دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219The effect of Gardner theory of multiple intelligences in the education environment based on understanding and improving students' attitudeتأثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و اصلاح فهم دانشآموزان112342FAمحمدنیرودانشجو دکتری برنامه ریزی درسی ،دانشگاه خوارزمی ،تهرانغلامرضاحاجی حسین نژاددانشیار گروه برنامه ریزی درسی ،دانشگاه خوارزمی ،تهرانJournal Article20121016This study examines the impact of environmental education based on the theory of MI, to reform the traditional teaching model. Selected samples contain two groups, tested samples and control samples are available. Based on the theory of multiple intelligences in Gardner's teaching groups of test and for control groups, the traditional method is used. Research findings indicate that multiple intelligences theory teaching method based on Gardner's attitude and interest students in correcting of misconception of student in regard to environmental education. Compared to traditional teaching methods is supremacy. Traditional approach to education, with the aim of transferring knowledge to students by speech witch is often based on verbal communication and logical – mathematical intelligence is done which are based on individual differences, learning the basic tools to understand each student's outcome. The results of this study and final conclusion indicated the use of MI method teaching entrance of environmental education is rather very necessary.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کجفهمی دانشآموزان در مقایسه با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوهی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون میباشد. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهد که شیوهی تدریس بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی دانشآموزان درباره محیط زیست همچنین در اصلاح کجفهمیها نسبت به شیوهی تدریس سنتی برتری دارد. از این روی با توجه به اینکه آموزش در رویکرد سنتی، تنها با هدف انتقال دانش به یادگیرندگان، با روش سخنرانی و اغلب بر مبنای هوش زبانی-کلامی و منطقی-ریاضی انجام میشود و از سوی دیگر نظریه هوشهای چندگانه، بستری را مهیا میکند تا بر اساس تفاوتهای فردی، یادگیری از طریق اصلیترین ابزارهای شناخت هریک از فراگیران صورت پذیرد و بر اساس نتایج این پژوهش، استفاده از این روش تدریس در آموزش مفاهیم محیط زیست و تجدید نظر در برنامه درسی آموزش محیط زیست، لازم و ضروری به نظر میرسد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219The relationship between the family socio-demographic characteristics and the environmental ethics of the high school students in Abharبررسی رابطه ویژگی های جمعیت شناختی خانواده با اخلاق زیست محیطی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ابهر1323344FAمحمدرضوانیاستادیار دانشگاه پیام نور ،عضو هیات علمی منابع طبیعی و محیط زیست مرکز تهرانسید مهدیموسی کاظمیاستادیار دانشگاه پیام نور ، عضو هیات علمی گروه جغرافیا (جمعیت و توسعه )مرکز تهرانمحمدعارفیاندانشجو کارشناسی ارشد رشته آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور مرکز ریJournal Article20120819In this study, the effects of socio-demographic characteristics of the family on the students’ environmental ethics (children of the families) were assessed. The aim of the study was to gather and publish useful information about environmental factors especially education and culture as one of the most important issues of the population and country developments. In this descriptive study, all the high school students 1391-92 of Abhar, Zanjan were recruited. The population included 4467 persons, and based on the Morgan’s table, 360 persons were randomly selected using two-step cluster method. The research instrument was a structured questionnaire consisting two parts "socio-demographic characteristics of the family" and "environmental ethics of the students." Validity of the questionnaire was assessed by a group of consulting professors and specialists of environmental education, and the reliability was pretested among 30 students, and was finally approved with the Cronbach's alpha coefficient 0.771. Analyzing the results of the questionnaires, none of the variables including: number of children, parental educations, parental occupations, real estate or rental houses, and being emigrants or citizens had a significant relationship with the level of environmental ethics of the students. Therefore, it is necessary to pay more attention to the environmental educations in new plans for the population organizing of the country, particularly concerning the importance of environmental ethics in providing a better future, in addition to the effort of improving the socio-demographic characteristics of the society.