مقاله پژوهشی
سمیه اسدزاده؛ مریم سیف نراقی؛ عزت اله نادری؛ قدسی احقر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه با تأکید بر آموزش محیطزیست برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. بر این اساس با مطالعه و بررسی اسناد و مدارک برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه برخی از کشورها الگویی، برای برنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه با تأکید بر آموزش محیطزیست برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. بر این اساس با مطالعه و بررسی اسناد و مدارک برنامه درسی فعالیت فوقبرنامه برخی از کشورها الگویی، برای برنامه درسی مذکور استخراج شد سپس از نظر متخصصان و معلمان دوره دوم ابتدایی اعتبار سنجی شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان میاندوآب (35 متخصص و 445 معلم) بود که از این میان کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه نمونهگیری تمام شماری و با استفاده از جدول مورگان 210 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. سپس جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی) و در آمار استنباطی (آزمون خی دو) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیش از 90 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره دوم ابتدایی ویژگیهای اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی را در الگوی مذکور تأیید نمودهاند (05/0<p)..
مقاله پژوهشی
حورا کوچکیان؛ سید یوسف حجازی؛ عبدالمطلب رضایی؛ سید احمدرضا پیشبین
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مجموعهای نمایا از مؤلفههای مؤثر در، تلفیق میانرشتهای آموزش محیطزیست پایدار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد. با بررسی مطالعات و تحقیقات پیشین، دو مؤلفه پایه و 35 مؤلفه داخلی به دست آمد. این مؤلفهها بر اساس نظر اعضای هیئتعلمی و صاحبنظران رشتههای کشاورزی منابع طبیعی و محیطزیست، با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مجموعهای نمایا از مؤلفههای مؤثر در، تلفیق میانرشتهای آموزش محیطزیست پایدار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد. با بررسی مطالعات و تحقیقات پیشین، دو مؤلفه پایه و 35 مؤلفه داخلی به دست آمد. این مؤلفهها بر اساس نظر اعضای هیئتعلمی و صاحبنظران رشتههای کشاورزی منابع طبیعی و محیطزیست، با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره TOPSIS و ANP فازی اولویتبندی و تأیید گردید. پس از تجزیهوتحلیل دادهها، با توجه به وزن نهایی بهدستآمده در بخش «ارتباط توسعه پایدار محیطزیست و آموزش عالی کشاورزی»، مؤلفههای: مفاهیم حفاظت از منابع خاک، احیای اراضی کشاورزی و ساماندهی زمین، افزایش بهرهوری و عوامل و منابع تولید در بخش کشاورزی، به ترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند و در بخش دوم نشانگر «گستردگی و جامع بودن محتوای برنامه درسی کشاورزی در تلفیق با مفاهیم پایداری محیطزیست » با کسب درجه اهمیت 262/0، مشخص شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تکراری بودن برخی مفاهیم در قسمت گستردگی محتوا از عاملهای مهم در جهت تلفیق میانرشتهای آموزش محیطزیست پایدار در آموزش عالی کشاورزی میباشد و همچنین تمرکز محتواهای آموزشی در درون رشتههای علمی نیز بدون توجه به مفاهیم توسعه پایدار از دیگر موارد مهم در این مبحث میباشد.
