت کشاورزان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است.
آموزش کشاورزی
رفتار ارتباطی
توسعه روستایی
آموزش گروهی
2016
05
21
68
79
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2972_8ab1f7b0c2d977eaede70df5f604cb0f.pdf