با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی ایران
آموزش محیط زیست
مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتل‏داری ایران (با تأکید بر هتل‌های 4 و 5 ستاره شهر تهران)

جواد یوسفی؛ محمود ضیائی؛ محمدرضا کریمی علویجه؛ ُسید مجتبی محمودزاده؛ سید علی حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1402

https://doi.org/10.30473/ee.2023.68325.2648

چکیده
  نظر به اهمیت صنعت هتلداری در نظام گردشگری کشور و ضرورت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد پایداری سازمانی برای بقا در فضای کسب‌وکار، پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت هتلداری ایران است. بدین جهت تحقیق از انواع پژوهش‌های پیمایشی به‌شمار می‌آید و به روش ترکیبی صورت گرفته است. ابتدا عوامل تاثیرگذار، ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی نقش فرهنگ‌سازمانی سبز بر پیش‌بینی مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز (مطالعه موردی: مدیران و کارکنان کارخانه سیمان ایلام)

رضا سپهوند؛ جعفر عباسپور؛ ایوب شیخی زاده

دوره 12، شماره 1 ، آذر 1402، ، صفحه 119-135

https://doi.org/10.30473/ee.2023.62079.2451

چکیده
  فرهنگ‌سازمانی سبز می‌تواند با درک استراتژی‌های محیطی به‌عنوان منبعی برای مزیت رقابتی تلقی گردد و ویژگی‌هایی داشته باشد که از فرهنگ‌ رقبایش متفاوت بوده و به‌عنوان یک دارایی نامرئی، تقلید از آن برای رقبا دشوار باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی سبز بر مزیت رقابتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری سبز در کارخانه ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
مرور نظام‌مند بر مفهوم کارآفرینی سبز در نظام آموزش عالی

مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی؛ سولماز خادمی؛ دانیال آزادی؛ صدیقه شادی

دوره 11، شماره 3 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 9-20

https://doi.org/10.30473/ee.2023.64242.2529

چکیده
  کارآفرینی سبز با تأثیرات مثبت بر محیط‌زیست، کمک شایان توجهی به توسعه پایدار اقتصادی می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف مروری نظام‌مند بر مفهوم کارآفرینی سبز در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از دو نفر متخصص برنامه‌ریزی درسی، یک نفر متخصص ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
مؤلفه‌های اثرگذار بر ادراک کشاورزان از تغییرات اقلیمی(مطالعه موردی: استان زنجان)

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ جعفر یعقوبی؛ حسین عساکره؛ جلال صبا

دوره 10، شماره 1 ، آذر 1400، ، صفحه 9-24

https://doi.org/10.30473/ee.2021.50117.2136

چکیده
  در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی بر بخش کشاورزی در سطح دنیا و نیز ایران تأثیر گذاشته است. کشاورزان هر منطقه‌ای درک متفاوتی از این تغییرات دارند و عوامل متعددی بر ادراک آن‌ها تأثیرگذار می‌باشد. هدف این تحقیق توصیفی، سنجش ادراک کشاورزان و عوامل مؤثر بر ادراک آن‌ها بوده است. جامعه آماری کلیه 83261 خانوار کشاورزی استان زنجان بودند. با استفاده ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل زیست‌بوم کارآفرینی سبز در استان گلستان

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده

دوره 10، شماره 1 ، آذر 1400، ، صفحه 83-109

https://doi.org/10.30473/ee.2021.53411.2218

چکیده
  این تحقیق با هدف تدوین چارچوبی برای تبیین مفهومی و ارزیابی میدانی زیست‌­بوم کارآفرینی سبز در استان گلستان مبتنی بر پیوند زیست‌بوم‌گرایی و کارآفرینی‌گرایی انجام شد. این تحقیق با بهره‌گیری از روش‌شناسی آمیخته در چند مرحله انجام شد. مرحله اول این تحقیق، به روش مطالعه دلفی کلاسیک در سه دور به انجام رسید. اطلاعات موردنیاز از طریق ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
نقش ارزش ادراک‌ شده سبز بر نگرش به محصولات ‌سبز و قصد خرید مصرف‌کننده

زینب طولابی؛ مرجان آروانه؛ پری شجاعیان

دوره 9، شماره 3 ، خرداد 1400، ، صفحه 81-98

https://doi.org/10.30473/ee.2021.50706.2154

چکیده
  افزایش نگرانی و توجه روز‌ افزون به سلامت عمومی و مسایل محیط‌زیست منجر به پیدایش و اهمیت مفهوم محصولات ‌سبز شده است. با توجه به اهمیت مسایل زیست محیطی در بین مصرف‌کنندگان، بررسی عوامل موثر بر نگرش و قصد ‌خرید آنها به محصولات‌ سبز ضروری است. قصد مصرف‌کنندگان به خرید ‌سبز به نگرش نسبت به محصولات ‌سبز برای رفع نیازهای محیط‌زیستی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تحلیل نگرش دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر همدان نسبت به حفاظت از محیط‌زیست

وحید عزیزی؛ مسلم سواری؛ معین صادقی؛ غلامرضا یاوری

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1392، ، صفحه 20-28

چکیده
    پژوهش حاضر­ به­ تحلیل نگرش دانش­آموزان دوره­متوسطه شهرهمدان پیرامون حفاظت از محیط­زیست­ پرداخته است. جامعه­ آماری تحقیق ­شامل 4104 نفر از دانش­­آموزان پسر دبیرستان­­های شهر­ همدان ­که با استفاده از آماره کوکران 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای افزایش اعتبار یافته‏ها 270پرسشنامه با روش نمونه‏‏گیری ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر ارتقای دانش، نگرش و مهارت معلمان مقطع ابتدایی منطقه 12 آموزش و پرورش تهران

افسانه زمانی مقدم؛ مهدیه سعیدی

دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 19-30

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر میزان دانش، نگرش و مهارت معلمان ابتدایی منطقه 12 تهران» به روش تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب گردیدند. ضمن تقسیم گروه نمونه به دو گروه 30 نفری شاهد و گواه، از هردو گروه پیش آزمون گرفته ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
تأثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و اصلاح ‌فهم دانش‌آموزان

محمد نیرو؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-12

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر اساس نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر در ایجاد نگرش و علاقمندی و اصلاح کج‌فهمی دانش‌آموزان در مقایسه‌ با الگوی تدریس سنتی انجام گرفت. شیوه‌ی تحقیق از نوع نیمه آزمایشی به روش طرح چهارگروهی سولومون می‌باشد. نتایج نهایی پژوهش نشان می‌دهد که شیوه‌ی تدریس بر اساس نظریه هوش‌های ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
بررسی نقش استانداردهای محیط زیستی در دستیابی به توسعه پایدار با توجه به سطوح آگاهی دانشجویان

محمدصالح علی طالشی؛ حمید سودائی زاده؛ فرهاد نژاد کورکی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 45-53

چکیده
  یکی از اهداف تعیین شده در سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی و منابع طبیعی است لذا یکی از راهبردهای تعیین شده جهت تحقق این رویکرد آموزش و فرهنگ سازی محیط‌زیستی در سطح آموزش عالی است بطوری که بتوان به توسعه‌ای پایدار دست یافت. در این راستا در این پژوهش به بررسی سطوح آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی ...  بیشتر

آموزش محیط زیست
سازمان‌های یادگیرنده بسترآموزش محیط زیست

علی بابازاده؛ محمد قهرمانی؛ معصومه اکبری

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 69-78

چکیده
  چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیست‌محیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافته‌های نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریه‌پردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخش‌ترین راهکار مدیریت چالش‌های اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده ...  بیشتر