دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023Analysis of environmental education programs to identify opportunities and threats in Higher Educationتحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی1102019FAسید محمدشبیریدانشیار گروه علمی آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور0000-0001-8832-7507Journal Article20130513<span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">Environmental problems, the spread of knowledge and the development of new technologies need Environmental curriculum in higher education and academic thinking on development planning for the dynamics of the relationship between past, present and future </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">.</span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">In this regard, the present </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">survey </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">studies the "Analysis of environmental education programs to identify opportunities and threats in Higher Education". The research method is descriptive andapopulation of 739 people including Aoteachers and 719 students of environmental education of </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">Ivan’s universities. </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">Students are to simple random sampling. The table suggests that the sample size of 250 was selected and Morgan Krjysy. And practices </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">for teacher’s census. The data in this study is a </span></span></span><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;"><span style="color: #0c0c0c; font-family: Times New Roman; font-size: xx-small;">questionnaire developed by the researcher. The formula for determining the validity of the opinions of experts and LA and will 0/8 and reliability based on Cronbach's alpha coefficient was calculated to be equal to %806 EFE Matrix is based on the analysis and interpretation of data Citing the results of 8 opportunities and threats were identified 8. That's according to the results of the component under study.</span></span></span>مسایل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز را برای برنامه درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف میکند. در این راستا این پژوهش به بررسی «تحلیل برنامههای آموزش زیست محیطی برای شناسایی فرصتها و تهدیدها در آموزش عالی» میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اساتید و دانشجویان زیست محیطی در دانشگاههای کشور به تعداد 759 نفر میباشد که 40 نفر اساتید و 719 نفر دانشجو است. روش نمونه گیری برای دانشجویان بطور تصادفی ساده بوده که بنا بر پیشنهاد جدول کرجیسی و مورگان تعداد نمونه برابر با 250 نفر انتخاب شد. و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد که برای تعیین روایی از نظرات صاحبنظران و براساس فرمول لا و شه 8/0 و برای پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر 806% بدست آمد، و تحلیل و تفسیر دادهها براساس ماتریس EFE میباشد. با استناد نتایج حاصل از 8 فرصت و 8 تهدید شناسایی گردید که به استناد به همین نتایج از میان مولفههای مورد پژوهش، در استراتژی کنونی نظام آموزش عالی در برنامه درسی زیست محیطی وضعیت نسبتا متعادل بین فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان وجود دارد. که با استفاده از فرصتها به منظور پیشبرد اهداف سازمان تدوین پیش میرود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب میباشد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023Strategic-ecological Politics to reduce the Municipal wasteسیاستهای راهبردی- زیستمحیطی کاهش تولید زباله شهری11182020FAهانیحمزه کلکناریدانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدمحسنجمالیپوردانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمدقربانیاستاد تمام رشته اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130423<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">According to increasing waste production and scarcity of land allocated for landfill in urban areas, concerns the ecological damages caused by hazardous waste and losses incurred to the environment, municipal waste management, has been extremely important. People</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">’s </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">tendency to the recycling and waste management influenced by various factors such as incentive action and Education. Therefore, in this study with using survey data from 391 households in Mashhad in 1391, we explored the seven policies to reduce waste produced by households. The results indicate that first of all the environmental education then considering the economic incentives and is important, later variable pricing model based on the weight and volume of waste, urban areas, chapters and ultimately increase fixed rate for garbage collection services are effective for the reduction of waste production. According to the findings, in order to control and reduce the amount of waste produced by households and reduce environmental pollution, a set of policies based on environmental education and create economic incentives were proposed for the planners of the arena.