این پژوهش به بررسی نقش ویژگیهای جمعیت شناختی خانواده در شکل گیری اخلاق زیست محیطی دانش آموزان (فرزندان خانواده) می پردازد. هدف از این پژوهش آن است که اطلاعات مفیدی در خصوص شاخصهای زیست محیطی و به ویژه آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مورد توجه در برنامه ریزی برای ساماندهی جمعیت کشور، به دست آید. این تحقیق از نوع توصیفی، پیمایشی بوده جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ابهر در سال تحصیلی 92-91 می باشد. تعداد افراد جامعه 4467 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان 360 نفر از آنان به عنوان نمونه به صورت تصادفی و با روش خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل دو بخش «ویژگی های جمعیت شناختی خانواده» و «اخلاق زیست محیطی دانش آموزان» بوده که روایی صوری آن با مشورت جمعی از استادان و کارشناسان علوم تربیتی و محیط زیست تأمین و پایایی آن پس از تکمیل توسط 30 نفر از دانش آموزان، با ضریب آلفای کرونباخ برابر 771/0 تأیید گردید. در تحلیل نتایج به دست آمده از پرسشنامه ها مشخص شد که هیچیک از متغیرهای مورد بررسی شامل: تعداد فرزندان خانواده، تحصیلات والدین، وضعیت شغلی والدین، وضعیت مالکیت منزل مسکونی و وضعیت مهاجرت خانواده، رابطه معنی داری با سطح اخلاق زیست محیطی دانش آموزان ندارد. لذا لازم است در رویکرد جدید ساماندهی جمعیت کشور، در کنار تلاش برای بهبود ویژگی های جمعیت شناختی جامعه، به ملاحظات و آموزش های زیست محیطی توجه بیشتری شود.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219Exploration of public participation in the development of environmental education in Mashhad Metropolisکنکاشی در نحوه مشارکت مردم در توسعه آموزش محیط زیست کلانشهر مشهد2533345FAحسینمیبودیدانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجانحسنکریم زادگاناستادیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجانJournal Article20120926The increasing development of society, the meaning of participation to all areas of social life is extended. This is a field study that uses a Survey research plan. The community contributing statistics to this research <br />includes members and managers of nongovernmental environmental organizations, and also authorities of the City of Mashhad. SPSS software has been used for data analysis, and these data were analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics. It was concluded that these organizations are an important part of the national effort to protect the environment. In environmental education, and in order to achieve better usage of the abilities of nongovernmental organizations in order to elevate the teaching of the environment in the nation, it is necessary that evaluating the teaching of the environment is conducted with correct programming at the upper executive and legal levels.Keywords: Environmental Education, participation, Environmental Non-Governmental Organizations, Mashhad MetropolisKeywords: Environmental Education, participation, Environmental Non-Governmental Organizations, Mashhad Metropolisپیشرفت روزافزون جوامع، معنای مشارکت را به تمامی عرصههای زندگی اجتماعی بسط داده است. در این پژوهش سعی شده به شکل میدانی و با رویکرد توصیفی– تحلیلی و بر مبنای پرسشنامه، ضمن روشن ساختن اهمیت مشارکت سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در عرصه آموزش محیط زیست کشور، میزان موفقیت این سازمانها را در تحقق این امر نمایان سازد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای سازمانهای غیردولتی زیست محیطی، مسئولان سازمانهای غیردولتی زیست محیطی و نیز افراد صاحب نظر شهر مشهد تشکیل میدهند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است و دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. در مجموع نتیجهگیری گردید که این سازمانها بخش مهمی از بدنه سازمان حفاظت محیط زیست در امر آموزش محیط زیست هستند و به منظور بهره گیری بهتر از توان سازمانهای غیردولتی به منظور پیش برد آموزش محیط زیست در سطح کشور، لازم است نگاه به آموزش محیط زیست همراه با برنامه ریزی صحیح در سطح کلان اجرایی و قانونی صورت گیرد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219بررسی دیدگاه آموزگاران شهر تهران نسبت به محتوای درسی آموزش محیط زیست دوره ابتداییبررسی دیدگاه آموزگاران شهر تهران نسبت به محتوای درسی آموزش محیط زیست دوره ابتدایی3543346FAلیلاپرهیزکاردانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور ، تهرانسید محمدشبیریدانشیار روه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور ، تهران0000-0001-8832-7507محمدرضاسرمدیدانشیار گروه علمی تربیتی ، دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20120915هدف این پژوهش بررسی دیدگاه آموزگاران شهر تهران نسبت به محتوای درسی آموزش محیط زیست دوره ابتدایی بود. مطالعه انجام شده یک پژوهش توصیفی تحلیلی بود.