مقاله پژوهشی
محمدرضا بابایی سمیرمی؛ حامد فاضلی کبریا؛ فرهاد کدیور؛ محترم رمضانپور
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تحلیل جایگاه خرید سبز بین دانشجویان دانشگاههای پیام نور شهر تهران و درعینحال بررسی یک مدل توسعهیافته مفهومی از عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید محصولات سبز نزد این قشر از مصرفکنندگان بود. روش انجام تحقیق حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و در این راستا از پرسشنامه 5 گزینهای لیکرت استفاده شد. برای توصیف دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تحلیل جایگاه خرید سبز بین دانشجویان دانشگاههای پیام نور شهر تهران و درعینحال بررسی یک مدل توسعهیافته مفهومی از عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید محصولات سبز نزد این قشر از مصرفکنندگان بود. روش انجام تحقیق حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و در این راستا از پرسشنامه 5 گزینهای لیکرت استفاده شد. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و بهمنظور تجزیهوتحلیل آنها و آزمون فرضیههای تحقیق از آمار استنباطی شامل: مدل معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، رگرسیون سلسله مراتبی و آزمون t با دو نمونه مستقل بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصله از تحلیل این دادهها، متغیرهای «نگرشهای محیطزیستی»، «اثرات میان فردی»، «دانش محیطزیستی» و «تمایل به جمعگرایی» تأثیر مثبت و معنیداری بر نوع «نگرش به محصولات سبز» داشتند. ضمن اینکه نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر «توجه به سلامتی» بر نگرش به محصولات سبز معنیدار نمیباشد. در این رابطه همچنین نتایج آزمون نشان داد که «نگرش به محصولات سبز» بر «قصد خرید محصولات سبز» تأثیر مثبت و معنیداری دارد و متغیرهای «تمایل به پرداخت» و «ضرورت درک شده محصول» خود را به ترتیب بهعنوان متغیرهای میانجی و تعدیل گر نمایان کردند.
مقاله پژوهشی
ابوذر زارع؛ مصطفی احمدوند؛ فهیمه ریگی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه حاوی آزمون پارادایم اکولوژیکی نوین دانلپ و همکاران و تعدادی سؤال باز و بسته بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی عوامل تبیینکننده نگرش و رفتار محیطزیستی هنرجویان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز بود. برای این منظور از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه حاوی آزمون پارادایم اکولوژیکی نوین دانلپ و همکاران و تعدادی سؤال باز و بسته بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. جهت تأیید پایایی پرسشنامه، مطالعه راهنما صورت گرفت که مقدار آلفای کرونباخ آن برای بخشهای مختلف بین 61/0 تا 83/0 به دست آمد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه هنرجویان رشتههای مختلف کشاورزی در مقطع دیپلم در هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند. در زمان انجام پژوهش تعداد هنرجویان در کلاسهای دوم و سوم در رشتههای مختلف کشاورزی 98 نفر بود که از این میان بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 80 نفر آنها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود نگرش و رفتار محیطزیستی نسبتاً مطلوبی در بین هنرجویان بود. از طرفی تماس با منابع اطلاعاتی مرتبط با محیطزیست هنرجویان در حد پایینی قرار داشت. فزون بر آن، تفاوت معنیداری در نگرش محیطزیستی هنرجویان سال دوم و سال سوم مشاهده نگردید. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد هنجارهای گروه مرجع، دسترسی به اطلاعات و فرزند کشاورز بودن مهمترین تبیینکنندههای نگرش محیطزیستی هنرجویان هستند.
مقاله پژوهشی
الناز سیاوشی؛ بهناز سیاوشی؛ مسعود عباسی؛ حسین نوروزی
چکیده
بررسی بهزیستی در افراد و عوامل تأثیرگذار بر آن از دیرباز ازجمله مسائل موردعلاقه محققان حوزههای علوم روانشناسی، علوم رفتاری و اجتماعی و به تازگی محققان مدیریت و نوآوری بوده و تئوریها، چارچوبها و مدلهای فراوانی در این زمینه ارائه شده است. در این میان استراتژی بازارگرایی و نوآوری محیطزیستی در شرکت از جمله عواملی است که تأثیر ...