</span></span>با توجه به افزایش تولید زباله و کمیابی اراضی تخصیص یافته برای دفن زباله در حوزه شهری، دل نگرانیهای حاصل از خسارات اکولوژیکی ناشی از زبالههای خطرناک و زیان وارده به محیط زیست، مدیریت زبالههای شهری از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. گرایش افراد به بازیافت و مدیریت پسماند تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله اقدامات تشویقی و آموزش میباشد. لذا در این پژوهش با استفاده از اطلاعات پیمایشی 391 خانوار شهر مشهد در سال 1391 به بررسی سیاستهای هفتگانه کاهش تولید زباله توسط خانوارها پرداختهایم. نتایج حاصل بیانگر این است که در درجه اول آموزش زیستمحیطی و بعد از آن در نظر گرفتن انگیزه اقتصادی و در درجات بعدی مدل قیمتگذاری متغیر بر اساس وزن و حجم زباله، مناطق شهری، فصول و نهایتاً افزایش نرخ ثابت خدمات جمعآوری زباله برای کاهش تولید زبالههای شهری مؤثر میباشد. با توجه به یافتهها، به منظور کنترل و کاهش میزان زباله تولیدی توسط خانوارها و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، مجموعهای از سیاستها به صورت توأم مبنی بر آموزش زیستمحیطی و ایجاد انگیزههای مناسب اقتصادی به برنامهریزان این عرصه پیشنهاد شددانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023The role of mass media in the development of sustainable tourism (Case Study: Amol City)نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار (مطالعه موردی: شهرستان آمل)19302021FAالهامکوهیدانش آموخته علوم تربیتی برنامه ریزی درسی ،دانشگاه پیام نور تهرانحسینمیبودیدانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانمصطفیطالشیدانشیار دانشگاه پیام نورالههکوهیدانشجوی کارشناسی ارشد ،جنگل شناسی (اکولوژی جنگل)، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20130521The present study aimed to investigate the role of mass media in the development of sustainable tourism in the Amol City. Data collection has been done by questionnaire which its validity was confirmed by relevant experts and specialist and reliability of the questionnaire was validated by Cronbach's test with 0.74coefficient. Data analysis was done using descriptive statistic (frequency, net percentage, etc.), inferential statistic (one sample t test) and SPSS software. The findings indicate that there is a relation between the level of access to the mass media, cultural influence, media advertising, and access to amenities (Audiovisual). Results showed that in the study area considering distributed field works between tourists, mass media had an effective role in the introduction and development of sustainable tourism of that area.<span style="font-size: small;">پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانههای ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار در شهرستان آمل انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد ﺗﺄیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 74/0تعیین اعتبار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (فراوانی،درصد خالص و..)، آماره استنباطی (آزمون t تک نمونهای) و نیز نرمافزار SPSS انجام شد. یافته ها حاکی از آن بودکه (بین میزان دسترسی به رسانه های جمعی، اثرگذاری فرهنگی ،تبلیغات رسانه ای و دسترسی به امکانات رفاهی (سمعی وبصری) رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در منطقه مورد مطالعه با توجه به برداشتهای میدانی توزیع شده بین گردشگران، رسانههای جمعی نقش اثرگذاری را در معرفی، توسعه و پیشرفت گردشگری پایدار آن منطقه داشتند.</span>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023Analysis Role of Educational Level in The Middle School Teachers' Attitudes Towards Criteria Related to Environmental Educationتحلیل نقش تحصیلات بر نگرش دبیران مقطع راهنمایی نسبت به معیارهای مرتبط با آموزش محیط زیست31382014FAفروزانفرخیانمدیر گروه مدیریت محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهوازمحمدحسین پورمدیر گروه مدیریت و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازآتوساسلیمانیگروه مدیریت محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازJournal Article20130413Environmental education as a lifelong process that a major part of it is performed in the school environment has an undeniable role in improvement of environmental problems. Hence, investment in school environment to raise children aware of environmental issues requires sensitive teachers with positive attitudes in this context. This study aiming at reviewing the role of educational level on the environmental attitudes of teachers in Ahvaz middle schools reviewed the four-item criteria of environmental attitudes of teachers. A descriptive and surveying methodology was used in this study. Data collection tool was the Fernandez-Manzanal et al.(2007) evaluation of environmental attitudes questionnaire. This questionnaire consisted four criteria: “Need for Education about Environmental Problems”, “The Importance of Fieldwork and Activities for Environmental Education”, “Environmental Contamination and the Need for Conservation”, and “Environmental Protection Action” that distributes among 331 middle school teachers. The results of descriptive analysis of data and independent ANOVA test indicated significant difference between teachers’ educational level with criteria of “Need for Education about Environmental Problems” and “The Importance of Fieldwork and Activities for Environmental Education”آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023Study of Effectiveness of Environmental Informal