برای سنجش متغیرها، پرسشنامه¬ای مشتمل بر 30 گویه را طراحی کردیم .متغیرهای اصلی توجه به مفاهیم اصلی آموزش محیط زیست، شدت تاثیر اصول سازماندهی محتوا ، توالی، وحدت و مداومت بر تدوین این مفاهیم و ارتباط محتوای درسی مشتمل بر این مفاهیم با محتوای دوره پیش دبستانی بود .داده¬های جمع آوری شده بااستفاده از آزمون تی تک نمونه¬ای ، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی کندال مورد تحلیل قرار گرفت. <br /> میانگین به دست آمده از تجزیه وتحلیل نظرات آموزگاران بیشتراز عدد 2 بود که نشان داد به مفاهیم اصلی در محتوای دوره دبستانی توجه شده است (0.05 p نتایج این پژوهش نشان داد از دیدگاه آموزگاران به مفاهیم اصلی محیط زیست در محتوای درسی دوره ابتدایی نه به طوریکسان توجه شده است.اصل وحدت بر این مفاهیم تاثیر گذار نمی¬باشد و اصول توالی و مداومت بر آنها تاثیر گذار می باشد. همچنین از نظر آموزگاران میان مفاهیم آموزش محیط زیست در دوره ابتدایی با دوره پیش دبستانی ارتباط وجود ندارد.هدف این پژوهش بررسی دیدگاه آموزگاران شهر تهران نسبت به محتوای درسی آموزش محیط زیست دوره ابتدایی بود. مطالعه انجام شده یک پژوهش توصیفی تحلیلی بود.برای سنجش متغیرها، پرسشنامه¬ای مشتمل بر 30 گویه را طراحی کردیم .متغیرهای اصلی توجه به مفاهیم اصلی آموزش محیط زیست، شدت تاثیر اصول سازماندهی محتوا ، توالی، وحدت و مداومت بر تدوین این مفاهیم و ارتباط محتوای درسی مشتمل بر این مفاهیم با محتوای دوره پیش دبستانی بود .داده¬های جمع آوری شده بااستفاده از آزمون تی تک نمونه¬ای ، رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی کندال مورد تحلیل قرار گرفت. <br /> میانگین به دست آمده از تجزیه وتحلیل نظرات آموزگاران بیشتراز عدد 2 بود که نشان داد به مفاهیم اصلی در محتوای دوره دبستانی توجه شده است (0.05 p نتایج این پژوهش نشان داد از دیدگاه آموزگاران به مفاهیم اصلی محیط زیست در محتوای درسی دوره ابتدایی نه به طوریکسان توجه شده است.اصل وحدت بر این مفاهیم تاثیر گذار نمی¬باشد و اصول توالی و مداومت بر آنها تاثیر گذار می باشد. همچنین از نظر آموزگاران میان مفاهیم آموزش محیط زیست در دوره ابتدایی با دوره پیش دبستانی ارتباط وجود ندارد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219Investigation of the role of environmental standards in achievement to sustainable development, according to the levels of awareness of studentsبررسی نقش استانداردهای محیط زیستی در دستیابی به توسعه پایدار با توجه به سطوح آگاهی دانشجویان4553347FAمحمدصالحعلی طالشیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی -محیط زیست ،دانشگاه یزدحمیدسودائی زادهاستادیار دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی ،دانشگاه یزدفرهادنژاد کورکیاستادیار دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی ،دانشگاه یزدJournal Article20120719One of the goals specified in the document of natural resources and watershed development in 1404 is promotion of awareness of environmental and natural resources, so one of the strategies to achieve this approach is environmental education and culture in higher education so that sustainable development can be achieved. in this regard, in this study was investigated the levels of in natural resources - environment engineering M.Sc. students about environmental standard series specially 14000 in Environmental Management System and also the importance of this standards series in observation of students in sustainable development. about this, 5 universities were selected from 12 universities offering this course in M.Sc. 104 questionnaires given out between students and collected after fulfillment. Assessable data analyzed using the SPSS program. Statistical results of this research indicate that the mean of awareness of students about concepts of standards is between low and median and about importance of application and total aims of ISO 14000 is between median and high. In relation to awareness in different section doesn’t indicate significant difference between two sexes. The result of this study doesn’t indicate significant difference in level of awareness in different universities’ students from this standards series. It is worth mentioning that according to the awareness of student, it was proved that ISO 14000 standards series could lead the management of organization to sustainable development.یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیطزیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعهای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست در رابطه با سری استانداردهای محیط زیستی علی الخصوص 14000در نظام مدیریت محیطزیستی و همچنین میزان اهمیت این سری استانداردها از دیدگاه دانشجویان در توسعه پایدار پرداخته شد. نمونهها به صورت تصادفی طبقه بندی شده از 5 دانشگاه از 12 دانشگاه ارائه دهنده مقطع کارشناسی ارشد این رشته انتخاب گردید. 104 پرسشنامه در بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. دادههای بدست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتههای آماری این پژوهش نشان داد که میانگین آگاهی دانشجویان در رابطه با مبانی استاندارد کم تا متوسط و در رابطه با اهمیت کاربردها و اهداف کلی سری استانداردهای ISO 14000 متوسط تا زیاد است. اختلاف معنیداری بین دو جنس در رابطه با آگاهی در بخشهای مختلف مشاهده نشد. همچنین نتایج این پژوهش اختلاف معنیداری را در میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای مختلف از این سری استانداردها نشان نداد. لازم به ذکر است که با توجه به آگاهی دانشجویان ثابت شد که وجود استانداردهای سری ISO 14000 تا حد زیادی میتواند مدیریت یک سازمان را به سوی توسعه پایدار هدایت نماید.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219The sociological analysis of the environment and the people's behavior towards it in rural and urban areas in Kermanshahتحلیل جامعه شناختی محیط زیست و رفتار افراد نسبت به آن در مناطق روستایی و شهری استان کرمانشاه5567348FAآرشضیاءپورکارشناس ارشد جامعه شناسی ،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاهنداکیانی پورکارشناس بهداشت محیط ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاهمحمد رضانیکبختدکترای داروسازی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی کرمانشاهJournal Article20121219Environmentally responsible and irresponsible behavior of the study in terms of how rural and urban areas? Secondly, what is the relationship between environmental knowledge and environmental behavior there? What is the difference between responsible environmental behavior in terms of area (rural / urban) there? <br />said. Research instruments, questionnaires tailored to the research objectives. Results, Kermanshah province in the People's behavior towards the environment and the learning environment and act responsibly towards the environment, there is no significant relationship. Thus, the behavior of human interaction with the natural environment as a guideline in behaviors and training needs in urban and rural areas of undeniable, especially in urban and rural areas of the province is in Kurdistan. <br />Environmentally responsible and irresponsible behavior of the study in terms of how rural and urban areas? Secondly, what is the relationship between environmental knowledge and environmental behavior there? What is the difference between responsible environmental behavior in terms of area (rural / urban) there? <br />said. Research instruments, questionnaires tailored to the research objectives. Results, Kermanshah province in the People's behavior towards the environment and the learning environment and act responsibly towards the environment, there is no significant relationship. Thus, the behavior of human interaction with the natural environment as a guideline in behaviors and training needs in urban and rural areas of undeniable, especially in urban and rural areas of the province is in Kurdistan. <br /> <br />Keywords: environmental behavior, environmental science, urban province <br />environmental science, urban province <br />environmental science, urban province, urban province, urban province, urbanعنوان مطالعه حاضر رفتارهای مسئولانه و غیر مسئولانه زیست محیطی بر حسب مناطق روستایی و شهری چگونه است؟ ثانیاً، چه رابطه ای بین دانش زیست محیطی و رفتارهای زیست محیطی وجود دارد؟ چه تفاوتی بین رفتارهای مسئولانه زیست محیطی بر حسب مناطق مورد مطالعه (روستا / شهر) وجود دارد؟ <br />این تحقیق با روش پیمایشی انجام گرفت که نمونه آماری تحقیق شامل 385 نفر از افراد 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی استان کردستان می¬باشد، که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای از نوع انتساب متناسب با حجم انتخاب شده¬اند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته متناسب با اهداف پژوهش است. یافتههای پژوهش نشان میدهد رفتارهای مردم در استان کرمانشاه نسبت به محیط زیست مسئولانه است و بین دانش زیست محیطی و رفتار نسبت به محیط زیست ارتباط معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که رفتارهای زیست محیطی در مناطق روستایی مسئولانه تر از مناطق شهری، در میان افراد مسن مسئولانه تر از افراد جوان، در میان متأهلان مسئولانه تر از مجردان و در میان زنان مسئولانه تر از مردان می باشد. یافته ها نشان می دهد که برای ترویج و توسعة رفتارهای مسؤولانه نسبت به محیط زیست در راستای حفاظت از محیط زیست، باید نحوه رفتار و روش زندگی انسانها در طبیعت تغییر یابد. از این رو، تنظیم مجموعه رفتارهای زیست محیطی به عنوان راهنمای تعامل انسان با طبیعت و آموزش رفتارها در مناطق شهری و روستایی از ضرورتهای انکار ناپذیر به ویژه در مناطق شهری و روستایی استان کردستان می باشد.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار2322-30571220130219The Learning Organizations, Context for Environmental Educationسازمانهای یادگیرنده بسترآموزش محیط زیست6978349FAعلیبابازادهدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانمحمدقهرمانیدانشیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهرانمعصومهاکبریدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه تهرانJournal Article20120713Abstract<br /> With the complexity of environmental issues creation environmental literacy in different social groups has become inevitable. Achieve to this important goal requires use of management and education modern findings. According with theorists opinion of social sciences, the education is most effective of strategy for management the social challenges. On the other hand with called the third millennium to knowledge age, Public attention has led to the Strategic concepts such lifelong learning and education. Learning Organization in currently scientific literature is one of the theories that has been proposed with aim The effective management of learning in human systems. System approach to learning is the Basis the subject of Learning Organization that Finally, increase the adaptability one of the system with strategic approach. The learning organization theorists believe that in each the Social organization can with relying on the five of principle " individual Ability, Mental models, Common Vision, Team learning and Systems thinking" institutionalize the Learning in all system elements and components. Characteristic such as complexity, diversity and environment multi-sectoral show Theory of learning organization can be effective in the development of environmental awareness. A documentary study of the Specific and Common characteristics of learning organizations and environmental issues can demonstrated that principles of learning organization how can provide proper context for environment education development.چکیده: <br /> با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده شدن هزاره سوم به عنوان عصر دانایی، توجه همگان به سوی مفاهیم استراتژیکی چون آموزش و یادگیری مداوم سوق داده شده است، در ادبیات علمی امروز سازمانهای یادگیرنده یکی از نظریههایی است که با هدف مدیریت اثربخش آموزش و یادگیری در سیستمهای انسانی مطرح شده است. اساس سازمانهای یادگیرنده رویکرد سیستمی به مقوله آموزش و یادگیری است که در نهایت با رویکردی راهبردی افزایش میزان سازگاری یک سیستم را در پی داشته باشد. نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده معتقدند در هر سازمان اجتماعی میتوان با اتکاء به پنج اصل" قابلیت فردی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی" یادگیری را در همه عناصر و اجزاء سیستم به طور مستمر و مداوم نهادینه ساخت. خصوصیاتی مانند پیچیدگی، تنوع و فرابخشیبودن محیط زیست، نشان میدهد این نظریه میتواند در جهت توسعه آگاهیهای زیستمحیطی مؤثر باشد. با یک مطالعه اسنادی و بررسی ویژگیهای خاص و مشترک سازمانهای یاگیرنده و مباحث زیستمحیطی نشان داده شده است که اصول نظریه سازمان یادگیرنده میتواند بستر مناسبی برای توسعه آموزش محیط زیست فراهم سازد.<br />کلمات کلیدی: آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، سازمان یادگیرنده، آموزش توسعه پایدار، تفکر سیستمی