بیشتر
بررسی بهزیستی در افراد و عوامل تأثیرگذار بر آن از دیرباز ازجمله مسائل موردعلاقه محققان حوزههای علوم روانشناسی، علوم رفتاری و اجتماعی و به تازگی محققان مدیریت و نوآوری بوده و تئوریها، چارچوبها و مدلهای فراوانی در این زمینه ارائه شده است. در این میان استراتژی بازارگرایی و نوآوری محیطزیستی در شرکت از جمله عواملی است که تأثیر آن بر بهزیستی کمتر مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثر بازارگرایی بر بهزیستی در شرکتهای دانشبنیان انجام شده است که دراینارتباط بر نقش میانجیگری نوآوریهای محیطزیستی نیز تأکید شده است. جامعه هدف این پژوهش از دو گروه مشتریان و مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که در حوزه نوآوریهای محیطزیستی فعالیت دارند، تشکیل شده است. روش نمونهگیری برای گروه اول، روش در دسترس و برای گروه دوم، روش تصادفی ساده بوده است. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استفادهشده و روش تحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 3.0 بوده است. مطابق نتایج پژوهش، مشتریگرایی و رقیبگرایی از طریق نقش میانجیگری نوآوری محیطزیستی بر بهزیستی تأثیر مثبت دارد و هماهنگی بینوظیفهای هیچ تأثیری بر نوآوری محیطزیستی و در نتیجه بر بهزیستی ندارد.
مقاله پژوهشی
بهمن سعیدیپور؛ سمانه دلیربوستانسرایی
چکیده
این پژوهش کاربرد آموزش سیار را در یادگیری ترکیبی محیطزیست در آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی شهرستان چابهار مورد بررسی قرار داد. جامعهی آماری شامل کلیهی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی شهرستان چابهار تشکیل داد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد 86 نفر بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش کاربرد آموزش سیار را در یادگیری ترکیبی محیطزیست در آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی شهرستان چابهار مورد بررسی قرار داد. جامعهی آماری شامل کلیهی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم دریایی شهرستان چابهار تشکیل داد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد 86 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی «پولارا» استفاده شد. در پژوهش حاضر، «دانش، نگرش و مهارت اعضای هیئت علمی در کاربرد آموزش سیار»، «زمینههای بهکارگیری آموزش سیار توسط دانشجویان در یادگیری ترکیبی محیطزیست»، «رابطهی آموزش سیار با میزان ارتباطات محیطزیستی دانشجویان» و «زیرساختهای ضروری جهت آموزش سیار در نظام آموزش عالی» بررسی شد. روایی صوری و محتوایی توسط پنج نفر از اعضای هیئت علمی تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ، 86/۰ به دست آمد. طبق نتایج حاصل، دانش، نگرش و خودکارآمدی اعضای هیئتعلمی جهت استفاده از آموزش سیار در یادگیری ترکیبی محیطزیست در خارج از کلاس درس معنادار بود. اما در زمینه «افزودن آموزش سیار در داخل کلاس درس» تأثیر معناداری مشاهده نشد.همچنین طبق دیدگاه اعضای هیئتعلمی، در راستای بهبود ارتباطات محیطزیستی دانشجویان، کاربردهای مختلفی از تلفن همراه، در آموزش محیطزیست خارج از کلاس درس مؤثرتر است. البته جهت گسترش آن در فرایند یادگیری ترکیبی محیطزیست، باید زیرساختهای لازم فراهم شود.
مقاله پژوهشی
لیلا صفا؛ ویدا محمدیان سقینسرا
چکیده
امروزه، مسائل محیطزیستی تهدیدی جدی برای پایداری جوامع روستایی ایجاد نمودهاند. در این خصوص، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که بخش قابلتوجهی از این مسائل بهطور عمده ریشه در رفتارهای غیرمسئولانه انسان در مواجهه با محیطزیست دارد. ازاینرو، کنکاش و واکاوی رفتارهای محیطزیستی افراد یک پیششرط کلیدی برای رفع مسائل ...