Trainings for Eco-Tour Leaders (Case study: Guilan Province)بررسی میزان تأثیرآموزشهای غیررسمی برآگاهیهای محیطزیستی تورگردانان طبیعتگردی (مطالعه موردی: استان گیلان)39522022FAمحمدرضوانی. استادیار، گروه محیط زیست و منابع طبیعی، دانشگاه پیام نورمهدینوجواندانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی محیط زیست ، دانشکده محیط زیست ، دانشگاه تهرانافـروزاخـتیاری رودسریکارشناس ارشد آموزش محیط زیست ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نورJournal Article20130208In recent years, due to destruction and depletion of the special natural resources and for the prevention of excessive depletions and conservation of the present resources, most of the communities are tended to the training methods which are necessary for sustainable conservation. So, the objective of this study is evaluating environmental considerations in the informal trainings which are provided for eco-tour leaders of Guilan and assessing their conformity with the environmental standards and finally measuring the effectiveness of trainings and their effect on eco-tour leaders. The target population was the eco-tour leaders of Guilan which were 50 people. Initially, a questionnaire was prepared on the base of environmental content of training courses for data collection. The prepared questionnaire was included 30 questions which were related to before and after training courses. Then data were analyzed using the statistical methods. Results showed that the content of training, regarding to the existence of environmental knowledge, is acceptable to some extent, but the most weaknesses of the eco-tour leaders were the less information about the environmental regulations and laws after training courses. Finally, according to the education and age level of eco-tour leaders and prospering presence and participation of women in the field of tourism and training contents, it become possible that more specialized concepts and laws would be presented in the training courses which led the increase of the courses feedback and improving the tourism and ecotourism industry in the short term.در سالهای اخیر به دلیل تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی خاص و برای جلوگیری از گسترش تخریبات و حفاظت از منابع موجود، اکثر جوامع به روشهای آموزشی گرایش پیدا کرده و حفاظت پایدار را در گرو آن میدانند. لذا هدف از این تحقیق، بررسی ملاحظات محیطزیستی موجود در آموزشهای غیر رسمی ارائه شده به تورگردانان و انطباق آنها با معیارهای محیطزیستی و سپس سنجش میزان اثربخشی آموزشها و تأثیرآنها بر تورگردانان میباشد. جامعه آماری این تحقیق 50 نفر تورگردانان استان گیلان بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای بود که بر اساس محتوای محیطزیستی دورههای آموزشی تهیه شد. این پرسشنامه شامل30 سؤال چهار گزینهای مشتمل بر سوالات قبل و بعد از دوره آموزشی بود. سپس بر اساس روشهای آماری، اطلاعات پردازش شدند. نتایج تحقیق تشان داد که محتوای آموزشی دورهها از نظر میزان وجود آگاهیهای محیطزیستی نسبتاً قابل قبول بوده و بیشترین ضعف اطلاعاتی تورگردانان پس از گذراندن دورههای آموزشی در مورد قوانین و مقررات محیطزیستی بود. در نهایت با توجه به تحصیلات تورگردانان طبیعت گردی و رده سنی آنان و حضور موفق زنان در عرصه گردشگری و محتواهای آموزشی، میتوان مفاهیم و قوانین تخصصیتری را درون محتواهای آموزشی قرار داد که این موضوع منجر به افزایش بازخورد دورهها و ارتقاء صنعت گردشگری و طبیعت گردی در زمان کوتاهتر در استان گیلان خواهد شد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023Impact of ICT on Environmental sustainable developmentتأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه پایدار محیط زیست53722027FAفاطمه ساداتعلوی پوردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانامیر هوشنگاحسانیعضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهرانمرضیهثالثیدانشجوی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهرانفائزهچهرآذردانشجوی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهرانJournal Article20130223In this research, First use of countries of Internet technology in various cases has analyzed. Then with the analysis of the strengths, weaknesses, opportunities, threats (SWOT), the effects of technology on environment sustainable development is investigated. Results showed that these effects are both positive and negative. For example, the possibility of monitoring the environment, creating a smart grid systems, the possibility of digital download to reducion traditional physical products and lifestyle changes (green consumerism) are the positive effects and the high energy consumption of hosting equipment of data centers of ICT, waste electronics, harmful emission are the negative effects of using