نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه اصفهان
3 دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد
4 کارشناس ارشد جامعهشناسی و دبیر آموزشوپرورش استان تهران، دانشگاه پیام نور
چکیده
امروزه مسائل محیطزیستی ریشههای اجتماعی دارند و بنابراین شناخت نگرشهای افراد در مورد محیطزیست، مهم است. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با نگرش زیستمحور در بین دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 450 نفر به دست آمد و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بود. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامه از نوع صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای بهرهمندی از منابع آگاهیبخش و تصور از عملکرد محیطزیستی خانواده، دارای رابطه معنادار با دانش محیطزیستی هستند؛ همچنین دانش محیطزیستی و ارزشهای محیطزیستی، رابطه معناداری با نگرش زیستمحور داشتند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که با توجه به ضریب تعیین تعدیلشدهی متغیرها در معادلهی رگرسیون، 18 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود و ارزشهای محیطزیستی، بیشترین اثر کلی را بر روی نگرش زیستمحور دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of Level of Environmental Attitude of High School Students in Tehran
نویسندگان [English]
- Hossein Mirzaei 1
- Hamed Sayarkhalaj 2
- Majid Fatemi Khesal 3
- Mohammad Khanmohammadi 4
1 Assistant Professor of Sociology, Ferdowsi University
2 Ph.D. Student in Sociology, Isfahan University
3 Ph.D. Student in Sociology, Ferdowsi University
4 M. A. in Sociology, Payam Noor University
چکیده [English]
Today, environmental problems have social roots and, thus, it is important to know the attitudes of individuals about the environment. In this regard, the research with the aim of study the factors related with environmental attitude in the high school students the has been done. The statistical population of this research, were high school students of Tehran that 450 individuals were selected by using of cluster random sampling by using of Cochran formula. The research is of survey type and questionnaire is the tool of data collecting. The questionnaire Validity is of formal type and its reliability is measured using Cronbach's alpha. The results show that is benefit from informed sources and Imagination of the family's environmental performance has a significant relationship with the environmental awareness. Also environemtal awareness and environemtal values has a significant relationship with the environmental attitude. Results of regression analysis show that, according to the adjusted coefficient of determination variables in the regression equation, 18% of the variance of the dependent variable is determined by the independent variables; and environmental values, has the greatest total effect on the environmental attitude.
کلیدواژهها [English]
- Education
- Environmental Values
- Environmental Awareness
- Environmental Performance
- Environmental Attitude