بیشتر
امروزه، مسائل محیطزیستی تهدیدی جدی برای پایداری جوامع روستایی ایجاد نمودهاند. در این خصوص، بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که بخش قابلتوجهی از این مسائل بهطور عمده ریشه در رفتارهای غیرمسئولانه انسان در مواجهه با محیطزیست دارد. ازاینرو، کنکاش و واکاوی رفتارهای محیطزیستی افراد یک پیششرط کلیدی برای رفع مسائل محیطزیستی به شمار میرود. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی عوامل تعیینکننده رفتارهای از حفاظت محیطزیست در مناطق روستایی شهرستان تبریز بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی سرپرستان خانوارهای روستایی در شهرستان تبریز بودند (34308=N) که با توجه به فرمول بارتلت و همکاران (Bartlett et al., 2001)، تعداد 380 نفر از آنان با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن با نظرات پانلی از کارشناسان تأیید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 689/0 تا 867/0) بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که روستاییان مورد مطالعه رفتارهای حفاظت از محیطزیست را در سطح نسبتاً پایینی بروز میدادند. با توجه به نتایج کسبشده، متغیرهای آگاهی از پیامدهای عدم انجام رفتارهای حفاظت از محیطزیست، استفاده از منابع اطلاعاتی و ارتباطی در زمینه موضوعات محیطزیستی، سابقه کار کشاورزی و نگرش نسبت به انجام رفتارهای حفاظت از محیطزیست، اصلیترین عوامل تعیینکننده انجام رفتارهای حفاظت از محیطزیست در مناطق روستایی شهرستان تبریز بودند. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که بین انجام رفتارهای حفاظت از محیطزیست از سوی روستاییان برحسب وجود/ عدم وجود تشکلهای محیطزیستی، تفاوت معنیدار وجود داشت، بهنحویکه روستاییان در مناطق دارای تشکل به میزان بیشتری رفتارهای حفاظت از محیطزیست را بروز میدادند.
مقاله پژوهشی
امیرحسین پیرمرادی؛ فرحناز رستمی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
آثار مخرب زیستمحیطی، کاهش سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده و بحران امنیت غذایی، یکی از مهمترین مسائل پیشروی جامعه جهانی میباشد که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول ساخته است. سؤال اینجاست که آیا طبیعت خود کشاورزی بهتنهایی مسئول اینهمه اثرات مخرب است یا اینکه رفتار کنشگران درون نظام کشاورزی، محرک و تشدیدکننده این اثرات ...
بیشتر
آثار مخرب زیستمحیطی، کاهش سلامتی انسان و دیگر موجودات زنده و بحران امنیت غذایی، یکی از مهمترین مسائل پیشروی جامعه جهانی میباشد که ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول ساخته است. سؤال اینجاست که آیا طبیعت خود کشاورزی بهتنهایی مسئول اینهمه اثرات مخرب است یا اینکه رفتار کنشگران درون نظام کشاورزی، محرک و تشدیدکننده این اثرات ناپایداری است؟. لذا در پژوهش حاضر، سعی بر آن است که با استفاده از مطالعه کیفی به نوعشناسی و عمق رویداد رفتارهای ناپایدار بهرهبرداران زراعی شهرستان کرمانشاه پرداخته شود. در این راستا نمونههای موردمطالعه، کشاورزان و کارشناسان اجرایی جهاد کشاورزی و محیطزیست بودند که با توجه به تعداد دهستانها (10 دهستان)، از طریق نمونهگیری هدفمند (از نوع زنجیرهای) انتخاب گردیدند. تعداد مشارکتکنندگان این پژوهش ۳۳ نفر بودند. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق و گروههای متمرکز بهره گرفته شد و فرایند جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع تئوریک ادامه پیدا کرد. روایی و پایایی نتایج، توسط روش تکثرگرایی دادهها و بازخورد از مشارکتکنندگان مورد تأیید قرار گرفت. رفتار ناپایدار زراعی در قالب 8 تم اصلی استخراج شد. روابط موجود در بین این رفتارها نیز با استفاده از نرمافزار Cmap نمایش داده شد. بررسیهای بهعملآمده و گفتوشنودهای صورت گرفته، تصویری جدیدی از رفتار ناپایدار زراعی در اختیار محقق قرار داد و پرده از این حقیقت برداشت که رفتارهای ناپایدار زراعی تحت تأثیر شرایط، عوامل و محرکهای درونی و بیرونی مختلفی به وجود میآیند.
مقاله پژوهشی
سیده فاطمه معزی؛ منصور شاه ولی؛ راضیه نامدار
چکیده
بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که جامعه بشری با آنها مواجه است. این تحقیق در پاسخ به چرایی وجود بحرانهای محیطزیستی علیرغم تشکیل نهادهای مرتبط و فراگیر شدن مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار- و واکاوی جایگاه محیطزیست و چگونگی رابطه انسان با آن در اندیشه اسلامی انجام شده است. هدف این پژوهش که با استفاده از روش ...