ICT in the process of sustainable development. Generally correct use of information and communication technology causes promotion of environmental planning and management capacity, natural disaster management, increasing energy efficiency on a global scale, the emergence of "Green Economy" as a new engine of growth economy around the world. On the other hand restricting factors such as access to the technology, the infrastructures and sharing, and security of information, cost and lack of possibility of proper recycling of electronics will prevent you from using all the potentials of this technology. Therefore, use of these technologies with respect to all aspects of cultural, economic, political and social are essential in order to preservation and promotion of environmental quality in line with sustainable development.در این پژوهش ابتدا به بررسی آماری استفاده کشورها از فناوری اینترنت در موارد مختلف پرداخته و سپس با روش تجزیه و تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها، تهدیدها(سوات)، آثار این فناوری بر توسعه ی پایدار محیط زیست بررسی می گردد. نتایج نشان داد که این آثار هم به صورت مثبت و هم به صورت منفی وجود دارند. به عنوان مثال امکان پایش محیط زیست، ایجاد سیستم های شبکه ای هوشمند، امکان دانلود دیجیتال جهت کاهش کالای فیزیکی سنتی و تغییرات سبک زندگی(مصرف گرایی سبز) از آثار مثبت و مصرف بالای انرژی تجهیزات هاستینگ فناوری ارتباطات و اطلاعات مراکز داده، پسماندهای الکترونیک، انتشار امواج مضر از آثار منفی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه ی پایدار می باشند. به طور کلی استفاده درست از فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ارتقای ظرفیت مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت بحران های طبیعی، افزایش بهره وری انرژی در مقیاس جهانی، ظهور «اقتصاد سبز» به عنوان یک موتور جدید رشد اقتصاد در سراسر جهان می شود. از طرف دیگر عوامل محدود کننده ای مانند دسترسی به این فناوری، وجود زیر ساختها و قابلیت به اشتراک گذاری و امنیت اطلاعات، هزینه و نبود امکان بازیافت صحیح وسایل الکترونیکی مانع استفاده از تمامی پتانسیلهای این فناوری می گردد. بنابراین به جهت حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست در راستای توسعه ی پایدار استفاده ی درست از این فناوری ها همراه با در نظر گرفتن تمامی جنبه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی امری ضروری است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30572520131023Comparison of the effect of material and immaterial incentives on rural women about energy consumptionمقایسه تاثیر مشوق های مادی وغیرمادی برعملکرد زنان روستایی درمورد مصرف حامل های انرژی73812028FAمصطفیویسیدانشجوی پیام نورمریملاریجانیاستادیاردانشگاه پیام نورالههجهاندیدهکارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهJournal Article20130509<span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">A </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">great deal of the country’s energy </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">resources are wasted for a number of reasons including inappropriate technology, low price of energy, and carelessness in energy consumption. Women can change the course of risky behaviors against environment. We decided to inform rural women, of the optimized energy consumption patterns and examine the effect of material and immaterial incentives on them. This was a semi-experimental study. There was no sampling, so all the women of Cheshmeh Sefid village in Kermanshah, who were over 13 years of age and made up a population of 68 women were studied. The instrument of the study was a 23- item questionnaire. Then they were randomly divided into two groups. One group was studied using material and the second used immaterial </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">incentives. Improvement of these women’s </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">awareness proved a positive effect. Regarding the awareness raise, there was no significant difference between learning and the kind of incentive. Material incentives proved to be more effective than immaterial incentives</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: x-small;">.</span></span><span style="font-size: small;">سالانه بخش زیادی از منابع انرژی کشور به دلایلی چون مناسب نبودن فناوری، ارزان بودن انرژی و عدم دقت در مصرف از بین میرود. زنان میتوانند مسیر بسیاری ازفتارهای پرخطر بر ضد محیط زیست را تغییر دهند. این مطالعه نیمه آزمایشی بوده است. نمونهگیری به عمل نیامد و تمامی زنان بالای 13 سال روستای چشمهسفید شهرستان کرمانشاه که تعداد آنها 68نفر بود، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامهای شامل23سوال زمینهای، آگاهی سنجی و عملکردی بوده است. نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مساوی برای آزمون تأثیر دو مشوق مادی و غیرمادی قرار داده شدند آموزش در افزایش آگاهی زنان روستایی دارای تأثیر مثبت بوده است. در زمینه افزایش آگاهی تفاوتی بین میزان یادگیری و نوع مشوق تعیین شده وجود نداشت. هر دو گروه عملکرد خود را در مورد حاملهای انرژی پس از مداخله بهبود بخشیدند اما به نظر میرسد تاثیر مشوق مادی بیشتر از مشوق غیرمادی بوده است.</span>