با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

این پژوهش در پی تبیین نیازهای آموزشی شهروندان تهرانی بر اساس هدف اصلی "شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مردم تهران، در زمینة زلزله" انجام گرفته است. این پژوهش از نوع پیمایشی است و جهت تعیین نیازهای آموزشی از روش نیازسنجی مبتنی بر مدل سه‌بُعدی کافمن، گوریکان و جانسون استفاده شده است. جامعة آماری این مطالعه، جمعیت شهر تهران (بر اساس آمار سال 1385، بالغ بر 7797520 نفر) بوده است؛ که از میان آنها 750 نفر نمونه، شامل 700 نفر شهروند با روش تصادفی طبقه‌ای از پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران و نیز 50 نفر متخصص و مسئول به روش غیراحتمالی و هدفمند، جهت پژوهش انتخاب شده‌اند. پژوهشگران با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای و جستجو در سایت‌های اینترنتی مرتبط با امر دفاع غیرنظامی، فهرستی نسبتاً کامل از مصادیق دفاع غیرنظامی جهت آمادگی در برابر زلزله در شهر تهران استنتاج نموده و با استفاده از پرسشنامة محقق‌ساخته در طیف لیکرت (چهارگزینه‌ای) داده‌های موردنیاز را از نمونه‌های آماری گردآوری نموده‌اند. تحلیل اطلاعات جهت نیازسنجی، مقایسة نظرات بین ‌گروه‌ها و اولویت‌بندی نیازها؛ توسط نرم‌افزار SPSSو آزمون فریدمن انجام گرفته است. اولویت‌بندی کلی در میان سه بخش مذکور مشخص نموده که نیازهای آموزشی مربوط به مهارت‌های کاهش آسیب‌پذیری قبل از وقوع زلزله در اولویت اول قرار دارد. علاوه بر این، مقایسة نیازهای آموزشی به تفکیک مشخصات جمعیت‌شناختی (جنسیت، گروه، میزان تحصیلات و منطقة محل سکونت) در این پژوهش نشان‌دهندة آن است که مشخصات مذکور بر نیازهای آموزشی افراد تأثیری ندارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Educational Needs of Tehran Citizens towards the Earthquake

نویسندگان [English]

  • B. Zandi 1
  • M.R. Sarmadi 1
  • N. Karimi 2

1 Department of Education, Payame Noor University

2 Payame Noor University

چکیده [English]

This research seeks to explain the educational needs of citizens based on the main purpose of "identifying and prioritizing the educational needs of people in Tehran towards earthquake. This research is of survey type and for determining of educational needs the feasibility study method has been used based on the three-dimensional model of Kaufman, Gorican and Johnson. The statistical population of the study is the population of Tehran city (based on the statistics of 2006), amount to 7707520. Out of them, 750 people have been selected as a sample including 700 citizens in classified random method from five regions of the North, South, East and West and also the Center of Tehran and 50 experts and staffs in a non-probable purposeful method for the research. Referring to the library sources and searching in internet websites related to the civil defense, researchers extracted a relatively full list of the examples of civil defense to be prepared against the earthquake in Tehran city. Using the self-made questionnaire in Likert scale (four-options), the necessary data from the statistical samples were collected. The data analysis for feasibility study, comparing the views among the groups and prioritization of the needs, has been performed; using SPSS software and Freedman test. The general prioritization among the three mentioned sections has specified that the educational needs related to skills of vulnerability reduction before the occurrence of earthquake is in the first priority. In addition, comparison of the educational needs by population specifications (gender, group, rate of education and area of residency) in this research shows that the mentioned specifications do not have any impact on individuals’ educational needs

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Needs
  • Citizenship Education
  • Crises
  • earthquake
  • Civil Defense
Abdollahi, M. (2004). “Crisis management in urban areas (earthquakes and floods)”. Tehran: The country's municipalities and RMs Press. [In Persian].
Alamdari, SH. (2007).“ Seminar on  safe and sustainable development with the spirit and thinking of Basiji with passive defense approach”. [In­Persian] .Available at: www.ttg.ir/news/alamdary.htm
Alexander, D. (2002). “Principle of Emergency Planning and Management”. Oxford University Press.
Ghadiri, M.A. (2008). “The relationship between social construction of cities and the vulnerability to earthquakes (Case Study: Tehran metropolitan areas)”. PhD thesis of Geography and Urban Planning. Tarbiat Modares University. Faculty of Humanities, Tehran. [In Persian].
Ghafouri Ashtiani, M. (2001). “Seismic Risk Reduction in Tehran”. National Committee to reduce the effects of natural disasters. Tehran. [In Persian].
Hejrati, S.A. (2006). “Evaluating of Effective strategies on crisis management (DRM) in urban development plans (Case Study: Tehran urban complex project)”. M.A. Thesis of
Urban and regional planning. Tarbiat Modares University. Faculty of Art. [In Persian].
Hoseini, M. (2007). “Tehran difficulties in coping with earthquakes from the viewpoint of planning and urban design and solutions for them”. Seismological Research Letters and Earthquake Engineering. 9(4). pp:32-43. [In Persian].
Houston,W.R.; Assessment­School/College /Community Needs. Teacher Crops Development Activities. Omaha. 1987.
Jafari, A.; Mobaseriyan, A. (2007). “The importance of crisis management in natural disasters”. Research Center of Islamic Republic of Iran Railways. [In Persian].
McGuire, Bill. New Scientist. (2006). Available at: http://www.knowclub.com/paper/?p=158.
Shokri, N. (2008). “Proceedings of the conference of "collective monitoring, citizenship and organizational development”. Tehran municipality and Faculty of Management. pp:80. [In Persian].
Statistical Center of Iran (2006). “General Census of Population and Housing”.