بیشتر
بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که جامعه بشری با آنها مواجه است. این تحقیق در پاسخ به چرایی وجود بحرانهای محیطزیستی علیرغم تشکیل نهادهای مرتبط و فراگیر شدن مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار- و واکاوی جایگاه محیطزیست و چگونگی رابطه انسان با آن در اندیشه اسلامی انجام شده است. هدف این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به انجام رسیده، تبیین، تحلیل و مقایسه سه گذرگاه تفکر منطقی، انتقادی و فلسفی توسعه پایدار است. نقد و تحلیل دیدگاههای موجود حاکی از آن است که علاوه بر پیشرفتهای قابلملاحظه در جهان و برپایی معاهدات بینالمللی، کنوانسیونها و سمپوزیومها در زمینه پایداری، در راستای حفظ محیطزیست و بقای انسان نبوده و نگاه صرف فنی و مادی، تاکنون پاسخگوی مسائل پیش روی توسعه و پایداری، نبوده است. لذا دستیابی به افقهای بلندمدت پایداری و ابعاد آن، نیازمند چشماندازی عمیقتر و فراتر از مسائل فنی محض و علم سکولار است. این مقاله تفکر فلسفی را که بر اخلاق و فلسفه اسلامی مبتنی است و بر مطالعه بحرانهای زیستمحیطی با کمک همزمان عقل، عرفان، اخلاق، قرآن و شریعت تأکید دارد، پیشنهاد مینماید.
مقاله پژوهشی
سید مهدی میرهاشمی؛ فرزین حق پرست؛ مازیار آصفی
چکیده
مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی مدخل مهمی برای کنترل پیامدهای محیطزیستی در یک اجتماع، شهر یا یک سکونتگاه است. رفتار محیطزیستی تحت تأثیر عوامل انسانی و محیطی متفاوتی قرار دارد که درک آنها نیاز به بررسی دقیق و نزدیک موقعیتهای فردی و اجتماعی دارد. در این مقاله با استفاده از پیمایشهای صورت گرفته؛ (مصاحبههای عمیق و مشاهده) ...
بیشتر
مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی مدخل مهمی برای کنترل پیامدهای محیطزیستی در یک اجتماع، شهر یا یک سکونتگاه است. رفتار محیطزیستی تحت تأثیر عوامل انسانی و محیطی متفاوتی قرار دارد که درک آنها نیاز به بررسی دقیق و نزدیک موقعیتهای فردی و اجتماعی دارد. در این مقاله با استفاده از پیمایشهای صورت گرفته؛ (مصاحبههای عمیق و مشاهده) و تحلیل دادههای حاصل با استفاده از روش داده بنیاد؛ تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی در نمونهای از جامعه ایران بررسی شود. پیمایشهای صورت گرفته بر تجربیات مشارکتکنندگان در بستر سکونتگاه متمرکز بوده است. نتایج حاصل از این مطالعه که با استفاده از پارادایم چهارگانه استرن ارائه شده است، نشان میدهد عوامل نگرشی (ارزشها، عقیده و هنجار) دارای بیشترین تنوع از موضوعات تأثیرگذار بر رفتار محیطزیستی هستند؛ بر همین اساس ارزشهای انسانمحور یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی است. یافته نهایی این تحقیق (مقوله مرکزی) که با عنوان «رویه ارزشی» نامگذاری شده است، نشان میدهد جریانهای اجتماعی بهعنوان رویههای رایج رفتاری، در کنار ارزشهای تثبیتشده، تأثیر بسزایی بر رفتار محیطزیستی جامعه موردمطالعه دارد. رویهها شکل مرسوم و عملی رفتار هستند که بهوسیله ارزشها پشتیبانی و تقویت میشوند و توان نفوذ به اکثر قرارگاههای رفتاری از جمله مسکن را دارند.